Kirjoittaja Aihe: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on  (Luettu 4719 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

härkälä

  • Vieras
Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« : 22.02.13 - klo:10:37 »
Osaako kukaan kertoa minulle mistä löytyy virren sanat (ja sävel): Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on ?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096

härkälä

  • Vieras
Vs: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« Vastaus #2 : 22.02.13 - klo:12:14 »
Vestmanviikki-hmmm. Ei ihan samasta laulusta kyse. Kiitos kumminkin hyvästä yrityksestä. Jospa joku muistaisi virren jota etsin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« Vastaus #3 : 22.02.13 - klo:13:36 »
En muista koskaan kuulleeni, mutta Google neuvoo tämän verran. Tuo viite körttiläisyyteen tuntuu virheeltä. Ymmyrkäinen on käsittääkseni aika uusi sana.

 Vs: se vanha maanantaikappaleihmisen vaiheita

Viesti  statist lähetetty Ke Syys 16, 2009 1:03 pm
Kuinkas näin se elämä lipsahti ohi. No juu ei hätää. Lainaan tässä vanhaa körttiläislaulua, jonka opin entiseltä ystävältäni: Mikä se ymmyrkäistä ymmyrkäisempi on. Maailma se ymmyrkäistä ymmyrkäisempi on. Mikä se mustaakin mustempi on. Synti se mustaakin mustempi on. Ymmyrkäisen musta on maailmani tänään, mutta ateismissa on se hyvä puoli, että synti sanana on tarpeeton. En siis ole tehnyt ikinä syntiä, koska synnin käsitettä ei kukaan ole minulle kukaan tyhjentävästi selittänyt. Jeesuksen sanoihin vedoten olen siis oikeutettu heittämään sen ensimmäisen kiven. Sitä en kuitenkaan tee. Millään uskonnolla ei ole veto-oikeutta tai copyrightia moraalisäännöksiin, jotka ovat arvokkainta perimätietoamme ennen minkään uskonnon ilmestymistä "maan päälle".

Löytyy tällaisesta keskustelusta
 Tukari - varalla
Mielenterveysaiheista keskustelua

Sivistysanakirja Sivistyssanakirja:
 ymmyrkäinen
ymmyrkäinen

    kans. pyöreä. esim. Katsella silmät ymmyrkäisinä. Työskenteli ymmyrkäisiä päiviä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« Vastaus #4 : 22.02.13 - klo:13:52 »
Muistan 70-luvulta erään Veikko Ennalan jutun, jossa hän siteerasi tätä kohtaa. Mutta onko kyseessä virsi? Penan löytämä kansanballadi on veikkaukseni oikeaksi vastaukseksi. Kysymys-vastaus-formula on virsissä harvinainen. Jos halutaan asia varmistaa, pitäisi tutki ennen muuta vuoden 1701 wirsikirja sekä erilaiset arkkivirsien kokoelmat. Veikkaan kuitenkin, että käsitys virrestä on syntynyt tuon "mustaakin mustempi - synti" -kohdan perusteella ja että kyseessä on mahdollisesti arkkiveisuna levinnyt balladi. Oletettavasti siitä on lukuisia enemmän tai vähemmän toisistaan poikkeavia toisintoja, ja saattaapa sama formula olla levinnyt useampaankin kansanballadiin.

Kannattaa muuten kokeilla, mikä virsimelodia (suomalainen toisinto) soveltuisi näihin säkeisiin.

Mt

härkälä

  • Vieras
Vs: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« Vastaus #5 : 22.02.13 - klo:14:07 »
Itse asiassa törmäsin veisuun katsellessani elokuvaa "Koskenlaskijan morsian", jossa pidettiin seuroja ja veisattiin tuota "virttä". Myöhemmin kuulin jonkun maininneen hänen isoäitinsä sitä veisanneen 1900-luvun alussa. Huomasin juuri kysymyksessäni virheen. Oikeat sanat tulisi olla: MIKÄ SITÄ YMPYRIÄISTÄ YMPYRIÄISEMP ON?.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« Vastaus #6 : 22.02.13 - klo:14:18 »
Näkyy tuo Vestmanviiki olevan Koskenlaskijan morsian elokuvan musiikki luettelossa. Siinä löytyy myös virsiä.
http://www.elonet.fi/title/ek2pfy/muut
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

härkälä

  • Vieras
Vs: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« Vastaus #7 : 22.02.13 - klo:14:25 »
Kiitos Riitta-Mummi ja muut vinkeistä. Niiden avulla pääsen eteenpäin. Tietenkin jos jollakin vielä ajatuksia ko. laulusta kirjatkaa tänne ylös. 

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« Vastaus #8 : 22.02.13 - klo:14:45 »
http://www.youtube.com/watch?v=mvQ_uKz3LoQ

Tämä sävel minulla tuli heti mieleeni, mutta kenties vastaus ei ole sitä mitä haettiin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

härkälä

  • Vieras
Vs: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« Vastaus #9 : 22.02.13 - klo:14:54 »
Sävelmä ehdotus on eri kuin edellämainitussa elokuvassa veisattu. Elokuvan veisu muistutti vähän oopperan punainen viiva versiota, Ryhäsen laulamaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« Vastaus #10 : 22.02.13 - klo:15:39 »
Tervetuloa härkälä.

Kivasti kyselevällä mielellä heti alussa ja sehän on hienoa.

Itse kysymykseesi en osaa vastata, mutta muistui mieleeni nuoruus, kun olin kirjakaupassa ja tuli asiakkaita, kun kyseli. Öö tarvisin sen kirjan siinä oli sivulla 370 nöin.
Minä, et juu, miten se kirja loppui, no emmä muista, mut onko teillä sitä kirjaa?
Minä siinä sitten , ai se kirja kato tuolta taka hyllyltä siellä se varmaan on.

Eli kysyä saa ja vastauksia saa, mutta aina ei ihan osu.
Vaikka useasti osuukin. Kyllä täällä sen verran minun kaltaisiani kaiken asian asiantuntijoita on, että melkein mitä vaan kysyy, niin löytyy oikeakin vastaus.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« Vastaus #11 : 22.02.13 - klo:15:45 »
Mikä on siis YMPYRIÄISEMPÄÄ YMPYRÄISEMPI?

Nyt pitää kyllä miettiä,,,,0 O o,,, Oisko joku kuula?
Poliitikon puhe?
Aika vaikea pitää vielä tuumata.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mikäpä se ymmyrkäistä ymmyrkäisemp on
« Vastaus #12 : 22.02.13 - klo:16:46 »
Omasta puolesta myös, Härkälä tervetuloa. Tämä on jännä foorumi. Minutkin on ylennetty veisaajien ja seurapuhujien joukkoon, vaikka ne asiat eivät varmasti onnistuisi. Jo tituleeraus rekvisiittakörtiksi riittäisi, mutta hyväähän sitä tarkoitetaan. :eusa_angel:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096