Kirjoittaja Aihe: Armonkerjäläisyys  (Luettu 23757 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #60 : 24.05.20 - klo:19:35 »
Perisynnin ongelmaan on jo ratkaisu olemassa:

Joh. 3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.

Se ei ole meidän murheemme, miten saimme alkumme tai mitä esivanhemmat ovat tehneet. Jokaisen henkilökohtainen valinta ja tehtävä sen sijaan on päättää, ottaako pelastustarjouksen vastaan Jumalalta.

Mietin lujasti, kuinká alttiisti me sanomme: Kylähän Kristus, mutta... 

--Sinun on kuuluttava oikeaan kirkkokuntaan -- on muuten tosi sana 2000-luvulta.
--sinun on otettava pelastus vastaan. Mainittakoon että epätoivoisimmillani valitin etten osaa. Ettei minulla ole käsiä joilla tarttua pelastukseen.

..sinun tulee kulkea alatietä.  Kun nyt joku kertois, mikä se on ja miten se tehdään. 

Siis mutkikkaimpia on olleet tähän mennessä körtit.  Ehkä siksi,. että kuuluvat aika vanhaan aikaan ja sanonnat ovat sieltä. 

Mutta en minä ymmärtänyt muutakaan. Katso Kristukseen?   :icon_eek:   Eikö näistä voi puhua suomen hyvää arkikieltä? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #61 : 24.05.20 - klo:19:41 »
Tuo näyttää omavoimaiselta saivartelulta, koska Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka luonnollisella tavalla syntyvät, sikiävät ja syntyvät synnissä. "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt" (Ps. 51:5).

Äiti siittänyt?   :icon_eek:


Erottaisin Raamatun sanan ja kirkon aikojen saatossa vaihdelleen opetuksen, tännepäin sanotaan vanhassa synnintunnustuksessa jota mm. ortodoksinen kirkko ei hyväksy:_ "Ei sikiämisessä mitään syntiä ole".

Ne ovat aina ihmisten vajavaisia yrityksiä "sanoa sanomaton, lausua lausumaton" (Kyyhkynen, 1978).  OK, moni toteaa etteihän Raamattu sen kummempaa, no ehkäpä, johan sinne on valikoitunut opillisuuden alkua.  Yhtä vimmatun kieli poskessa kirjoitetun makua siitä ei jää kuin kirkkojen dogmaattisista ponnistuksista.
« Viimeksi muokattu: 24.05.20 - klo:19:47 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #62 : 24.05.20 - klo:21:26 »
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #63 : 24.05.20 - klo:22:12 »
Mietin lujasti, kuinká alttiisti me sanomme: Kylähän Kristus, mutta... 

--Sinun on kuuluttava oikeaan kirkkokuntaan -- on muuten tosi sana 2000-luvulta.
--sinun on otettava pelastus vastaan. Mainittakoon että epätoivoisimmillani valitin etten osaa. Ettei minulla ole käsiä joilla tarttua pelastukseen.

..sinun tulee kulkea alatietä.  Kun nyt joku kertois, mikä se on ja miten se tehdään. 

Siis mutkikkaimpia on olleet tähän mennessä körtit.  Ehkä siksi,. että kuuluvat aika vanhaan aikaan ja sanonnat ovat sieltä. 

Mutta en minä ymmärtänyt muutakaan. Katso Kristukseen?   :icon_eek:   Eikö näistä voi puhua suomen hyvää arkikieltä?
Körttiläisinä luterilaisina armon kerjäläisinä meillä on ratkaisu perisyntiin syntyä uudesti kasteen ja uskon kautta. :)

Lähteet

Suomen evankelis-luterilainen kirkko-Tunnustuskirjat-Yksimielisyyden ohje-Perisynti
http://tunnustuskirjat.fi/yo/1.html

Suomen evankelis-luterilainen kirkko-Tunnustuskirjat-Augburgin tunnustuksen puolustus-Kaste
http://tunnustuskirjat.fi/puolustus/IX.html

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #64 : 25.05.20 - klo:08:13 »
Körttiläisinä luterilaisina armon kerjäläisinä meillä on ratkaisu perisyntiin: syntyä uudesti kasteen ja uskon kautta.

Se ratkaisu on kaikilla. Heränneet eivät saa omia yksinoikeutta Jumalan tekoihin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #65 : 25.05.20 - klo:09:05 »
Se ratkaisu on kaikilla. Heränneet eivät saa omia yksinoikeutta Jumalan tekoihin.
Toki, mutta heränneet ovat armon kerjäläisiä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #66 : 25.05.20 - klo:09:51 »
Kyllä muissakin suunnissa armosta puhutaan. Tapa vain on erilainen. Tyyliseikat jakavat omiin karsinohin. Yksi suuri lauma meistä muodostaa Kristuksen kirkon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #67 : 25.05.20 - klo:10:33 »
Jep, nimenomaan näin,
On maailmanlaajuinen Kristuksen seurakunta, yli kaikkien rajojen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #68 : 25.05.20 - klo:10:51 »
Toki, mutta heränneet ovat armon kerjäläisiä.

Ovathan ortodoksitkin. Jeesuksen rukous: ”Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä” kuuluu keskeisenä idän kirkon perinteeseen. Kuinka monta kertaa liturgiassa toistetaankaan: "Herra armahda, Kyrie eleison, Gospodi pomilui"?

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #69 : 25.05.20 - klo:10:59 »
Kaunista tuo ortodoksien liturgia!
Laulunlyömän huru-ukonkin korvaa hivelee, ja toki sanoma, rukous, armon ja anteeksiannon
kaipaus.
He sanovat itseään pelkästään syntisiksi, kuten me kaikki muutkin.
Syntinen sana sisältää kaiken ihmisen olemuksen, pahuuden, en tiedä tarvitaanko siihen
lisäsanoja asian korostamiseksi.

Jos tähän kohtaan sallitaan vitsi....
Olen kuullut sanottavan, kun ihmiset moittivat toisiaan, olet sika...
se on loukkaus sikaa kohtaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #70 : 25.05.20 - klo:12:14 »
Ovathan ortodoksitkin. Jeesuksen rukous: ”Herra Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä” kuuluu keskeisenä idän kirkon perinteeseen. Kuinka monta kertaa liturgiassa toistetaankaan: "Herra armahda, Kyrie eleison, Gospodi pomilui"?
Mielestäni katolinen ja ortodoksinen armon kerjäläisyys on ulkokohtaista painottaen pelkästään objektiivista puolta. Reformoitu armon kerjäläisyys puolestaan on omavoimaista subjektiivistä ihmiskeskeistä armon kerjäläisyyttä. Heränneet armon kerjäläiset luterilaisina ovat Kristuksen sisäisessä tuntemisessa ja armon vilahduksessa Kristus- ja armokeskeisiä, sillä luterilaisuus on paavalilaisuutta. Raamatullinen paavalilainen armon kerjäläisyys korottaa aina Herran alentaen körttiläisen alatien maan matoseksi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #71 : 25.05.20 - klo:15:53 »
Mielestäni katolinen ja ortodoksinen armon kerjäläisyys on ulkokohtaista painottaen pelkästään objektiivista puolta. Reformoitu armon kerjäläisyys puolestaan on omavoimaista subjektiivistä ihmiskeskeistä armon kerjäläisyyttä.

Minun mielestäni taas tällainen mielipide on omahyväistä itsekorostusta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #72 : 25.05.20 - klo:15:58 »
Eikö näistä voi puhua suomen hyvää arkikieltä?

Ei. Aina jos yrittää, joku suuttuu, että mennään opetusta muuttelemaan oman mielen mukaiseksi. Joka ikisestä uudesta raamatunkäännöksestäkin aikansa valitetaan, kunnes on kasvanut uusi sukupolvi, joka sen uuden käännöksen kokee oikeaksi, ja syvästi loukkaantuu seuraavan käännöksen ilmestyessä.

Kielillä puhumisen lahjaa jossakin joskus mietitty niin, että se olisi myös tuota, kykyä puhua kulloistakin hyvää arkikieltä.

Erottaisin Raamatun sanan ja kirkon aikojen saatossa vaihdelleen opetuksen, tännepäin sanotaan vanhassa synnintunnustuksessa jota mm. ortodoksinen kirkko ei hyväksy:_ "Ei sikiämisessä mitään syntiä ole".

Ne ovat aina ihmisten vajavaisia yrityksiä "sanoa sanomaton, lausua lausumaton" (Kyyhkynen, 1978).  OK, moni toteaa etteihän Raamattu sen kummempaa, no ehkäpä, johan sinne on valikoitunut opillisuuden alkua.  Yhtä vimmatun kieli poskessa kirjoitetun makua siitä ei jää kuin kirkkojen dogmaattisista ponnistuksista.

Kyllä Paavalin teologiset selittelyt paikoin vetävät aivot solmuun. - Se ehkä Raamatussa auttaa, kun ei edes ole pyritty mihinkään yksimielisyyteen, vaan vasta myöhemmin koottu yksiin kansiin jos jonkinlaisia kirjoituksia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #73 : 25.05.20 - klo:21:44 »
Minun mielestäni taas tällainen mielipide on omahyväistä itsekorostusta.
Jos kenellä on enää jäännöstäkään jäljellä körttihenkeä, niin tietää, miten löyhkä-Paavon hengellisillä perillisillä körttiläisillä armon kerjäläisyys tihkuu ihan sormenpäistäkin omavoimaisuuden, kuten pelastusvarmuudenkin, olevan tuntemattomia käsitteitä.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Armonkerjäläisyys
« Vastaus #74 : 25.05.20 - klo:21:54 »
Jos kenellä on enää jäännöstäkään jäljellä körttihenkeä, niin tietää, miten löyhkä-Paavon hengellisillä perillisillä körttiläisillä armon kerjäläisyys tihkuu ihan sormenpäistäkin omavoimaisuuden, kuten pelastusvarmuudenkin, olevan tuntemattomia käsitteitä.

Niinpä niin,  :icon_wink: