Kirjoittaja Aihe: Karppauksesta  (Luettu 15898 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Karppauksesta
« : 12.01.12 - klo:18:45 »
Taas tätä Aatosta, no joo, tähänhän olen jo tottunut, paljon melua ja myyntiä, vailla järkee.
Rahalla tehdään ja  p..... kaa jauhetaan.
Nyt sitten karppaajat hampaissa kun muuta ei keksitty.
Kannataskohan lehden tarkastaa linjansa ?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/raamatusta-ohje-ruokavalioon---jumala-ei-karppaa/art-1288441734525.html    :kahvi:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #1 : 12.01.12 - klo:20:58 »
Jos karppaus on sitä mitä olen kuullut sen olevan, se on hölynpölyä.

Ihmisen tulee syödä mahdollisimman monipuolisesti ruokaympyrän mukaan kaikki terveellisiä ruoka-aineita joista myös hiilihydraatit on yksi tärkeä ryhmä. Hiilihydraattipitoiset ruuat sisältävät erittäin paljon ravintoaineita.

Oikeastaan minua hämmästyttää se, miten helposti ihmisiä höynäytetään milloin milläkin uudella villityksellä vaikka lapsesta asti on päähän tolkutettu ruokaympyrää.  Tämä suosio johtuu siitä että suurin osa kansasta on ikuisia epäonnistujia laihduttamisessa. Huono itsetunto joka tästä monelle seuraa, on otollinen alusta syöttää hömppäideologioita. Että syy muka on "väärissä hiilihydraateissa" ja ikäänkuin muka ylipaino ja sairaudet johtuisivat jotenkin hiilareista eikä siitä että ihminen syö epäterveellisesti, liikkuu liian vähän jne.

Ihminen on mestari keksimään selityksiä, milloin on "aineenvaihdunta", milloin "geenit" ja milloin mikäkin.  Tosiasia on että vaikka kaikki nuo olisivat totta niin laihduttaminen tapahtuu yhtä ainoaa luukkua säätelemällä.  Yksinkertaisesto ja suomeksi sanottuna:

Jos ihminen syö enemmän kuin kuluttaa, hän lihoo.  Jos hän syö vähemmän kuin kuluttaa, hän laihtuu.  Jos hän yhtä paljon kuin kuluttaa, paino pysyy samassa.

Kokonaisuus ratkaisee, ei hömppäuskonnot kuten karppaus.  Kaikessa laihduttamisessakin ja aivan erityisesti juuri siinä tulisi syödä aina ja kaikkialla mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22056
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #2 : 12.01.12 - klo:21:01 »
Yleisesti ottaen asia on noin. Me ihmiset vain emme aina ole sellaisia kuin 'ihmiset yleensä'. Erityistapauksissa karppaus näyttää olevan ratkaisu isoihinkin ongelmiin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #3 : 12.01.12 - klo:21:24 »
Pistänpä lusikkani tähän vaaralliseen soppaan...

Hiilihydraattipitoiset ruuat sisältävät erittäin paljon ravintoaineita.

Mitä sellaisia ravintoaineita runsaasti hiilihydraatteja sisältävissä ruoissa on, joita on vaikea saada niukasti tai ei lainkaan hiilihydraatteja sisältävistä ruoista?

Millä lailla muut hiilihydraatit kuin ravintokuitu ovat ylipainoiselle ihmiselle terveellisiä? Nehän ovat silkkaa energiaa, jota siis on omastakin takaa liikaa.

Uskon kyllä, että ihminen laihtuu syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Ja minulle se on ollut miellyttävintä eli kulinaarisesti ja nälänhallinnallisesti helpointa vähentämällä runsashiilihydraattisten ruokien käyttöä. Myöskään ruokalasku ei ole kasvanut, ja noin periaatteessa olisin sitä mieltä että jos eläin tapetaan ruoaksi niin syötäköön kokonaan, myös rasvat.

Ja monethan karppaavat ihan muista syistä kuin laihtuakseen, esim. suolistovaivoja helpottaakseen.
« Viimeksi muokattu: 12.01.12 - klo:21:33 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Paikalla seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #4 : 12.01.12 - klo:22:00 »
Karppaus auttaa moneen asiaan. Kuten olen kertonut täällä ennenkin, verenpaine, sokeri ja munuaisarvot korjaantuivat jo ruokavaliolla. Jos siihen saa painonpudotuksen kaupanpäälle, niin voiko enempää pyytää.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #5 : 12.01.12 - klo:22:55 »
Taas tätä Aatosta, no joo, tähänhän olen jo tottunut, paljon melua ja myyntiä, vailla järkee.
Rahalla tehdään ja  p..... kaa jauhetaan.
Nyt sitten karppaajat hampaissa kun muuta ei keksitty.
Kannataskohan lehden tarkastaa linjansa ?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/raamatusta-ohje-ruokavalioon---jumala-ei-karppaa/art-1288441734525.html    :kahvi:

onneksi sen lopussa tuli, ettei ihmistä saastuta se mikä menee suusta sisään, vaan se mikä tulee suusta ulos sanojen jne muodossa.

karppaus. en ole kokeillut, ruokaympyrää ja kohtuullisuutta yritän. Joskus onnistunkin. kebab menee joskus alas mutta viime päivien uutisoinnin vuoksi ehkä pidän taukoa. Joskus maistuu suklaa, esim uusi Marabou black on tosi hyvää, nam :)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #6 : 13.01.12 - klo:09:11 »
Pistänpä lusikkani tähän vaaralliseen soppaan...

Mitä sellaisia ravintoaineita runsaasti hiilihydraatteja sisältävissä ruoissa on, joita on vaikea saada niukasti tai ei lainkaan hiilihydraatteja sisältävistä ruoista?


No esimerkiksi puuro ja muut viljatuotteet kuten leipä sisältää paljon hiilareita. Niissä on niin paljon hivenaineita ja vitamiineja että kyllä sinun on vaikea niitä muualta hankkia yhtä kohtuusyömisellä. Ja sitäpaitsi; kun kerran jokin ruoka-aine kuten em. on jo todistettu monipuoliseksi ja terveelliseksi ja että siitä saa mainittuja aineita, niin mitä järkeä on lähteä etsimään niitä jostain vaikeamman kautta?


Lainaus
Millä lailla muut hiilihydraatit kuin ravintokuitu ovat ylipainoiselle ihmiselle terveellisiä? Nehän ovat silkkaa energiaa, jota siis on omastakin takaa liikaa.

Kuitukin on ruuansulatuksen kannalta välttämätöntä mutta minä sanoin että ruokaympyrän hiilaripitoiset ruuat SISÄLTÄVÄT ravintoaineita joita ovat hivenaineet, kuidut ja vitamiinit. Enhän minä ole sanonut että hiilari itsessään olisi muuta kuin energiaa vai olenko? Aivan sama pätee mihin tahansa ruokaan; jos olet olevinasi "karppaaja" ja syöt paljon lihaa joka myös sisältää tärkeitä ravintoaineita niin eihän se liha itsessään ole terveellistä tai epäterveellistä vaan kaikki riippuu siitä mitä ravintoaineita se sisältää.  Esim. sokeri on pelkkää energiaa eikä sisällä juuri mitään ravintoaineita.

Epäterveellisten rasvojen syönti on älyttömintä mitä olen kuullut. Niitä ovat ns. kovat rasvat eli eläinrasva ja voi. Pehmeät rasvat ovat terveellisiä kuten kalarasva ja kasviöljyt. Niitä pitää syödä mutta niitäkin vain kohtuudella.

Karppauksesta ei ole oikeasti mitään hyötyä kenellekään minkäänlaisessa elämäntilanteessa. Se on pelkkää humpuukia. Ja mitä olen lukenut, myös suurin osa lääkärikunnasta, ravitsemusterapeuteista ym. ammattilaisista on tätä mieltä.

Terveellinen ruokaympyrä, terveet elämäntavat, liikunta ja kohtuus kaikessa on edelleenkin se taikasana sekä terveyteen että paino-ongelmiin ja varsinkin elintasosairauksiin on vaarallista ruveta harrastamaan joidenkin humpuukiveikkjen keksimiä "extreme"-dieettejä ja ruokavalioita joilla ei ole todellisuudessa mitään pohjaa.



Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #7 : 13.01.12 - klo:09:36 »
Enhän minä ole sanonut että hiilari itsessään olisi muuta kuin energiaa vai olenko?

Näin sanoit:

Lainaus
Ihmisen tulee syödä mahdollisimman monipuolisesti ruokaympyrän mukaan kaikki terveellisiä ruoka-aineita joista myös hiilihydraatit on yksi tärkeä ryhmä.

Eli hiilihydraatit ovat terveellinen ruoka-aine? Okei, saatoit kirjoittaa tuon nopeasti tarkoittamatta juuri sitä mitä sanoit, mutta tuosta sain sen käsityksen, että pitäisit hiilihydraatteja sinänsä terveellisenä.

Edelleen, mitä sellaisia hivenaineita ja vitamiineja juuri viljatuotteissa on, joita ei muualta saa?

Tieteen tulokset ovat aina tilapäisiä. Ravitsemustieteessä on liian monta muuttujaa, jotta se pystyisi mitään kovin varmaa sanomaan. Lisäksi siihen vaikuttavat järkyttävän paljon erilaisten tuottajajärjestöjen rahoitus- ja suorastaan painostustoimet, jotta pitäisin sitä järin luotettavana. (Tasapuolisuuden vuoksi sanottakoon, että en usko myöskään erinäisten äärikarppaajien väitteitä, että rasvaa voi syödä miten paljon tahansa, kunhan vain pitää hiilarit tarpeeksi vähissä.) Ja miksi on niin vaikea ajatella, että yksi ja sama ruokavaliosuositus ei välttämättä sovellu kaikille?

Sen sijaan, että monet ravitsemustieteilijät linnoittautuvat puolustamaan tähänastisia käsityksiään, saisivat tutkia, miksi karppausruokavalio oikeasti on auttanut monia säätelemään verensokeriaan ja parantamaan veren rasva-arvoja. Toiseksi se, onko viljakuitu tai jokin muu viljojen osa atooppisesta ihosta kärsiville haitallista - niin moni on raportoinut ihon parantuneen viljojen jättämisen myötä. Tai onko verensokerin heilahteluilla yhteyttä migreenikohtauksiin. Karppausbuumi on nostanut esiin monia mielenkiintoisia selvittämistä odottavia yhteyksiä.

Uskon kyllä, että perimmäinen ongelma vaikka itselläni on liian vähäinen liikunta. Mutta kun jonkun pitää nämä istumaduunitkin tehdä! Ja uskon, että tarpeeksi liikkuva eli tarpeeksi kuluttava ihminen voi huoletta syödä hiilihydraattipitoisempaa ruokaa. Minä en kumminkaan tätä lisäenergiaa tarvitse. Oliiviöljyssäkin on kaikenmoista hyödyllistä jota on vaikeaa saada vaikka leivästä, niinpä olen tasapainottanut ruokavaliotani lisäämällä sen ja hyvälaatuisten oliivien kulutusta ja jättänyt leivän vähemmälle. Minusta ns. virallisissa suosituksissa on ihan kohtuuttomasti leipää kuiviltaan pupellettavaksi ja kohtuuttoman vähän rasvaa. Ja tosiaan uskon että eläimet pitää syödä kokonaan. Minnekähän kaikki kateenkorvatkin joutuvat kun ei kaupoista löydy, minkinrehuksiko vai suoraan kaatopaikalle? Minulle maistuisi.

« Viimeksi muokattu: 13.01.12 - klo:09:43 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #8 : 13.01.12 - klo:10:26 »
Näin sanoit:

Edelleen, mitä sellaisia hivenaineita ja vitamiineja juuri viljatuotteissa on, joita ei muualta saa?


Kysytään mieluummin niinpäin että miksi niitä pitäisi etsiä jostain muualta kun ne kerran ovat helposti turvallisesti ja todistetusti terveellisesti saatavissa esim. viljatuotteissa?  Tottakai kaikkea voi saada "jotain muutakin" kautta mutta miksi ihmeessä pitäisi?  Leipähän on todistetusti terveellistä ja halpaakin.  Onko tuon karppauksen idea vain tehdä kaikki "toisin" sen toisin tekemisen takia?


Lainaus
Tieteen tulokset ovat aina tilapäisiä. Ravitsemustieteessä on liian monta muuttujaa, jotta se pystyisi mitään kovin varmaa sanomaan.

Vai niin? Ja tämän vankkumattoman mielipiteen takana arvatenkin on jokin ravitsemusalan tutkinto ja tieteellinen tutkimus jonka olet tehnyt ja jolla perustelet väitteesi.  Huomautan että jo vuosikymmenien ajan meille maallikoille on aina opetettu kohtuullisen yksimielisesti ruokaympyrää ja käsityksiä terveellisestä monipuolisesta ruokavaliosta. Minä taidan mieluummin uskoa niitä koska tiedän että siellä on laaja yksimielisyys näistä perusasioista ja vaikken alan ammattilainen olekaan niin tietääkseni kaikkialla maailmassa ollaan pääosin yhtä mieltä näistä perusjutuista.  Sinulla on nyt melkoinen todistustaakka kun yhtäkkiä pistät koko paletin hajalle sanomalla että "Ravitsemustieteessä on liian monta muuttujaa, jotta se pystyisi mitään kovin varmaa sanomaan".  Tämä oli minulle jotain aivan uutta mutta oletan että sinulla on myös ammatillista kompetenssia näyttää rajut väitteesi todeksi.  Siihen asti maallikkona uskon mieluummin aaln ammattilaisia ja sitä mitä minulle lapsesta asti on aina opetettu.




Lainaus
Ja miksi on niin vaikea ajatella, että yksi ja sama ruokavaliosuositus ei välttämättä sovellu kaikille?

Ei minun ole sitä ollenkaan vaikea uskoa. Voihan jollain olla esim. jokin sairaus joka estää kaikkien ruoka-aineiden nauttimisen esim. keliakia tms.  He eivät voi sairautensa takia nauttia sinänsä terveellisiä ruoka-aineita.  Kuitenkin on kokonaan eri asia esittää karppauksen ideologioita yleisesti varsinkin jos/kun koko hömpänpömpässä ei ole edes mitään tieteellistä faktaa tukenaan, vai onko?  Enkä tarkoita mitään sammakkomiesten tai luontaistuotekauppiaitten "tutkimuksia".



Lainaus
Uskon kyllä, että perimmäinen ongelma vaikka itselläni on liian vähäinen liikunta. Mutta kun jonkun pitää nämä istumaduunitkin tehdä! Ja uskon, että tarpeeksi liikkuva eli tarpeeksi kuluttava ihminen voi huoletta syödä hiilihydraattipitoisempaa ruokaa. Minä en kumminkaan tätä lisäenergiaa tarvitse.


Jos sinä oikeasti syöt kohtuudella ja terveellisesti ruokaympyrän ohjeiden mukaan niin hiilihydraatit eivät ole mitään "lisäenergiaa" vaan normaali ravinnon osa joka päivittäiseen saantiin kuuluukin. Kyse energian saannin suhteen ei ole mistään yksittäisestä ruoka-aineesta vaan kokonaisuudesta. Ravinnon ja liikunnan tasapainoisesta suhteesta. Ei ole kerta kaikkiaan mitään mieltä jättää pois esim. ruisleipää ja aamupuuroa sen takia että siinä säästää ne mahdolliset 200Kcal koska hiilareiden osuus pienenee.  Laihduttajalle järkevä suhde on yleisen mielipiteen mukaan ollut max. n. -500Kcal/päivä joka ei tarkoita mitään radikaalia nälkimistä eikä erikoisia ruokavalioita. Painonpudottamisessa on aivan erityisen tärkeää jo terveydenkin kannalta että ruokavaliosta ei tule liian yksipuolista. Pikemminkin sitä pitäisi pyrkiä monipuolistamaan mahdollisimman paljon jotta varmistuisi riittävän monipuolinen ravintoaineiden saanti.  Karppaus on kyllä älyttömintä mitä olen kuullut.


Lainaus
Oliiviöljyssäkin on kaikenmoista hyödyllistä jota on vaikeaa saada vaikka leivästä, niinpä olen tasapainottanut ruokavaliotani lisäämällä sen ja hyvälaatuisten oliivien kulutusta ja jättänyt leivän vähemmälle. Minusta ns. virallisissa suosituksissa on ihan kohtuuttomasti leipää kuiviltaan pupellettavaksi ja kohtuuttoman vähän rasvaa.

Ei ole ensinnäkään mitään järkeä yrittää tyydyttää päivittäistä rasvantarvettaan LEIVÄLLÄ. Rasvantarve tyydytetään syömällä ruoka-aineita jotka sisältävät terveellistä rasvaa kuten kala ja kasvirasvat.  Järkeilysi on vähän samanlaista kuin että jos haluaisit saada lisää kalsiumia, niin jättäisit porkkanan pois ruokavaliostasi ja joisit sijaan maitoa?

Öljyjä haetaan öljyistä, tiettyjä ravintoaineita viljatuotteista, tiettyjä liha-, kala- ja kanatuotteista, tiettyjä kasviksista, hedelmistä jne.  Juuri sen takia ruokaympyrä sisältää kaikenlaista monipuolisesti että ammattilaiset ovat asioita tutkineet ja määritelleet mistä ruoista mitäkin saa ja miten paljon niitä suunnilleen olisi suositeltavaa syödä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #9 : 13.01.12 - klo:10:40 »
Ja korjaisin vielä sellaistakin tuulesta temmattua käsitystä jonka mukaan kaikki ihmiset ovat fysiikaltaan muka niin yksilöllisiä että yhdelle ei sovi tuommoinen ruokavalio ja toiselle ei tuommoinen jne...

Kyllä kaikille ihmisille varmasti sopii terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Kaikilla ihmisillä on samanlainen elimistö ruuansulatuksen suhteen, samanlainen lain alaisuus energiankulutuksen suhteen jne. Variaatiot ovat niin pieniä että kaikille ihmisille kyllä varmasti sopii terveellinen ruoka.  Sairaudet ovat asia erikseen, ne voivat kyllä muuttaa asioita paljonkin.

Jos jokus syö liikaa suhteessa kulutukseen ja ei liiku yhtään, niin kumpiko kuulostaa järkevämmältä:

-jättää pois hiilihydraatit koska niissä on eneregiaa ja alkaa syömään pelkkää rasvaa ja proteiinia vaiko

-Vähentää syömistö ja samalla monipuolistaa ruokavaliota sekä alkaa vähän liikkumaan?

Kumpi kuulostaa järkevämmältä?



Yksi suuri ongelma ruokavalion lisäksi on mielestäni ruokailu-, ja yleensäkin elintavoissa. Ruokailutavat voivat olla sellaiset että syöminen painottuu iltaan. Ruuansulatuselimistön pitäisi saada joskus levätä ja yö eli nukkumisaika on luonnollista siihen. Jos ihminen ahmii iltapainotteisesti, elimistö ei saa koskaan levätä ja tämä varmasti osaltaan nostaa myös verenpainetta tai ainakin on tekijä joka edesauttaa sitä. Toinen on että syödään liian harvoin ja liian paljon kerralla, vieläpä kiireessä. Pitäisi syödä vähemmän ja usein mutta silti säännöllisesti kuten sanotaan: "aamulla syö kuin kuningas, päivällä kuin keskituloinen mutta illalla kuin kerjäläinen".

Lisäksi liikunta ei tarkoita välttämättä mitään sukkahousut jalassa ja aurinkolasit päässä uusimmilla vehkeillä himourheilemista vaan ihan arkipäiväiset työt, perinteinen ruumiillinen työ, kävely jne. on ihan riittävää liikuntaa. Ei tarvitse mennä mihinkään hiton "zumbaan" jos ei halua. 

Jos näitä vanhoja kaikkien tuntemia ja hyviä ohjeita noudatettaisiin, ei mistään karppauksesta tarvitsisi edes puhua ja kansamme elintasisairauksistakin olisi vain pieni osa jäljellä.  Jos minulla olisi epäterveelliset elintavat ja siitä johtuvat vaivat esim. verenpaine koholla, en minä kyllä lähtisi asiaa korjaamaan karppaamisella (ja saisi tekosyyn jatkaa samalla lailla) -vaan elintapoja pitää muuttaa terveellisemmiksi. Ja sairaudet ym. vaivat hoidetaan lääkärillä joka on pätevä tehtäväänsä eikä millään "karppaus"-tieteilijällä.
« Viimeksi muokattu: 13.01.12 - klo:10:54 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Paikalla seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #10 : 13.01.12 - klo:11:27 »
Ja korjaisin vielä sellaistakin tuulesta temmattua käsitystä jonka mukaan kaikki ihmiset ovat fysiikaltaan muka niin yksilöllisiä että yhdelle ei sovi tuommoinen ruokavalio ja toiselle ei tuommoinen jne.

Tuohon oikaisisin sellaisen, että kun kävin suolen tähystyksessä, sondi loppui kesken eli sen pituus ei riittänyt pitkälle putkelleni. Lääkärin mukaan vaaksan verran jäi uupumaan. Tämä selittää ruokailuni eriomaisen hyötysuhteeni, kun se on nyt oikein mitalla mitattu.

Tosiasiassa minulla on allergioideni kanssa ollut aina vaikeuksia ja on pitänyt syödä varalle ja se näkyy nykyisin hyvin, kun voisin luovuttaa kehooni kertynyttä ylimääräistä rasvaa monelle ihmiselle. Toisaalta polvivamman vuoksi liikkuminen on ollut aina vaikeaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #11 : 13.01.12 - klo:13:26 »
Yksilöllisyyttä on  kyllä.
Kun minä juon vaikka maitoo, niin pierua riittää, mutta eipäs kaikilla niin ole.Tosin, eihän minun pieru haise   ;  )
Kun serkkuni erehtyy syömään pähkinöitä, niin on hätä teholle heti, mutta minäpä syön pähkinöitä kyllä.
Seppos mainitsi tuon oman eri asian keskivertosälliin verrattuna.
Puhutaan sitten sairauksista, allergioista, ominaisuuksista, eroista, niin kaikkihan ne on yksilöllisyyttä.
Mulla on polvet kans hieman paskana kun aikanaan kokeilin yhellä Suzukilla, että heikommalle jään Scanian kanssa.
Nilkat on titaanilla vahvistettuja kun mettätöissä mursin luut.

En karppaa, mutta moni tuttavani joka karppaa on olleet tyytyväisiä ja muutoksen huomaa heistä kyllä.

Jokainen tavallaan, mutta halal.lihaan en koske, enkä enää niihin mäkkärin kanoihin koska ne on tanskasta tuotua allahille pyhitettyjä.  ; )     :kahvi:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #12 : 13.01.12 - klo:14:19 »
Tuohon oikaisisin sellaisen, että kun kävin suolen tähystyksessä, sondi loppui kesken eli sen pituus ei riittänyt pitkälle putkelleni. Lääkärin mukaan vaaksan verran jäi uupumaan. Tämä selittää ruokailuni eriomaisen hyötysuhteeni, kun se on nyt oikein mitalla mitattu.

Tosiasiassa minulla on allergioideni kanssa ollut aina vaikeuksia ja on pitänyt syödä varalle ja se näkyy nykyisin hyvin, kun voisin luovuttaa kehooni kertynyttä ylimääräistä rasvaa monelle ihmiselle. Toisaalta polvivamman vuoksi liikkuminen on ollut aina vaikeaa.

Kuten sanoin, sairaudet ym. vaivat ovat asia erikseen. Yritän ainoastaan kritisoida sitä että tällaiset ilmiöt esitetään jonain yleisesti suositeltavina ja/tai jopa toimivina ratkaisuina asioihin joihin on olemassa tutkittujakin ratkaisuja. Karppaus on kuitenkin muoti-ilmiö.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #13 : 13.01.12 - klo:14:53 »

Jos ihminen syö enemmän kuin kuluttaa, hän lihoo.  Jos hän syö vähemmän kuin kuluttaa, hän laihtuu.  Jos hän yhtä paljon kuin kuluttaa, paino pysyy samassa.

Kokonaisuus ratkaisee, ei hömppäuskonnot kuten karppaus.  Kaikessa laihduttamisessakin ja aivan erityisesti juuri siinä tulisi syödä aina ja kaikkialla mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti!

No itse näen asian toisin.
Ihmisen aineenvaihdunta ei toimi vain sen mukaan miten syömme ja liikumme sen pohjalta.
Juuri uskomukset ja psykologiset asiat voivat kiihdyttää aineenvaihduntaa ja polttaa enempikin kaloreita.
Uskoisin jopa mielikuva harjoittelun vaikuttavan ihmisen aineenvaihduntaan ja syömistottumuksiin.

Karppaus on varmasti hyväksi ja mielummin minä syön niin sanottuja kunnon ruokia ja jätän vähemmälle kaikki lattet ja littet eli kevyt ruoat ja kaiken missä lukee kevyt.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Karppauksesta
« Vastaus #14 : 13.01.12 - klo:22:55 »
Minkä verran " by the way " maksanne on kuormitettu joko lääkkeillä tai -ja alkoholilla?
Maksan kuormittaminen hidastaa mm. rasvojen pilkkoutumista.

Ruan sulatuskin toimii paremmin, jos syö pienemmissä erissä ruokaa..
Elämä on kemiaa.