Kirjoittaja Aihe: Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä  (Luettu 49374 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #75 : 24.06.08 - klo:10:28 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"

Älä suotta arvostele körttiläisiä, vaan körttiläisyyttä, silloin arvostelu on helpompi kohdata.


Näinpä,
tämä on hyvä muistaa.

Tarkoitukseni ainakin on toisinaan keskustella ilmiöstä 'körttiläisyys'.
Välillä vain mopo saattaa karata käsistä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Re: -perusasioita-
« Vastaus #76 : 24.06.08 - klo:10:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"

karjalaisenkyöstille:

 Jos sanon: saan olla taitamaton, tarkoitan: minulla on lupa olla taitamaton (helpottava tunne).

Mutta jos sanon: minun pitää olla taitamaton, ymmärrän: minun on pakko olla taitamaton (ahdistava tunne), en tässä foorumissa halua olla tai esiintyä pakosta. Viheliäistä! (=surkeaa, jolla silläkin on monta merkitystä)


Ymmärrän, mitä tarkoitat.
Tarkemmin muisteltuani lausahdusta, jonka kirjoitin tuosta saa/pitää jutusta, niin oikeastaan se oli sellainen pikku piikki, joka ei ole tarkoitettu vasta äskettäin körttiläisyydestä kiinnostuneille. Se oli pieni kärjistys, jossa on totuuden siementä mukana, mutta ehkä pientä liioitteluakin.


Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"

Teitä foorumilaisia en pysty enkä haluakaan mitenkään arvostella, vasta-alkaja kun olen.

Körttiläisyyden perusrakenteista olen lukenut h-y:n sivuilta; toki tiesin niistä jtkn ennestäänkin ja olen huomannut vajavaisuuteni niiden mukaan elämisessä.


Minulla on varmaan vahva 'arvostelun armolahja', joka sitten aika-ajoin käynnistyy. Kyseinen lahja lienee kovin yleinen.
Avaa vaikkapa jonkin lehden yleisönosaston, niin siellähän sitä 'lahjaa' myös paljon käytetään.

Itse oikeasti kuulun helluntaiseurakuntaan, vaikkakaan en enää koe oikein henkistä yhteyttä helluntalaisuuteen. Kyllä minä helluntalaisuudenkin piirissä olen yrittänyt ottaa puheeksi erilaset kummallisina pitämäni asiat. Välillä hyvällä menestyksellä, välillä huonolla.
On asioita, jotka esim. körttipalstalla ovat vallan jokapäivästiä leipää ja jos samat asiat vien eräälle ääri-helluntalaispalstalle, saattaa sensuuri poistaa ne. Ja päinvastoin.

Tietyllä tapaa olen siis vasta-alkaja körttiläinen minäkin, vaikka koen, että körttiläinen ajatusmaailma on silti tullut minulle jo jollakin tavoin tutuksi.

Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"

Pois se minusta, että koettaisin ketään mielistellä! Vai oletko kokenut tulleesi mielistellyksi taholtani? Tai oletko huomannut, että olisin muitakaan mielistellyt? Se on viisas, ken ymmärtää....Arvostelluksi tunnet varmaan tulleesi, kaikkien etu...(sanoit)...Hm!... Anteeksi, en ole ollut järin hienotunteinen, siis rakentava =positiivinen, myönteinen!


Pahantahtoisena ihmisenä olen teksteilläni piikitellyt jo kauan körttiläisyydessä mukana olleita, en uusia tulokkaita, kuten sinä.
Kun keskustelua käydään tekstien välityksellä, on ajatustensa 100% siirtäminen tekstiin kovin hankalaa.

Ja piikittelyni vanhempia körttiläisiä kohtaan ei yleensä ole mitenkään vihan kiihkossa kirjoitettua, vaan monesti ehkä aika pitkälle pelkän puhtaan positiivisen huvittuneisuuden vallassa kirjoitettua.
Mielentilat kun eivät näy teksteissä, niin lukija saattaa nähdä tekstin hyökkäystarkoituksessa kirjoitetun, vaikka tarkoitus kirjoittajalla on toinen.

Mahjong,
en siis ole kokenut, että mielistelisit tai arvostelisit ketään.
Jatka vain kirjoitteluasi, kuten tähänkin asti.
En kuulu körttiläisten sisärenkaaseen (enkä ulkorenkaaseen) enkä edes tunne ylläpitoa,
olen vain tällainen ulkopuolinen helluntalais-körttiläinen kirjoittelija, jonka tekstejä ei pidä ottaa körttiläisten enemmistön lausuntoina, vaan yksittäisen ulko-körttiläisen ajatelmina.

Olen sellainen irtokörttiläinen, joka pitää yhteyttä körttiläisyyteen lähinnä tekstejä lukemalla (kirjat yms.) ja joskus käymällä körttiseuroissa.

Osa körttiläisyyden kuvaamisestani perustuu siihen oletukseen, että ihminsen tietyt ominaisuudet säilyvät, oli hän sitten körttiläinen taikka jehovantodistaja. Toki, jos körttiläisyys poistaa ihmisestä joitain perisynnin piirteitä, tällöin oletukseni saattavat mennä harhaan.

Mahjong

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #77 : 24.06.08 - klo:23:35 »
karjalaisenkyösti totesi:
Lainaus
Tarkemmin muisteltuani lausahdusta, jonka kirjoitin tuosta saa/pitää jutusta, niin oikeastaan se oli sellainen pikku piikki, joka ei ole tarkoitettu vasta äskettäin körttiläisyydestä kiinnostuneille. Se oli pieni kärjistys, jossa on totuuden siementä mukana, mutta ehkä pientä liioitteluakin.

Olen "kakarasta" asti kuullut Siionin virsiä ja kun on hiukka sävelkorvaa, oppinut niiden säveliä ja osin sanojakin jo pienenä. Seuratkaan eivät ole olleet tuntemattomia ja herättäjäjuhlillakin olen käynyt, niin että körttiläisyydestä olen ollut "jyvällä" tenavasta lähtien. Siis en ole "vasta äskettäin körttiläisyydestä kiinnostunut tyyppi". Lähetä ihmeessä pikku piikkejäsi, jos ne saavat sinut positiivisen huvittuneeksi, outoa! Tähän körttifoorumiin kiinnostuin vasta äskettäin, vajaa kuukausi sitten. Hyvää yötä!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #78 : 25.06.08 - klo:00:05 »
karjalaisen kyösti... se on ihmisillä aika erilaisiin aikoihin kiinnostuakseen jumalakysymyksesta. Olen innostunut jumalakysymyksestä... mutta SE on meiltä kätketty... helluntailaisuus on paremmin rationaalisuutta kuin mystinen körttiläisyys... he tai me eivät tiedä itsestään mitään
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #79 : 25.06.08 - klo:10:13 »
Mahjong, pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa.
Tutkistelen itseäni ja yritän tehdä parannusta kielenkäytössäni.

Mahjong

  • Vieras
-jep-
« Vastaus #80 : 25.06.08 - klo:19:26 »
Mitä noista pienistä, Kyösti...... :wink:
Minäkin oon sanovaa sorttia.... :wink:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #81 : 26.06.08 - klo:08:17 »
Lainaus
Mitä noista pienistä, Kyösti......  
Minäkin oon sanovaa sorttia....


Hyvä homma.
Pöytä on jälleen puhdas.
Jatketaan asioiden pohdiskelua.

Mahjong

  • Vieras
-mopo-
« Vastaus #82 : 26.06.08 - klo:09:22 »
Joo, pitäkäämme mopomme lukkojen takana, Kyösti!      :-'

Mahjong

  • Vieras
-en ymmärrä-
« Vastaus #83 : 30.06.08 - klo:20:32 »
Luen kirjaa Viljo Porkola: Mitä se on. (Luterilaisen uskon perusteita) Olen lukenut luvun: Kaste. Mitä kirjoittaja tarkoittaa kirjoittaessaan: "Autuas olet sinä lapsena kastettu. Silloin sinä uudestisynnyit, silloin sinut vanhurskautettiin, silloin sinut pyhitettiin. Silloin sinä tulit uskoon." Tämä on uusi ´pointti´ minun käsityskyvylleni. Selittäisikö joku.....

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #84 : 30.06.08 - klo:20:47 »
Kielikuva kasteessa saadusta uskon siemenestä saattaa olla selventävä. Kun kotiväki ja kummit huolehtivat kristillisestä kasvatustehtävästään, usko saa kasvaa tasaisesti lapsuuden ja nuoruuden kautta rippikoulun ja konfirmaation tuella aikuisuuteen. Useimmiten siemen kuitenkin unohtuu ja putkahtaa taimelle jossain erityisessä tilanteessa. Silloin sitä ei koe kasteessa lahjoitetuksi, vaan juuri löydetyksi. Luterilaisuus kuitenkin ymmärtää kasteen uudestisyntymisen ja uskon herättämisen tapahtumaksi, joka on Jumalan ihmisestä riippumaton työ.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Re: -en ymmärrä-
« Vastaus #85 : 30.06.08 - klo:20:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Luen kirjaa Viljo Porkola: Mitä se on. (Luterilaisen uskon perusteita) Olen lukenut luvun: Kaste. Mitä kirjoittaja tarkoittaa kirjoittaessaan: "Autuas olet sinä lapsena kastettu. Silloin sinä uudestisynnyit, silloin sinut vanhurskautettiin, silloin sinut pyhitettiin. Silloin sinä tulit uskoon." Tämä on uusi ´pointti´ minun käsityskyvylleni. Selittäisikö joku.....

"Autuas olet sinä lapsena kastettu."
Se tarkoittaa, että koska sinut on kastettu, olet autuas.

"Silloin sinä uudestisynnyit"
Se on:
Kun sinut kastettiin, sinä synnyit uudestaan Jeesukselle Kristukselle eli sinut otettiin Jumalan lapseksi.

"silloin sinut vanhurskautettiin,"
Kasteen ansiosta sinusta tuli vanhurskas

"silloin sinut pyhitettiin."
ja sinusta tuli pyhä.

"Silloin sinä tulit uskoon."
Sinä olet yksinkertaisesti ja lopullisesti kasteesta lähtien ollut uskossa.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #86 : 30.06.08 - klo:21:48 »
AAMEN!!!... ei ole inhimillisesti mitään tapaa mennä lähemmäksi Jumalaa... Hän tulee meidän luokse
wilhelmi niskasen jäljillä

Mahjong

  • Vieras
-sallikaa lasten tulla-
« Vastaus #87 : 30.06.08 - klo:22:47 »
Satman sanoi:
Lainaus
Sinä olet yksinkertaisesti ja lopullisesti kasteesta lähtien ollut uskossa.

Tuo on helppo sanoa viattomasta lapsesta, jonka ei tarvitse kysellä mitään ja joka ei älyä "höikäsen pölähtävää" synnistä, pahasta maailmasta tai vanhan ihmisen upottamisesta.
Hyvähän teidän monen polven körttien on elää, kun nämä asiat ovat olleet teille selviä iät kaiket. (Mopo karkasi, sorry)

Vaikka jokainen päivä onkin kastepäivä, niin joka päivä kastettu-poloisen sielusta taistellaan säälimättömästi Kristuksen valtakunnan ja perkeleen valtakunnan välisellä rajalla, aivan etulinjassa. Kristus lopulta voittaa, koska ihminen on kastettu lapsena, jolloin "olemme pukeneet Kristuksen päällemme, meitä ei näy, vain Kristus näkyy... Kaste on Jumalan teko, lahja ihmiselle, ihminen on vain vastaanottaja". Eipä tätä tyhmä ihminen tajua, kai ei tarvitsekaan tajuta, parempi, ettei tajua, sehän olisi ihmistekoa; lapsi ei tee mitään, hän on nollapisteessä.... Kyllä lapsen töppösissä olisi helppo olla...

Mitenkäs se Aku Räty sanoikaan, että Jumalan koulussa on parasta ollut se, että kun hän itse ei ole nähnyt mitään, Kristus on ilmestynyt hänen pimeyteensä. Helpottava toteamus... :-?.... AAMEN!!!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: -sallikaa lasten tulla-
« Vastaus #88 : 30.06.08 - klo:23:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Hyvähän teidän monen polven körttien on elää, kun nämä asiat ovat olleet teille selviä iät kaiket. (Mopo karkasi, sorry)

Helppohan sun oli, kun sait mennä äireen kans naimisiin, sanoi aikamiespoika isälleen...

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #89 : 30.06.08 - klo:23:40 »
körttiläisen täytyy ottaa kielteiset puolet omassa elämässään Jumpun (so. Jumalan) tekoina. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä