Kirjoittaja Aihe: Karppauksesta  (Luettu 15895 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #15 : 13.01.12 - klo:23:42 »
Ja korjaisin vielä sellaistakin tuulesta temmattua käsitystä jonka mukaan kaikki ihmiset ovat fysiikaltaan muka niin yksilöllisiä että yhdelle ei sovi tuommoinen ruokavalio ja toiselle ei tuommoinen jne...

Kyllä kaikille ihmisille varmasti sopii terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Kaikilla ihmisillä on samanlainen elimistö ruuansulatuksen suhteen, samanlainen lain alaisuus energiankulutuksen suhteen jne. Variaatiot ovat niin pieniä että kaikille ihmisille kyllä varmasti sopii terveellinen ruoka.

En tiedä, millä perusteella tuomitset tuulesta temmatuksi käsityksen, joka kuitenkin on ihan totta. Me ihmiset olemme erilaisia, eikä sen erilaisuuden tarvitse olla sairauden asteella, jotta erilaiset asiat sopivat meille. Olet ihan oikeassa siinä, että esim. laihtumisen kannalta oleellista on ainoastaan se, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Sitä et kuitenkaan tunnu ottavan huomioon, että joillekin se on helppoa virallisterveellisellä ruokavaliolla, ja jollekin toiselle helpompaa karppaamalla. Vaikka sinä oletkin sitä mieltä, että viljatuotteissa on vallattomasti sellaisia ravintoaineita, joita ei muualta saa, se ei ole totta. Kunnollisella karppiruokavaliolla, joka sisältää riittävästi ja monipuolisesti kasviksia, ihminen saa kaiken tarvitsemansa. Tämä on fakta, ei luuloani tai oletustani.

Kaikille ihmisille sopii terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Kyllä, mutta se terveellisyys ja monipuolisuus voi eri ihmisten kohdalla rakentua eri tavoilla. Terveissäkin ihmisissä on suuria eroja esim. juuri hiilihydraattien sietämisessä ja niihin liittyvissä verensokerin heilahteluissa. Miksi vastustat sitä, että jotkut voivat paremmin välttäessää ylimääräisiä hiilareita ja sitä kautta voimakkaita verensokerin vaihteluita?

Kaikille ihmisille sopii terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Sen voi koostaa myös hiilihydraattitietoisesti eli karppaamalla. Useimmat aloittavat karppauksen tilanteessa, jossa entinen ruokavalio on ollut enemmän tai vähemmän roskaruokapainotteinen, useimmiten sisältänyt hyvin vähän kasviksia ja ollut muutenkin äärimmäisen yksipuolinen. En näe mitään vikaa siinä, että silloin siirtyy monipuoliseen ja terveelliseen karppiruokavalioon.

Ja edelleen, vaikka sinusta se tuntuisi kuinka oudolta: kaikki ei sovi kaikille, ei ne hiilarit, niin kuin ei karppauskaan. Miksi sitä on niin vaikeaa ymmärtää?

myyrä

  • Vieras
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #16 : 14.01.12 - klo:00:18 »
Minkä verran " by the way " maksanne on kuormitettu alkoholilla?


No jonniin verran (nyt), naiset hotellissa, mie kolossani ja Jumala täällä ja siellä ja eiköhän joka paikassa.

Ei muuta kuin öitä!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #17 : 14.01.12 - klo:11:09 »
En tiedä, millä perusteella tuomitset tuulesta temmatuksi käsityksen, joka kuitenkin on ihan totta. Me ihmiset olemme erilaisia, eikä sen erilaisuuden tarvitse olla sairauden asteella, jotta erilaiset asiat sopivat meille.

No yritetään vastata, vaikka mielestäni olen jo edellisissä viesteissäni antanut vastaukset esittämiisi kysymyksiin, ehkä et ole lukenut riittävän tarkasti?  Muuten väitteissäsi on pari kohtaa jotka on virheellisiä ja kommentoin niitä samalla.

Jos meillä ihmisillä ei ole sairauksia tai sairauksiin rinnastettavia ominaisuuksia jotka vaikuttavat ruoansulatukseen, niin silloin meidän elimistömme toimii normaalisti, kaikilla samojen lainalaisuuksien mukaan. Paino, pituus ym. seikat eivät ole niin suuria eroja että niiden perusteella voisi tuollaista väittää mitä esität. Kaikilla on samanlainen elimistö joka toimii samalla tavalla.  Minua ihmetyttää että muuta väitetään koska, vaikken olekaan lääkäri (tuskin olette tekään) niin minusta pitäisi aina esittää jotain perusteluita sellaisten väitteidensä tueksi jotka kumoavat kaiken ennen opitun ja yleisesti totena pidetyn.


Lainaus
Olet ihan oikeassa siinä, että esim. laihtumisen kannalta oleellista on ainoastaan se, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Sitä et kuitenkaan tunnu ottavan huomioon, että joillekin se on helppoa virallisterveellisellä ruokavaliolla, ja jollekin toiselle helpompaa karppaamalla.


Tuo on täysin väärä väite.  Laihduttaminen on kaikille täsmällen yhtä helppoa tai vaikeata terveellisellä ruokavaliolla. Karppauksen suosiossa on enemmänkin kyse psykologisesta suhtautumisesta ja uskosta asiaan. Se, että jokin eksoottinen uusi tapa toimii näennäisesti "paremmin" kuin terveellinen tapa, on lumetta. Jos ihminen haluaa uskoa okein kovasti johonkin asiaan sillä on vaikutusta jo itsessään. Tähän perustuvat paljolti ns. "ihmeparantumisetkin". Kuitenkaan fysiologisesti ei kukaan ole osoittanut esim. yksipuolisen ja epäterveellisen karppaus-ruokavalion itsessään toimivat terveellistä ruokavaliota paremmin.  Tästä ei tiemmä ole olemassa mitään yleisesti hyväksyttä käsitystä alan tutkijoiden enemmistön suhteen.  Jos on, niin kerro toki.


Lainaus
Vaikka sinä oletkin sitä mieltä, että viljatuotteissa on vallattomasti sellaisia ravintoaineita, joita ei muualta saa, se ei ole totta.



En minä ole niin väittänyt. Päinvastoin taisin jossain viestissäni sanoa että lähes kaikki ravintoaineet on kyllä mahdollista saada jotain muutakin kautta kuin käyttämällä turvallista ja todistetusti terveellistä monipuolista ruokavaliota, esim. pillereiden muodossa tai syömällä suhteettomasti jotain toista ruoka-ainetta mutta miksi ihmeessä pitäisi kun leivässä ja puurossa ne tulevat todistetusti helpoimmin ja terveellisimmin?



Lainaus
Kunnollisella karppiruokavaliolla, joka sisältää riittävästi ja monipuolisesti kasviksia, ihminen saa kaiken tarvitsemansa. Tämä on fakta, ei luuloani tai oletustani.

varmaan sinulla on esittää tämän "faktan" tueksi jotain konkreettista, sillä minun tietojeni mukaan karppauksessa nimenomaan jätetään pois ruokavaliosta kaikki terveelliset ja ravitsevat leipä-, ja monet viljatuotteet sekä muut hiilareita sisältävät tuotteet. karppaaja syö vaarallisen yksipuolisesti rasvaa ja proteiniia. Yksipuolinen nimenomaan on kuvaava sana karppaamisesta.  Jos joku esim. sairastaa, hänelle on suorastaan vaarallista ja edesvastuutonta suositella moisia poppakonsteja ja luuloihin perustuvia extreme-oppeja. Mutta jotkuhan varmaan tälläkin ilmiöllä tekevät rahaa, rahastavat hyväuskoisia.




Lainaus
Terveissäkin ihmisissä on suuria eroja esim. juuri hiilihydraattien sietämisessä ja niihin liittyvissä verensokerin heilahteluissa.



Niin suuria eroja, että terveellinen ruokaympyrä ei heillä enää toimi?   MInkälaisen akateemisen tutkimuksen olet asiasta tehnyt ja kuinka monta alan johtavaa asiantuntijaa olet saanut allekirjoittamaan tutkimustuloksesi?  Vai eihän kyse ole sittenkin pelkästä keittiömutusta?

Minulla on siinä mielessä helppo keskustella ja argumentoida kun en esitä mitään uutta joka minun täytyisi todistaa.  kaikki mitä tuon esiin, on vanhaa, yleisesti hyväksyttä tietoa jonka takana on laaja yksimielisyys alan parhaimmilla tutkijoilla ja jota on aina opetettu myös meille maallikoille.  Todistustaakka on siis sillä joka jotain uutta väittää eli sinulla!  Jään odottamaan väitöskirjasi julkaisua jossa kumoat kaiken vanhan ja tuot uuden valon tälle tieteen alalle.  Siihen asti minä maallikko uskon mieluummin asiantuntijoita.





Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #18 : 14.01.12 - klo:11:27 »
Miepäs tiiän ihan omasta kokemuksesta jotta laihutus on mulle vaikeempaa kuin monelle muulle.
Olen iso ukko ja kerran yhen toisen melkein yhtä kookkaan kanssa kokkeilttiin laihuttaa.
Syöttiin pari kuukkautta samanlaiset syötävät ja juotavat samassa hotellissa.
Vain vettä oli lupa halusa mukkaan.
Mulla oli koko ajan näläkä ja kaveri ainakin sanoi, ettei ole yhtään nälkä.
Petellä tippu paino, mulla ei.

Silloin päätimmekin jotta Pete on huonommalla hyötysuhteella kasattu masiina.
Sellaista joka on kuin jenkkiauto, ei kannata ostaa.    ;  )                  :kahvi: 

myyrä

  • Vieras
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #19 : 14.01.12 - klo:11:33 »
Sellaista joka on kuin jenkkiauto, ei kannata ostaa.    ;  )                  :kahvi: 


Osta Skoda  :eusa_angel: ei mitään huolia ole ollut sen kanssa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #20 : 14.01.12 - klo:11:46 »
Miepäs tiiän ihan omasta kokemuksesta jotta laihutus on mulle vaikeempaa kuin monelle muulle.
Olen iso ukko ja kerran yhen toisen melkein yhtä kookkaan kanssa kokkeilttiin laihuttaa.
Syöttiin pari kuukkautta samanlaiset syötävät ja juotavat samassa hotellissa.
Vain vettä oli lupa halusa mukkaan.
Mulla oli koko ajan näläkä ja kaveri ainakin sanoi, ettei ole yhtään nälkä.
Petellä tippu paino, mulla ei.

Silloin päätimmekin jotta Pete on huonommalla hyötysuhteella kasattu masiina.
Sellaista joka on kuin jenkkiauto, ei kannata ostaa.    ;  )                  :kahvi: 



Ota huomioon, että kaikki vaikuttaa kaikkeen.  Tuo mainitsemasi tilanne sisältää niin monta muuttujaa ettei tuollaisen perusteella voi muuta sanoa kun että sinä koit asian näin.

IHmisen elimistö voi erilaisissa tilanteissa polttaa enemmän energiaa tai vähemmän energiaa. Esimerkkinä tästä mainitsen esim. sen, että kun aletaan laihduttaa oikein rajusti ja ollaan jatkuvassa nälässä, alkaa elimistö pikkuhiljaa sopeutua olotilaan ja menee ns. "säästöliekille" eli kuluttaa vähemmän kuin mitä kulutaisi jos olisi normaalitilanne eli aineenvaihdunnan hidastuminen ym tekijät tulevat kuvaan mukaan.

Ei pelkkä ruuan ja liikunnan määrä ole ratkaisevaa vaan kokonaisuus. Myös se, milloin syödään ja milloin liikutaan, millaisella intensiteetillä liikutaan jne.  Esim. puolen tunnin rajusykkeinen juoksu ei ole hyvä tapa laihdutusliikkua koska elimistö kuluttaa lenkille lähdettäessä aina ainakin ensimmäisert 20 minuttia veressä olevaa sokeria ja vasta sen jälkeen kun se on käytetty alkaa elimistö polttaa rasvaa energiaksi. Sen tähden esim. ennen aamupalaa tehtävät tasaisen sykkeen 1 tunnin pituiset kävelylenkit polttavat paljon tehiokkaammin läskiä kuin 1-2 tuntia ruuan jälkeen tehty 40 minuutin juoksu. Muutenkaan äärimmäinen syömättömyys (=nälkä) ei ole tarpeellista eikä tarkoituksenmukaista vaan max -500 Kcla/päivä riittää vajaukseksi. Siinä ei vielä ole kova nälkä vaan illalla kun ei enää pienen iltapalan (hedelmä/leipä) lisäksi syödä muuta, on sellainen olo että "tässä voisi jotain vielä syösä..." muttei varsinainen nälkä.

Liikunta on parasta rauhalinen, reippaahko kävelyliikunta ettei kulutus ksoka kävelyn intensiivisyys polttaa riittävän tehokkaasti rasvaa. Rasvaa ei ihmisen elimistö pysty polttamaan juuri paljoa tuota nopeammin kuin se -500 Kcla/vrk. Jos huhtoo kovempaa, tulee ylipainoisella nivel-, ym. vaivoja koska tuki ja liikuntaelimistö ei vielä kestä sitä.  samaten liian kova liikunta kuluttaa kropasta ainoastaan nestettä eli kuivattaa ja koska muutenkin laihdutettaessa käy niin, että hiilihydraattien vähentyessä elimistöön sitoutuu entistä vähemmän vettä (hiilarit sitovat vettä) -käy helposti niin että rasvaa ei palakaan paljon vaan pianonpudotus muodostuu nestehukasta joka on vaarallista tai sitten liian kovalla nälkimisellä elimistö purkaa lihaksista energiaa ylläpitoon mikä laihduttaa liahasmassaa joka ei taas ole tarkoitus.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen.  Lisäksi pitää laskea hyvin tarkkaan mitä syö, miten paljon ja minä vuorokauden aikana. Pitää olla tarkka käsitys siitä kuinka paljon saa ja kuinka paljon kuluttaa. Se ei onnistu mutu-tuntumalla.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #21 : 14.01.12 - klo:11:53 »
Noo, kirjoitin vain mitä ite kokkeilttiin.
Sammaa hommaa tehtiin ja samat liikut iltasin.
Päivät persseellä tienattiin, eli istumatyötä.

En tee tutkimusta, kuhan kirijoottelen ajankuluksi ja kirvoitan muitakin näpytteleen  ; )      :kahvi:

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #22 : 14.01.12 - klo:11:57 »
Tuo skoda on muuten nykyään hyvä auto.
Olihan se hyvä silloin ennen sotiakin, ennekuin neukut pilas laadun kymmeniksi vuosiksi.

Mun isällä on sellaine pikku Fabia 1,4 koneella, se on kai sama kone kuin Polossa.
Melkein joka osassa on muuten audin leimat, laatikossa, apulaitteissa.....            :kahvi: :kahvi:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #23 : 14.01.12 - klo:12:24 »
Tuo skoda on muuten nykyään hyvä auto.
Olihan se hyvä silloin ennen sotiakin, ennekuin neukut pilas laadun kymmeniksi vuosiksi.

Mun isällä on sellaine pikku Fabia 1,4 koneella, se on kai sama kone kuin Polossa.
Melkein joka osassa on muuten Audin leimat, laatikossa, apulaitteissa.....            :kahvi: :kahvi:

Samaa firmaa nykyisin kaikki, siis VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat kun eurooppalaiset luetellaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #24 : 14.01.12 - klo:12:42 »
Audi
 Bentley
 Bugatti
 Lamborghini
 MAN
 Porsche
 Scania
 SEAT
 Škoda Auto
 Suzuki
 Volkswagen
 Volkswagen
Tuon listan antoi kuukkeli.
Yllätys on tuo Suzuki josta omistavat meelkein 20%
Samoin en tiennyt tuosta maailman nopeimmasta, eli Bugatin omistuksesta.
Huvittavaa jo tuo nimi Kansanauto.    :kahvi: :kahvi:

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #25 : 14.01.12 - klo:14:37 »
No yritetään vastata, vaikka mielestäni olen jo edellisissä viesteissäni antanut vastaukset esittämiisi kysymyksiin, ehkä et ole lukenut riittävän tarkasti?  Muuten väitteissäsi on pari kohtaa jotka on virheellisiä ja kommentoin niitä samalla.

Jos meillä ihmisillä ei ole sairauksia tai sairauksiin rinnastettavia ominaisuuksia jotka vaikuttavat ruoansulatukseen, niin silloin meidän elimistömme toimii normaalisti, kaikilla samojen lainalaisuuksien mukaan. Paino, pituus ym. seikat eivät ole niin suuria eroja että niiden perusteella voisi tuollaista väittää mitä esität. Kaikilla on samanlainen elimistö joka toimii samalla tavalla.  Minua ihmetyttää että muuta väitetään koska, vaikken olekaan lääkäri (tuskin olette tekään) niin minusta pitäisi aina esittää jotain perusteluita sellaisten väitteidensä tueksi jotka kumoavat kaiken ennen opitun ja yleisesti totena pidetyn.

Vaikka ihmisten elimistö olisi ulospäin täsmälleen samanlainen, ne eivät silti toimi täsmälleen samalla tavalla. Tuo on aivan absurdi väite, jota et edes perustele millään tavalla. Sinun väittämäsi mukaan jokaisen samanpainoisen naisihmisen pitäisi olla kulutukseltaan täsmälleen sama. Ja sehän ei todellakaan pidä paikkaansa. Ihminen ei ole kone. Myös lääkärit myöntävät, että ihmisten aineenvaihdunnassa voi olla suuriakin eroja.
 
Tuo on täysin väärä väite.  Laihduttaminen on kaikille täsmällen yhtä helppoa tai vaikeata terveellisellä ruokavaliolla. Karppauksen suosiossa on enemmänkin kyse psykologisesta suhtautumisesta ja uskosta asiaan. Se, että jokin eksoottinen uusi tapa toimii näennäisesti "paremmin" kuin terveellinen tapa, on lumetta. Jos ihminen haluaa uskoa okein kovasti johonkin asiaan sillä on vaikutusta jo itsessään. Tähän perustuvat paljolti ns. "ihmeparantumisetkin". Kuitenkaan fysiologisesti ei kukaan ole osoittanut esim. yksipuolisen ja epäterveellisen karppaus-ruokavalion itsessään toimivat terveellistä ruokavaliota paremmin.  Tästä ei tiemmä ole olemassa mitään yleisesti hyväksyttä käsitystä alan tutkijoiden enemmistön suhteen.  Jos on, niin kerro toki.

Jos laihduttaminen olisi täsmälleen yhtä helppoa tai vaikeaa kaikille terveellisellä ruokavaliolla, ja edellinen väitteesi, että ihmisten aineenvaihdunnat yms. fyysiset tekijät olisivat täsmälleen samanlaisia, pitäisi paikkansa, olisimme kaikki täsmälleen yhtä laihoja tai lihavia. Emme kuitenkaan ole. Miksi? Miksi yrität väittää että karppauksen ainoa ero olisi psykologinen (jota ei tietenkään pidä sitäkään vähätellä, koska myös lihomisessa on usein mukana psyykkisiä tekijöitä!) kun juurikin esim. sen vaikutukset verensokeriin ovat fysiologisesti todennettavissa?


En minä ole niin väittänyt. Päinvastoin taisin jossain viestissäni sanoa että lähes kaikki ravintoaineet on kyllä mahdollista saada jotain muutakin kautta kuin käyttämällä turvallista ja todistetusti terveellistä monipuolista ruokavaliota, esim. pillereiden muodossa tai syömällä suhteettomasti jotain toista ruoka-ainetta mutta miksi ihmeessä pitäisi kun leivässä ja puurossa ne tulevat todistetusti helpoimmin ja terveellisimmin?

Juurikin siksi, että osa ihmisistä voi paremmin jättäessään pois ainakin vaaleat viljatuotteet. Vaaleassa viljassa ei myöskään ole juuri mitään ravintoaineita, vaan se on ravintoarvoiltaan tyhjää energiaa.

varmaan sinulla on esittää tämän "faktan" tueksi jotain konkreettista, sillä minun tietojeni mukaan karppauksessa nimenomaan jätetään pois ruokavaliosta kaikki terveelliset ja ravitsevat leipä-, ja monet viljatuotteet sekä muut hiilareita sisältävät tuotteet. karppaaja syö vaarallisen yksipuolisesti rasvaa ja proteiniia. Yksipuolinen nimenomaan on kuvaava sana karppaamisesta.  Jos joku esim. sairastaa, hänelle on suorastaan vaarallista ja edesvastuutonta suositella moisia poppakonsteja ja luuloihin perustuvia extreme-oppeja. Mutta jotkuhan varmaan tälläkin ilmiöllä tekevät rahaa, rahastavat hyväuskoisia.

Sinun mielikuvasi karppauksesta on vanhentunut ja vääristynyt. Karppausta on monenlaista, ja ainoa kaikelle karppaukselle yhteinen piirre on, että pois jätetään sokeri ja valkoinen vehnä. Yhteistä todelliselle karppaukselle (joka on aika eri asia kuin karppausta pelkäävien propaganda) on myös se, että syödään reilusti ja monipuolisesti kasviksia ja riittävästi proteiinia sekä rasvaa. Kaikki muut piirteet käytännössä vaihtelevat enemmän ja vähemmän. Karppauksella rahastaminenkin on melko vaikeaa, ellei sitten ole paikallisen ruokamarketin pitäjä. Ai niin mutta sieltähän ne virallisterveellisetkin ruoka-aineet ostetaan...

Niin suuria eroja, että terveellinen ruokaympyrä ei heillä enää toimi?   MInkälaisen akateemisen tutkimuksen olet asiasta tehnyt ja kuinka monta alan johtavaa asiantuntijaa olet saanut allekirjoittamaan tutkimustuloksesi?  Vai eihän kyse ole sittenkin pelkästä keittiömutusta?

Minulla on siinä mielessä helppo keskustella ja argumentoida kun en esitä mitään uutta joka minun täytyisi todistaa.  kaikki mitä tuon esiin, on vanhaa, yleisesti hyväksyttä tietoa jonka takana on laaja yksimielisyys alan parhaimmilla tutkijoilla ja jota on aina opetettu myös meille maallikoille.  Todistustaakka on siis sillä joka jotain uutta väittää eli sinulla!  Jään odottamaan väitöskirjasi julkaisua jossa kumoat kaiken vanhan ja tuot uuden valon tälle tieteen alalle.  Siihen asti minä maallikko uskon mieluummin asiantuntijoita.

En ole missään kohtaa väittänyt, että ruokaympyrä ei toimisi. Toimiihan se. Mutta karppaus sopii silti joillekin ihmisille paremmin. On paljon ihmisiä, joiden on helpompaa hallita syömisiään ja painoaan, jos he eivät syö niin hiilaripainotteisesti, kuin ruokaympyrä opastaa. Tarkalleen ottaen ruokaympyräkin on muuten julistettu vanhentuneeksi, ja tilalla käytetään nykyään ruokapyramidia, joten päivitäpä siltä osin tietosi.

Sinun on ihan turha alkaa huttuilla minulle mistään väitöskirjoista, jos et osaa lukea mitä yritän sanoa. Minun viestini sisältö oli se, että on ihmisiä, jotka voivat paremmin karpatessaan. On ihmisiä, joiden verensokerit pysyvät paremmin tasaisena karpatessaan, vaikka mitään sairauksia ei pohjalla olisikaan. On ihmisiä, joiden on helpompi pitää syömisensä kohtuudessa kun he jättävät liiat hiilarit pois. Ja vielä se, että kenellekään ei olisi haitaksi luopua tyhjästä sokerista ja valkoisesta viljasta.

Minua ei todellakaan haittaa se, että et omalla kohdallasi halua karpata. Se on sinun valintasi. Mutta se, että suhtaudut vihamielisesti ihmisiin, jotka ovat todenneet karppauksen itselleen parhaaksi ruokavalioksi, on huolestuttavaa. Useimmilla, varsinkin ylipainoisilla on muutenkin ihan riittävästi kokemusta siitä, että heitä tai heidän tapojaan ei hyväksytä, joten tapasi hyökätä ei ainakaan paranna lähimmäistesi tilannetta. Sitä kannattaa ehkä miettiä.






Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #26 : 14.01.12 - klo:14:51 »
Voehan ruokajumpura !
Miten muuten se pohjoiskarjala-rojektiloenen ?
Eikös sieltä tullu joku korkkee oppinut, Puskako se ol ?
Siinähän laitettiin voe pannan ja nyt suaa sitäkin vähän siivuttaa, mutta toisten mielestä ei.
Ite karsastan keinotekoista keveyttä ja suosin luonnon ommaa ruokkaa, ilman "viissaiten " sekkaantumista valmistukseen kemikaaleineen, jos vaan mahdollista.
Oikeestaan kannatan tuota Lähiruokkoo.

Kaverin vaimo Hämmeenlinnasta on tuonu kottoosa minun ihannoimman tavan.
Melkein joka ruokareseptilöinen alakkaa  ; Otettaan ensin puol killoo voeta, mielummin kesä sellasta...................   :kahvi:

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #27 : 14.01.12 - klo:15:30 »
Nii ja kauposta ostan niitä punaleimasia ja laitan pakkassen, joskus kun on paljon punaleimasta -50 % saattaa mulla olla jopa kakskin kärryy täynnä.
Rantsilassa Kylymäsellä tulee joskus tankattua kunnolla.
Siellä on usein hyviä tarjouksia ja löytyy karhua, poroa, hirvee,.... jos joku kaipaa sellaista.
Ilvestä en ole vielä nähnyt, mutta empä ole kysynykkään.

Joskus on sitä nötköttiä mitä tekee puolustusvoimille, se on täyttä tavaraa, kun purkin aukaseee , niin ei ole yhtään ihraa.
Ihranhan voi aina ostaa erikseen.
Kannattaa käydä kulkiessaan

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #28 : 14.01.12 - klo:16:50 »
Unohtu, on siellä myös hevosta, se on tosi hyvää savustettuna.
Lammasta ja vuohta satunnaisesti.
Vain siipikarjaa ei ole koska eivät halua sotkee salmonella riskiä.
Kaikki on muuten suomalaista lihaa.

Muistanko oikein jotta Suomi on ainoa maa euroopassa jossa salmonellaa ei hyväksytä +
Muualla on hyväksytty salmonella kun sitä ei ole voitu taltuttaa.
Pitää vaan euroopassa laittaa kanaruuat rukkaset kourassa.    :kahvi:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #29 : 14.01.12 - klo:17:17 »
Läskisoos se vasta hyvvee on.
Oli terveellistä tai ei!

Oikeen ku laittaa paljo suolaa ja läskiä pitteepi olla.
Kaikki valta tekoälylle!