Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VIII  (Luettu 16778 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #45 : 14.01.21 - klo:18:57 »
Tee ihmeessä !  Hyvin se meilläkin hoitui kun ei ollut huolta ruokien sulamisesta. Samalla tuli inventaario ja uusin järjestystä järkeväksi.

Minulla on korkea kaappimalli nyt, ja siinä laatikoita ja läppä-ovellisia lokeroita. Helpommin tässä järjetys säilyy kuin isossa allasmallissa.

Nyt kiehuu kaurapuuro. Puolet Isoa kauraa, puolet tavallista, molemmat Elovenaa. Muuta en käytäkään.

Puhuin eilen lääkärille koroana-ahdistuksesta, joka johtuu jälkikasvun vähästä tapaamisesta, etenkin tyttöjen. Hän kehoitti pitämään taas niitä puuro-aamujamme joista kerroin.
Taidamme aloittaa jo ensiviikolla, turvavälein.

Kohta omat iltapuurot, refluksin ollessa äkäinen.  :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #46 : 14.01.21 - klo:19:33 »
Tyhjensin pakastimesta ruoat ulkokuistille ja laitoin pakastimesta virran pois.
Viime talvena ei isompaa pakkaslukemaa mittari näyttänyt, niin jäi silloin sulattamatta.
Ja nyt sen edestänsä löysi: kyllä oli paksut jäät ja vesi tirskui lattialle asti.
Keksin nimittäin hakata vähäsen sulaneita jäitä puunuijalla. Semmoisella, joka
on tarkoitettu pihvilihan pehmentämiseen ennen paistamista.
Sulatan jäätä siten, että kuumennan kattilassa veden kiehuvaksi ja laitan sitten
sen kattilan pannulapun päälle pakastimen hyllytasolle - tavaralaatikot ovat
tietenkin tuolloin poissa pakastimesta. Ja sitten lopuksi sitä nuijimista.
Ihan loppuviimeksi kuivaan pakastimen sisäpuolelta ja sitten vaan pakastus
päälle.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #47 : 14.01.21 - klo:21:53 »
Minullakin on nyt ruoat pihalla, ja kuuntelen alas helähteleviä jäitä. Kohta suihkuun, pesen jääkaapin hyllyt ja ovilokerot samalla.

Kylmälaitteen taustan jo imuroin. Huomasin samalla, että joku purukumia tai sinitarrraa muistuttava tiiviste on raollaan, sen ympärille levinnyt ruskehtava tahra, ja kun tarkemmin tutkin, niin koko tiiviste ropisi alas. Onkohan tuo haitallistakin? Pitäisikö ilmoittaa isännöitsijälle vai minne? En ole oikein selvillä, mikä näissä asumisoikeusasunnoissa kuuluu talolle ja mikä asukkaalle itselleen. Otin varmuudeksi valokuvan. Kaikkea muutakin häikkää ja pikku korjauksen tarvetta asunnossa olisi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #48 : 14.01.21 - klo:23:31 »
Meillä pakastin sulatettiin ennen tätä pakkasjaksoa pikaisesti...ei siis ollut Annikan kaltaista
jäiden poisto-operaatiota.   :003:

Taloyhtiöissä kodinkoneet kuuluu osakkaiden vastuulle, en tiedä asumisoikeustaloissa, ehkä sama
niissäkin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #49 : 15.01.21 - klo:00:21 »
Sain pakastimen sulatettua hyvän sään aikana :109: Nyt se tuossa taas jäähtyy.

Jääkaapin tavarat pakkasin kylmälaukkuun, joka tietysti eristää toiseenkin suuntaan. Laukku ulos, olivat juuri sopivasti jäähtyneet vaan ei jäätyneet pihalla kun otin takaisin sisälle, ja pääsivät jo jääkaappiin takaisin. Pakasteiden kanssa pitää vielä odottaa.

Sieniä olisi oikein urakalla syötäväksi vielä. Sekä pakastimessa että jääkaapin puolella suolassa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #50 : 18.01.21 - klo:16:54 »
Tänään kokkasin meille Jeesuksen mielen mukaista vegaanista ruokaa paistettua tofua ja kasviksia ruokakauran kanssa aurinkokuivatulla tomaatilla kasviöljykastikkeessa. Ruuan kera tietenkin paljon raakakasvissalaattia, porkkana- , kaali-ja  naurisraasteita, punajuuriviipaleita ja puolukkasurvosta. Ruokajuomana kotikaljaa.  :eusa_pray:

"Parempi vihannesvati ja ystävien seura kuin syöttöhärkä ja vihaiset katseet."
(Sananl. 15:17)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #51 : 18.01.21 - klo:17:41 »
"Parempi vihannesvati ja ystävien seura kuin syöttöhärkä ja vihaiset katseet."
(Sananl. 15:17)

Miten oli niiden vihaisten katseiden kanssa? Oliko ystävien seuraa? Nämä ovat mielestäni tuon sananlaskun ydin, ei kasvisruoka, jota nähdäkseni ainoastaan vähätellään.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #52 : 19.01.21 - klo:14:44 »
Tänään kokkasin meille raamatullista vegaanista terveellistä ja ravitsevaa Ruutin sitruunaohrattoa. Ruuan kera paljon raakakasvissalaattia, raasteita, punajuuriviipaleita ja puolukkasurvosta. Ruokajuomana kotikaljaa.  :eusa_pray:

"Näin palasivat Noomi ja hänen moabilainen miniänsä Ruut Moabin maasta Betlehemiin. Ohranleikkuu oli juuri alkamassa."
(Ruut. 1:22)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #53 : 30.01.21 - klo:10:49 »
Gallup

Minkälaisella välineellä useimmiten huushollissasi keitetään kahvia?
Keittimellä suodatinkahvia?
Pannussa pannujauhatuskahvia lieden levyllä?
Vedenkeittimellä vesi kuumaksi ja murukahvia sekaan?
Tai jos olet oikein moderni, niin jauhat itse pavuista kahvijauhot?

Minulle kahvi on suodatinkahvia keittimellä, mutta jos vaikka
jossain tarjotaan jotain muuta, niin juon ihan mielelläni.
"Maassa maan tavalla." :kahvi:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #54 : 30.01.21 - klo:11:41 »
Keittimellä tarkoin samat määrät vettä ja "pööniä", laiha kahvi harmittaa. Ja väkevä närästää, että tuunaa nyt siinä suhteet.

Maassa maan tavalla meilläkin toimitaan.

Tv:ssa näin, kun yksi henkilö mittasi kahvijauheensa vaaalla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #55 : 30.01.21 - klo:12:39 »
Moccamasterilla Luomu Kulta-Katriinaa Just juotiin tyttären ja vävyn kanssa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #56 : 30.01.21 - klo:21:38 »
Keittimellä suodatinkahvia, mutta poroina (oikeammin jauheena) Costa Rica espressoa. Juuri kävin ostamassa lisää. Ihan Espressovahvuista lientä en tee, mutta aika vahvaa kuitenkin. Tuntuu, että tummapaahtoinen ei närästä niin pahasti kuin vaaleampi?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #57 : 03.02.21 - klo:16:09 »
Olen luullut, etten niin perusta kaalikeitosta, mutta kun jäi isosta kaalista uloimmat lehdet ja kanta, kokeilin tällä kertaa venäläisen štšin tyyppisesti tehdä, ja ai että tulikin hyvää! Eli siis kaali tarvitsee keittoon seurakseen happamuutta ja hieman makeuttakin, niin jo maittaa. Hapankaalista se kai yleensä tehdäänkin. Mutta jos tehdään tuoreesta, lisätään esim. happamia omenoita. Raastoin sekaan jättiläisomenan, ja kun se ei ollut kyllin hapan, pistin etikkaa päälle. Ja yhden etikkakurkunkin lisäsin, kun oli vanhaksi menossa, vaikkei se ehkä oikein kuulu asiaan. Lisäksi oli porsaankielten keittelystä jäänyt rasvainen liemi, nahistunutta purjoa, porkkanaa, selleriä, tillin ja persiljan varsia (joita aina jää jämiksi ja pakastan), punalaputettua jauhelihaa, vettä, suolaa, mustapippureita ja laakerinlehtiä. Niin ja toissasyksyisiä lehmäntatteja pakastimesta myös. Eli varsinainen komposti  :003:, eikä hinnalla pilattu (omppukin niitä eurolla kilo -tapauksia). Lautasella sekoitan joukkoon turkkilaista jogurttia, ja tuohon on hyvä liottaa kuivaa ruisleipää. Jatkossa jos jää kaalia yli tai sattuu väkevämpi yksilö, tiedän mitä sille teen. Happosalpaajaa on kyllä varmaan hyvä silti käyttää.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #58 : 18.02.21 - klo:08:02 »
Opin äsken, että punakaali toimii kuin lakmus: happamassa maassa siitä tulee punertavampi ja emäksisessä siniseen vivahtava. Ehkä en kumminkaan istuta pihalleni punakaalia maaperäanalyysia tehdäkseni.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki VIII
« Vastaus #59 : 19.02.21 - klo:18:28 »
Tänään vaimoni valmisti meille ruuaksi paastonaikaan sopivaa raamatullista Jeesuksen mielen mukaista vegaanista Jaakobin hernekeittoa. Ruuan kera täysjyväruisleipää, päällysteenä kasvismargariinia. Ruokajuomana kotikaljaa.  :eusa_pray:

"Kerran, kun Jaakob valmisti keittoa, Esau tuli väsyneenä metsästysretkeltään ja sanoi Jaakobille: "Anna vähän tuota ruskeaa, tuota ruskeaa keittoa, minä olen ihan lopussa." Tästä syystä hän sai nimen Edom. Mutta Jaakob sanoi: "Myy minulle ensin esikoisuutesi."  Esau sanoi: "Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudesta?" Jaakob sanoi: "Vanno minulle ensin." Niin Esau vannoi ja myi Jaakobille esikoisuutensa. Sitten Jaakob antoi hänelle leipää ja papukeittoa, ja Esau söi ja joi, nousi ja meni tiehensä. Niin vähäarvoisena hän piti esikoisuuttaan."
(1.Moos.25:29-34)