Kirjoittaja Aihe: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa  (Luettu 36651 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #135 : 04.06.12 - klo:15:33 »
Näin on, perunalaatikko on hyvää kun perunat viipaloi paksuiksi viipaleiksi käsin, höylittyinä ohuiksi lastuiksi laatikosta tulee jotenkin liisterimäisempää ja mauttomampaa. Perunassahan on sitä tärkkelystä, ehkä se vaikuttaa..

Itse tein tänään netistä etsimälläni reseptillä maitokaalikeittoa, maitoista ja miedosti makeahkoa ja pehmeän täyteläistä kun vähän soveltaa ohjeita. :) Hyvää ja kevyttä iltasyömistä myös.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #136 : 04.06.12 - klo:16:19 »
Kiitos kun muistit maitokaalin. Se on minunkin kesäherkkuani. Ainakin, kun kohta saa uutta kaalia ja sipulia ja porkkanaa, laitan sitä.

Mietiskelin juuri äsken että mitä sitä syödään kolme päivää mökillä. Olen auttamattoman kyllästynyt marinoituihin grillattaviin lihoihin. Makkara silloin tällöin on OK. Keittoruuat maistuvat nyt parhaiten ja uusi peruna kalan kanssa.
Kun me rakensimme mökkimme yli 40 v. sitten söimme paljon pussikeittoja. Lisukkeina milloin mitäkin. Nyt on palattu usein niihin esim. näin: katkarapukeitto+pakastekatkaravun pyrstöt ihan lopuksi. Kanakeitto+pieniä grill.broilerin paloja. Parsakeitto+parsakaalin nuppuja. Herkkusienikeitto+pieniä kokonaisia herkkusieniä purkista.  Lämpöiset voileivät ovat myös tulleet takaisin .
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #137 : 04.06.12 - klo:17:26 »
Kiitos kun muistit maitokaalin. Se on minunkin kesäherkkuani. Ainakin, kun kohta saa uutta kaalia ja sipulia ja porkkanaa, laitan sitä.

Mietiskelin juuri äsken että mitä sitä syödään kolme päivää mökillä. Olen auttamattoman kyllästynyt marinoituihin grillattaviin lihoihin. Makkara silloin tällöin on OK. Keittoruuat maistuvat nyt parhaiten ja uusi peruna kalan kanssa.
Kun me rakensimme mökkimme yli 40 v. sitten söimme paljon pussikeittoja. Lisukkeina milloin mitäkin. Nyt on palattu usein niihin esim. näin: katkarapukeitto+pakastekatkaravun pyrstöt ihan lopuksi. Kanakeitto+pieniä grill.broilerin paloja. Parsakeitto+parsakaalin nuppuja. Herkkusienikeitto+pieniä kokonaisia herkkusieniä purkista.  Lämpöiset voileivät ovat myös tulleet takaisin .

Mitä tulee noihin marinoituihin lihoihin, niin emme ole ostaneet niitä pitkään aikaan. Marinoidaan itse, niin niin tiedetään mitä saamme. Toisekseen jotkut niistä maistuvat aika hirveille ei siis hirvelle. Viime viikon uutisten mukaan marinoitujen lihojen suosio on laskenut voimakkaasti.
Tuo keittojen jatkaminen oikealla tavaralla oli myös meillä yhteen aikaan suosittua. Siitä ne vaan paranivat.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #138 : 14.07.12 - klo:11:37 »
Kasvisvartaat
Varrastikkuja, grillaus-kastiketta

varrastikkuihin laitetaan mm.
Herkkusieniä, kirsikkatomaattia, sipulia, paprikaa, tofua ja kesäkurpitsaa
grillataan ja laitetaan grillaus-kastiketta päälle
Nam!
Elämä on kemiaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #139 : 18.08.12 - klo:20:36 »
Lainaus
Että me siis olemme määrätyt "Jumalan armotalouden hyviksi huoneenhaltijoiksi" (1 Piet. 4:10), sen voimme kokea erityisellä tavalla niinkin arkisessa työssä kuin ruuanlaitossa. Keittiöstä voi tulla näyttämö, jolla luomiskertomus aktualisoituu nyt ihmisen näytellessä pääosaa. Kuten Jumala me keksimme rajattomasti yhdistelmiä rajallisesta ainesten määrästä. Kuten Jumala me käytämme usein samaa reseptiä, mutta tulos on joka kerta erilainen. Ja joka kerta se on ihme. - - Jokaisella vihanneksella on luonteenomaiset piirteensä, jokaisella lihapalalla ominaisuutensa, jotka on otettava huomioon, niin, rakastettava esiin, jotta se täyttäisi paikkansa aterian yhteydessä. Ja kuten Jumalan luomistyö, niin myös jokainen keittiöihme on jotakin, mikä tarjotaan, otetaan vastaan ja häviää murto-osassa siitä ajasta, minkä sen laittaminen kesti. Se pitää valmistaa yhä uudelleen. Ei huokaillen, vaan yhä suuremmalla ilolla. Ilolla, joka osallistuu Jumalan luomisiloon.

Näin Wilfrid Stinissen kirjassaan Kristillinen syvämietiskely. Kunnioittavasti ja huolellisesti suoritettuna mikä tahansa arkinen askare on pyhää liturgiaa. En tiedä, minkä verran hän on itse elämänsä varrella kokkaillut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #140 : 18.08.12 - klo:20:55 »
Niimpä olen siis minäkin saanut "näytellä pääosaa". Keittiössä. Näyttelijän ammatti jäi haaveeksi, enkä sitä enää sureksi, mutta ruokaa laitan lähes joka päivä.
En ollut arvannutkaan että tätä, mitä me naiset jokapäiväisenä askareena vain pidämme, näin arvostetaan. Eikö Stinisseniä itseään arvosteta aika  korkealle.
Kiitos öppiäinen kaikkien ruokaa ja sen valmistamista harrastavien puolesta.

Emme kuitenkaan elä syödäksemme vaan syömme elläksemme.   :061:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #141 : 18.08.12 - klo:22:49 »
^Stinissen puhuu myös syömisestä:
Lainaus
Syöminen voi olla kiitos- ja ylistysuhri. - - Aterian perustyyppi on siis taivaallinen ateria, ja eukaristia on taivas siirrettynä maan päälle. Arkiset ateriamme saavat merkityksensä varsinaisesta ateriasta ja ovat koko olemukseltaan suunnattuja sitä kohti. Elää nykyhetkessä syödessään merkitsee, että ihminen käsittää tai aavistaa jotakin tästä suuresta yhteydestä. Silloin meidän ei tarvitse ripotella tuhkaa ruokaan rukoillaksemme innokkaammin, itse ruuan hyvä maku saa rukouksen pulppuamaan esiin. Silloin ateriasta tulee todella iloinen tapahtuma: taivaaseen avautuu ikkuna, ja sen kautta virtaa jotakin taivaallista iloa, joka putoaa suoraan pöytäämme.

Tuo "nykyhetkessä eläminen" tuossa on hänen mielestään yksi mietiskelevän, Jumalaa etsivän elämän ominaispiirteitä, ja yksi keino siihen pyrkimisessä on juuri tehdä huolella kaikki arkinen minkä tekee, sillä kaikki se on Jumalan rakkautta ilmentävää sakramenttia ja symbolia, eikä mitään toisarvoista maallista.

Itse kyllä jossakin määrin myös elän syödäkseni... tai eihän näitä kahta voi erottaa. Kyllä ruoka on osa sitä koko elämän täyteyttä ja rikkautta, itse elämää, ja niiltä osin ihan itsetarkoituksellista. Kyllähän sen kautta voin myös osoittaa ja ottaa vastaan huolenpitoa ja rakkautta. Jos kävisi niin onnettomasti, että ruokatorveni tuhoutuisi ja joutuisin johonkin letkuruokintaan, niin vaikka fyysisesti saisinkin tarpeeksi ravintoa sitä "elämistä" varten niin kyllä elämäni, se itse elämä, aterioiden verran kaventuisi. Eritoten nyt kun en ole pariin vuoteen käynyt kylässä muiden luona kuin äitini, niin ihan vaikka kylässä tarjotut pullakahvit voisivat olla aika kova juttu.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #142 : 18.08.12 - klo:23:07 »
Muistin, että olen hyljännyt jääkaappini kylmyyteen fenkolin, jonka luonteenomaiset piirteet varmaan kaipaisivat esiinrakastamista. Minulle on ennenkin käynyt näin juuri fenkolin kohdalla. Ehkä minun pitäisi nyt mennä tutustumaan fenkoliini paremmin?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #143 : 18.08.12 - klo:23:28 »
Nykyään fenkoliöljyä käytetään paljon yskänlääkkeissä. :003:
Elämä on kemiaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #144 : 19.08.12 - klo:08:30 »
Fenkolia käytetään kalaruokiin. Olen pilannut sillä pari kalasoppaa.
Jostakin syystä anis, fenkoli, kumina ja meirami eivät ole minun makuuni. Ainoastaan imelään joululimppuun käytän niistä muutamia.

Kiitos öppiäinen ajatuksistasi. Stinissenistä. Ja tervetuloa pullakahveille Lahteen. Vaikkapa 2.9. seuroihin ja jatkoille minun luokseni.  :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Riitan ja kanssakulkijoiden ruokajutut 6.osa
« Vastaus #145 : 19.08.12 - klo:08:50 »
Jatkuu osassa 7
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi