Kirjoittaja Aihe: Mihin menet, Suomen kirkko?  (Luettu 36748 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Mihin menet, Suomen kirkko?
« : 19.10.10 - klo:09:53 »
Suomessa kirkosta on eronnut näinä päivinä ennätyksellisen paljon ihmisiä, jo yli 18 000. Olisi mielenkiintoista tietää, tietävätkö kaikki 18 000, että he eivät kuulu enää kirkkoon. Eroaminen kun on todella helppoa netissä, vain hiiren klikkaus ja siinä se on. Kirkon väki vain levittele käsiään ja pahoittelee tilannetta.

Voitaisiinko kirkossa tehdä semmoinen päätös, että kirkko itse määrittelisi, kuinka siitä voi erota. Eikö olisi vähintäinkin kohtuullista, että kirkossa eroava kävisi itse paikan päällä hoitamassa asian. Näyttää, että ulkopuolelta käsin määräillään kirkon asioita jo ihan liian paljon.

Pystyykö kukaan ulkopuolinen tekemään nettisivua, jossa esimerkiksi jostain puolueesta voitaisiin käydä eroamassa netissä vain hiiren klikkauksella? Puoluetta voitaisiin painostaa ulkopuolelta niin, että sen pitäisi muuttaa omia linjauksiaan jatkuvasti. Näinhän kansalle voisi näyttää sopivasti ennen vaaleja, kuinka tämän ja tämän puolueen jäsenmäärä vähenee kiihtyvällä tahdilla. Syntipukki olisi helppoa löytää sitten puolueen sisältä.

Lainaan tekstiä kirjasta "Virstanpylväs", Herättäjän kustantama kirja vuodelta 1959
"Jos kansamme rupeaa valtaansa käyttämään omin päinsä, ei ole enää, ystävät, kuin yksi askel jäljellä siihen, että Jumalan sana pannaan pois, kirkot pois, opettajat pois, Herran tunto pois. Tiedättekö, kenen valta silloin tulee? Se on kehityksen viimeinen askel. Ensin Jumalan valta, sitten kuningasvalta, sitten kansanvalta, sitten perkeleen valta. Ja sitten tulee Kristus." Sanat ovat Vilhelmi Malmivaaran. Hän oli ollut Etelä-Pohjanmaalla vaalipuhujamatkalla."
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #1 : 19.10.10 - klo:10:13 »
Lainaan vielä samasta Virstanpylväs-kirjasta Vilhelmi Malmivaaran ajatuksia. Siinä viitataan Malmivaaran suhteesta valtiolliseen elämään, mutta minusta tämä sopii oikein hyvin myös tämän päivän kirkon tilanteeseen.

"Mitä näinä aikoina pitäisi tehdä isänmaan pelastamiseksi? Parannus. -Kuka nyt on oikeassa? Kristus. Mitä on tehtävä sortajillemme? Rukoiltava heidän edestänsä.- Ketä nyt voi uskoa? Herraa. -Millä Suomelle tulevaisuus turvataan? Kääntymyksellä. -Mihin suuntaan ovat toimemme ohjattavat? Että autuaiksi tulisimme. Nyt jos milloinkaan: yksi on tarpeellinen."

Haluan haastaa kaikki körttifoorumilaiset esirukoukseen kirkkomme puolesta. Erityisesti piispat ja papit tarvitsevat kaiken tukemme.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #2 : 19.10.10 - klo:13:16 »
Pyydän, ystävät, rukousta myös kaikkien kirkon työntekijöiden, mm. lastenohjaajien, nuoriso- ja diakoniatyöntekijöiden ja muiden kirkon työntekijöiden puolesta. Moni käy ristiriitaisin ja hämmentynen tuntein laumansa kanssa.

Tärkein kristillisen kasvatuksen työ tehdään lastenkamarissa lastensängyn seuduilla iltaisinn nukkumaan mennessä - vieläkö äidit ja isät ja isovanhemmat jaksaa yhteisen ltarukouksen?

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #3 : 19.10.10 - klo:13:24 »
Suomessa kirkosta on eronnut näinä päivinä ennätyksellisen paljon ihmisiä, jo yli 18 000. Olisi mielenkiintoista tietää, tietävätkö kaikki 18 000, että he eivät kuulu enää kirkkoon. Eroaminen kun on todella helppoa netissä, vain hiiren klikkaus ja siinä se on. Kirkon väki vain levittele käsiään ja pahoittelee tilannetta.

Voitaisiinko kirkossa tehdä semmoinen päätös, että kirkko itse määrittelisi, kuinka siitä voi erota. Eikö olisi vähintäinkin kohtuullista, että kirkossa eroava kävisi itse paikan päällä hoitamassa asian. Näyttää, että ulkopuolelta käsin määräillään kirkon asioita jo ihan liian paljon.

Pystyykö kukaan ulkopuolinen tekemään nettisivua, jossa esimerkiksi jostain puolueesta voitaisiin käydä eroamassa netissä vain hiiren klikkauksella?

Sopivampi kohde olisi esimerkiksi ammattiyhdistysliike, koska sen jäsenmäärä on suurempi.

Sähköinen kirkosta eroaminen on saanut muistaakseni eduskunnan oikeusasiamiehen tuen. Uskonnonvapauslain 4 § toteaa: "

"Henkilön, joka tahtoo erota uskonnollisesta yhdyskunnasta, tulee ilmoittaa eroamisesta kirjallisesti yhdyskunnalle tai maistraatille. Henkilö katsotaan eronneeksi siitä päivästä lukien, kun yhdyskunta tai maistraatti on saanut eroamisilmoituksen."

Tulkinta on se, että lain mukaan ilmoituksen tulee olla kirjallinen - minkä ehdon sähköinen viesti täyttää - mutta ei allekirjoitettu. Henkilötunnus on tarpeen.

Periaatteessa - ja käytännössäkin - kuka tahansa, joka tietää henkilön henkilötunnuksen, voi "erottaa" tämän uskonnollisesta yhdyskunnasta. Monen henkilön kohdalla tunnuksen hankkiminen ei ole edes vaikeaa, koska se on mainittu julkisissa asiakirjoissa. Esimerkiksi minun henkilötunnukseni on helposti saatavana kaupparekisteristä.

Mt

Poissa pikkumummu

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 466
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #4 : 19.10.10 - klo:13:52 »
 Niin vieläkö jaksetaan iltarukous itsensä, lastensa ja kaikkien puolesta.  Meille opetettiin "levolle laske ja niin edelleen ja nyt nämä pienet muistaa kuin Mummu ja Pappa sen opetti. Itsekkin olen vieraiden eli siskojen ja veljien lasten kanssa sitä lukenut, ja lopuksi He ovat liittäneet siihen kaverit ja eläimiä ja mitä nyt sillä hetkellä oli tärkeää. Tuntui todella hyvältä nämät lasten rukoukset. Kyllä kirkkoon pitää kuulua ja siellä siunataan syntyessä siellä myös kiitos luetaan kun poistumme. Mihin aivan oikeesti ollaan menossa?

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #5 : 19.10.10 - klo:19:15 »
Suomessa kirkosta on eronnut näinä päivinä ennätyksellisen paljon ihmisiä, jo yli 18 000. Olisi mielenkiintoista tietää, tietävätkö kaikki 18 000, että he eivät kuulu enää kirkkoon. Eroaminen kun on todella helppoa netissä, vain hiiren klikkaus ja siinä se on. Kirkon väki vain levittele käsiään ja pahoittelee tilannetta.



Satuin näkemään tuon keskustelun tv:stä. Minusta tästä asiasta on ihan turha hyperventiloida suuntaan taikka toiseen.  Ihmetyttää vain pikkuisen koska keskustelussa ei tullut mitään uutta esille, joka antaisi aihetta olettaa moisen massahysterian vyöryvän kirkon päälle hyökyaallon tavoin. Vähän käy sääliksi Päivi Räsästä. Ei näytä olevan mitään rajaa julkisella lyömisellä. Valtaosaa kansasta asia ei liikuta, tuskin edes kiinnostaa koska homoseksuaalisuus on kuitenkin vain marginaali-ilmiö. Keltaisen lehdistön uljas edustajisto on vain taas löytänyt uuden "haaskan" (kirkon) jota repiä...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #6 : 19.10.10 - klo:19:53 »
Jos muutama tuhat kommaria, hinttaria tai muuta sosiaalipummia saa tekosyyn luistaa taloudellisista velvoitteistaan kirkkoa kohtaan ja käyttää sitä, niin so what. Menestystä elämään!
Mutta jos kirkon johto sontii housuihinsa ja alkaa peesata suuriäänisimmin räyhääjiä, sopii mielestäni olla huolestunut tilanteesta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #7 : 19.10.10 - klo:20:11 »

Satuin näkemään tuon keskustelun tv:stä. Minusta tästä asiasta on ihan turha hyperventiloida suuntaan taikka toiseen. -- Valtaosaa kansasta asia ei liikuta, tuskin edes kiinnostaa koska homoseksuaalisuus on kuitenkin vain marginaali-ilmiö. Keltaisen lehdistön uljas edustajisto on vain taas löytänyt uuden "haaskan" (kirkon) jota repiä...

Just näin.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #8 : 19.10.10 - klo:20:12 »
Itse teologinen ongelma minua mietityttää. Taas kerran luin Roomalaiskirjeen sen jyrkän homovastaisen kommentin, ja heti perään sen millaisia nämä homot ovat, ja kyllä nyt on niin että on hieman eri ihmisryhmästä kysymys - nämä joihin Paavali viittaa ja päivän perushomot.

Joskus mietin sitä Jeesuksen sanaa viljapellosta jolla kaikki sai kasvaa rinnan, korjuupäivänä korjumiehet osaisivat erottaa, mikä olisi viljaa ja mikä todella olisi rikkaruohoa, jos ruvetaan repimään peltoa kesken kasvun vahingoittuu vehnä yhtäläisesti.

- Ja Room. 2 jatkuu heti sen kuvauksen jälkeen: Sen tähden et voi mitenkään itseäsi puolustaa, ihminen, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset.  

Mielestäni Päivi valitettavasti joutuu ottamaan huomioon parikin seikkaa. Hän ei  nyt enää voi puhua vain yksityishenkilönä.  Hän on itse valintansa tehnyt, hän edustaa kansaa, ja voisi ainakin harjoitella hallitsemaan ilmeitään paremmin.  Arenalta katsellessa sen näkee vieläkin selvemmin.   Ennen muuta tätä. Arvostettavaa olisi osoittaa koko kä'yttäytymisellään kunnioittavansa todella vastapuolen mielipidettä, ei saisi huutaa päälle, ei näyttää kuinka ty-pe-rää puhetta toisilta tuleekaan, tekivät nyt muut mitä tekivätkin. Poliittiset väittelyt erikseen, tämä ei sellainen ollut.
 
Ja jos ja kun hän on kaiken jo usein julkituonut, olisiko mitään jäädä joskus kotiin?  Sanoa että kiitos, minulla tuskin on uutta ja mielenkiintoista lisättävää siihen keskusteluun,näkemykseni on jokaisen tiedossa jo?  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #9 : 19.10.10 - klo:20:18 »

Satuin näkemään tuon keskustelun tv:stä. Minusta tästä asiasta on ihan turha hyperventiloida suuntaan taikka toiseen.  Ihmetyttää vain pikkuisen koska keskustelussa ei tullut mitään uutta esille, joka antaisi aihetta olettaa moisen massahysterian vyöryvän kirkon päälle hyökyaallon tavoin.
Tästä taidan olla samaa mieltä, lopulta.  Mahtoivatko kaikki lähteneet nyt oikein tietää mikä se semmoinen kirkko on, ja mikä se semmoinen homoseksuaali. Kas kun sitä törmäilee aivan totta ihmisiin joille koko homous onnistuu olemaan vähän kumma käsite, mies joka tykkää naisen vaatteista taiu milloin mikäkin.  Ja "kirkko" nyt tiedetään vanhastaan.  Tulee mieleeni 60- 70-luvun miekkarit, mukaan vaan kun on kiva huutaa...  mitä Te vastustatte... ööö tota vastustetaanko me niinku jotain? Lähtää hei eroon kirkosta joo oottakaa mä tuun kans. Kenen koneelta mennään? Mennään hei tonne nettikuppilaan kun sieltä saa bissee...

Takaisin puikitaan viimeistään kun kirkko on niin in-hot-ta-va ettei anna meidän Annina Janica Beatricelle muutoin niitä kirkkohäitä, kun se on eronnu kirkosta, hirveetä rotusortoo ja joustamattomuutta... ja kun me oltiin jo katottu siis niin i-ha-na kirkko ja silleen...

Huhhui nyt joku lukee tän ja lööpit kirkuvat "Körttiläiset mitätöivät kirkosta eronneita" ja saadaan miljoonasatakymmenen uutta eroa...
« Viimeksi muokattu: 19.10.10 - klo:20:31 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #10 : 19.10.10 - klo:20:38 »
Paimen jättää lauman ja menee etsimään yhtä kadonnutta.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #11 : 19.10.10 - klo:21:10 »
Tämä oli hyvä, Satman, ja samaa mieltä pitäisi olla meillä.  Leena    :'(  katuu kyynisyyttään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #12 : 19.10.10 - klo:21:36 »
Valitettavasti Leena taidat olla oikeassa.. suurimmalla osalla ei ole hajuakaan siitä, että miksi eroavat kirkosta. "Kirkko ei anna mulle mitään" Jepjep.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #13 : 19.10.10 - klo:22:08 »
Valitettavasti Leena taidat olla oikeassa.. suurimmalla osalla ei ole hajuakaan siitä, että miksi eroavat kirkosta. "Kirkko ei anna mulle mitään" Jepjep.


Niinpä- Mitä sen kirkon mikä lieneekään sitten pitäisi antaa ja mihin tarpeeseen?  En saa tästä oikein selvää.

Vaan kyllä luulen Satmanin nyt osuneen kymppiin. Jeesus ei kysele kummemmin, hän lähtee etsimään niitä kadonneita ja taitaa se eksyminen onnistua jäseneltäkin.   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Mihin menet, Suomen kirkko?
« Vastaus #14 : 19.10.10 - klo:23:16 »
Kovasti tuntuu ihmisillä olla tarvetta vähätellä kirkosta eroavien motiiveja. Ehkäpä joku asiaa aikanaan tutkii, niin saamme tarkempaa tietoa asiasta.

Itse olen sitä mieltä, että kirkosta ei ole erottu kevytmielisesti, vaan kärjistynyt keskustelu on murtanut padon ja eroa jo pitkään miettineet toteuttivat aikeensa.

Kun kirkkoon kuuluu edelleen n. 80% väestöstä ja Räsäsen tapaan uskovia on selvä vähemmistö, niin on luultavaa, että ainakin osaa tästä enemmistöstä kirkon konservatiivien jutut ärsyttävät melkoisesti. Oletan, että tämä enemmistö ei usko raamattuun niin, että siinä jokainen sana on Jumalan sanaa.
Nämä ihmiset kokevat kiusallisena konservatiivien kannanotot, joissa ainoaksi oikeaksi opiksi julistetaan raamatun ottaminen sanainspiroituna totuutena.

Ruotsissa enää 70% kuuluu kirkkoon. Suomi ja Ruotsi ovat aika samanlaisia yhteiskuntia, joten samaa lukua kohti ollaan täälläkin menossa.
Mitä vieraammaksi kirkon oppi tulee nykyihmiselle, sitä helpompi hänen on erota kirkosta.

Kirkko voisi edelleen tarjota hengellisen kodin em. enemmistölle, eli tavallisille suomalaisille. Mutta kirkon on silloin seurattava aikaansa eikä juututtava yksittäisiin raamatunlauseisiin, joilla luokitellaan milloin mitäkin asiaa synniksi.  Tai oikeastaan kirkko ei juutu niihin vaan pienemmät ryhmät kirkon sisällä.

Olen ajatellut, että nykyihmisillä on yksilöllinen uskonnollinen vakaumus. Varmaan moni muukin muodostaa käsityksensä Jumalasta oman harkintansa perusteella eikä vaan ota sitä ylhäältä annettuna. Aiemmin kirkolla ja papistolla oli paljon suurempi vaikutusvalta ihmisten uskonnolliseen ajatteluun.
Eli Pursiaisen sanoin - on muodostunut uskonnon äidinkieli, jossa mm. uskontunnusta ei ymmärretä kirjaimellisesti vaan vertauskuvallisena.

Iankaikkinen elämä taitaa menettänyt motivoivan merkityksensä suurimmalle osalle ihmisistä. Sitä markkinoimalla ei ihmisiä enää saa pysymään kirkon jäseninä.
Raamatun taivas on käsitteenä vieras nykymaailmassa. Missä se voisi olla? Ei ainakaan tässä universumissa! Entäpä ikuisuus - nykytiedon mukaan meidän universumimme hajoaa lopulta niin, että yksikään tähti ei loista, atomit hajoavat - ei jää kiveä kiven päälle. Ja ikuisuuteen verrattuna tuo aika on kovin lähellä.

Mutta olkaamme onnellisia tästä elämästä. Vastaavaa ei löydy kuin ehkä tuhansien valovuosien päästä.