Kirjoittaja Aihe: Voihan kullannuppu !  (Luettu 4383 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #1 : 22.03.14 - klo:15:34 »
Tyttärelle sattui tuollaine moka ihan omatoimisesti ja huomasi sen ennekuin käynnisti moottori. Paikalle tilattiin apua ja tuli paku, joka imi letkulla tankin tyhjäksi ja laitettiin dieseliä tilalle. Kertoi, että eniten näitä sattuu takseille, jotka ovat lopettamassa vuoroaa ja ovat väsyneitä ja kotona on bebsa-auto. Sanoi vielä, että sillä kiroilulla ei ole mitään rajaa nimittän renki maksaa sen omasta pussistaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #2 : 22.03.14 - klo:21:38 »
Onpa sitä vanhemmassakin hameväessä niintä jotka joskus autoa ajaa, mutta ei osaa/suostu tankkaamaan, kun höveli puoliso käy aina tankkaamassa.
Pyryharakka

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #3 : 22.03.14 - klo:22:38 »
Minun kanta-asemallani on usein asiakaspalvelija, joka euron korvausta vastaan tankkaa auton. Tarjoaa tosin formulabensaa, mutta lopulta alistuu tankkaamaan 95:sta.

Voisi sitä formulabensaa tietysti käyttää, kun on turbomoottori ja kromiset listat ikkunain ympärillä!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #4 : 22.03.14 - klo:22:56 »
Minun kanta-asemallani on usein asiakaspalvelija, joka euron korvausta vastaan tankkaa auton. Tarjoaa tosin formulabensaa, mutta lopulta alistuu tankkaamaan 95:sta.

Voisi sitä formulabensaa tietysti käyttää, kun on turbomoottori ja kromiset listat ikkunain ympärillä!

Onko sinulla suksiboksi? Se vasta tekee urheiluauton.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #5 : 22.03.14 - klo:23:04 »
98okt on taloudellisempaa kuin 95ruikku...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #6 : 22.03.14 - klo:23:59 »
Onko sinulla suksiboksi? Se vasta tekee urheiluauton.
Toki. Viime aikoina lainassa lankomiehellä tai pitkäaikaisvarastoinnissa navetassa.
Olen nimittäin nöyrtynyt kuljettamaan suksia auton sisällä, kun kahdestaan on oltu liikkeellä.

Itse asiassa suksiboxia koolimpaa on kuljettaa täysjoustomaastopyörää kattotelineellä. Varsinkin sellainen muotovalio kuin Cannondale super-V 90-luvulta on todellinen kaunotar ja ansaitsee huomiota.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #7 : 23.03.14 - klo:11:22 »
Olen miettinyt, hankkisinko näin vanhoilla päivilläni vielä ajokortin. Aina silloin tällöin olisi jotain ajoa. Taksia käytän kyllä tarvittaessa, mutta joskus se on vähän hankalaa. Jos käyn jotain isompaa tavaraa hankkimassa, mistä tiedän että ne mahtuvat tilaamaani taksiin, tai että tilatakseja on silloin juuri saatavissa? Muutaman kerran tullut mokailtua tuollaisissa asioissa. Jotain pakettiautopalveluita taitaisi kyllä kanssa olla.

Vaan kukas mulle nuo tankkaamiset ja muut asiat kertoisi? Ei kai niitä autokoulussa opeteta, vaikka onkin auto oppilaitoksen nimessa mainittuna. Ja mitään hyvää kuskia minusta tutkin tulisi kun en osaa tehdä kuin korkeintaan yhtä asiaa kerralla, ja autolla ajamisessa pitäisi revetä moneen (liikenteen havainnointi, reitin miettiminen, ohjauslaitteiden käyttely nyt ainakin).

Pohjimmiltaan taidan pelätä sosiaalista kanssakäymistä vieraan kuskin kanssa. Ja sehän on väärin ja peräti syntiä, että kokee tuollaisen ihmeellisen luomistaidon mestarinäytteen kuin toisen ihmisen vain rasitteeksi ja häiriötekijäksi omassa elämässään. Oikea toimintalinja olisi siis edelleen käyttää taksia, kuunnella niitä kuskin juttuja kiinnostuneena, olla väittämättä vastaan vaikka on eri mieltä (no ei tartte myönnelläkään), olla ajattelematta mitä se minusta ajattelee. Vähän avautua ihmisiin päin. Ja meitähän on myös kielletty murehtimasta, no tilataksin saatavuudesta murehtimista ei äkätty kieltää mutta eiköhän se käsky siihenkin ulotu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #8 : 23.03.14 - klo:20:34 »
Joskus en ole saanut kakkosauton polttoainetankin korkkia auki. Siinä oli tavattoman ihmeellinen logiikka. Pyysin apua toiselta tankkaajalta ja hän avasti korkin ihan suit sait. Kiittelin avusta ja tankkasin dieseliä tankin täyteen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #9 : 23.03.14 - klo:20:49 »
Olen miettinyt, hankkisinko näin vanhoilla päivilläni vielä ajokortin. Aina silloin tällöin olisi jotain ajoa.

Vaan kukas mulle nuo tankkaamiset ja muut asiat kertoisi? Ei kai niitä autokoulussa opeteta, vaikka onkin auto oppilaitoksen nimessa mainittuna.
Oikea toimintalinja olisi siis edelleen käyttää taksia, kuunnella niitä kuskin juttuja kiinnostuneena, olla väittämättä vastaan vaikka on eri mieltä (no ei tartte myönnelläkään), olla ajattelematta mitä se minusta ajattelee. Vähän avautua ihmisiin päin. Ja meitähän on myös kielletty murehtimasta, no tilataksin saatavuudesta murehtimista ei äkätty kieltää mutta eiköhän se käsky siihenkin ulotu.

Monet naiset ratkaisevat vastaavan ongelman hankkimalla puolison. Oikein kun valitsee, niin tulee auto ja kuljettaja kaupan päälle, eikä liene sen vaikeampaa löytää yksilö, joka ajaa tuppisuuna pitemmänkin matkat.
 :icon_wink:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #10 : 23.03.14 - klo:21:01 »
Monet naiset ratkaisevat vastaavan ongelman hankkimalla puolison. Oikein kun valitsee, niin tulee auto ja kuljettaja kaupan päälle, eikä liene sen vaikeampaa löytää yksilö, joka ajaa tuppisuuna pitemmänkin matkat.
 :icon_wink:
Vaimollani oli oma auto kun hän oli vielä työmaailmassa, mutta eläkkeellä yksi auto perheessä riittää. Sen jälkeen hän ei ole autoa takannut, vaan olen tehnyt sen yhtä kertaa lukuunottamatta, jolloin tytär teki sen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #11 : 23.03.14 - klo:23:05 »
Monet naiset ratkaisevat vastaavan ongelman hankkimalla puolison. Oikein kun valitsee, niin tulee auto ja kuljettaja kaupan päälle, eikä liene sen vaikeampaa löytää yksilö, joka ajaa tuppisuuna pitemmänkin matkat.

Kauheeta jos pitäisi lyöttäytyä yhteistalouteen ihan auton omistajan kanssa. Sehän on älyttömän kallista se auton omistaminen, ja jollei muuten murhetta elämässä olisi niin sitten on. Pelkkä ajokortti olisi paljon kätevämpi. Voitaisiin pääsääntöisesti matkata edelleen bussilla ja joskus taksilla, ja sitten kun joskus on todella olennaisesti kätevämpää olla se itse ajettava menopeli alla, sen voisi vuokrata. Saisi huolletun hyväkuntoisen ja kulloistakin tarvetta täsmävastaavan kapineen ilman omistamisen vaivaa.

Kyllähän sitä tutun ihmisen kanssa voi olla rennosti tuppisuuna. Tai rennosti kälättää, kummin vain.
« Viimeksi muokattu: 23.03.14 - klo:23:10 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33752
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #12 : 24.03.14 - klo:07:14 »
Minulta on otettu pois valta ajaa auto ulos taliista. Samoin tankkaamisen onni on viety. Kälätykselle ei kuski voi mitään ! :003:

Öppiäinen länsisuomalainen -  Riitta-mummi  itäsuomalainen. ( Viittaa tähän "tutkimukseen " )

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288668794497.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #13 : 24.03.14 - klo:10:25 »
Olen miettinyt, hankkisinko näin vanhoilla päivilläni vielä ajokortin. Aina silloin tällöin olisi jotain ajoa. Taksia käytän kyllä tarvittaessa, mutta joskus se on vähän hankalaa. Jos käyn jotain isompaa tavaraa hankkimassa, mistä tiedän että ne mahtuvat tilaamaani taksiin, tai että tilatakseja on silloin juuri saatavissa? Muutaman kerran tullut mokailtua tuollaisissa asioissa. Jotain pakettiautopalveluita taitaisi kyllä kanssa olla.

Vaan kukas mulle nuo tankkaamiset ja muut asiat kertoisi? Ei kai niitä autokoulussa opeteta, vaikka onkin auto oppilaitoksen nimessa mainittuna. Ja mitään hyvää kuskia minusta tutkin tulisi kun en osaa tehdä kuin korkeintaan yhtä asiaa kerralla, ja autolla ajamisessa pitäisi revetä moneen (liikenteen havainnointi, reitin miettiminen, ohjauslaitteiden käyttely nyt ainakin).

Hankin ajokortin 47-vuotiaana Helsingissä. Se oli hauska kokemus, muut olivat alle kaksikymppisiä. Heille oli ehkä hyötyä siitä, että en ujostellut esittää tyhmiä kysymyksiä. Liikennekokemusta toi mm. neljännesvuosisata pyöräilyä stadissa kaikkina vuoden- ja vuorokaudenaikoina. Autokoulussa annettiin yhdellä ajotunnilla kokeilla tankkaamista. Sen opin turvin olen sittemmin pärjännyt. Muita auton hoitoon liittyviä asioita ei ole kovin paljon, ja kuka tahansa kokenut autoilija voi pitää tunnin kurssin, jossa tankataan, tarkistetaan ja pannaan kohdalleen renkaiden ilmanpaineet, tarkistetaan moottoriöljyn taso, täytetään lasinpesunestesäiliö, ajetaan auto pesukoneeseen ja käydään parkkihallissa. Näillä pärjää jo pitkälle.

Koska ajoin kortin syksyllä, talviajokokemus piti hankkia omin konstein. Sen jälkeen olen pyrkinyt tekemään rauhallisen ajomatkan joka talven ensimmäisessä pöpperökelissä, jotta talviajotuntuma palautuu kunnolla.

Autokoulusta päästyä ajotaidot eivät tietenkään olleet rutiinia. Lyhyetkin matkat rasittivat, syynä tietysti jännitys. Onneksi jouduin pakosta ajamaan Helsingin-Lappeenrannan väliä parhaimmillaan kerran viikossa, joten rutiini kehittyi nopeasti. Aluksi ajelin isän autolla, mutta muutaman kuukauden päästä ostin oman, ikääntyvien vanhempien muutto Lappeenrannasta Porvooseen ja heidän etähuoltoltonsa stadista käsin ei muuten onnistunut.

En pidä hyvänä ajatuksena ajokortin hankkimista varttuneessa iässä ilman autonostoa. Jos ei ylläpidä ajotaitoa ja liikennesilmää ajamalla säännölisesti, on liikenteessä aina ensikertalainen. Sitten kun on tietty rutiinitaso saavutettu, voi pitää ajamisessa pidempiäkin taukoja. Olen itse huomannut, että muutaman viikon ajamattomuus Helsingin kantakaupungissa jo tuntuu hiukkasen, ja pidempi tauko vaatii jo harjoittelua.

Asiaa voi ajatella niinkin, että autojakso ei ole ikuisuus. Kymmenen vuotta autoelämää, sitten voi palata autottomuuteen. Noiden kymmenen vuoden aikana voi sitten tehdä kaikkea sitä, mikä on autottomalle hankalaa. Sellaisia asioita on yllättävän paljon. Olen auton ansiosta voinut esim. kierrellä Suomen syrjäseutuja, kun ajanpuute ym. syyt ovat estäneet ennen tavalliset muutaman viikon pyörä- ja patikkaretket. Lisäksi autolla voi ilahduttaa autottomia lähimmäisiä tarjoamalla erilaisia kuljetuspalveluita.

Mt

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Voihan kullannuppu !
« Vastaus #14 : 24.03.14 - klo:11:04 »
Eikös ne sano jotta kun on akka, auto ja piippu, niin aina on jotain rassattavvaa.   :kahvi: