Kirjoittaja Aihe: Nukutko herättäjäjuhlilla?  (Luettu 4347 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Nukutko herättäjäjuhlilla?
« : 03.07.13 - klo:22:07 »
Hei!

Haapajärven herättäjäjuhlien lähestyessä tuli mieleen kokemukset nukkumisesta herättäjäjuhlilla. Millä paikkakunnalla et saanut öisin nukuttua? Missä oli parhaat unet?

Minulla eniten on tuottanut koettelemuksia Nilsiän herättäjuhlien majoitus. Yritin nukkua sukulaistalon navetan vintillä olevassa kesäkamarissa. Helteisellä säällä huopakaton alla oli koko yön hikisen kuuma. Lisäksi ikkuna oli rikki ja huone täynnä hyttysiä!

Paras huone on tähän mennessä helteisillä Kiuruveden juhlilla. Lahden ryhmämatkalaiset majoittuivat Runnin kylpylään. Minun perheelle + äidilleni oli varattuna ilmastoitu Marskin kabinetti (Mannerheim oli vakiovieras Runnin kylpylässä). Heti kämppään tullessa ilmastointi toimimaan ja lämpätila reilusti alle 20 asteen!

Kotipitäjässäni Sievissä en talkootöiden vuoksi monta tuntia nukkunut, en myöskään Lahden viime juhlilla. Lahdessa en tehnyt mitään, vaan pääsihteerinä seurasin, kuin unessa, juhlan etenemistä.

Nyt aion Haapajärvellä yöpyä paikkakunnan hotellissa Lahden seudun ryhmän kanssa.

Mukavimmat yöt ovat olleet oman perheen kanssa teltassa, useina vuosina ja monenlaisessa säässä!

Miten sinulla on yöt menneet körttijuhlilla?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #1 : 03.07.13 - klo:22:32 »
Nuorempana oli pari kertaa yhteismajoituksessa ja se oli aika hirveää kuorsausta. Teltassa on myös tullut nukuttua useamman kerran. Yhden kerran olen ollut yksityis majoituksessa. Eniten on hotelli ja leirikeskusöitä. Ei sovi myöskään unohtaa sukulaisissa vietettyjä öitä. Siis kaikkea on kokeiltu. Niin Mäntsälän, järvenpään ja Espoon juhlat oltiin kotpna yötä. Ensi vuonna ollaan Simpsiöllä kun Lapuanhovi oli jo täynnä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #2 : 03.07.13 - klo:23:28 »
Kaikenlaista on tullut koettua... Nuorena yhteismajoituksessa pahinta oli, että emännät heräsivät kahvia keittelemään aamuviideltä, kun meikäläiset olivat juuri päässeet nukkumaan...

Olikohan se Leppävirran aiemmilla juhlilla, missä nukuin vanhassa pankin holvissa, ja siellä kuorsattiin niin kauheasti, että siirryin lopulta käytävälle, jossa taas olinkin miesten vessan vieressä, johon papat askelsivat vähän väliä. Nukahdin viimein seitsemän jälkeen, kun muut olivat poistuneet, jolloin tulikin urheiluseuran kahvion pitäjä ravistelemaan ja herättämään minut saadakseen tietää, halusinko heiltä aamupalaa!

Oulun viimeistä edellisillä juhlilla nuorten teltta-alue oli tanssilavan vieressä. Musiikki oli sen verran äänekästä, ettei kannattanutkaan mennä nukkumaan ennen tanssien päättymistä. Sen jälkeen alkoivat kuitenkin kuulua keskustelut muista teltoista. Eräässä teltassa oli housut hukassa ja niiden omistaja kaipaili niitä niin äänekkäästi ja pitkään, että lopulta toisesta teltasta kuului kyllästynyt ääni: "Ettikää sille ne sen housut!"

Kerran sattui iltapäivälehden reportteri paikalle, kun olimme herättäjäjuhlilla seurakunnan nuorten kanssa puolijoukkueteltassa. Hänpä repäisi otsikon: "Jo on aikoihin eletty, tytöt ja pojat samassa teltassa. Ja vielä herättäjäjuhlilla!" Seuraus: nuorisonohjaaja kirkkoherran puhutteluun, nuorten herättäjäjuhlamatkat lopetettiin. Piti seuraavan kerran mennä omin avuin.  :)

Porin herättäjäjuhlilla vuosikymmeniä myöhemmin oli taas iso teltta (ja tytöt ja pojat samassa teltassa taaskin). Se sijaitsi liikenneympyrässä, ja nukkumisen katkaisivat vähän väliä tiepalvelumiehet, jotka kovalla äänellä selittivät paikalliselle kruisailevalle nuorisolle, että katu oli juhlien takia suljettu. Seuraavana yönä nukuimme kuin tukit emmekä kuulleet mitään.

Viime vuosikymmeninä onkin majoituksen taso noussut huimasti ja yöunet sen myötä parantuneet. Vaan eipä ole niin hauskoja tarinoita kerrottavaksi...  :icon_wink:

Harmi, että kirjoitetut herättäjäjuhlamuistoni 40 vuoden ajalta katosivat siioninvirsikirjani mukana, kun pidimme kotiseurat vuosi sitten. En voi käsittää, kenen mukaan ne lähtivät tai mihin piiloutuivat.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #3 : 03.07.13 - klo:23:34 »
En taida uskaltaa jäädä sinne yöksi...etten tule häirityksi, tai häiritse muita... :icon_eek:


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #4 : 04.07.13 - klo:06:29 »
En taida uskaltaa jäädä sinne yöksi...etten tule häirityksi, tai häiritse muita... :icon_eek:


Johan nyt toki uskallat. Kaikki ovat samalla viivalla. Telttaunet ovat minulla olleet lyhyimmät, kangas kun ei pidä ääntä. Aikanaan, kun sain asuntovaunun ostetuksi, tilanne majoituksen puolesta tuli kuntoon.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #5 : 04.07.13 - klo:19:17 »
MInä aina varustan itseni korvatulpilla joita tarjoan kämppiksellekin.
Näin valoisalla ihminen ei aina tarjoa tarpeeksi melatoniinia itselleen, etten minä nyt pitäisi niin pahana ottaa paria tablettia.  


Mutta tämä on hieman ulkouninen kysymys.  Kuinka on.  Pukisiko sitä körttipuvun yllensä  kerrankin jo perjantaina, siis jo matkalle.  Onko ihan siivotonta ottaa se - minä en osaa tätä päättää - kun se joka tapauksessa on nykyisin aika arvokas, minulla on sille erityisen suuri merkitys kohtuullisuuden ja myös rauhoittumisen symbolina - ei ikinä miettimistä, mitä pukea päälle, mikä vapaus.  Mutta juhlapuku se taitaa olla...   , entä jos kombinoi asuun urheilusandaalit (ne olisi varmaan jo varhaiset heränneet käyttäneet niitä silloin  jos semmoisia olisi ollut)  
Millaisia kelejä kuka tietää tulevaksi?  Kun puku Oulussa juhlilla kastui, se pysyi kosteana kotiin asti.
« Viimeksi muokattu: 04.07.13 - klo:19:22 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #6 : 04.07.13 - klo:19:29 »

Millaisia kelejä kuka tietää tulevaksi?  

http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/haapaj%C3%A4rvi  Tuollaista tarjoavat.

Kiva että olet palannut foorumille. Ikävä ollut, ainakin minulla..  :kahvi:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #7 : 04.07.13 - klo:19:43 »
http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/haapaj%C3%A4rvi  Tuollaista tarjoavat.

Kiva että olet palannut foorumille. Ikävä ollut, ainakin minulla..  :kahvi:

Miten kivaa kuulla...   Te olette vasta kilttejä kun huolitte tämmöisen tuittuilijan aina.  Tässä jotenkin aikakin tosin livisti, kun minun piti mennä oilkeisiin töihin ja niitä riitti kauheasti.  Mieleen tulee Bonhoefferin kirkkonäkemys:  Yhteisö kantaa lähimmäisensä syntejä kuin omiaan, ja tuo ne Jumalan eteen kuin omansa, armahtaa, kuin toivoo itseään armahdettavan, Kristusta seuraten, Jumalassa, ei omasta voimastaan tai kyvystään antaa anteeksi - siinä jokainen katsoo Kristukseen, ja hänen silminsä toista ihmistä.  Minulla riittää tässä parannuksessa enemmän tekoa kuin on elänmässä päiviä, mutta no, ei minulla ole kumminkaan valuuttaa ostaa sieluani Tuonelasta.  (Minä mietin mitä te ajattelette hänen hahmostaan kun se otti joitakin aivoon, siis  :026:  ja jos yrittäisi vaihteeksi olla loukkaamatta, niin hän kysyy, esiintyykö hän jatkossa em omana itsenään vai sitaatteina)
« Viimeksi muokattu: 04.07.13 - klo:19:46 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33826
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #8 : 04.07.13 - klo:19:57 »
Minulla ei tänäkään vuonna ole ongelmaa nukkumisesta tai pukeutumisesta Juhlilla. En pääse, on muita menoja sovittu. Tähän on tyytyminen.
Olen ollut vain Lahden, Seinäjoen ja Oulun Juhlilla.
Lahdessa nukuin tietenkin kotona, Seinäjoelta ajelin Kortesjärvelle tätini luo, ja nukuin mainiosti kuuman kylvyn jälkeen. Seinäjoella oli lauantaina todella kylmää. Oulussa taas oli helle, ukkosta ja kaatosade lopuksi. Yövyimme siinä viereisessä kesähotellissa, eikä huonetta saanut riittävän viileäksi. En muista muuta kuin että hankalaa oli.

Talviveisuissa Kuopiossa, Raumalla ja Lappeenrannassa olimme hotelissa. Pedit olivat hyvät, mutta eivät oman veroisia.
Ruokalun jälkeen penkissä kyllä olisi uni tullut hyvinkin.

Toivotan kaikille Juhlille pääseville virvoittavia unia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #9 : 05.07.13 - klo:00:06 »
En taida uskaltaa jäädä sinne yöksi...etten tule häirityksi, tai häiritse muita... :icon_eek:

vn, et kai pahoittanut mieltäsi minun nuoruusmuistoistani? Olen pahoillani. Jotenkin provosoiduin Maunon kysymyksestä muistelemaan unen esteitä erinäisillä juhlilla...

Voisin sanoa omasta kokemuksesta, että on jotenkin hauskaa, että on ennättänyt katsoa juhlia niin monesta ikänäkökulmasta... Nuorena kiteytyi ajatus pohojalaisen kaverin toteamukseen: "Ei tänne ole nukkumahan tultu!" Vanhemmiten on tullut enemmän nukuttuakin. Vaan nukuttipa tai ei, juhlat ovat aina kesän kohokohta. Toivottavasti mahdollisimman moni pääsee mukaan. Me kokeilemme tällä kertaa yksityismajoitusta, vai mikä sen nimi onkaan. Valitettavasti joudumme kuitenkin lähtemäään jo lauantaina pois.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #10 : 07.07.13 - klo:22:39 »
... Ja vielä raportti tämänkertaisista nukkumisista: makeasti nukutti mainiossa kotimajoituspaikassa! Nukutti myös matkalla herättäjäjuhlille ja sieltä pois. Seuroissa edustin kuitenkin heränneitä.  :eusa_angel:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #11 : 07.07.13 - klo:23:37 »
... Ja vielä raportti tämänkertaisista nukkumisista: makeasti nukutti mainiossa kotimajoituspaikassa! Nukutti myös matkalla herättäjäjuhlille ja sieltä pois. Seuroissa edustin kuitenkin heränneitä.  :eusa_angel:
Leikillänihän minä noita nukkumisjuttuja kirjoitin, olen vaan ilmeisen tosikko, vakavamielinen hidas hämäläinen
ettei leikinlaskuani aina huomaa...
Kerroinkin jo että viime yön unet jäi vähiin, yhteismajoituksen patja oli vähän ohut, naapuri ajoittain äänteli,
tuli kylmä kun en raahannut peittoa mukanani, pelkkä lakana, no oli toki vaatetta mitä lisäsin.
Sen sijaan kotimatkalla kuumassa autossa uni olisi maittanut, ja meinasi tulla kohtalokas torkahdus.
Piti mennä aikaisemmin nukkumaan, näin "joskus" käy.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #12 : 08.07.13 - klo:00:31 »
Radio-osallistumiseen pakotettuna nukuin - terveystilanteen takia. Nukuin päiväseurat Huovisen puheen alkuun asti. Sunnuntain aamuseurat nukuin viimeisen puheen loppuun asti. Jne. Päätösseurojen varalta ajoin varmuuden vuoksi landelle puolison hoteisiin, ja ne kuunneltiin kyllä. Vihantolan puhe oli oikea taideteos, totesi puoliso.

Siinä mietittiin, olisiko ollut teknisesti mahdollista äänittää veisuu enemmän kentältä ja vähemmän esiveisaajilta.

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33826
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #13 : 08.07.13 - klo:07:49 »
Viimeiseen virkkeeseesi: Just !

Kotipeti nukutti hyvin. Seurat viilennetyssä huoneessa täällä kotona kestin hyvin, mutta taas olisi ollut liian kuumaa siellä kentillä minulle. Kotikirkossa oli saarna ( seurapuheen kaltainen ) hyvä. Veisuuseen en voi nykyään yhtyä, keväiset flunssat kävivät äänihuulille ja hengitykselle .

Kuulin nettiradiossa erään puhujan Juhlilla puhuvan virsien laulamisesta ! Sen verran olen vanhana oppinut että virret veisataan. PekkaV minua oikaisi kun itsekin aluksi puhuin laulamisesta.

Talviveisut ovat minun juttunui. Vantaalle könyän sillä kotiin yöksi ei ole pitkä matka. Ja onhan tyttären koti Herttoniemessä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Nukutko herättäjäjuhlilla?
« Vastaus #14 : 09.07.13 - klo:10:55 »

 Mieleen tulee Bonhoefferin kirkkonäkemys:  Yhteisö kantaa lähimmäisensä syntejä kuin omiaan, ja tuo ne Jumalan eteen kuin omansa, armahtaa, kuin toivoo itseään armahdettavan, Kristusta seuraten, Jumalassa, ei omasta voimastaan tai kyvystään antaa anteeksi - siinä jokainen katsoo Kristukseen, ja hänen silminsä toista ihmistä.


Mukavaa, että Sinäkin tulit takaisin. Se ajatus, jota pidät Bonhoefferin ajatulsena onkin 400 vuotta aiempaa. Se mietelmä on Lutteerukselta ja kirjasta nimeltä Kristityn vapaudesta.
wilhelmi niskasen jäljillä