Kirjoittaja Aihe: Karppauksesta  (Luettu 15983 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #45 : 15.01.12 - klo:00:43 »
Ehkä voisimme palata tähän keskusteluun kymmenen vuoden päästä; senhän se ottaa ennen kuin tutkimustulokset alkavat vaikuttaa suosituksiin?

Katsotaan sitten 10v kuluttua kummat voi paremmin karppaajat vai anti-karppaajat. Minun omat henkilökohtaiset laboratoriokokeet osoittavat karppauksen suuret hyödyt eikä minua tarvitse vakuuttaa sen hyödyistä. Tiedän, että vaikka olen iso, yhden hengen otos ei ole riittävä paitsi otoksen kohteelle ja se satun olemaan minä. Tulokset suorastaan hämmästyttivät. Sovellan siis vhh eli vähähiilihydraattista ruokavaliota aina välillä herkkuihin langeten.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6341
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #46 : 15.01.12 - klo:01:01 »
Tässä vielä juttu, joka nyt on vain lehtijuttu (lehtien toimittajat eivät aina ihan uskollisesti toista sitä mitä haastattelija sanoi, joten lienee syytä suhtautua varauksella. Joka tapauksessa silloinen dosentti (ei se leenan) ja nykyinen ravitsemustieteen professori Mikael Fågelholm eli kai Jampenkin mielestä pätevä auktoriteetti toteaa: "On erilaisia ihmisiä, joilla on erilaiset aineenvaihdunnat ja he voivat syödä eri tavalla. Tulevaisuudessa voidaan katsoa geenikartasta, mikä sopii kenellekin. Nyt täytyy ottaa suositukseksi se, mikä näyttää toimivan keskimäärin parhaiten"

Juuri tuosta geenijutusta tässä muuatta tutkimusta etsiskelen, erilaisten ruokavalioiden soveltuvuudesta erilaisille ihmisille.

Toinen lehtijuttu, joka ei liity suoranaisesti karppaukseen vaan muuten vain suositusten vastaiseen elämään, kertoo kuinka geriatrian professori Raimo Sulkava on sitä mieltä että ikäihmiset ovat erilaisia kuin keski-ikäiset ja voivat paremmin, jos ovat vähän ylipainoisia ja verenpaine ja kolesteroli koholla. Mutta tässäkin siis pointti, että ihmiset ovat erilaisia ja että se saakin heijastua ruokavalioon.
« Viimeksi muokattu: 15.01.12 - klo:01:13 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #47 : 15.01.12 - klo:01:14 »
Onko ihmisellä itsellään mitään vastuuta itsestään ja omasta terveydestään? Tämä kysymys tulee mieleen, kun aina vedotaan kaikkiin tutkimuksiin, joista meille on kerrottu. Ne Puskan mukaan tuhat tutkimusta, vai oliko niitä lopulta paljon vähemmän.. Paitsi että niissäkinkö otettiin huomioon vain se, mikä tuki haluttua lopputulosta. Vai miten se meni, kriittistä ja puolueetontahan ne.. Tiedettä semmoinen.

Ihan älyttömäksi on mennyt, kun lääkkeitä määrätään varmuuden vuoksi ennalta ehkäisevästi. Esim. statiineja. Kun kolesteroli alkaa kolkutella viittä, niin statiineja. Ja sivuoireille oma lääke. Vaihtoehtoisia näkemyksiähän ei voi olla, eihän? Minusta aina kannattaa kuunnella myös vastakkaista/toisenlaista näkemystä, jos sellainen on. Ja sen perusteluja.

Terveellinen suositusten mukainen ruokavalio.. Miksi ihmiset eivät pysy siinä? Miksi syödään liikaa ja epäterveellistä ruokaa? Heikkotahtoisuuttako vain ja laiskuutta?

Miksi monipuolisella VHH:lla ei tarvitse laskea kaloreita eikä syödä parin tunnin välein, vaan jopa kaksi tai kolme ateriaa päivässä riittää, ja silti pysyy koko päivän energisenä ja nälättömänä? Humpuukia? Moni on elänyt niin vuosia, jopa vuosikymmeniä.

Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #48 : 15.01.12 - klo:08:53 »
Minun isäni, samoin kuin hänen veljensä, eivät kauheasti tykänneet syödä lihaa. He söivät mieluummin kalaa ja kaikkea muuta. Muutamia ihmisiä tiedän semmoisia, jotka tykkäävät käyttää aivan hulluna suolaa. He lisäävät suolaa semmoisiin jo valmiiksi suolattuihin ruokiin, jotka minusta maistuvat aivan riittävän suolaisilta.

Sanotaan, että erilaisiin makuihin voi tottua, mutta minusta näyttää, että nämä suolan käyttäjät ovat oikeasti perimältään semmoisia, että kaipaavat suuren suolamääränsä.

Pohjois-Karjalan projektin tuloksista kuulin myöhemmin semmoisen huomion, että niiden poikamiesten terveyden päälle kävi ruokavaliota enemmän se, että maaseutu tyhjeni ympäriltä ja ennen elävä kylä muuttui pikkuhiljaa miltei kuolleeksi.

Olikohan se apinanpoikanen, jolla tehtiin testi, että se sai juuri oikean määrän ruokaa ja lämpöä ym. mutta sitä ei hoitanut kukaan. Toisin sanoen se ei saanut rakkautta. Niinpä se kuoli pois.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mikko

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #49 : 15.01.12 - klo:10:39 »
 Mä vaan syön, ja syön, mitä edestä löytyy. Lopun aikaa teen ruumiillista työtä. Ja sitten taas syön (paitsi jos tili on tyhjä) ja nukun. Ei ole läskiä vaikka neljääkymppiä mennään. Niin, en karppaa. Joskus hörppään.


  Mo
Hähä!

Poissa Mikko

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Hähä!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #51 : 15.01.12 - klo:11:27 »

Jampen tapaiselle taitaa riittää vasta se, jos omat viralliset suosituksemme muuttuvat.



Nimenomaan! Syykin on selvä; viralliset suositukset eivät muutu kovin helposti, olemattomin perusteluin vaan takana täytyy olla niitä paljon penäämiäni tutkimuksia joita ovat tehneet oikeat ja riittävän raskaan sarjan asiastuntijat jotka ovat yhtä mieltä tutkimustuloksista ja yhdessä päättävät muuttaa suosituksia.  Näinkin on aikojen saatossa silloin tällöin käynyt eri tieteenaloilla.

Nyt tähän keskusteluun on yhtäkkiä pompannut kauhea lauma lisäkeskustelijoita ja suuri määrä kaikenlaisia väitteitä/argumentteja joita en viitsi alkaa käymään yksityiskohtaisesti läpi vaikka niistä suuri osa minulle on esitettykin. Sen verran kuitenkin niitä katsoin että niissä esitettyjä asioita ja väiteitä on jo käsitelty aiemmissa viesteissäni. Tällainen keskustelu voisi olla mielekästä käydä kahdestaan jonkun kanssa mutta että lauma ihmisiä esittää kilvan hatusta vedettyjä väitteitä joihin on jo edellä olevassa moneen kertaan vastattu, niin kiitos ei. En viitsi alkaa jahnaamaan uudestaan samoja ,jo kertaalleen jauhettuja asioita vain sen takia että uudet keskusteluun hyppääjät ovat täynnä ideoita ja pursuavat niitä palstalle esittäen inulle kysymyksiä joihin olen jo vastannut, eli alkaa alusta sama kahlaaminen jokaisen kanssa. 


Karppaus on pelkkää hölynpölyä niin kauan kunnes esitetään KUNNOLLISIA (ks. em.) todisteita asian tueksi. Jahnaaminen osaltani päättyy tästä aiheesta tähän.

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #52 : 15.01.12 - klo:11:31 »

Pohjois-Karjalan projektin tuloksista kuulin myöhemmin semmoisen huomion, että niiden poikamiesten terveyden päälle kävi ruokavaliota enemmän se, että maaseutu tyhjeni ympäriltä ja ennen elävä kylä muuttui pikkuhiljaa miltei kuolleeksi.

Olikohan se apinanpoikanen, jolla tehtiin testi, että se sai juuri oikean määrän ruokaa ja lämpöä ym. mutta sitä ei hoitanut kukaan. Toisin sanoen se ei saanut rakkautta. Niinpä se kuoli pois.


Olen juuri samaa mieltä laihduttamisista ja elämänlaadun parantamisista.
Joillekkin karppaus on hyvästä ja toiset voi syödä melkein mitä vaan sen suurempia lihomatta, kuten minä.

Apina tutkimuksesta olen kuullut sellaisen version jossa oli apinoita häkeissä ne alkoivat oireilla ja masentuneita.
Niille yritettiin laittaa vaikka millaisia virikkeitä, mutta ne vaan voi huonosti.
Sitten joku toi apinan poikasen sinne häkkiin ja apinat alkoivat piristyä ja oireilut loppui, kun apinat alkoivat huolehtia poikasesta.

Elämä voisi olla aika kurjaakin, jos ihan orjamaisesti pitäisi noudattaa jotain taulukkoa syömisessä.
Joidenkin tulee noudatta, mutta ihminen ei elä vain leivästä.


Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #53 : 16.01.12 - klo:21:04 »
---
Nyt tähän keskusteluun on yhtäkkiä pompannut kauhea lauma lisäkeskustelijoita ja suuri määrä kaikenlaisia väitteitä/argumentteja joita en viitsi alkaa käymään yksityiskohtaisesti läpi vaikka niistä suuri osa minulle on esitettykin. ---


Ole ihan rauhassa, ei sinun tarvitsekaan vastata jokaiselle erikseen. Useinhan nämä keskustelut alkavat rönsyillä, kun yhdestä asiasta tulee mieleen toinen asia j.n.e. Eikö tämä foorumi juuri ole sitä varten, että tänne voi ihan vapaasti tulla lisäkeskustelijoita. Ihan jokaisesta mieleen tulleesta asiasta ei välttämättä kannata tehdä uutta aloitusta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #54 : 17.01.12 - klo:12:03 »
Kun tämä nyt täällä on, kerron vain, että kyllästyin olemaan yhtä mittaa nälissäni, ajattelemaan ruokaa, ja kokeilin karppausta.  Sen verran tiedetään jo nyt, että elimistö käsittelee eri ruoka-aineita hieman eri tavoin. Kun kolesteroli on suvuttaisesti, eli meillä perinnöllisesti korkea, niin hirvittihän minua ajatus rasvan mättämisestä.  Mutta kun se harvensi selvästi ateriavälejä, laihduin kuin huomaamatta ja olin virkeämpi, niin innostuinhan itse siitä.

Voi leivän päällä maistuu niin herkulliselta kaikkien Becelien jälkeen, etten enää tyrkkää päälle muuta mättöä, pähkinäjauholeipää parempaa ei ole, jos syön yhden purkin maustettua rahkaa olen jo ähkyssä  enkä kaipaa muuta, mutta sitä rasvatonta equisaa saattioi vetää huiviin kolme puolen kilon purkillista.
.....................................

Helpoin selitykseni on tämä: Valmisruokien tekijät ovat lisänneet usein näihin "rasvattomiin" aika lailla sokeria. Meillä ei osata käyttää mausteita vieläkään.

Hiilihydraateista kohoaa nopeasti insuliinipiikki, joka ajaa ravinnon verestä pois tiehensä, ilmiö kiirehtii ilmoittamaan nälkäkeskukselle, jotta täytyy syödä. Jep, se kyllä seuraa kaikesta, mutta noista nopeimmin.  '
'
Yksilöllisiä vaihteluja varmaan on.  Terviksessä minul oli työtoveri, kollega, joka lounaan jälkeen kalpeni ja tärisi. Hän sai hypoglykemian ateriasta, tilapäisen tietenkin, ja söi jotain pientä makeaa --- se taitaa olla jälkiruoan alkuperäinen tarkoitus. Hän söi ihan kuin minäkin, mutta tarvitsi jotain pitämään veressä sokeria kunnes tärkkelys pilkkoutui  --- me lähdettiin lounaan jälkeen joku päivä johkin neuvolaan ja hänen piti ostaa jokin makeinen kioskilta.

 Ateria oli varsin tärkkelyspitoinen, perunaa ja leipää ja joku kastike, ei silloin syöty kasviksia eikä salaatteja kuten nyt. .
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #55 : 18.01.12 - klo:15:05 »
Pienenä poikana pistin voileivän päälle puoli senttiä voita ja tämä on jatkunut tälle päivälle. Minä olen riisitautinen. :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33818
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #56 : 18.01.12 - klo:15:15 »
Paistoin lettuja päiväkahville. Mansikkahillon kera voittamaton yhdistelmä. Kermavaahtoa ei nyt ollut.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #57 : 22.01.12 - klo:11:47 »
Mä vaan syön, ja syön, mitä edestä löytyy. Lopun aikaa teen ruumiillista työtä. Ja sitten taas syön (paitsi jos tili on tyhjä) ja nukun. Ei ole läskiä vaikka neljääkymppiä mennään. Niin, en karppaa. Joskus hörppään.


  Mo

Sie teet jus niinkuin miun puolisoni. Hän vielä lisäksi pistää paljon suklaata, karkkeja ja limua. Siitä huolimatta hän on hoikka ja terve. Terveeksi tekee kai juuri se työ. Varmasti myös hyvät geenit.
Minä teen istumatyötä, enkä tällä hetkellä liiku riittävästi. Nyt kuitenkin olen pari vuotta pitänyt painon kurissa ja itseni terveenä ihan normaali "terveellä" ruokavaliolla. Pyrin noudattamaan ns. lautasmallia: puoli lautasta kasviksia, 1/4 lautasta peruna/pasta/riisi ja 1/4 lautasta lihaa/kalaa. Vähän yritän hillitä makean ja vehnästen syöntiä. Limsaa en harrasta.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33818
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #58 : 13.02.12 - klo:12:25 »
Koirille on oma karppauksensa. Sen nimi on barffaus.
AamuTV:ssä oli barffannut koira ja karpannut emäntä. Koira painoi arviolta 100 kg, emäntä n. 50 tai vähemmän. Sopii melkein ratsuksi tämä mastiffi.

kuvia mastiffeista:
http://www.google.fi/search?q=englanninmastiffi&tbnid=hMnXZOU0ky0ktM:&tbnh=90&tbnw=109&hl=fi&sa=X&imgurl=http://www.mastiffit.com/kuvat/mastiffi2.jpg&imgrefurl=http://www.mastiffit.com/mastiffi.php&h=250&w=302&sz=22&tbm=isch&biw=1280&bih=598

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #59 : 13.02.12 - klo:12:42 »
Minkä verran " by the way " maksanne on kuormitettu joko lääkkeillä tai -ja alkoholilla?
Maksan kuormittaminen hidastaa mm. rasvojen pilkkoutumista.

Ruan sulatuskin toimii paremmin, jos syö pienemmissä erissä ruokaa..

Viinasta en tiedä, mutta joistakin lääkkeistä kyllä.  Neurotol slow nosti minulta sekä maksa-  että punasoluarvoja (koko)  tuskastuttavasti, ei vaaraksi saakka mutta siten että oli aina kuin juopon verenkuva.  Selitä siinä sitten että säikäytti tuo diagnoosi sen verran että päätin ny olla maistelematta viiniksiä ja muita.  Kun tuli oirei niin joopa. Juonuthan minä olin.  Lääkärit kun on niiin --iiiiin älykkäitä olentoja!  Nooo... kyl joku lohdutti että älä välitä - karbamatsepiinista tulee juopon verenkuva.  Ei kukaan verenkuvallans juo.  Samoin kestävät ihmiset sangen hyvin valproaattia vaan minä en, kahesti häntä koetimme.  

Onneksi tuli siitä nurin perin käännetty molekyyli ja alkoivat paheksua koko Neurotol Slowta.  Korjaantui arvot vaikka joisikin joskus ja loppui se ruttuutus.  

Maksa muuten voi rasvottua myös ruokaperäisesti joten ite kysyn mitä syöt! Pitää kysyä kuin syöt,   ennen kun mitä sivumennen juot. Keskivartalolihavuus altistaa ja jos siitä pääsee vaikka karppaamalla niin on kovasti hyvä!   Ravintotottumuksillaan saa hankittua myös rasvamaksan. Mutten tiedä ovatko tutkineet karppausta siinä.
« Viimeksi muokattu: 13.02.12 - klo:12:46 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.