Kirjoittaja Aihe: Lukekaapa tämä  (Luettu 5499 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Lukekaapa tämä
« : 26.09.17 - klo:13:20 »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Lukekaapa tämä
« Vastaus #1 : 26.09.17 - klo:17:51 »
Hyvää luettavaa ja rehellistä pohdintaa keskusteluun osallistuneilta.

Itselläni ei ollut mitään vaikeutta liittyä Lahden körtteihin. Mitään en ' meistä körteistä' tiennyt kun Lahden Juhlille töihin lähdin, vaan tuttuja lahtelaisia siellä oli ' pilvin pimein'.

Lahdessa on totuttu karjalaisiin ja Savon ja Kainuun seuduilta 60-luvulla työn perään tulleisiin. Meitä olikin runsas heimojen sekoitus seuroissa kun niihin ensi kerran saavuin. Pohjalaisia on paljon, mutta hyvin olen niiden kansssa aina pärjännyt, paremminkin kuin lounaissuomalaisten, noin yleistäen.

Ei minua yhtään haittaa suvuista kuuleminen, sehän on lempilajiani,kotiseutu- historiaa.
Paavo Ruotsalaisen koin heti hengenheimolaisekseni kun olin muutaman elämänkerran tai sen tapaisen, ja Paavon kirjeet lukenut.

Körttiläisten alatie ja arat tunnot ovat oppina se paras mitä olen uskovan tielläni tavannut.

Aralle ja ujolle asia voi olla toinen. Riippuu myös seurapaikkakunnasta. Kuvittelisin että Helsingissä ja sen lähiseuduilla on samanlainen ' sulatto', jolloin sukujen merkitys hämärtyy.

Asioista on hyvä ja oikein puhua, vaikka minun hämäläisistä hämäläisin mies koettaa yhä opettaa: Puhumatta paras. :icon_wink:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Lukekaapa tämä
« Vastaus #2 : 27.09.17 - klo:20:22 »

Kukahan toi Suvi Korhonen on ja mistä körttifoorumista hän kirjoitteli?

Itte en ole kokenut mitenkään vaikeaksi körttipiireissä olemista tai sinne menemistä.
En mitenkään ole kokenut ulkopuolisuuden tunnetta, vaikka en körttikuoroon tai sukuihin kuulukkaan.

Minusta ne körttinuoret jotka tunnen, siis Helsingin kuorolaisia kait enemmäkseen, niin ihan ookoo porukkaa ja en kokenut mitenkään heidän kohtelevan mua sen kummemmin, vaikka tietenkään en vanhuksena niiden nuorien kanssa sen enempää kuin pikkasen puutäheinää jutellut.

Toi mainittu Raisa Jarkkola on aika timangi tapaus, hyvin sydämmellinen nuori nainen ja kyllä ainakin hän antoi ymmärtää kun juteltiin hänen kanssaan körttiliikkeestä, että hän toivoisi lisää porukkaa mukaan ja oli sellainen enempi ottava kuin torjuva ulkopuolisiin suhteessa.

Aika outo kirjoitus ja en kyllä voinut yhtyä Helin kirjoituksen sisältöön.

Se miten itte tuntuu ulkopuolisuus on joskus, kun ei tajua joiden puhujien puheista ristiä ei rastia.
Varmaan vika on kuulijassa, mutta ei haittaa.

En kai ole kuin yhden nimimerkin täälläkään piikitelleen, että kun olet tullut jostain mistä toinen on tullutkin, niin sen toteamuksen halventavasti.
Ja sehän on tosi vähän.
Jos jossain vaikka lestadiolaisten foorumissa kirjoittelisi, niin he kyllä vitsailisivat ja halveksisivat erilailla ajattelevaa ja kirjoittavaa, kun heidän mallinsa mukaan kirjoittele.

Mikähän siinä on, kun toiset tykkää Kaskisista ja pääsevät mukaan jengiin heti ja toiset ei millään.
Onkohan, niin että toiset haluaisivat Kaskislaisten muuttuvan ensin sellaisiksi, kun heille olisi hyvä, mutta nyt kun jengi on täällä kuin Tanskassa mun nuoruudessa, ystävällisiä ja tervehtivät vastaan tulevia ja mielellään pysähtyvät juttelemaan katujen kulmissa ja kiireetöntä, niin se kun ei vaan joillekkin sovi?
Tik toc.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vs: Lukekaapa tämä
« Vastaus #4 : 28.09.17 - klo:21:24 »

:) Pikkasen hymyilyttää tuo kutosen pojat jyrää, kun aina lainataan vanhoja ukkoja, kun on vaikuttaneet körttiliikkeessä.
Ainakin itte kyllä olen ihan tasapuolisesti milloin Leena Ripattia milloin jotain muuta, nyt viimeksi taisi olla Raisa Jarkkola jota kehuin.

Ehkä niitä naisia ei ole ennen ollut niin paljon vaikuttamassa ja siksi niitä ei lainailla, niin paljon, mutta puhujat seuroissa ovat enimmäkseen naisia, että ei tollasta heittoa kutosen pojista jyräämässä olisi tarvinnut laittaa.
Kirkossa nykyään muutenkin ovat naiset enempi pappeina ja muutenkin siellä vaikuttamassa johtavilla paikoilla.

Toinen mikä pisti tossa Helin asenteellisessa kirjoituksessa oli toi kysymys tasa arvosta joka niillä siellä viisasten foorumissa jäikin auki.
Itestäni tasa-arvo ei ole samaa kuin samanmielisyys. Eikä mikään ammatti, kun niitä on naisten ja miesten hommia, vaikka kait niitä on mieskätilöitäkin ja ties mitä muuta. Kuitenkin jos jotain sukupuolen mukaan tasapuolisesti puhujia alettaisiin valitsemaan, niin se voisi olla aika vaikeaa käytännössä.

Tohon alkuun vielä, että kun jokainen kuitenkin voi tuoda puheensa esiin, niin silloinhan voi lainata muitakin, kun niitä vanhoja ukkoja, jotka nyt on naisille ilmeisesti joka kauhistus?
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Lukekaapa tämä
« Vastaus #5 : 29.09.17 - klo:08:33 »
Koulunumerot eivät kerro kaikkea. Kuutosen pojat voivat olla monella tavalla etevämpiä kuin kympin tytöt. Opettajina - ja varsinkin rehtoreina - 'kuutosen pojat' saattavat olla erilaisten oppilaiden ymmärtäjinä ja tukijoina huomattavasti 'kympin tyttöjä' parempia.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Lukekaapa tämä
« Vastaus #6 : 29.09.17 - klo:22:33 »
Minusta tässä on rehellistä puhetta, joka kannatta lukea

https://www.kotimaa24.fi/blogit/korttireformaatio-osa-2-minua-ei-todellakaan-rakastettu-liikkeeseen/

Minä tunnistan kyllä hyvin nuo artikkelissa kuvatut tuntemukset. Nuoruudessa ei oikeasti kuulunut porukkaan, jos ei ollut käynyt Aholansaaressa riparia. Myöhemmin suvut ja äidinmaidot ovat moneen kertaan särähtäneet korvaan. Kannattaa kuunnella herkällä korvalla kriittisiäkin kommentteja, jos halutaan, että uusia joukkoomme jostakin löytyy. Perinneliikkeet kuihtuvat, jos nuoremmat eivät koe niitä omakseen ja maailma ympärillä muuttuu. Toisaalta ehkä sellaiset liikkeet kuihtuvat, joille ei enää ole tarvetta. Onko nykyisillä nuorilla aikuisilla  sanavarastossaankaan sellaisia sanoja kuin nöyryys, synti ja armo... Siirtyykö minkäänlainen kristillinen perinne enää eteenpäin?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Lukekaapa tämä
« Vastaus #7 : 30.09.17 - klo:07:59 »
Jossakin toisessa keskustelussa todettiin, että kirkon traditio ja kieli ovat nykyihmiselle yhä vieraampia. Pitäisi siis löytää jotain uutta. On varmaan jo löydettykin; suomalainen hevimessu 'valloittaa maailmaa'.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Lukekaapa tämä
« Vastaus #8 : 15.10.17 - klo:12:49 »
Minusta tässä on rehellistä puhetta, joka kannatta lukea

https://www.kotimaa24.fi/blogit/korttireformaatio-osa-2-minua-ei-todellakaan-rakastettu-liikkeeseen/

Kirjoitin samasta asiasta tänne, muttei siitä jutusta oikein tykätty.  Rehellisesti puhuen, kyllästyin etsiskelemään niitä körttejä lähisukulaisista.  Suomi on niin pieni ja suomalaisia niin vähän että löytyyhän semmoisia.  Ensin alkoi puvun kantaminen juhlilla tuntua vilpiltä, suoranaiselta synniltä.  Eihän äidilläkään ollut körttipukua, ei mummollakaan, veisailkoot vaikka kuinka juuri siikkareita. Ja kun ollaan kaupunkilaisia monessa polvessa pitkälle taapäin, niin mikäs talonpoikainen sitä esittää olevansa. 

Ymmärrän, kuten totesin, kuinka järkevää on järjestää sukutapaaminen juuri Herättäjäjuhlien yhteyteen. Ei tarvita majoituskysymyksen ratkaisua, ja ruokailukin on järjestyksessä. Ohjelmaa saadaan helposti:  Pidetään sukuseurat.  Näin kai itse menettelisin.

Mutta:  Ikävä juttu.  En muista mitkä juhlat olivat kyseessä kun todella koin hieman samaa kuin konfirmaatiomessussa:  Mitä minä täällä teen?  Enhän minä mene vieraitten ihmisten hautajaisiin enkä häihinkään, vaikka esimerkiksi vihkiäisissä pappi kysyy parin aikeita "tämän seurakunnan läsnäollessa". Ja kun vielä on niin että minusta on kiva liikuskella yksin ihmisjoukossa, lapin vaelluksilla kulkea vaiti, kuunnella niitä luonnon ääniä ja ihmisten juttelua.  Samoin isoilla juhlilla en kaipaa semmoista, että herkeämättä roikkuisin tuttujen seurassa. Nähdään, vaihdetaan kuulumiset ja sitten taas jatketaan matkaa, istutaan penkin päähän ja veisataan. 

Kuuntelin kai neljännen kerran kuulutusta, joka kutsui sen ja tämän ja tuon suvun jäseniä sinne tänne ja tuonne.

Niistä tuli sitten toiseksi viimeiset juhlani. Yritin vielä kerran, mutta menin hommiin sinne ensiapuun ja Vantaan juhlille lunastin paikkani ilmoittautumalla talkoolaiseksi jo lähtökohtaisesti. 

Herännäisyys alkoi kaivertua mieleen perinnejuhlana ja tradition ylläpitona  jolle totta kai on oikeutuksensa, mutta johon toisia kutsutaan melko ulkokohtaisesti. 

En usko mihinkään "joukkoon rakastamiseen"  vaikka esimerkiksi Pena on ollut minua kohtaan äärettömän hyvä silloin, kun olin melkoisissa vaikeuksissa. Siinä nyt on hyvä ja ystävällinen  ihminen, joka mahdollisesti sattumoisin kuuluu johonkin herännäissukuun tai sitten ei. En ehkä niin kaipaakaan semmoista, menen jos olen mennäkseni, muttei tunnu oikein miellyttävältä kokea olevansa ihan ulkopuolinen. 

Tuohon nyt olisi riittänyt sen kuuluttelun jättäminen juhlalta.  Voi kai sukukokoukset sopia toisinkin? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Lukekaapa tämä
« Vastaus #9 : 15.10.17 - klo:13:19 »
Kiitos Seppos, kun toit nämä blogit tänne.  Oikein todella.  Kaikesta ei kai tarvitse olla samaa mieltä, mutta tuli todella hyvä mieli ja helpottunut olo, kun en siis olekaan ainoa, joka on vähän mietiskellyt tuota suku-  ja perinnekeskeisyyttä ja kokenut itsensä ulkopuoliseksi. 

Luulenpa, ettei semmoista liikettä olekaan, johon ei kyseltäisi pääsylippuja.  Ei se näkyvää ja tietoistakaan aina ole, mutta pinnan alla liikkuvana hankalampaa, silloin siitä ei voi oikein keskustella.  Jossain pitäisi tietää uskoontulonsa ihan päivälleen, ja siihen on helpompi kysyä, onko tuo niin relevanttia.

Ihmiset ovat ihmisiä kaikkialla, rajoittuneita ja puuttuvaisia.  Mietin tässä, että kai sitä pitäisi jossain myös antaa anteeksi yhtä jos toistakin.  Vaikeaa on, ellei rehellisesti puhuen voi väittää tulleensa "rakastetuksi"  sinne tai tänne, käsitä mikä on alatie ja sitten pitäisi vähän kuin esittää olevansa körtimpi kuin ikinä voisi edes olla.

Mutta kun lukaisin nuo kolme ensimmäistä, niin niissä oli paljon hyvin hyvää.  Saa olla hyytävän ahdistunut, menestysteologia vasta merkilliseltä tuntuukin kun ei vaan menesty eikä tuo ihmettelykään niin ole pahasta. Heränneen uskon sisältö saattaa merkitä hyvin paljon, vaikka kuorta karsastaisi.

Kiitos Seppos, sekä näistä että siiitä, kun viitsit ja jaksat hoitaa tämmöistä foorumia.  On täällä väkeä joita voi niputtaa samaan listaan kuin mitä kirjoitin Penasta, mutta mitä tässä väkeä lajittelemaan. En ole itsekään niin mallikelpo.

Joskus voi kaI myös pyytää anteeksi. Voisin olla kiltti silloinkin kun on vaikeaa.
« Viimeksi muokattu: 15.10.17 - klo:13:28 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Lukekaapa tämä
« Vastaus #10 : 15.10.17 - klo:13:20 »

   Tule, Leena ensi kesänä Tampereelle. Tosin en ehkä voi rakastaa sinua siellä, koska hoidan omia juuriani tapaamalla sukulaisia, ystäviä ja tuttuja. Mutta ei sitä koskaan tiedä, Jumala tietää, vaikka löytäisit kauttani, saisin olla Korkeimman kädessä sinua johdattamassa yhä syvempään ystävyyteen ja rakkauteen myös körttikontekstissa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Lukekaapa tämä
« Vastaus #11 : 15.10.17 - klo:13:28 »
   Tule, Leena ensi kesänä Tampereelle. Tosin en ehkä voi rakastaa sinua siellä, koska hoidan omia juuriani tapaamalla sukulaisia, ystäviä ja tuttuja. Mutta ei sitä koskaan tiedä, Jumala tietää, vaikka löytäisit kauttani, saisin olla Korkeimman kädessä sinua johdattamassa yhä syvempään ystävyyteen ja rakkauteen myös körttikontekstissa.

Juuh...   Kyllä minä voisin sinne tulla. Kiitos.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.