Kirjoittaja Aihe: Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä  (Luettu 49085 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #105 : 15.07.08 - klo:20:45 »
Katriina kirjoitti: 13.07.2008 20:31
 ...minun on aina saatava olla se joka parhaiten v-uilee...
juhani kirjoitti: 15.07.2008 07:32      
Kyllä sitä pientä v-lua saakin kuunnella

Ja ikä oli... [-X

 8)  :smt083  8)

Katriina

  • Vieras
Re: Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #106 : 25.07.08 - klo:10:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Etsijä"
Olen perusluterilainen, ja itse koen olevani uskossa. Olen puoliksi tahtomattani ja puoliksi uteliaisuuttani tutustunut vapaiden suuntien opetuksiin ja näkemyksiin, ja tutustunut niitä tunnustaviin ihmisiin. Kaikki tämä aiheuttaa aina ajoittain ahdistusta, epävarmuutta koko omasta pelastuksesta uskosta ja kelpaavuudesta.

En jaksaisi tehdä parannusta elämästäni, viettää aktiivista elämää seurakunnassa ja harjoittaa enempää hartautta jne. Olen hyvin epävarma siitä, että riittääkö pelastukseen todella se, ettei tarvitse itse tehdä mitään. Uskoni ei välttämättä usein näy teoissani ja elämässäni, ja kun vertaan itseäni ”elävästi uskossa” oleviin ja heidän elämänsä malleihin, en jaksa edes yrittää. Enkö voisi vain elää tätä elämääni tavallisesti, ja olla kiitollinen Jumalalle esim. tavallisista harrastuksistani, työstäni, ystävistäni jne, nauttia elämästä... Mutta kun sanotaan, että ”elävä usko kyllä näkyy teoissa”, ja itse on ikään kuin oikeasti uskovan seurakunnan ulkopuolella, niin sitä epäilee, onko oma usko riittävää.

 Kun olen kuullut sellaistakin puhetta, että jos tekee jotain, mikä ei ole uskoville yleisesti hyväksyttyä (esim. avoliitto heidän mukaansa), niin epäillään onko uskossa lainkaan. Lisäksi en ole varma, pitäisikö Raamattua tulkita kuinka sanatarkasti. Mitäs jos nämä muut, vapaiden suuntien (sori jos yleistän) yms. ihmiset ovatkin oikeassa, se on sitten suoraa menoa helvettiin! Onkohan jollain samanlaisia kokemuksia, ja miten pääsitte yli niistä?


Itsekin olen "tullut uskoon" ja suosiolla "mennyt uskosta" kun väsyin kerta kaikkiaan. Myöhemmin harmitti ja pelottikin: Tuli heitettyä lapsi pesuveden mukana. Yks pappi sanoi silloin: Ja, sinä olet siis luopunut Jumalasta? Luovu vielä vähän lisää! Minä: Eihän sitä uskallla johon tämä: No mutta. Yritä! Yritä oikein tosissasi! Minä yrittämään... ja Jumala riippuu minussa.... joskus myöhemmin sama huoli kun ei tuosta hyväksitulemisesta näy piirtoa ja vielä sairastuu pahemmin ettei edes jaksa yrittää...nytkö sitä joutuu helvettiin siis kun kuolee kenties justiinsa... ja toinen pappi (puolen Suomen matka siihen edelliseen): Koska hän riippuu minussa kiinni, minä pelastan hänet mihin minä että ei tässä kuule jaksa enää semmoisia... eikä edes tajunta riitä... johon tämä: Mutta kun on näinkin: Kämmenteni malkoon minä olen hänet piirtänyt... niin se menee... odotan täsä seuraavaa epäuskon ja epätoivon puuskaa jo aika rauhassa.

Katriina

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #107 : 25.07.08 - klo:10:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
Katriina kirjoitti: 13.07.2008 20:31
 ...minun on aina saatava olla se joka parhaiten v-uilee...
juhani kirjoitti: 15.07.2008 07:32      
Kyllä sitä pientä v-lua saakin kuunnella

Ja ikä oli... [-X

 8)  :smt083  8)


...ja ikä oli ...naisen ikää ei saisi muuten koskaan kysellä mutta todettakoon että kypsymättömyyteen nähden aivan liian korkea... toivo menetetty...mutta selvyyden vuoksi: Työpaikka on ns naisvaltainen jossa tuo on (valitettavasti! Ei aina arvosta sitä omaa sukupuolta) jostain syystä kulttuuriin punottuna ihan eläkeikään asti ja mitä varttuneempi sitä paremmin osaa....

Mahjong

  • Vieras
-höh-
« Vastaus #108 : 25.07.08 - klo:20:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
Katriina kirjoitti: 13.07.2008 20:31
 ...minun on aina saatava olla se joka parhaiten v-uilee...
juhani kirjoitti: 15.07.2008 07:32      
Kyllä sitä pientä v-lua saakin kuunnella

Ja ikä oli... [-X

 8)  :smt083  8)


...ja ikä oli ...naisen ikää ei saisi muuten koskaan kysellä mutta todettakoon että kypsymättömyyteen nähden aivan liian korkea... toivo menetetty...mutta selvyyden vuoksi: Työpaikka on ns naisvaltainen jossa tuo on (valitettavasti! Ei aina arvosta sitä omaa sukupuolta) jostain syystä kulttuuriin punottuna ihan eläkeikään asti ja mitä varttuneempi sitä paremmin osaa....

Vasta nyt etsin Katriinan viestin 13.7.2008 ja ymmärrän häntä paremmin: Raskas lääkärin työ, sairaus ja työtovereina enimmäkseen naisia. Ei ole kumma, että pinna välillä on katkeamaisillaan. Voimia hän tarvitsee kaiken kestämiseen....

Toisaalta Juhanille sairaala-kuviot ovat hyvinkin tuttuja, ollut monessa mukana...

Benkku on varmaankin kutsumustyössään...niinkuin te toisetkin...

Itse en ole ollut sairaala-alalla (vain omaishoitaja jonkin aikaa), ihan muissa hommissa, mutta kaikilla aloilla on ongelmansa... niinkuin moni tietää...

.....paras, että kysyn vain itseltäni: Minkäs ikäinen sinä Mahjong taas olitkaan? [-X

Benkku

  • Vieras
Pahoittelen kysymystäni.
« Vastaus #109 : 25.07.08 - klo:23:26 »
Katriina kirjoitti: 25.07.2008 10:45
Työpaikka on ns naisvaltainen

Valitettavasti, tai en minä nyt tiedä, 8)  yksikään päivä ei ole todellakaan samanlainen "oikeesti". Voimia Sinulle Katriina.
 :smt083

jUHOMA4

  • Vieras
Seuratupa
« Vastaus #110 : 26.07.08 - klo:08:07 »
Oliko nuo keskustelut ennen vai jälkeen seurojen ? Alaarvoista kuitenkin  8)

Katriina

  • Vieras
Re: Seuratupa
« Vastaus #111 : 26.07.08 - klo:10:09 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Oliko nuo keskustelut ennen vai jälkeen seurojen ? Alaarvoista kuitenkin  8)


-Sekö, että edellä mainittu taipumus voisi olla niitä, joiden kanssa voi tehdä tiukkaa mahtua sisälle siitä "ahtaasta portista"? Että siitä voisi vaikka yrittää luopua, ja vaikkapa kääntää sitä joskus mainittua "toista poskea"? Mahdoitko lukea ihan koko keskustelua sentään.

Voi, kuinka tohdit, ihminen
niin itsevarma olla
kun vastattava jokaisen
on töistään tuomiolla?"

SV 163

- muun muassa niistä "turhista sanoista"....

jUHOMA4

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #112 : 26.07.08 - klo:10:37 »
Katselin vain noita muutamia Mahjog:n lainauksia  :!:

Mahjong

  • Vieras
-kysymyksiä-
« Vastaus #113 : 26.07.08 - klo:10:41 »
jUHOMA4 kirjoitti:
Lainaus
Katselin vain noita muutamia Mahjog:n lainauksia

Mitä lainauksia?

Kysyn siksi, etten oikein ymmärrä. Tarkoititko tuota Katriina-Juhani-Benkku-juttua, vai mitä? Luin uudelleen molempien viestit: 13.07.2008 ja 15.07.2008, enkä niitä pidä muina kuin ahdistuneiden ihmisten tunteenpurkauksina, en arvostele tai ota kantaa niihin.

Mutta tämäkin minulle tarkoitettu: "Oliko nuo keskustelut ennen vai jälkeen seurojen?  Ala-arvoista kumminkin :!: -viesti ei mene "jakeluun". Mitä tarkoitit?

Benkku

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä.
« Vastaus #114 : 26.07.08 - klo:15:40 »
Astuttiin joukolla keskustelemaan asian vierestä, tuli liian suolainen soppa. Joten  eiköhän tullut minullekin taas opiksi ja koitetaan omalta osaltamme tehdään tälläkin osa-alueella parannusta.
Valitettavasti ei ole kenelläkään aina helppoa olla vuorovaikutuksessa, ruudun välityksellä, ei ainakaan minulla.
Siis jatkukoon tämän viestiketjun keskustelu :  :smt045 Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä. O:)

 :smt083

jUHOMA4

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #115 : 27.07.08 - klo:06:09 »
Mahjong:     Mitä lainauksia ?    Tarkoitin juuri niitä  :!:

Katriina

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #116 : 27.07.08 - klo:09:16 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Katselin vain noita muutamia Mahjog:n lainauksia  :!:


Vastannee puolestaan...itse varoisin heristelemästä sormea, pitäis kai aina kulkea toisen saappaissa muutama askel, jotta ymmärtäis. Tällä tapaa se ei ole niin yksinkertaista. Väki jää pakostakin toisilleen vieraiksi.

Mutta teemasta saappaanvarteen. Usein sitä miettii tuota toisen posken kääntämistä. En nyt ihan niin etteikö voisi vaikka kerta kaikkiaan tajuta miten muutkin on vaiks nyt työssä välillä väsyneitä ja sivuuttaakin jotain, se pitäisi pystyä tekemään... vaan silloin kun joku alkaa olla kroonisesti vaikea. Joskus ajattelee että ihmiselle ei ole niin vaarallista vaikka hänet kerta kaikkiaan pysäytetään: Tuo ei käy päinsä täällä --- jos et jaksa olla ihmisiksi niin ota sairaslomaa ja mene kotiin rauhoittumaan...

Tai muuta. Joku voi päättää että hirmuhallitsijasta on pistettävä ilmat pihalle, ja ottaa riskin että tulee tappaneeksi.... vaikka viides pykälä kieltää... (kun niitten muitten kanssa ei aina ole niin turhantarkka, sivumennen sanoen, kuitenkaan täällä erityisen moni...) -

Mihin raja asetetaan?

Mahjong

  • Vieras
-lainauksia-
« Vastaus #117 : 27.07.08 - klo:14:08 »
Näistä lainauksistani jUHOMA4 kirjoitti:
Lainaus

Mahjong: Mitä lainauksia ? Tarkoitin juuri niitä

Olen aloittanut tähän foorumiin viestien kirjoittamisen ja lainaamisen 02.06.2008. yhteensä 233 viestiä.

Pläräsin kaikki kirjoitukset ja lainaukset enkä toisinkaan kirjoittaisi. Viestien muokkaamisessa olen "mokannut" ja Liisa on ystävällisesti poistanut "sopimattomia", kiitos siitä hänelle.

Kai jUHOMA4:n mielestä kaikki lainaukset eivät ole olleet sopivia, hän on kokeneempi näissä asioissa. Itse en huomaa, missä olen lainannut sopimattomasti.
Taidan poistua "takavasemmalle" vähin äänin. Käyn etsimässä vielä yhden lainauksen, joka on jäänyt mieleen:

Lainaus
Eniten me kaikki tarvitsisimme armollisuutta, niin itsemme kuin toisten suhteen. On vain niin vähän omasta takaa, että hyvältä kuulostaa tuo parin tuhannen vuoden takainen lupaus ja näky ehtymättömästä armosta

Katriina

  • Vieras
Re: Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä.
« Vastaus #118 : 27.07.08 - klo:16:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
Astuttiin joukolla keskustelemaan asian vierestä, tuli liian suolainen soppa. Joten  eiköhän tullut minullekin taas opiksi ja koitetaan omalta osaltamme tehdään tälläkin osa-alueella parannusta.
Valitettavasti ei ole kenelläkään aina helppoa olla vuorovaikutuksessa, ruudun välityksellä, ei ainakaan minulla.
Siis jatkukoon tämän viestiketjun keskustelu :  :smt045 Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä. O:)

 :smt083


En itse alun perin yhdistänyt kaikkea ala-arvoiseksi nimettyä Mahjongiin.  Se että joku keskustelijoista sittemmin nimettiin ala-arvoiseksi taitaisi edustaa taas jotain jossa ensin voisi peiliinkin vilkaista. Oman Herransa edessä itse kukin seisoo tai kaatuu. Kriittinen saa varmaan olla, mutta saa kai sitten sanoa tämänkin: Ei ollut ihan mukavaa.  Elämä on vaikeaa jokaiselle, se on sitä alusta alkaen (Winnicott) , ja me kai voisimme sen verran ponnistella ettemme tekisi siitä kenellekään vielä ikävämpää.

Toivon että et häivy mihinkään sivustoilta, Mahjong.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #119 : 27.07.08 - klo:16:49 »
Mietin sanoja pelastusvarmuus tai -epävarmuus. Raamatussa tukeudutaan pikemminkin iäisen elämän toivoon kuin varmuuteen siitä. Pelastustoivo taitaa sisältää pikemminkin epävarmuutta kuin ehdotonta varmuutta pelastuksesta. Kukapa sellaista toivoisi, joka on jo tallessa omassa taskussa. Parannusta hakee ja tekee sellainen, joka kokee olevansa kehnossa jamassa, mutta ei toivoton.
Meille on luvattu varma toivo pelastumisesta.