Kirjoittaja Aihe: Vanhuuden koti  (Luettu 3990 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vanhuuden koti
« : 14.01.12 - klo:12:31 »
Vanhuus päivät, jos ne sattuu kokemaan, niin missäs vietät, nykyisessä kodissa vai onko muuta mielessä.

Itse olen ajatellut jos vaan hengissä olen ja jonkunlainen terveys, niin tekis mieli muuttaa johonkin kainuun korpeen joka olis kaukana muista asutuksista.
Ruuatja viinat taloon ennen lumentuloo.
Lumitöitä en tekis kuin polun halkovajalle.
Hiiihtolatu avannolle ja verkoille
Postit ois talven postilokerossa.
Sähköt tekis ite auringosta ja agrekaatilla.
Purkituskoneella syksy talteen.....

Jotenkin houkuttas, mitä enemmän ikää tulee sitä houkuttavampaa.
moottorikelkka vaan hätävaralle.

Voiskohan nuin vielä elää kun oikein tahtoo, vai onko vain kaunis haave elää kuin yhteiskunnan ulkopuolinen ?   :kahvi:


Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #1 : 14.01.12 - klo:14:23 »
MInä haluaisin asua eläkepäiväni meren rannalla tai niin lähellä rantaa että sinne olisi vain kävelymatka jolloin voisin pitää ympäriviikon verkkoja ym. kalanpyydyksiä meressä, lähteä veneellä iltalenkille saaristoon tai talvella moottorikelkalla tai hiihtämään jäälle. Missään tapauksessa en halua asua nykyisessä paikassa eläkkeellä enkä edes eläkkeeseen asti. Tämä on (melkein) huonoin paikka koko maailmassa missä ihminen joutuu asumaan. Työn takia tänne on muutettu mutta ikinä en ole kodiksi tuntenut.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #2 : 14.01.12 - klo:14:36 »
Meitä tyydyttää tämä nykyinen kotimme jossa tämän kuukauden lopussa olemme asuneet 31 vuotta. Mutta oletettavasti ennen kuin 10 v. on kulunut, ja jos elää saamme muutamme kerrostaloon jossa on hissi. Tämä Mukkula käy edelleen hyvin.

Eräässä vaiheessa olin niin ihastunut Kreikan Samokseen että haaveilin eläkepäivistä siellä.
           Meren läheisyys olisi mukava minustakin. Pohjanlahden rannikon vanhat pienet kaupungit olisivat unelma muutoin, mutta kun kuitenkin olemme juurtuneet tähän hämäläis-karjalais-savolais-kainuulais-pohjamaalais-kaupunkiin emme täältä varmaan eroa.
           Täällä on suku, ystävät, tutut ja hyvät liikuntareitit, teatteri ja Sibeliustalo ja terveyskeskuskin jonniinlainen, niin haaveeksi jäänee Kristiinankaupunki kuin Vathikin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #3 : 14.01.12 - klo:15:01 »
Piä Jampe unelmas ja jos sattuu sopiva kohe hollille, niin ota.
On se mahtavaa vetää verkkoja ja vaikka hullulta tuntuu, niin kylmällä nauttii enemmän kuin kesä kuumalla.
Siinä on sitä jotain, onko se sitten tunnetta kuuluvansa edes jotenkin aitoon luontoon vaikka kuin ois mukamas nykkyaika menossa, vai mitä ?
Asun maalla ja tilaaa on sekä harrastetiloja paljon.
On tallissa autonosturia, työstökonetta jne.. oikeestaan kaiken voi tehdä ite.
Mutta ajatus jotta olis kaukana kaikesta muusta kuin luonnosta ja itestään kiehtoo.  :kahvi:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #4 : 14.01.12 - klo:19:51 »
Merkillistä kyllä pääni sisällä on niin paljon kaikkea että nykyinen kotini kelpaisi. Merkillistä siksi, että pitkään uneksin joko tunturikylästä (Äkäslompolo olisi ollut lähellä realistista)  tai majasta meren äärellä.    Täällä on käsittämättömän hiljaista, ollakseen Helsinkiä. Ainut mitä toisinaan kaipaan on keskuspuiston läheisyys. Tuijametsä korvaa sen, mutta siihen ei oikeastaan pääse hiihtämään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #5 : 15.01.12 - klo:11:35 »
Asun maalla ja tilaaa on sekä harrastetiloja paljon.
On tallissa autonosturia, työstökonetta jne.. oikeestaan kaiken voi tehdä ite.


Kateeksi käy!  Täällä asemakaava-alueella missä asun, ei ole juuri mitään hyötyä edes siitä että asuu omassa itserakennetussa talossa. Melkein kaikki mitä haluaisin tehdä, on täällä mahdotonta. Olen kova tekemään käsilläni, rakentelemaan yms. Kärsin tällaisessa ympäristössä jossa snobit ajelevat päältäajettavilla ruohonleikkureillaan ja keräävät roskat mökijöiden peräkärryillä. Jos otat jonkin projektin joka täyttää (oman) pihan, heti on naapurit kyselemässä, kelkalla ei voi ajaa missään, kaikki ihmiselämä on kiellettyä.  Onneksi mökki on edes henkireikänä.  Maalle minä haluaisin, tänne taajamaan tukehtuu elävä, omilla keuhkoillaan hengittävä ihminen.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #6 : 15.01.12 - klo:11:53 »
No, kyllä minullekin kelpais yksi huone lisää, kangaspuut sinne, ehkä neulekone, ompelupöytä, piirustamispöytä, ja jos sais puutarhan, mutta minul on jo tietty paljon nyt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #7 : 15.01.12 - klo:15:03 »
Tuossa mietiskelin kun monessakaan ammatissa ei voi asua missä haluaa.
On yleensä asuttava siellä missä alan hommia on.

Lääkärin homma se ois yks parhaista, ellei paras, joka puolella on pulaa lekureista aina Hangosta Utsjoelle.
Inarissakin on pula ollut varmaan 10 vuotta.

Siihen hommaan ois pitänyt aikanaan satsata koulutus, mutta eipä minulla ois ollut mahiksiakaa tällä hartioitten välisellä herneellä.
Kuhan tässä räknäilen ajan kuluks.   :kahvi:


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #8 : 15.01.12 - klo:15:46 »
^Helsingistä olisin saanut parempia töitä, tai no ainakin paremmin palkattuja, mutten halunnut muuttaa sinne takaisin.

Tämä asunto on parhaassa kaupungissa hyvällä paikalla, mutta minulle yksin asuttavaksi liian iso. Sain syksyllä parikin tarjousta pienemmistä, mutten uskaltanut muuttaa. Muuten tämä kyllä sopisi vanhanakin asuttavaksi, mutta joku tähän pitäisi seuraksi löytää, eipä tuloistani kertyvällä eläkkeellä tämän vuokraa makseltaisi. Jonkinmoinen yhteisöasuminen vielä joskus on ollut haaveissa, ehkä se toteutuu sitten aikanaan palvelutalossa tai kunnalliskodissa tms. Puolisokin olisi kyllä mukava vielä löytää, semmoinen mahtuisi tähän hyvin.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #9 : 15.01.12 - klo:15:52 »
Pistäs Öppiäinen verkot veteen, ei ne kotia muuten osaa !     
Sopivalla silimäkoolla kun kattelet  ;  )   

Kärssiikö kysyä missä kaapunkissa asustat ?
Jos tietäsin sopivat kutupaikat ja viehheen värin    ;  )   :kahvi:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #10 : 15.01.12 - klo:16:03 »
^Asun Tampereella. Vieheen väri on väärä, tai sanoisinko tyrkyttäytyvän kalan sortti.
Yleensä järjestötoiminnasta on tärpännyt hyvin, mutta nyt en ole oikein missään mukana. Deitti-ilmoitusta voisin vielä hienosäätää, nyt näköjään joku jotain flirttiä pistänyt, mutta turhan kaukana asuu.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #11 : 15.01.12 - klo:16:31 »
Hieno kaupunki. :023:
Sieltä ei oikeestaan mitään puutu ja silti ei ole meno kuin Helsingissä vaan on enemmän ihmisen kokoista.
Mitä se jos kaakana assuu, muuttaa lähemmäs ja nythän tullee niitä halapoja bussilinjojakin.

Väri viehheessä pittää olla sitten ilimojen mukkaan, niin ja virtauksen,  lämpötila pittää ottaa tarkkana huomijjoon. ; )

Tuo netti deitti juttu muuten on hyvä, siellä on monenlaista immeistä, harva kun haluaa ravintoloissa nykyään notkua ja monessa virallisessa paikassa tulee olo kuin söis kuormasta.
Laita ilimotuksia vähän sinne sun tänne nettideitteihin, niin varmaan tärppää.
Kavereilla ainakin oikein pursuu vastauksia.

Teeppä yks netti-ilimotus sillai hyvin ylimalakasesti, ei mittään tarkasti, on  muuten monesti ollut se paras täky.
Liian tarkka kuin CV monesti karkoittaa ihmisen kun tulee tunne jotta ilimottaja on tarkka kaveri, eikä osaa ottaa löysin rantein, kokkeilleppa
    :039:



Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #12 : 15.01.12 - klo:18:02 »
Vanhana olisi mukava asua oman Armaan kanssa omassa kodissa (ei nykyisessä vaan esteettömämmässä) mutta kuitenkin yhteisöllisesti vaikkapa omien ystävien tai muuten samanhenkisten ihmisten kanssa lähekkäin, että voisi yhteisen hoitajan / kotiavustajan palkata. Yhteiskunnan tukea ei liene sitten odotettavissa, kun vanhukset katsotaan riesaksi ja kulueräksi. Huutolaisena eli kunnanelättinä en soisi olevani.

Jos terveys säilyisi hyvänä, olisi mukava kesät viettää maalla ja talvet kaupungissa palveluiden äärellä. Matkustelun sijasta voisi katsella nojatuolissa telkkarista matkailuohjelmia tai Avaraa luontoa.  :icon_cool:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #13 : 15.01.12 - klo:20:06 »
Yleensä järjestötoiminnasta on tärpännyt hyvin, mutta nyt en ole oikein missään mukana. Deitti-ilmoitusta voisin vielä hienosäätää, nyt näköjään joku jotain flirttiä pistänyt, mutta turhan kaukana asuu.

Annan käytännössä monesti koetellun neuvon (siis en ole itse kokeillut, mutta kaveri on ja menestyksellisesti).

Paikka: Bussipysäkki, juna, kirjakauppa tms.
Operatiiviset repliikit hyvin lyhyen alkulämmitelyn jälkeen:
a) Lähetkö muuten XX:n näyttelyyn/esitykseen (kulttuuria).
b) Ootko vapaa ihminen?

Helsingin kaupungin palvelutaso tässä suhteessa on hyvä, sillä pysäkkien näytöistä näkee suoraan, monenko minuutin päästä seuraava kulkuväline saapuu. Näin voi ajoittaa esim. alkulämmittelyn keston oikein.

Tässä huomaamme taas julkisen liikenteen edut. Yksityisauton käyttäjä jää sinkuksi. Onko tästä tehty tutkimusta? Ympäristöviranomaiset voisivat järjestää rahoitusta, menee sitä turhempaankin. "Liikennemuotojen saatavuuden vaikutus taajaman avioiliittoisuuteen. Kohorttianalyyttinen tarkastelu."

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Vanhuuden koti
« Vastaus #14 : 16.01.12 - klo:00:45 »
yhteisöllisesti vaikkapa omien ystävien tai muuten samanhenkisten ihmisten kanssa lähekkäin, että voisi yhteisen hoitajan / kotiavustajan palkata. Yhteiskunnan tukea ei liene sitten odotettavissa, kun vanhukset katsotaan riesaksi ja kulueräksi. Huutolaisena eli kunnanelättinä en soisi olevani.


Tämä on toppen. Ellei se Armas ole vallan nuori, ja koe kutsumuksekseen hoivaamistasi niin loppuu ne paukut  siltäkin. Johan tekkarikin on täynnä näitä näännyn-omaishoitajana-legendoja.
Itse olen joskus jo nyt haaveksinut jonkinlaisesta perhekylästä - siis - en oikein usko luostareihin, yhteisiin keittiöihin, en keittovuoroihin - tiedän liikaa muutaman yrityksen katastrofista.   Okoon kullakin oma mökki, oma rauha, oma telkka, oma hella, mutta yhteinen kirjasto voisi olla, yhteinen nettiyhteys, riittävällä nopeudella, lähiruokahankinta,  pikku viljelystä, osuuskuntamalliin. Kirkko keskelle kylää, ja sinne vapaaehtoisille hetkipalveluihin osallistumismahdollisuus, aamu- ja iltaveisuita.  Sitten ikääntyneille  yhteinen pikku terveystalo, jonne saataisiin kenties yhteiskunnan tuellakin joku joskus jeesaamaan.  Sijaitkoon paikka siedettävän lähellä suurta kaupunkia, jotta pääsemme Herättäjän kirkkopyhiin ja seuroihin. Vahemman hiilijalanjälkeä - kimppakyyti.  Yhteinen kompostointi ja kullekin makunsa mukainen talonen. Jollekin se voisi olla kesämökkinen, tai jotain. Joutilaat voisivat siellä esimerkiksi siivota sen kirkon.

Osakeyhtiö Körtti.  Mielenkiinnosta voisi kokeilla tuota mt:n vaihtoehtoakin, miksi ei, mutta on olemassa yksin viihtyviä ihmisiä.  

 
« Viimeksi muokattu: 16.01.12 - klo:00:48 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.