Kirjoittaja Aihe: Silminnäkijä: "Viinan viemää"  (Luettu 3897 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Silminnäkijä: "Viinan viemää"
« : 07.01.10 - klo:19:39 »
Mooseksen johtama Israelin kansa sai erämaassa syödäkseen ihanaa mannaa, jonka herkullisuuteen liittyi se hieno piirre, että se oli syömäkelpoista vain tuoreena.  Seuraavaan päivään säilöttynä manna pilaantui myrkyksi. Parhaita asioita elämässä ei voi hamstrata .
Vapahtajan Varpajaiset / Jaakko Heininmäki s.208

Sanaakin pitää kuunnella kun sitä on tarjolla eikä siirtää sitä huomiseen, Sanaa ei myöskään pysty hamstramaan, vaikka ihminen niin kuvittelee kaikessa viisaudessaan.

Kerran tuli yhden kaverin kanssa puheeksi hiljattain maistamani mainio amarone.  Kaveri sanoi, että juu, hänellä on sitä pullo kotona. Kaveri oli ostanut pullon juhlistamaan hopeahääpäivää, mutta mainittuna hääpäivänä hän olikin ruvennut miettimään, raaskikohan sitä niin arvokasta viiniä sittenkään korkata. Eikä pölvästi korkannut. Jäin miettimään, että paremman vaimon vai arvokkaamman juhlanko varalle tyyppi muutaman kympin viinilekaa ahneuksissaan panttasi?
Vapahtajan Varpajaiset / Jaakko Heininmäki s.208

Mitä siis minä panttaan? Miksi en korkannut aikoinani arvokasta ”viiniä”?
Nyt minä korkkaan sen viinilekan ja elän elämää ja piut paut kaikelle.

En tiennyt, minne astuin,
mutta nähdäkseni itseni siellä
tietämättä missä olin,
tajusin suuria asioita.
En kerro mitä koin, sillä jäin tietämättömäksi:
ylitin kaiken tiedon.


Ristin Johannes kuvasi apofaattista kokemustaan yön hiljaisuudessa ja sydämen sanattomassa kielestä edellä mainitusti( Suom. Seppo A Teinonen)
Vapahtajan Varpajaiset / Jaakko Heininmäki s.15

santtu-62

  • Vieras
Vs: Silminnäkijä: "Viinan viemää"
« Vastaus #1 : 07.01.10 - klo:23:47 »
"Jeesus esitti heille vielä vertauksen: 'Ei kukaan leikkaa uudesta viitasta paikkaa ja ompele sitä vanhaan viittaan. Silloinhan uusi viitta menee pilalle eikä myöskään uudesta kankaasta otettu paikka sovi vanhaan. Eikä kukaan laske uutta viiniä vanhoihin leileihin. Silloinhan uusi viini rikkoo leilit, viini valuu maahan ja leilit ovat pilalla. Ei, uusi viini on laskettava uusiin leileihin. Ei kukaan, joka on juonut vanhaa viiniä, halua uutta. Hänen mielestään vanha on hyvää." 

Luuk. 5:33-39

Hyvältä maistuu tämä korkattu vanha viini, kaiken lisäksi tästähän ”humaltuu”.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Silminnäkijä: "Viinan viemää"
« Vastaus #2 : 08.01.10 - klo:11:27 »
Vanha viini maistuu tällaisille 'vanhoille leileille'. Sen humaltumisen kanssa pitää olla varovainen, ettei toikkaroidessaan pilaa mainettaan lopullisesti.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Silminnäkijä: "Viinan viemää"
« Vastaus #3 : 08.01.10 - klo:16:40 »
Vanha viini maistuu tällaisille 'vanhoille leileille'.
Myös nuoremman sukupolven edustajat voisivat harkita erään mainoksen mukaisesti: "Koita maistaa",..miksei myös "uudisraivaajat".

Sen humaltumisen kanssa pitää olla varovainen, ettei toikkaroidessaan pilaa mainettaan lopullisesti.
Maine ..siis minun maineeni...jos sitä koskaan on ollutkaan, niin on se kyllä enemminkin pahatekijän maine.
Joten ei se niin vaarallista ole jos vähän ojan pientareita hyväilee ja naapurin akoille antaa aihetta juoruiluun.
Onneksi on kyllä puolustaja ja selvittäjä, minunkin sotkuissani, vaikka ei sitä milläään uskoisi.
« Viimeksi muokattu: 08.01.10 - klo:16:44 kirjoittanut Benkku »

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Silminnäkijä: "Viinan viemää"
« Vastaus #4 : 08.01.10 - klo:17:32 »
Sanaakin pitää kuunnella kun sitä on tarjolla eikä siirtää sitä huomiseen, Sanaa ei myöskään pysty hamstramaan, vaikka ihminen niin kuvittelee kaikessa viisaudessaan.


Mitä siis minä panttaan? Miksi en korkannut aikoinani arvokasta ”viiniä”?
Nyt minä korkkaan sen viinilekan ja elän elämää ja piut paut kaikelle.

Sanan kuuntelemisesta olet oikeassa. Tuosta hamstraamisesta.. kyllä minusta Sanaa, myös sanoja, hyviä ja pahoja, voi kerätä talteen myöhempää varten. Ja sitten käyttää sopivassa tai sopimattomassa tilanteessa oman ymmärryksensä mukaan. Lohtuna, miekkana...  :115:

Elämä on elämistä varten, sadetta seuraa aurinko ja välillä toisin päin   :017:  :eusa_angel: 

Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

santtu-62

  • Vieras
Vs: Silminnäkijä: "Viinan viemää"
« Vastaus #5 : 08.01.10 - klo:20:44 »
...hamstraamisesta.. kyllä minusta Sanaa, myös sanoja, hyviä ja pahoja, voi kerätä talteen myöhempää varten. Ja sitten käyttää sopivassa tai sopimattomassa tilanteessa oman ymmärryksensä mukaan...
Joo ...toisaalta kyllä, mutta väitän kumminkin että  Sanan "hamstraaminen" voi johtaa siihen että ihminen ei enää ymmärrä Sanan sisältöä vaan itsekeskeisenä uskoo tekevänsä oikein "hamstraamalla".

Vertauskuvallisesti sanottuna: " Pikku-possu syö ja syö muttei ymmärrä mitä syö".
Itselleni oli käydä näin, onneksi jouduin "teurastetuksi"...loppui pyristelyt Hänen edessään.
Vielä kumminkin luitten päälle jäi vähän lihaa.

Nyt on hyvä kostuttaa välillä omia huulia "vanhalla viinillä", se riittää. :icon_cool:

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Silminnäkijä: "Viinan viemää"
« Vastaus #6 : 08.01.10 - klo:22:36 »
Viinistä puheenollen  :icon_rolleyes:
kyllä maistui portviini hyvälle Portugalissa.
Kaikenikäistä tawnyä ja rubyä tuli maisteltua. :023:
Ja kotiinkin kannettua.
Herra armahda.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Silminnäkijä: "Viinan viemää"
« Vastaus #7 : 09.01.10 - klo:09:25 »
Viinistä puheenollen...
Viini ei ole ollut minulle päihtymyksen vertauskuva. Se on minulle Jumalan siunauksen vertauskuva, Hänen kasvattamista hedelmistä saatava juoma, joka ”virkistää” ja poistaa minulta ”janon”.
Mitä siis minä panttaan turhaan tänään? Miksi en voi siis korkata arvokasta ”viiniä”?
Nyt minä korkkaan taas ”viinilekan” ja elän elämää ja piut paut kaikelle.

"Sinä kasvatat viinin ihmisen iloksi, öljyn hänen kasvojansa kaunistamaan ja leivän hänen ruumiinsa voimaksi" 
Psalmi. 104:15.

ps.maistelkaa kohtuudella.