Kirjoittaja Aihe: Foorumin tila  (Luettu 19465 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #135 : 15.11.20 - klo:13:34 »
Mielestäni toiset eivät voi määritellä millainen minun tulee olla.
Enkä minä voi sanoa toiselle millainen sinun tulee olla.
Ehkä olemme tässä asiassa yksin Jumalan edessä kysellen, etsien, rukoillen.

Tuo äskeinen ajatus ei ehkä toimi ns. lähipiirissä, vaikka ehkä pitäisi.

Nyt vasta Thomas luin kaikki pitkät kirjoituksesi.
Mielestäni ymmärrän miksi ne ajatukset nousivat sinulla pintaan.
Sitä en ymmärrä miksi foorumin tila on sellainen että niiden nousu tulee esiin.
Ehkä se tilanne osaltaan puhdistaa ilmaa, lisää avoimuutta, ymmärrystä, rakentavaa keskustelua.

Ihminen on monimutkainen ja monitahoinen luomus, Jumalan luoma.

Voin nähdä itseni monella tavalla, ja varsin totuudellisesti.
Olen maan matonen, syntisäkki, läpeensä mätä, eksynyt lammas....ja toisaalta...
Olen Jumalan luoma ainutlaatuinen ja ainutkertainen persoona ja minulla ei ole lupaa
pitää halpana Jumalan luomistyötä.

Ainoa mahdollisuuteni on olla Jeesuksen ristin juurella, pyytää että Hän antaa anteeksi,
armahtaa, kantaa perille.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #136 : 15.11.20 - klo:13:36 »
Kirjoita vaan Thomas edelleen tänne.  :039:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #137 : 15.11.20 - klo:13:41 »
Kirjoita vaan Thomas edelleen tänne.  :039:

Kiitos luottamuksestasi. Sinuttelen sitten, kun minulla on tapana sinutella kaikkia minua nuorempia. Taisin ymmärtää oikein alusta asti miten suomenkieli toimii. Oletan kuitenkin, että kaikki ovat täällä minua nuorempia, niin annan luvan kaikille sinutella minua ja pidän sitä kohteliaana.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #138 : 15.11.20 - klo:13:41 »
Mielestäni toiset eivät voi määritellä millainen minun tulee olla.
Enkä minä voi sanoa toiselle millainen sinun tulee olla.
Ehkä olemme tässä asiassa yksin Jumalan edessä kysellen, etsien, rukoillen.

Tuo äskeinen ajatus ei ehkä toimi ns. lähipiirissä, vaikka ehkä pitäisi.

Nyt vasta Thomas luin kaikki pitkät kirjoituksesi.
Mielestäni ymmärrän miksi ne ajatukset nousivat sinulla pintaan.
Sitä en ymmärrä miksi foorumin tila on sellainen että niiden nousu tulee esiin.
Ehkä se tilanne osaltaan puhdistaa ilmaa, lisää avoimuutta, ymmärrystä, rakentavaa keskustelua.

Ihminen on monimutkainen ja monitahoinen luomus, Jumalan luoma.

Voin nähdä itseni monella tavalla, ja varsin totuudellisesti.
Olen maan matonen, syntisäkki, läpeensä mätä, eksynyt lammas....ja toisaalta...
Olen Jumalan luoma ainutlaatuinen ja ainutkertainen persoona ja minulla ei ole lupaa
pitää halpana Jumalan luomistyötä.

Ainoa mahdollisuuteni on olla Jeesuksen ristin juurella, pyytää että Hän antaa anteeksi,
armahtaa, kantaa perille.

 :eusa_clap:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #139 : 15.11.20 - klo:13:49 »
Pitänee olla kansalaisrohkea ja tunnustaa, että annoin arvoa sille asialle, kun minua eräs foorumilla teititteli. Se on tänä päivänäkin hyvää käytöstä. Sinuttelu sopii myös minulle ja pidän sitä ruotsalaisena käytöksenä.
Että en ollut vitsi mielessä, kun Bengtille vastasin. Jos tämä ei jollekin sovi, niin valittakaa ylläpidolle. :003: :017: :018: :023: :039:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #140 : 15.11.20 - klo:13:51 »
Eteenpäin elävän mieli, Elämän Tiellä!    :109: :039:

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #141 : 15.11.20 - klo:13:57 »
Kiitos luottamuksestasi. Sinuttelen sitten, kun minulla on tapana sinutella kaikkia minua nuorempia. Taisin ymmärtää oikein alusta asti miten suomenkieli toimii. Oletan kuitenkin, että kaikki ovat täällä minua nuorempia, niin annan luvan kaikille sinutella minua ja pidän sitä kohteliaana.

En ole ihan niin tarkkaan kaikkia viestejäsi lukenut, että olisin varma, mutta luulen ettei nuo sinuttelu/teitittely-heitot edes suoraan sinuun kohdistuneet, jotkin muut epäkohteliaat viestit kylläkin. Vaikka teitittely onkin kohteliasta, niin kuin 1944 mainitsi, ehkä pärjäämme täällä ilmankin. Eikähän  epäkohtelias viesti teitittelemällä muuksi muutu.

Eli edelleen, jatka Thomas vain entiseen tapaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #142 : 15.11.20 - klo:13:58 »
Ajjua afendi, sopii herra. Arabit vastailivat toisilleen ajjua ja kun oli heidän pomosta kysymys, vastasivat afendi. Saatoin kyllä kuulla väärinkin, sillä kirjallisuudessa näkyy olevan efendi. Se on yleisnimitys isolle ja pienemmällekin kiholle.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #143 : 15.11.20 - klo:14:20 »
Ajjua afendi, sopii herra. Arabit vastailivat toisilleen ajjua ja kun oli heidän pomosta kysymys, vastasivat afendi. Saatoin kyllä kuulla väärinkin, sillä kirjallisuudessa näkyy olevan efendi. Se on yleisnimitys isolle ja pienemmällekin kiholle.

Efendi taitaa olla turkkilainen muoto, niin ette erehtynut.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #144 : 15.11.20 - klo:14:38 »
Ajjua afendi, sopii herra. Arabit vastailivat toisilleen ajjua ja kun oli heidän pomosta kysymys, vastasivat afendi. Saatoin kyllä kuulla väärinkin, sillä kirjallisuudessa näkyy olevan efendi. Se on yleisnimitys isolle ja pienemmällekin kiholle.

Istuin jossakin Anatolian kukkuloilla
lukutaidottoman paimenen kanssa.
Kun rukousaika tuli, hän nousi.
Hänen kirkas äänensä kaikui rotkon yli.
Istuimme taas ja hän avasi eväspussin,
otti siitä leipää,
ja syötti minua kuin emolintu.
Efendim, hän sanoi aina uudestaan
ja uudestaan,
ja avasin suutani.
Kun Daavid sanoi Herra on minun paimeneni,
oliko hänellä mielessään turkkilainen ystäväni?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #145 : 15.11.20 - klo:14:40 »
En ole suomenkielinen

Nuo tekstisi ovat oikein hyvää suomea, samantasoista, kuin muidenkin foorumilaisten.
Ainakaan minä en ole huomannut mitään kielivajetta.

Tuosta täällä käytetystä Teitittelystä eräs ajatus:
Jos suutun  - varsinkin kotioloissa - muutun viileän korostetun asialliseksi.
Se tilani on varmaan sukua tuolle Teitittelylle.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #146 : 15.11.20 - klo:14:43 »
Nuo tekstisi ovat oikein hyvää suomea, samantasoista, kuin muidenkin foorumilaisten.
Ainakaan minä en ole huomannut mitään kielivajetta.

Tuosta täällä käytetystä Teitittelystä eräs ajatus:
Jos suutun  - varsinkin kotioloissa - muutun viileän korostetun asialliseksi.
Se tilani on varmaan sukua tuolle Teitittelylle.

Mielenkiintoista. Riitta-mummi sanoi jotain samanlaista.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #147 : 15.11.20 - klo:14:48 »
Pitänee olla kansalaisrohkea ja tunnustaa, että annoin arvoa sille asialle, kun minua eräs foorumilla teititteli. Se on tänä päivänäkin hyvää käytöstä. Sinuttelu sopii myös minulle ja pidän sitä ruotsalaisena käytöksenä.

Kaikki eivät ymmärrä näköjään mitä Teitittely tarkoittaa:

Teitittely on kohteliaisuutta tai kunnioitusta ilmaiseva puhuttelumuoto, joka muodostetaan esimerkiksi suomen kielessä käyttämällä yksikön toisen persoonan pronominin sinä asemasta monikon toisen persoonan pronominia te ja sen mukaisia verbien persoonamuotoja, kuitenkin niin, että esimerkiksi predikatiivi samoin kuin liittomuodoissa oleva partisiippi ovat yksikkömuotoisia.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Teitittely

Kun Teitittelen tarkoitus on minulla ollut / on silloin tehdä selväksi että todellakin kunnioitan  ja pyrin olemaan kohtelias ja toiseksi on myös ihmisiä joille haluan vastapuolelle antaa tiedoksi että pidetään tietty  käden mittainen  ero toisistamme.
En ole tietääkseni tehnyt sinun kauppoja kenenkään Teidän kanssa kuin yhden nimimerkin kanssa.

On hyvä omia Teitittely tänä päivänäkin kun toimii eräissä ammateissa , sen voi myös ottaa käyttöön siviili elämässä. Eikä se ole vanhanaikaista, ihmiset arvostava sitä, ainakin täällä Stadissa.


Lainaan seuraavan tekstin, koska on ehkä parempi että en itse kommentoi nyt keskustelua.
Muuta kuin sitten lopuksi kommentoimalla lyhyesti.

Hankala vanhus


Kaikki vanhukset eivät ole helppoja autettavia

Teksti ja kuva: Anitta Oertel

Moni keski-ikäinen on helisemässä äitinsä tai isänsä kanssa. Vanhemmat ovat ikääntyneet ja tarvitsevat apua enemmän kuin ennen.
Miten kohdata uusi tilanne, kun vanhuksen kanssa ei ole helppoa tulla toimeen?
Jotkut vanhukset voivat olla hankalia. Kaikki eivät ikäänny säyseästi ja huomiota herättämättömästi. Persoonallisuuttaan ei voi muuttaa sormia napsauttamalla, kun tietty ikä saavutetaan.  Mielikuva viisaasta ja levollisesta mummosta ja papasta voi olla harhaanjohtava. Jos äiti on ollut hankala nuoruudessaan ja aikuisena, on hän sitä todennäköisesti myös vanhuksena. Mummit ja ukit eivät ole aina kilttejä eivätkä sopeutuvaisia.
Vanhuspsykiatriaan erikoistunut psykiatri Pirjo Juhela kertoo tavanneensa työssään vanhuksia, joiden ongelmat liittyvät usein vahvasti heidän persoonallisuuteensa.
- Heidän sisäisen ja ulkoisen käyttäytymisen malli on joustamaton, minkä vuoksi he ajautuvat jatkuviin konflikteihin sekä läheisissä ihmissuhteissaan että heitä hoitavien tahojen kanssa.
Tällaisista ikäihmisistä kuulee puhuttavan, että he ovat hankalia tai aivan mahdottomia. Keski-iän voimissaan ollessaan hankaluus on voinut väistyä, mutta palautunut jälleen, kun he ovat joutuneet uuteen elämäntilanteeseen puolison kuoltua tai sairauden ja heikkenemisen myötä. Myös ikääntymisen myötä lisääntynyt turvattomuuden tunne herkistää kärttyisäksi, katkeraksi ja pelokkaaksi….


https://anittaoertel.net/toimittaja/reportaasit/75-hankala-vanhus

Lähteet: Pirjo Juhela: Missä on isäsi, kuinka voi äitisi? (Kirjapaja 2006),

Teksti jatkuu, mutta lainasin tämän alun artikkelista koska koin tämän osan koskettavan tällä hetkellä foorumia osaltaan.

Toivon pyyteettömän rehellisesti ettei Teidän kenenkään ei tarvitse joutua pyörätuoliin tai sänky potilaaksi.
Kaikki alapään pesut, ”tuseraamiset”  ym. eivät ole vanhukselle mitään mieluisia, eivätkä ne ole myöskään mitään mieluisia tehtäviä hoitajallekaan.

Lainatussa tekstissä oli keskitytty psyyke puolelle.  Semmoista se on, ei ole helppoa keski-ikäisenä eikä vanhuksena.

On ollut antoisia hetkiä ja ei niin antoisia hetkiä Teidän kanssa näinä kymmeninä vuosina, mutta nyt tilanne ei ole niin antoisa keskustelulle. On aika paljon erilaisia näkemys eroja keskenämme.
Jottei kukaan sen enempää loukkaantuisi niin toivon Teille hyviä keskustelu hetkiä foorumilla.
Haluan myös kiittää Körttifoorumin ylläpitoa näistä vuosista ja ennen kaikkea siitä suvaitsevaisuudesta minua kohtaa. Kiitos.

Hyvää Joulun odotusta ja voimia tuleville päiville sekä vuosille.

Bengt Sandberg

Toivoisin että minua ei niin paljon arvosteltaisi enää foorumilla, koska olen sulkenut oven foorumilta.

Bengt Sandberg 15.11.2020.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #148 : 15.11.20 - klo:14:49 »
Ei pidä luulla itsestänsä että on aina oikeassa.

Tulee tuosta mieleen Raamatun kertoma,
Jaakobin kirje: 3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme.

Vaikea tätä on pitää mielessä, tästä johtuen on hyvä, että muistutat asiasta.
« Viimeksi muokattu: 15.11.20 - klo:14:58 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Foorumin tila
« Vastaus #149 : 15.11.20 - klo:14:50 »
koska olen sulkenut oven foorumilta.

Älä sulje, ja jos suljetkin niin älä liian pitkäksi aikaa.