Kirjoittaja Aihe: Karppauksesta  (Luettu 15896 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #30 : 14.01.12 - klo:17:24 »
Ja Tirripaisti!
Läskiä pannulle ja kun siitä oikkein irttoo herrkkuliemi, ni siihen ruisleippää paloina.
Ja eikun haarukalla ääntä kohti.
Tahtoo tuo nykynen siankylki vaan olla niin rasvatonta jotta voita pittää lisätä.   :kahvi:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #31 : 14.01.12 - klo:18:46 »
Vaikka ihmisten elimistö olisi ulospäin täsmälleen samanlainen, ne eivät silti toimi täsmälleen samalla tavalla. Tuo on aivan absurdi väite, jota et edes perustele millään tavalla. Sinun väittämäsi mukaan jokaisen samanpainoisen naisihmisen pitäisi olla kulutukseltaan täsmälleen sama. Ja sehän ei todellakaan pidä paikkaansa. Ihminen ei ole kone. Myös lääkärit myöntävät, että ihmisten aineenvaihdunnassa voi olla suuriakin eroja.
 

Pelkän vastaamisen sijasta voisit lukeakin mitä olen kirjoittanut, jooko? En minä ole sanonut että ihmiset elimistöt toimisivat "täsmälleen" samalla tavalla vaan että niiden toiminnassa ei ole niin suuria eroja että voitaisiin esittää noin radikaaleja väitteitä kuin esitit aiemmin.



Lainaus
Juurikin siksi, että osa ihmisistä voi paremmin jättäessään pois ainakin vaaleat viljatuotteet. Vaaleassa viljassa ei myöskään ole juuri mitään ravintoaineita, vaan se on ravintoarvoiltaan tyhjää energiaa.

Jos karppauksessa olisi kyse pelkästään vehnätuotteiden (pulla, paahtoleipä yms.) pois jättämisestä, kannattaisin sitä koska nehän ovat niin ravinneköyhiä ruokia ettei niitä kannata edes syödä. Itsekin syön aina mieluiten ruisleipää tai moniviljatuotteita. Kyllä vehnääkin voi syödä mutta useimmat vehnätuotteet voisi jättää pois.



Lainaus
En ole missään kohtaa väittänyt, että ruokaympyrä ei toimisi. Toimiihan se. Mutta karppaus sopii silti joillekin ihmisille paremmin. On paljon ihmisiä, joiden on helpompaa hallita syömisiään ja painoaan, jos he eivät syö niin hiilaripainotteisesti, kuin ruokaympyrä opastaa.


Tuo on pelkkää pötypuhetta jolle ei ole mitään todisteita. Sanoin jo aiemminkin että jos esität jotain uutta ja radikaalia, esitä myös todisteita väitteidesi tueksi.  Minun ei tarvitse todistaa mitään koska asiat joiden puolesta puhun, on ammattilaiset jo moneen kertaan todistanut.

Lainaus
Sinun on ihan turha alkaa huttuilla minulle mistään väitöskirjoista, jos et osaa lukea mitä yritän sanoa. Minun viestini sisältö oli se, että on ihmisiä, jotka voivat paremmin karpatessaan.



Väärin. On vain ihmisiä jotka LUULEVAT voivansa paremmin karppauksen ansiosta. Jos he oikeasti voivat paremmin, asia ei johdu karppauksesta vaan heidän voidaan sanoa voivan paremmin karppauksesta huolimatta.


Lainaus
On ihmisiä, joiden verensokerit pysyvät paremmin tasaisena karpatessaan,


Taas näitä tuulesta temmattuja väitteitä.  ja tämän väitteen takana on keitä tutkijoita ja millaisia yleisen hyväksynnän saavuttaneita tutkimuksia?



Lainaus
Minua ei todellakaan haittaa se, että et omalla kohdallasi halua karpata. Se on sinun valintasi. Mutta se, että suhtaudut vihamielisesti ihmisiin, jotka ovat todenneet karppauksen itselleen parhaaksi ruokavalioksi, on huolestuttavaa.



Vai että oikein "vihamielisesti"?  Kylläpä sinulla tuo mielikuvitus laukkaa.


Lainaus
Useimmilla, varsinkin ylipainoisilla on muutenkin ihan riittävästi kokemusta siitä, että heitä tai heidän tapojaan ei hyväksytä, joten tapasi hyökätä ei ainakaan paranna lähimmäistesi tilannetta. Sitä kannattaa ehkä miettiä.

Olet keksinyt moiset väitteet omasta päästäsi koska minä en ole ylipainoisia ihmisiä vastaan ollut koskaan enkä missään. En ole ikinä elämässäni huomauttanut yhdellekään ihmiselle hänen yli-, yai alipainostaan kun minusta se on jokaisen ihan oma asia.  Muutenkin olen sitä mieltä ollut aina ettei ihmisten tarvitse olla kuin yhdestä puusta veistettyjä, -kaikki hoikkia ja urheilullisia. Keski-ikäisille päinvastoin jo sopiikin hieman enemmän painoa ei heidän/meidän tarvitse yrittää näyttää enää nuorilta tytönhupakoilta tai klopeilta, puhumattakaan vanhoista ihmisistä. Kenenkään ihmisarvoa ei vähennä tai lisää se, paljonko hän painaa joten minun on uskomatonta lukea että esität tuollaisia röyhkeitä valheita mielipiteistäni pelkästään siksi että olet eri mieltä asiasta, etkä pysty perustelemaan ennenkuulumattomia väitteitäsi.

Se mikä minua suututtaa tässä asiassa on, että sinun kaltaisesi ihmiset jotka suosittelevat ja tyrkyttävät "karppausta" tai muita uususkontoja yleisesti ihmisille suositeltavina, muka "toimivina" juttuina ja vielä kaiken lisäksi useimmiten ylipainoisille, joistain sairauksista kärsiville ihmisille keinoksi alentaa verenpainetta tms. -te olette edesvastuuttomia todistamattoman asian markkinamiehiä ja monet lankeavat teidän katteettomien lupaustenne tähden suorastaan vaarallisen yksipuolisiin ruokailutottumuksiin ja elintapoihin. Esim. se että karppausta mainostetaan verenpainetta alentavana, on pelkkää katteetonta paskapuhetta jolla ei ole koskaan ollut minkäänlaista yleistä lääkärikunnan hyväksyntää takanaan. Ihmistä joka kärsii verenpaineesta, pitää ohjata lääkärien pakeille ja terveelisiin elintapoihin eikä kaikenlaisiin hihhuliuskontoihin jotka milloinkin muodissa ovat.





Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #32 : 14.01.12 - klo:19:55 »
Jos karppaus on sitä mitä olen kuullut sen olevan, se on hölynpölyä.

Ihmisen tulee syödä mahdollisimman monipuolisesti ruokaympyrän mukaan kaikki terveellisiä ruoka-aineita joista myös hiilihydraatit on yksi tärkeä ryhmä. Hiilihydraattipitoiset ruuat sisältävät erittäin paljon ravintoaineita.

Minusta on tuntunut, että iso osa ravitsemusasiantuntijoina pidetyistä ei joko tiedä tai ei halua perehtyä, mistä karppauksessa (/hiilihydraattitietoisuudessa) on kyse. Niin kiihkeästi he lyttäävät luonnolliset rasvat ja esim. ruisleivän vähentämisen/poisjättämisen ruokavaliosta.

Ruokaympyröitä voi olla monenlaisia. Virallinenkin on muuttunut melkoisesti vuosien varrella.
http://suomenkuvalehti.fi/s/files/ruokaympyrat.jpg

Minusta ihmisen on hyvä syödä sellaista ravintoa, jolla hän pysyy terveenä ja toimintakuntoisena.

Hiilihydraatteja ei tarvitse syödä läheskään nykyisin suositeltuja määriä saadakseen riittävästi ravintoaineita.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #33 : 14.01.12 - klo:20:13 »
Että syy muka on "väärissä hiilihydraateissa" ja ikäänkuin muka ylipaino ja sairaudet johtuisivat jotenkin hiilareista eikä siitä että ihminen syö epäterveellisesti, liikkuu liian vähän jne.
..................
Kokonaisuus ratkaisee, ei hömppäuskonnot kuten karppaus.  Kaikessa laihduttamisessakin ja aivan erityisesti juuri siinä tulisi syödä aina ja kaikkialla mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti!

Monille viljat aiheuttavat esim. iho- ja suolisto-oireita - liikaa syötyinä myös ylipainoa. Jos ihminen jatkaa entiseen malliin muuttamatta ruokavaliotaan, hän syö itsensä kannalta epäterveellisesti. Ei siinä liikunta auta eikä se, että lääkäri tai ravitsemusterapeutti väittää ruisleipää terveelliseksi!

Minua kummastuttaa kiihkeä karppaamisen leimaaminen hömpäksi. Jos pääsee vaivoistaan ja jopa lääkkeistä eroon jättämällä pois turhat sokerit ja hiilarit, mitä vikaa siinä on? Moni karppaaja syö nimenomaan entistä monipuolisemmin.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #34 : 14.01.12 - klo:20:33 »
No esimerkiksi puuro ja muut viljatuotteet kuten leipä sisältää paljon hiilareita. Niissä on niin paljon hivenaineita ja vitamiineja että kyllä sinun on vaikea niitä muualta hankkia yhtä kohtuusyömisellä.

Kuitukin on ruuansulatuksen kannalta välttämätöntä
...............
Olikohan se jokin B-vitamiini, jota saa saman määrän syömällä 14 leipäpalaa tai yhden sianlihapihvin. Viljatuotteita ei välttämättä tarvitse syödä ollenkaan saadakseen tarpeelliset ravintoaineet.

Kuitua ei tarvita niin paljon, kuin nykyisin totuutena pidetään. Elimistö sopeutuu saamaansa ravintoon melko hyvin, ja ellei sopeudu, oireita tulee jossain vaiheessa. Myöhemmin sitten oireista sairauksia.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #35 : 14.01.12 - klo:21:20 »

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #36 : 14.01.12 - klo:21:42 »
 :-\  Tulee useampi viesti tähän, koska teksti alkaa pomppia ja on vaikea kirjoittaa sitten.

Epäterveellisten rasvojen syönti on älyttömintä mitä olen kuullut. Niitä ovat ns. kovat rasvat eli eläinrasva ja voi. Pehmeät rasvat ovat terveellisiä kuten kalarasva ja kasviöljyt. Niitä pitää syödä mutta niitäkin vain kohtuudella.

Karppauksesta ei ole oikeasti mitään hyötyä kenellekään minkäänlaisessa elämäntilanteessa. Se on pelkkää humpuukia. Ja mitä olen lukenut, myös suurin osa lääkärikunnasta, ravitsemusterapeuteista ym. ammattilaisista on tätä mieltä.

Minun on helpompi uskoa luonnollisten aineiden olevan terveellisempiä kuin teollisten, kemikaaleilla käsiteltyjen valmisteiden. On parempi syödä eläinrasvoja (voita, laardia, kalaa ym.), pähkinöitä ja kylmäpuristettuja öljyjä kuin margariineja ym. kemikaaleilla käsiteltyjä, värjättyjä ja kuumennettuja levitteitä ja öljyjä.

Jälkimmäinen väite ei pidä paikkaansa ollenkaan! -Lääkärikoulutuksessa ei tietääkseni käsitellä ravitsemusta juuri lainkaan. Ja mitä hyötyä on "asiantuntemuksesta", ellei oteta huomioon sitä, mitä käytännössä ilmenee.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #37 : 14.01.12 - klo:22:29 »
On vain ihmisiä jotka LUULEVAT voivansa paremmin karppauksen ansiosta. Jos he oikeasti voivat paremmin, asia ei johdu karppauksesta vaan heidän voidaan sanoa voivan paremmin karppauksesta huolimatta.
Mikä määrittelee sen, milloin ihminen oikeasti voi paremmin, jollei ihmisen oma tuntemus omasta voinnistaan?

Se mikä minua suututtaa tässä asiassa on, että sinun kaltaisesi ihmiset jotka suosittelevat ja tyrkyttävät "karppausta" tai muita uususkontoja yleisesti ihmisille suositeltavina

Onko lainaamasi keskustelun osallistuja suositellut tai tyrkyttänyt karppausta yleisesti ihmisille suositeltavana? Jos, niin kerrotko missä.

Minun havaintojeni mukaan täällä on väitetty vain, että karppaus sopii joillekin. Minusta se ei ole edes kyseisen ruokavalion suosittelua, saati että tyrkyttämistä. Puhumattakaan että sitä suositeltaisiin tai tyrkyteltäisiin yleisesti.

(Koetan kaivaa niitä penäämiäsi tutkimuslinkkejä myös, mutta tänään en ehdi.)
« Viimeksi muokattu: 14.01.12 - klo:22:32 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #38 : 14.01.12 - klo:22:38 »
Lainaus
On ihmisiä, joiden verensokerit pysyvät paremmin tasaisena karpatessaan,
Taas näitä tuulesta temmattuja väitteitä.  ja tämän väitteen takana on keitä tutkijoita ja millaisia yleisen hyväksynnän saavuttaneita tutkimuksia?

Minä en tiedä, mihin tutkimuksiin tämä perustuu, mutta ainakin raskausdiabeteksen käypä hoito -suosituksissa suositellaan nykyään käyttämään vähemmän hiilihydraatteja kuin mitä virallisissa yleisissä ravitsemussuosituksissa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #39 : 14.01.12 - klo:22:55 »
Jos meillä ihmisillä ei ole sairauksia tai sairauksiin rinnastettavia ominaisuuksia jotka vaikuttavat ruoansulatukseen, niin silloin meidän elimistömme toimii normaalisti, kaikilla samojen lainalaisuuksien mukaan.
.................
Laihduttaminen on kaikille täsmällen yhtä helppoa tai vaikeata terveellisellä ruokavaliolla. Karppauksen suosiossa on enemmänkin kyse psykologisesta suhtautumisesta ja uskosta asiaan.
.................
Kuitenkaan fysiologisesti ei kukaan ole osoittanut esim. yksipuolisen ja epäterveellisen karppaus-ruokavalion itsessään toimivat terveellistä ruokavaliota paremmin.  Tästä ei tiemmä ole olemassa mitään yleisesti hyväksyttä käsitystä alan tutkijoiden enemmistön suhteen.  Jos on, niin kerro toki.
.................
 minun tietojeni mukaan karppauksessa nimenomaan jätetään pois ruokavaliosta kaikki terveelliset ja ravitsevat leipä-, ja monet viljatuotteet sekä muut hiilareita sisältävät tuotteet. karppaaja syö vaarallisen yksipuolisesti rasvaa ja proteiniia. Yksipuolinen nimenomaan on kuvaava sana karppaamisesta.

Ylläoleviin neljään:
1) Miten määritellään normaali? Ehkä sellaisesta on turha puhua, ehkä keskiverto olisi parempi sana. Lähtökohtaisesti teoriassa elimistömme saattavat toimia samoin, mutta käytännössä eivät. Kun sinne tungetaan jotain juuri kyseiseen elimistöön sopimatonta, oireet/sairaudet tulevat heti tai vuosien kuluttua.

2) Terveellinen tarkoittaa eri ihmisten elimistöille eri asioita. Ei uskolla ole mitään merkitystä, jos jokin ei sovi omalle elimistölle. Jokin ruoka-aine ei ehkä sovi jollekin koskaan, tai se sopii sitten, kun ravintoainepuutokset on korjattu. Mutta - psyykkisillä tekijöillä on myöskin osuutensa. Tiedän ihmisiä, jotka eivät ole pystyneet vuosiin syömään tiettyjä ruoka-aineita sairastumatta fyysisesti. Kun elämäntilanne muuttuu tasapainoiseksi, ei allergia- ja muita oireita enää ilmaannu! Ihminen on kokonaisuus.

3) Hauska tämä vastakkainasettelu "terveellinen ruokavalio" (tässä virallisterveellinen, jossa runsaasti hiilareita ja vähän rasvaa) - "yksipuolinen epäterveellinen karppaus". Entäs jos käännetään tämä toisinpäin: Terveellinen monipuolinen vähähiilarinen (vähäsokerinen) karppaus - epäterveellinen (runsashiilarinen vähä-keinotekorasvainen) "normaali" ruokavalio, jossa usein paljon limsaa, karkkia, hampurilaisia, leipää, margariinia, olutta, kevyttuotteita, vähärasvaisimpia lihoja. Tämä jälkimmäinen esittämäni on yhtä pätevä kuin Jampen esittämä.

4) Väärin! Karppauksessa on kyse hiilareiden määrän ja laadun huomioimisesta. Syödään keskiverto (normaali) määrä proteiinia ja korvataan vähennetty hiilari luonnollisella rasvalla. Ja kun rasvaa lisätään, yleensä liika hiilari-sokeritarve häviää itsestään. Jos rasvaa lisätään ja syödään edelleen paljon sokeria-hiilaria, ei hyvä!
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #40 : 14.01.12 - klo:23:21 »
Kas diabetesliitonkin sivuilla jo todetaan näin:

Lainaus
Vähähiilihydraattisia ruokavalioita kutsutaan monilla nimillä, esimerkiksi: Atkinsin dieetti, vhh-dieetti, karppaus, Heikkilän dieetti, Pellinki-dieetti. Monet saavat näistä apua painonpudotukseen ja verensokerin hallintaan, ja se on arvokas asia.

Mutta sehän on vain diabetesliitto eikä sen virallisempi asiantuntijataho  :icon_biggrin: .

Näitä pikku tutkimuksia vähähiilarisen ruokavalion vaikutuksista verensokeriin on paljonkin, tässä nyt vain esimerkiksi yksi, josta pääsee alkuun:

Jørgen V Nielsen and Eva Joensson: Low-carbohydrate diet in type 2 diabetes. Stable improvement of bodyweight and glycemic control during 22 months follow-up. Nutrition & Metabolism 2006, 3:22

 
« Viimeksi muokattu: 14.01.12 - klo:23:33 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #41 : 14.01.12 - klo:23:28 »
Voehan ruokajumpura !
Miten muuten se pohjoiskarjala-rojektiloenen ?
Eikös sieltä tullu joku korkkee oppinut, Puskako se ol ?
Siinähän laitettiin voe pannan ja nyt suaa sitäkin vähän siivuttaa, mutta toisten mielestä ei.

Muistan, kun meidänkin kyläkoululla oli P-K -projektin julisteita seinät pullollaan 70-luvulla. Ja Puska vieraili.

Nyttemmin Puska on myöntänyt, etteivät projektin tulokset olleet sitä, mitä annettiin ymmärtää. Näinä aikoina on paha pimittää tietoa, kun netin kautta löytyy yhtä jos toistakin.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #42 : 15.01.12 - klo:00:01 »
Sitten tyydyttyneen rasvan vaikutuksistakin voivat eri tutkimukset antaa eri tuloksia. Tässä nyt yksi ruotsalaisjuttu, jossa päädytään siihen ettei se maitorasva niin paha ehkä olekaan.

Sara Holmberg, Anders Thelin and Eva-Lena Stiernström Food Choices and Coronary Heart Disease: A Population Based Cohort Study of Rural Swedish Men with 12 Years of Follow-up. Int. J. Environ. Res. Public Health 2009, 6(10)

Tuohan nyt ei sikäli liity juuri karppaukseen, että ei karppaajan mikään pakko ole runsaasti maitorasvaa käyttää, eikä muutakaan eläinrasvaa, tai ns. kovaa rasvaa. Otinpa vain mukaan, kun keskustelussa on tuotu esiin ajatusta kovan rasvan yleisestä haitallisuudesta. Ja tuossa kanssa kivasti näkyy, kuinka kinkkistä ravitsemustutkimus on, kun ei tilastollisiin malleihin millään meinaa saada mukaan kaikkia vaikuttavia tekijöitä ja niiden välisiä omituisia vuorovaikutuksia.

Oma tutkintoni ei sitten ole ravitsemustieteen tai edes lääketieteen alalta, vaan tieteenfilosofian ja -metodologian. Eli erityisosaamisalaani on tietää, että väitteet "tieteellisesti on todistettu, että..." ovat järjestään hömppää. Korkeintaan voidaan väittää, että "tämänhetkisten tutkimustulosten valossa näyttäisi lähinnä siltä, että... ; joskin on todettava myös, että...". (Biokemiaa kyllä jossakin vaiheessa ajattelin ryhtyä opiskelemaan ja silloin tuli jotain aineenvaihdunnasta päntättyä. Ne nyt ovat unohtuneita ja jo vanhentuneitakin oppeja, mutta noin periaatteessa luonnontieteellinen ajattelutapa ei ole ihan vieras.)

Noita esittämiäni kahta pikku tutkimustakaan en tietenkään väitä miksikään totuudeksi, vaan ne ovat ainoastaan esimerkkejä siitä, että virallisten suositusten vastaistakin näyttöä tutkimuksissa tulee esiin. Mitään tutkimusnäyttöä siitä, että vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta olisi suoranaista haittaa, ei ole tullut vastaani (saa kyllä heittää linkkejä jos joku tietää). Lähinnä on huomautettu, että näyttöä sen pitkäaikaisvaikutuksista suuntaan tai toiseen ei ole (mikä on totta), ja sitten erinäisten aikaisempien tulosten nojalla on spekuloitu (ei tutkittu), että ruokavalion periaatteessa pitäisi olla haitallinen.

Minusta ravitsemustutkimus jos oikein ja tieteellisesti menettelisi, ottaisi karppaajien kokemukset ruokavalion edullisista vaikutuksista vakavasti - ei niin että heti uskoisi niihin, vaan siten että muotoilisi niistä testattavia hypoteeseja. Ei tutkijan tarvitse heti tietää, tutkijan täytyy perustellusti ihmetellä.

Pistän tähän vielä kolmannen linkin tutkimukseen josta oikeasti olin itse kiinnostunut, ja joka jo välittömämmin liittyy karppaukseen ja eritoten tuohon elimistöjen saman- ja erilaisuuteen, mutta en nyt heti löydä sitä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #44 : 15.01.12 - klo:00:30 »
^Jooh, onhan noita... mutta ne voidaan kumota sanomalla, etteivät ole oikeastaan ravitsemustieteilijöitä, tai ovat väärän alan lääkäreitä, tai etteivät julkaise tarpeeksi ja oikeissa lehdissä. Missä argumenteissa jotain pointtia onkin.

Jampen tapaiselle taitaa riittää vasta se, jos omat viralliset suosituksemme muuttuvat. Norjan ravitsemussuosituksissahan kuulemma jo todetaan, ettei nautitun rasvan kokonaismäärä luultavimmin vaikutakaan sydäntautisairastavuuteen (vai -kuolleisuusko se oli). Katsoo nyt, millaiset uudet me saamme - tänä vuonnahan pitäisi taas ilmestyä.

Ainakin Nutrition & Metabolism -lehden sisällysluettelon perusteella arvioiden vähähiilarinen ruokavalio näkyy nyt olevan intensiivisen tutkimuksen kohteena maailmalla. Ehkä voisimme palata tähän keskusteluun kymmenen vuoden päästä; senhän se ottaa ennen kuin tutkimustulokset alkavat vaikuttaa suosituksiin?


Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.