Jos Raamatussa on, että vaikka kymmenyksien maksamisesta tulee rikkaaksi niin se on niin. Piste.
On kuitenkin hyvä erottaa laki ja evankeliumi toisistaan.
Perustelu: (Jota toivottiin toisaalla körttifoorumissa.)
-Koko Pyhän Raamatun, sekä Vanhan että Uuden testamentin, opillisen sisällön muodostaa kaksi toisilleen perusteellisesti vastakkaista oppia: laki ja evankeliumi.
- Oikea tieto lain ja evankeliumin erottamisesta ei ole vain loistava valo koko Pyhän Raamatun oikeaan ymmärtämiseen, vaan ilman tätä tietoa Raamattu myös on ja pysyy suljettuna kirjana.
- Mooses teki aitauksen Siinain vuoren ympärille, mutta Kristus ja apostolit eivät ole Golgataa aidanneet. Jokaisella on pääsy sinne. Sen, joka käy lain Jumalan tykö, täytyy olla vanhurskas; se, joka käy sovituksen Jumalan tykö Golgatalla, voi tulla aivan sellaisena kuin hän on, vieläpä hän on tervetullut juuri sen tähden, että hän on syntinen, kunhan hän vai tulee.
- Oikea opettaja on ainoastaan se, joka ei vain esitä kaikkia uskonkohtia Raamatun mukaisesti vaan myös erottaa oikein toisistaan lain ja evankeliumin.
- Lain ja evankeliumin oikea erottaminen on kristityn suurin ja vaikein taito, jonka vain Pyhä Henki kokemuksen koulussa antaa.
(John T. Pless: Miten jakaa totuuden sanaa? Laki ja evankeliumi kirkossa tänään)
Lain käskyt kaikki vaativat
pyhyyttä, rakkautta,
ja Herran silmät katsovat
sydämen puhtautta.
Vaan turmeltu on ihminen,
on hyvään hidas, saastainen
ja kuollut synneissänsä.
Ei täytä meistä yksikään
lain pyhää vaatimusta.
Ei kukaan pysty välttämään
sen uhkaa, rangaistusta.
On laki kirkas peili vain
ja syömmen saastan paljastain
se sisimpämme näyttää.
-------------------------------------------------
Siinäpä meille itse kullekin aihetta katsoa sydämemme sopukoihin.