Kirjoittaja Aihe: Kuuntele radiota 2  (Luettu 33371 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #15 : 08.07.13 - klo:07:38 »
Sunnuntain seurat ja jp jäivät kuulematta, kun piti lähteä lauantai-iltana pois. Harmi, ettemme saaneet Körttiradiota kuulumaan sen enempää autossa kuin mökillä yöpyessämmekään. Onneksi ystävä toimittaa meille päätösseurat cd:nä myöhemmin... Olisi mahtavaa, jos voisi väliin jääneet seurat kuunnella jälkikäteen netistä.

Uteliaisuus heräsi: missä lehdissä Heinimäen raamattutuntia on käsitelty? Olisi kiinnostavaa lukea.

Radio-jp:ssä oli hieno musiikki. Sen onneksi kuulimme autoradiosta.    
 

Maisakaille ja muille kiinnostuneille, tässä Herättäjäjuhlien sivustolla oleva raamattutunti. Sieltä löytyy myös muut seurapuheet:



http://www.h-y.fi/1220-jaakko-heinimaen-raamattutunti

Raamattu on kapalo johon Jeesus on kääritty. Tai vanha kangas johon aarre on kätketty. Symboliikka avautui minulle, käytän itsekin paljon vertauksia.
Aadamin ja Eevan avoliitto oli millintarkkaa huumoria Jaakolta, luulen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33785
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #16 : 08.07.13 - klo:07:58 »
Tässä Juhlilla haastatellun Susse Huhdan mielipiteitä:
http://www.h-y.fi/1292-susse-huhta-raamattutunti-herkisti
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Benkku

  • Vieras
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #17 : 08.07.13 - klo:08:29 »
Eihän tällä foorumilla uskalla minun lisäkseni kuin steal paheksua Heinimäen puhetta. Useimmat piiloutuvat vain tämä vai tämä -ketjun mustikka vai mansikka -keskusteluihin. Ei haluta laittaa itseään likoon, kun joku voi sanoa vastaan eikä sitten tiedä, mitä sanoisi takaisin. Niin ja nopeastihan tämmöinen tulkitaan vihapuheeksi ja suvaitsemattomuudeksi ja siitä voidaan tulla surulliseksi. Niinpä se sitten näyttää, että kyllä foorumin väkikin hyväksyy puheen. Vaitiolohan on myöntymisen merkki.

Aivan, virran mukana on helppo mennä ja myötäillä, niin välttyy ristiinnaulitsemiselta.


Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #18 : 08.07.13 - klo:08:42 »
Kuuleppas arvon B., kyllä niitä ristiinnaulitsijoita riittää, pyllistipä, kumarsipa tai vaikka seisoisi hiljaa paikallaan. Teki mitä teki, aina tekee jonkun mielestä väärin. Toisten tuomioon riittää pelkkä olemassaolo.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #19 : 08.07.13 - klo:08:45 »
Kissa pöyvälle vaan !   :kahvi:

Benkku

  • Vieras
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #20 : 08.07.13 - klo:08:50 »
Kuuleppas arvon B., kyllä niitä ristiinnaulitsijoita riittää, pyllistipä, kumarsipa tai vaikka seisoisi hiljaa paikallaan. Teki mitä teki, aina tekee jonkun mielestä väärin. Toisten tuomioon riittää pelkkä olemassaolo.
Kuuntelen radiota ja vaihdan kanavaa.  :icon_wink:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #21 : 08.07.13 - klo:12:41 »
Vuosikouksesta juuri palaavana en pystynyt kuuntelemaan Heinimäen raamattutuntia, joten luin sen äsken ja luettuna se on varmasti paljon parempi. Kannattaa lukea aina kappale loppuun ennen kuin vetää sieraimet tukkoon palkokasvin siemenillä. En voi totuuden nimessä muuta kuin olla samaa mieltä Heinimäen kanssa.

Juhlien tunnus oli erittäin huonosti valittu. Meillä töissä, vaikka kaikki kirjoitivat itse englanniksi, tekstit luetetuttiin äidinkielisellä, jotta juuri tuollaisia mielleyhtymiä ja monimelisyyksiä ei tekstistä tai sanoista synny. Jos olisin ollut päättämässä olisin, juuri tuosta syystä hylännyt tunnuksen.

Heinimäki tiesi tarkkaan mitä kirjoitti ja pysyi asiassa.

Teksti löytyy täältä http://www.h-y.fi/1220-jaakko-heinimaen-raamattutunti
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #22 : 08.07.13 - klo:16:18 »
Olen samaa mieltä Heinimäen raamattutunnista: hyvä oli.

Mutta eikös juhlatunnuksissa ole ennenkin ollut ihan tarkoituksellakin sellaisia, jotka voi ymmärtää monella tavalla? Siitä sitten seurapuhujat voivat kääntää ja vääntää... On varmaan aika vaikea keksiä yli sadan vuoden ajalle aina uusia juhlatunnuksia, jotka mieluiten löytyvät Siionin virsistä ja vaikuttavat sopivilta. Lisävihko auttoi varmaan joksikin aikaa.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #23 : 08.07.13 - klo:17:04 »
Juhlaformaattia voisi sen verran uudistaa, että vuorovuosin olisi joko raamattutunti tai eksegetiikkapläjäys.
Tällöin raamattutunti voisi olla perinteinen pyhä- eli rippikoulumainen ja uusi eksegetiikkapläjäys toimisi foorumina liberaaleille raamattutulkinnoille?

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #24 : 08.07.13 - klo:17:51 »
Äitin isä oli libiraali.   :kahvi:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #25 : 08.07.13 - klo:22:16 »


Eihän tällä foorumilla uskalla minun lisäkseni kuin steal paheksua Heinimäen puhetta. Useimmat piiloutuvat vain tämä vai tämä -ketjun mustikka vai mansikka -keskusteluihin. Ei haluta laittaa itseään likoon, kun joku voi sanoa vastaan eikä sitten tiedä, mitä sanoisi takaisin. Niin ja nopeastihan tämmöinen tulkitaan vihapuheeksi ja suvaitsemattomuudeksi ja siitä voidaan tulla surulliseksi. Niinpä se sitten näyttää, että kyllä foorumin väkikin hyväksyy puheen. Vaitiolohan on myöntymisen merkki.



Tuo kohta kolahti. Minä mielelläni kirjoitan juuri sitä diipa daapaa, tämä vai tämä jne. Helpompi on olla ottamatta suoraan kantaa, varsinkin kun en osaa sanoa, mihin minun mielipiteeni perustuu Raamatussa tai muussa kristinopissa.
Minä kuitenkin kuulun niihin Heinimäen raamattutunnin kannattajiin. Oikein odotin hänen raamattutuntiaan vain sillä perusteella, että olen kuullut häntä telkkarin keskusteluissa ja lukenut joitakin, ainakin sen Kafekismuksen. Valitettavan huono muisti minulla.
Nuo mitä Riitta-mummi siteerasi käärepapereista tai Jeesuksen kapaloista oli mielestäni yksi hyvä kohta. Toinen oli tämä, että Raamatulla on puolustettu niin orjuutta kuin rotuerottelua ja niiden purkua. Siis meikäläisen kirjanoppimattoman on syytä olla hyvin varovainen Raamattuun vetoamisessa.

En tuo mielipidettäni julki sen tähden, että toisten pitäisi olla kanssani samaa mieltä. Minun kanssani saa olla eri mieltä. Minua ei pelota se, että saatan olla väärässä. Oikeassa oleminen ei pelasta. Vain Kristus pelastaa.
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #26 : 08.07.13 - klo:22:24 »
Raamattua voidaan myös lukea kuin piru: Niin Juudas meni ja hirtti itsensä. Mene ja tee sinä samoin.
« Viimeksi muokattu: 08.07.13 - klo:22:33 kirjoittanut Pirska »
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #27 : 08.07.13 - klo:23:15 »
Raamattua voi tosiaan lukea hyvin monella tavalla ja löytää perusteluja monenlaisille asioille niin kuin Heinimäkikin osoitti: Natsi-Saksassa kirkko oli vallanpitäjien puolella juutalaisia vastaan, Amerikassa orjuutta perusteltiin Raamatulla jne. Kaiketi pitäisi myös pitää huivia päässä rukoillessa ja olla ihan hiljaa seurakunnallisissa tapahtumissa?

Olen kovasti samaa mieltä Pyryharakan kanssa: "Oikeassa oleminen ei pelasta. Kristus pelastaa." Hyvin sanottu.

Minusta olisi hyvä ja tavoiteltava asia niin nettikeskusteluissa kuin koko kirkossa, että opeteltaisiin kunnioittamaan toisten erilaisiakin mielipiteitä eikä heti lytättäisi. Jokaisella on oikeus omiin näkemyksiinsä, ja kannattaa kuunnella tarkkaan, millä perusteella toiset ovat kantaansa päätyneet. Totuus ei ole kokonaan kenenkään ihmisen hallussa (tästäkin aiheesta joku seurapuheessaan puhui, mutta en muista kuka) ja Jumalan aivoitukset ovat takuulla meidän ymmärrystämme ylemmät.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #28 : 08.07.13 - klo:23:22 »

Olen kovasti samaa mieltä Pyryharakan kanssa: "Oikeassa oleminen ei pelasta. Kristus pelastaa." Hyvin sanottu.


Tuo ajatus oli myös lainaus Heinimäen raamattutunnista. En vain muistanut sitä sanatarkasti. Ei siis minun viisauttani, mutta olen siitä samaa mieltä.

Raamattua voidaan myös lukea kuin piru: Niin Juudas meni ja hirtti itsensä. Mene ja tee sinä samoin.

Tämä on vanha tuttu sanonta, mutta sinänsä nurinkurinen, niinkuin monesti sanonnat on. Sillä ajatushan on, että tuollatavoin Piru neuvoisi ihmistä lukemaan Raamattua. Piruhan ei itseään hirteen vetäisi.
Pyryharakka

Benkku

  • Vieras
Vs: Kuuntele radiota 2
« Vastaus #29 : 08.07.13 - klo:23:44 »
Minun kanssani saa olla eri mieltä.
Minä todellakin olen eri mieltä sinun ja monen muunkin kannanottoihin Heinimäen raamattutunnista. Pidän koko raamattutunnin esitystä sensaatiohakuisena, jolla kosiskellaan vaan uusia moderneja jäseniä Herättäjä-Yhdistykseen. Eli ensin kosiskeltiin seksuaalisia vähemmistöjä, nyt ateisteja ja seuraavaksi haetaan kerjäläiset "steissiltä" (Helsingin päärautatieasemalta).
On otettava huomioon että oman kilven kiillotus tai sensaatiohakuisuus ei ole ratkaisu nykyherännäisyydessä. Tiedän että tämä voi kuulostaa vanhanaikaiselta mutta sitä se ei minusta ole. Minusta ratkaisu on ainoastaan Herran kädessä ja usko Kristukseen.