Kirjoittaja Aihe: Mihin menet, Suomen kirkko?  (Luettu 36750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #15 : 20.10.10 - klo:00:24 »
No, eiköpä tuo tutkitakin. Postmodernismille vain perin leimallista on tuo "mä kyl niiku sillee uskon... mut mä en usko niiku kirkko sillee niiku uskoo..." mutta kysypäs mitä se kirkko sitten uskoo.  Emmä sillee niiku oikeesti tiijä...  mä vaa niiku aattelen sillee et kirkko...

Pursiainen kyllä käytti - ja samoin muuten käytti Ruokanen - erään teologin näkemystä kolminaisuusopista laveeraten sen koskemaan koko uskontunnustusta. Tämä Jansen, ja nyt toivon että korjaatte jos tiedätte enemmän - on sanonut että kristinuskon monoteismin erityispiirre on verrattuna muihin monisteistisiin uskontoihin se, että Jumala tunnistetaan hänen kolminaisuudestaan.
Olihan se näppärää ratkaista kaikki sitten, se on uskontunnistus minkä me kirkossa luemme,  eikä uskontunnustus, niin sanoi Ruokanenkin, kun arkkipiispaskabassa oli esiintymässä. Löysinpä sitten tenttiin lukiessani saman jutun, muttei siinä mainittu että itse herra teologi Jansen olisi puhunut uskontunnustuksesta, hän puhui kolminaisuusopista.

Koko "uskon äidinkieli" on kyllä itselleni valitettavasti vähän hämärä käsite. Taatusti on edetty luterilaisen ortodoksian ajasta ja pitkälle, mutta jos nyt ajattelen kuinka kirjavia ovat pappien saarnatkin, niin kenen papin ajattelu ja opetus siis vaikuttaa meihin?  Kun joku selittäisi. Muutan käsityksiäni, kun ymmärrän että ne on muutettava. Nyt se on minulle lähinnä epämääräinen yläkäsite jonka alle pitäisi voida mahduttaa todella mitä hyvänsä. Jos niin on olkoon, mutta kohtapa eletään uudessa Baabelin kieltensekaannuksessa. Kristitty ei käsitä enää toista kristittyä ollenkaan. Wittgenstein saa kyllä painua hiiteen kielipeleineen...

Toinen on tuo "korvasyyhyyn opetusta haalivat" Taidanpa lukeutua heihin itsekin, sillä kun pappi seitsemättä kertaa sanoo että' me saamme kaikki yhdessä tai että me tässä Isin hellässä sylissä, kävelen kesken saarnan ulos. Oikein mielelläni rupeaisin veisaamaan päälle, mutta... Samoin kun sieltä pudotellaan että me vapaalla tahdollamme nyt valitsemme Jeesuksen tai sitten emme. Tahdonvapauteeen kun en oikein usko ainakkaan  tällä kohtaa, ja kun joskus vahvasti vaikuttaa ihan muulta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #16 : 20.10.10 - klo:00:48 »
No, eiköpä tuo tutkitakin. Postmodernismille vain perin leimallista on tuo "mä kyl niiku sillee uskon... mut mä en usko niiku kirkko sillee niiku uskoo..." mutta kysypäs mitä se kirkko sitten uskoo.  Emmä sillee niiku oikeesti tiijä...  mä vaa niiku aattelen sillee et kirkko...

Vaikka myönnetään, paha on ollakseni. Koko ajan mielessä kiertää kehää Jeesuksen puhe vehnästä ja rikkaviljasta, Augustinuksen ajatius siitä kuinka synti hämärtää näkömmekin, niin että meidän on todella vaikeaa erottaa hyvää ja pahaa toisistaan, Room.1 jatko -.-- ne homokollegat joista tämän taipumuksen tiedän eivät vain mahdu sen kuvauksen piiriin. Ja jatko, toisen luvun alku.  

Me, joiden  näkökyvyn synti hämärtää --- erotammeko me hyvän pahasta?  Niin että kun eteemme osuu ominaisuus jota on yhtä vaikeaa vaihtaa kuin punaista tukkaa, saatamme sanoa että kyllä minä sinut hyväksyn, mutta tukka sinun täytyy ajella pois ennen kuin sitä ja ennen kuin tätä.

Outoa sakkia Räsäsellä läheisessä ystäväpiirissä, murhamiehiä sun muuta. Ja missähän se Ruokanen ja se Tampereen piispa  näiden  kanssa "hengen yhteyttä" kokee?  Kuka menee juttelemaan asioistaan jos ennalta jo tietäöä näin paljon itsestään ja toisen asenteista, esimerkiksi?  Puhuiko hän nyt ihan totta ihan totta?  Että ihan alttarin äärellä... eipä luulisi järin yleiseksi. Jos minulle sanotaan että kyllä olet ihan ookoo jos lupaat ettei yhtään epileptistä kohtausta tule niin mintä minä vastaan?
« Viimeksi muokattu: 20.10.10 - klo:00:53 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #17 : 20.10.10 - klo:04:33 »
Dostojevski hyödynsi epilepsiaansa katsomalla näkyjä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #18 : 20.10.10 - klo:07:01 »
No, eiköpä tuo tutkitakin. Postmodernismille vain perin leimallista on tuo "mä kyl niiku sillee uskon... mut mä en usko niiku kirkko sillee niiku uskoo..." mutta kysypäs mitä se kirkko sitten uskoo.  Emmä sillee niiku oikeesti tiijä...  mä vaa niiku aattelen sillee et kirkko...
---
Koko "uskon äidinkieli" on kyllä itselleni valitettavasti vähän hämärä käsite. Taatusti on edetty luterilaisen ortodoksian ajasta ja pitkälle, mutta jos nyt ajattelen kuinka kirjavia ovat pappien saarnatkin, niin kenen papin ajattelu ja opetus siis vaikuttaa meihin?  Kun joku selittäisi. Muutan käsityksiäni, kun ymmärrän että ne on muutettava. Nyt se on minulle lähinnä epämääräinen yläkäsite jonka alle pitäisi voida mahduttaa todella mitä hyvänsä. Jos niin on olkoon, mutta kohtapa eletään uudessa Baabelin kieltensekaannuksessa. Kristitty ei käsitä enää toista kristittyä ollenkaan. Wittgenstein saa kyllä painua hiiteen kielipeleineen...

Lääke postmodernin kielen aiheuttamiin vaivoihin: vanhat postillat. Sopiva johdatus on esim. Anders (Antti) Björkqvistin Uskon harjoitus autuuteen (1801). Siinä käsitellään uskon äidinkieleen liityviä kysymyksiä 1700-luvun lopun kristillisyyden näkökulmasta. Sinulle tekisi varmaan hyvää jo saarnojen aiheiden lukeminen: Hengellisistä liikutuksista seurakunnassa - Jesuksen armoihme murheen lohdutukseksi muuttamisessa - Hengellinen syöminen ja juominen Jesuksen ehtoollisessa - Usko näkee Jumalan kunnian täällä maan päällä - Turha oma työ kristillisyydessä - Syntisten Kristuksen kiusaaminen...

Postillasta on helpoimmin saatavana P. Korhosen kielellisesti uudistama laitos (1896). Malttamattomat voivat sukeltaa postillan sähköiseen versioon, joka kuuluu Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen vanhan kirjasuomen korpukseen.

Mt



Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #19 : 20.10.10 - klo:10:48 »
No, ja minä siltä papilta josta olen kertonut juuri postilloja kyselin, sanoi että tuskin sinä niistä mitään sielunravintoa saat, mitä lienee tarkoittanut, kun ei selittänyt. Antoi tilalle muuta kirjallisuutta, osasta pidän yhä suuresti.  Paras oli varmaan se Mannermaan "Kaksi rakkautta" senkertaisesta pinosta.   Mutta ole huoleti, kyllä luetaan. Kiitos sähköisestä versiosta ja linkistä aivan erityisesti.

. Tässä on ensin kyllä koetettava päntätä päähän, minkä vuoden kirkkojärjestyksessä virsi on milläkin puolen sitä kun kastettava lapsi sanoo: Tahdon.  Ihan luetteloita... minä en nyt oikein käsitä... Kaikki toimituskaavat ulkoa. Nyt kyllä nukahtaa alta puolen tunnin. Mutta tässä pinossaon jokin "Saarnan käsikirja" jota kyllä' odotan mielenkiinnolla, se kai sentään sanoo teemasta muutakin kuin millä puolella uskontunnustusta pappi saarnaa. Tosin Leena voi kertoa taas jännittäviä' päivätosia.

Vielä kun kerrot, kuinka nuo postillat muuttavat ajan yleistyylin, kyl mä niiku uskon oikeesti sillee johkin mutten mä sillee niiku usko niiku kirkko, ja kun kysyt että no kuinkas se kirkko sitten uskoo, nii tota emmäö sillee tiijä ku en oo ollu oikeest niiku kiinnostunnu, no, koska viimeksi ylipäänsä kävit siellä, emmiä oikee muista... siis oltiihaa myä  silloo ku siäl meni  noi no sano nyt mitä ne onkaa, siis, noi  Kauneimmat Joululaulut.

Tai jos ne antavat Leenalle kristitylle soveliaan sävyisän mielenlaadun näihin keskusteluihin niin Leena lukee kyllä jo sellaisen saadakseen.  Nämä "kyl mä niiku sillee..." ihmiset käyvät entuudestaan heikoille hermoille pahemmin kuin kiivaimmat ateistit - elleivät he suorastaan lyö tai tule työhuoneen ovelle saamaan primitiivireaktioita. Yksi sellainen oli vähän,... no, äkkikäännynnäiset ne on aina pahimpia ja tämän ateismiherätys oli niin tuore että vielä poltti hyppysissä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #20 : 20.10.10 - klo:11:02 »
Dostojevski hyödynsi epilepsiaansa katsomalla näkyjä.
Good luck! Hänen fokuksensa eli se kohta josta se lähtee liikkeelle koko kohtaus, eli vaurioitunut kohta on ollut lähellä näköaivokuorta. Se saattaa olla missä vain,  ohimolohkossa ja lähellä tunne-elämän tapahtumia, silloin sanotaan että kaverilla oli bad luck.

Toisaalta, vain tähän yhteen asiaan nähden.

Ja taas, jos muistaa kaiken voi hyödyntää, jos ei juuri mitään se on kinkkisempää. Tulee pitkä jeremiadi siitä miten yhteisö aina, eikä kukaan koskaan, ei, jääkööt poikkeuksiksi, jos on oi-kein paha mieli, mieluummin Leenakin  kertoo hämmästyttäviä päivätosia. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #21 : 20.10.10 - klo:11:24 »
Selasin tuota linkkiä ja toden totta, olet aivan oikeassa, kiitosta, mt.  Vanhassa kieliasussakin se on hyvä ja selkeä ja juuri sitä mitä olin etsimässä. Ilman Pyhän Hengen vaikutusta ihmiseen tässä itse kukakin "niiku silleen uskoo mutta ei niiku silleen vaan niiku tälleen" ja sitä kai ainoastaan voi hätiin pyytää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #22 : 20.10.10 - klo:11:46 »
"... Niit wain puhutuks' suo tulla, Joit mieluisest' tahdot kuulla."
155: neljännestä, SV 1790.

"...Niinkuin soisit puhuvamme, Ohjaa meidän puheitamme!"
120:neljännestä, SV 1972.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #23 : 20.10.10 - klo:12:07 »
Suomen kirkko ei mene mihinkään. Suomen kirkko pysyy. Elämä jatkuu.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #24 : 20.10.10 - klo:12:11 »
...siinä se on... viimmeinen Suomen kirkon jäsen on körttiläinen...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #25 : 20.10.10 - klo:13:17 »
"... Niit wain puhutuks' suo tulla, Joit mieluisest' tahdot kuulla."
155: neljännestä, SV 1790.

"...Niinkuin soisit puhuvamme, Ohjaa meidän puheitamme!"
120:neljännestä, SV 1972.


Jottei syntyisi väärinkäsityksiä tarkennan edellistä. Nämä virrensäkeistön sanat tulivat mieleeni, kun olen seurannut kirkosta eromiseen johtaneita keskusteluja ja sen jälkeisiä kannanottoja mediassa.

Nyt vaaditaan jokaista herätysliikettä, seurakuntavaaleissa ehdokkaaksi asettunutta ja jopa jokaista kristittyä näyttämään värinsä. Tässä mennään jo liian pitkälle. On viisautta - varsinkin heränneiden piirissä - olla asettumatta "barrikaadeille"/laatimatta julistuksia puolesta tai vastaan.

Lainaus
Suomen kirkko ei mene mihinkään. Suomen kirkko pysyy. Elämä jatkuu.

Lainaus
...siinä se on... viimmeinen Suomen kirkon jäsen on körttiläinen...

A a m e n
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Muukalainen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 34
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #26 : 20.10.10 - klo:13:33 »
Ei pidä provosoitua.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #27 : 20.10.10 - klo:14:33 »
Tietty niinkin. Ja miksen minäkin nyt lue tuota kirjaa kun pitäisi osata kaikkia viisausasioita eri kirkkojen kastekaavoista vaan annan ajatusteni harhailla. Vaan liekö pahakaan, lopulta, jos keskustelu vähän tuulettaa.  Itse ainakin ajattelin että voisihan tuota todella äänestää seurakuntavaaleissa.  Toisekseen, Vaivattu Sielu, ne virrenjakeet jotka otit esille, olivat oikein ja hyvään paikkaan tulleita.

Jospa tämä kääntyy hyväksi... olen itse miettinyt jonkinlaista umpimielistä keskustelemattomuutta joissakin asioissa joissa ristiriita vaikuttaa ilmeiseltä. Kummiuskysymys on sellainen. Totta varmaan, moniko edes muistaa kummin alkuperäistä tehtävää, kuuluu kirkkoon tai ei.  Itse olin pahoillani, kun sisaren kolmosen kummeista yksikään ei ollut paikalla, kun olisi ollut sen konfirmaation aika, ja siinä kummin siunaus. Ja kun tiesin että se olisi ollut tälle tärkeää. Spennasi jo etukäteen, saapuuko kukaan onko hän ainoa jolla ei ole siunaajaa... likeltä piti.  No, minä sain homman, ilokseni,  ja sen jälkeen on ollut kuin minulla olisi yksi "adoptiokummilapsi" lisää entisiin.

Ja sittenkin oudolta on tuntunut se että "ystäväkummiksi" saa tulla vakaumuksellisista syistä kirkosta eronnut henkilö. Nipotanko nyt itse vuorostani? Miten sama ihminen tuo lapsen kasteelle, joka sanoo ettei usko mihinkään, on vakaumuksellinen ateisti, ja siis on ryhtymässä tukemaan lapsen kristillistä kasvatusta...? "Oli fiksu pappi, ei mikään turhannipottaja!".  No saipa hän kummi sitten ostaa sen lusikan.  Iso juttu.

Jospa pakotettuna keskusteluun kirkkolaiva vaikka uskaltautuu rantakivikosta ulapalle. Leena ei ole viisas näissä asioissa, ehkä joku neuvoo taas - pääsis edes itte selville vesille.  
« Viimeksi muokattu: 20.10.10 - klo:14:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #28 : 20.10.10 - klo:14:35 »
Meillä kysyttiin vaalikoneessa hengellistä viiteryhmää ja ylensin itseni kuuluvaksi herännäisyyteen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #29 : 20.10.10 - klo:14:41 »
Meillä kysyttiin vaalikoneessa hengellistä viiteryhmää ja ylensin itseni kuuluvaksi herännäisyyteen.
Muistathan, Seppos, joka itsensä ylerntää ja niinpäinpois   :003:.  Leenalta kuluu vielä monta vuotta ennen kuin uskaltautuu... on alatien kulkijankin alapuolella nämä matonalleryömijät.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.