Kirjoittaja Aihe: Uuusi Piispa valittu  (Luettu 34879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #60 : 06.06.10 - klo:16:50 »
Arkkipiispakin on valittu ja asetettu virkaansa. Vähäsen huvittaa ne piispalliset kamppeet - erityisesti se pannumyssy päässä. Sen alle mahtuisi vaikka kana hautomaan. :kahvi:

Veit sanat suustani, pannumyssyksi minäkin vertasin piispojen päähineitä.  :icon_biggrin:


Käväisin eilen katsomassa tämän tapahtuman valmisteluja. Niin tarkkaa touhua, että urkujakin viritettiin uusiksi.  :003:

Urkuja viritetään tuon tuostakin ja ihme olisi, jos ennen arkkipiispan vihkimystä jätettäisiin virittämättä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #61 : 06.06.10 - klo:17:08 »
Toisaalla uskovaisuuteen suhteessa tai toisessa oleva Tarja Halonen. Ymmärrän, että valtion päänä on sulautettava itseensä kaikki. Uskonto onkin tässä yhteydessä enemmän, ja ehtoollista jakaa kirkko, mikä asettuu näin pään yläpuolelle, vaikka väittääkin olevansa palvelija.

Pääsisikö Tarja Halonen karvoistaan? Ihan varmasti ei. Vanha ärtsy ei siedä kirkollisia toimituksia. Tunnen leidin SYL:n ajoilta. Ahdistavan kiukutteleva ihminen.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #62 : 06.06.10 - klo:17:12 »
On myös mielenkiintoista analysoida, miksi presidentille ei ehtoollinen kelvannut nyt eikä ole aikaisemminkaan?  Uteliaisuuteni koskettaa arkaa henkilökohtaista. Toisaalla on valtion pää ja ensisijaisesti hän? Toisaalla uskovaisuuteen suhteessa tai toisessa oleva Tarja Halonen. Ymmärrän, että valtion päänä on sulautettava itseensä kaikki. Uskonto onkin tässä yhteydessä enemmän, ja ehtoollista jakaa kirkko, mikä asettuu näin pään yläpuolelle, vaikka väittääkin olevansa palvelija.
Arka ja henkilökohtainenhan juttu on mutta uteliaaksi tämä kyllä minut sai. Onko siitä jokin protokolla - esimerkiksi että ei saa presidentin ominaisuudessa tai hommaa hoitaessaan  käydä ehtoollisella?  Turvamiesten sijoittaminen tai jotain?

Palmehan poikkesi elokuviin yksityishenkilönä kun hengestään pääsi. Halonen tuli kerran Aleksilla vastaan sunnuntaikävelyllä, Arajärvineen tietty, mutta turvamies hiippaili lähietäisyydellä. Mietin että tuossa ei kyllä perheriitaa viitsisi selvitellä.  Saako Tarja Halonen (kun nyt on pressa) mennä halutessaan ehtoolliselle - saako Tasavallan Presidentti, sehän on tunnustuksellista toimintaa?
« Viimeksi muokattu: 06.06.10 - klo:17:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #63 : 06.06.10 - klo:17:16 »
Johtuu varmaan siitä, että tähän (foorumin) koplaan pääsee helposti: rupeaa kirjoittamaan. Pääsyvaatimuksia, kuten herännäistausta tai sitoutuneisuus herännäisyyteen, ei ole. Keneltäkään ei liittymisen yhteydessä kysellä taustaa tai suuntaa. Eikä muutenkaan, ellei itse halua asiaa käsitellä. Foorumin kirjoitukset ovat vain esittäjiensä näkemyksiä, ei esim. Herättäjä-Yhidstyksen tai herännäisyyden yleensä.

Mt

Ja vaikka olisi taustaa ja eriasteista sitoutuneisuutta, on vielä tämä inhimillinen piirre, että välillä tulee taitamattomasti kirjoitettua asioita. Minä olen tehnyt näin ja niin käynee jatkossakin. Tämä oman itsen keskeneräisyys on välillä kivuliasta. ..Vaan oppivani soisin..
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #64 : 06.06.10 - klo:17:19 »
Ja vaikka olisi taustaa ja eriasteista sitoutuneisuutta, on vielä tämä inhimillinen piirre, että välillä tulee taitamattomasti kirjoitettua asioita. Minä olen tehnyt näin ja niin käynee jatkossakin. Tämä oman itsen keskeneräisyys on välillä kivuliasta. ..Vaan oppivani soisin..
Mikäs hätä sinulla on.
Täällä on ainakin aiheesta itseensä tyytymättömämpiä...tai kuinka se virkein aivoin sanotaan...että on surempi syy olla tyytymätön...poikkeavat "vain lukemaan" ja ennen  kuin huomaavatkaan ovat jo riipustaneet jonninjoutavuuksia.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #65 : 06.06.10 - klo:17:29 »
Mikäs hätä sinulla on.
Ei mikään kummempi hätä, kyselen vaan ja ihmettelen asioita, kun ei ole vastauksia itsellä. Eikä aina tarvitse olla muillakaan, mutta hyvä kuitenkin pysähtyä välillä asioiden äärelle.  :taistelu:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #66 : 06.06.10 - klo:17:35 »
Ei mikään kummempi hätä, kyselen vaan ja ihmettelen asioita, kun ei ole vastauksia itsellä. Eikä aina tarvitse olla muillakaan, mutta hyvä kuitenkin pysähtyä välillä asioiden äärelle.  :taistelu:
Miksei :026:
Ja piispakin saatiin...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #67 : 06.06.10 - klo:17:41 »
On myös mielenkiintoista analysoida, miksi presidentille ei ehtoollinen kelvannut nyt eikä ole aikaisemminkaan?  Uteliaisuuteni koskettaa arkaa henkilökohtaista. Toisaalla on valtion pää ja ensisijaisesti hän? Toisaalla uskovaisuuteen suhteessa tai toisessa oleva Tarja Halonen. Ymmärrän, että valtion päänä on sulautettava itseensä kaikki. Uskonto onkin tässä yhteydessä enemmän, ja ehtoollista jakaa kirkko, mikä asettuu näin pään yläpuolelle, vaikka väittääkin olevansa palvelija.

Muistaako kukaan, osallistuiko tasavallan presidentti Ahtisaari ehtoolliseen Jukka Paarman vastaavassa tilaisuudessa? Tuolloin jaettiin ehtoollinen, ja tilaisuuden ennakkotiedotteessa todettiin, että palataan vanhaan käytäntöön, jossa piispanvihkimyksen yhteydessä nautitaan ehtoollinen.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #68 : 06.06.10 - klo:18:53 »
Muistaako kukaan, osallistuiko tasavallan presidentti Ahtisaari ehtoolliseen Jukka Paarman vastaavassa tilaisuudessa? Tuolloin jaettiin ehtoollinen, ja tilaisuuden ennakkotiedotteessa todettiin, että palataan vanhaan käytäntöön, jossa piispanvihkimyksen yhteydessä nautitaan ehtoollinen.

Mt

Sitä en muista, mutta ainakin Ahtisaari uskalsi toivottaa Jumalan siunausta, mitä Kekkonen taas ei tehnyt vahingoissakaan (vaikka olikin muuten ihan OK presidentti).
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #69 : 07.06.10 - klo:09:06 »
Kummallista minusta olisi, jos presidentin olisi viran puolesta osallistuttava ehtoollisen viettoon. Eiköhän se ole niin syvästi henkilökohtainen asia, että ihan itse voi päättää, haluaako nauttia ehtoollisen vai ei. Ettei vaikka tieten tahtoen nauttisi turmiokseen.

En itsekään koe aina olevani sellaisessa mielentilassa, että voisin mennä ehtoolliselle.

Tuliko arkkipiispan virkaanasettaminen kuitenkin telkkarista? Minä en löytänyt miltään kanavalta, joten jouduin tyytymään radioon. 

Mitä urkuihin tulee, niin joskus eri kirkoissa vieraillessa toivoisi, että niiden urkuja viritettäisiin useammin!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #70 : 07.06.10 - klo:09:34 »
Kummallista minusta olisi, jos presidentin olisi viran puolesta osallistuttava ehtoollisen viettoon. Eiköhän se ole niin syvästi henkilökohtainen asia, että ihan itse voi päättää, haluaako nauttia ehtoollisen vai ei. Ettei vaikka tieten tahtoen nauttisi turmiokseen.

En itsekään koe aina olevani sellaisessa mielentilassa, että voisin mennä ehtoolliselle.

Tuliko arkkipiispan virkaanasettaminen kuitenkin telkkarista? Minä en löytänyt miltään kanavalta, joten jouduin tyytymään radioon. 

Mitä urkuihin tulee, niin joskus eri kirkoissa vieraillessa toivoisi, että niiden urkuja viritettäisiin useammin!

Ehtoolliselle meno on asia, jonka presidentti saa päättää ihan itse kysymättä hallitukselta.

Toisekseen monen pienemmän seurakunnan urut saisi talvisin virittää viikoittain, kun kirkkoa pidetään osa viikkoa säästösyistä ilman lämmitystä.

Muuten se tuli ihan ykköseltä telkkarista, joten olisi pitänyt löytyä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #71 : 07.06.10 - klo:09:42 »
Kummallista minusta olisi, jos presidentin olisi viran puolesta osallistuttava ehtoollisen viettoon. Eiköhän se ole niin syvästi henkilökohtainen asia, että ihan itse voi päättää, haluaako nauttia ehtoollisen vai ei.

Kiinnostavaa, vaikka ei minulle kuulukaan, on, kuinka paljon ratkaisuun vaikutti hänen asemansa, kuinka paljon henkilökohtaiset syyt?


Tuliko arkkipiispan virkaanasettaminen kuitenkin telkkarista? Minä en löytänyt miltään kanavalta, joten jouduin tyytymään radioon.  

TV1:stä

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #72 : 07.06.10 - klo:13:15 »
Kummallista minusta olisi, jos presidentin olisi viran puolesta osallistuttava ehtoollisen viettoon. Eiköhän se ole niin syvästi henkilökohtainen asia, että ihan itse voi päättää, haluaako nauttia ehtoollisen vai ei. Ettei vaikka tieten tahtoen nauttisi turmiokseen.

Onhan se juuri henkilökohtainen asia, jos olisi tavallinen tallaaja, mutta presidentti ei ole pelkästään henkilö vaan instituutio. Olisi siis parempi, että presidentti Halonen ilmoittautuisi julkijumalattomaksi kuin että yrittäisi olla jossain kirkon ja ateismin välimaastossa. Presidentti ei voi ajatella pelkästään itseään vaan sitä instituutiota, jota hän edustaa. Ei ole siis tarvis ottaa tähän yhteen tapahtumaan kantaa vaan ylipäänsä siihen, miten presidentin instituutiona pitäisi toimia henkilökohtaisista intohimoista huolimatta.
Acta, non verba.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #73 : 07.06.10 - klo:15:42 »
Olisi siis parempi, että presidentti Halonen ilmoittautuisi julkijumalattomaksi kuin että yrittäisi olla jossain kirkon ja ateismin välimaastossa.

En ole havainnut Halosen esittäneen ateismia lähellä olevia kannanottoja, eikä siihen viittaa myöskään hänen toimintansa Sigfrid Sireniuksen perustamassa setlementtiliikkeessä. Wikipedian mukaan Halonen ei kuulu kirkkoon, mutta "on harkinnut kirkkoon liittymistä, mutta ei presidenttikaudellaan ole halunnut toteuttaa tätä, jotta yksityisen päätöksen pohjalta ei tehtäisi poliittisia johtopäätöksiä".

Mikäli tieto on ajan tasalla, presidentti on toiminut korrektisti, sillä kirkkojärjestyksen 11. §:n mukaan "ehtoolliseen saa osallistua jokainen konfirmoitu kirkon jäsen".

Mt

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #74 : 07.06.10 - klo:15:49 »
En ole havainnut Halosen esittäneen ateismia lähellä olevia kannanottoja, eikä siihen viittaa myöskään hänen toimintansa Sigfrid Sireniuksen perustamassa setlementtiliikkeessä. Wikipedian mukaan Halonen ei kuulu kirkkoon, mutta "on harkinnut kirkkoon liittymistä, mutta ei presidenttikaudellaan ole halunnut toteuttaa tätä, jotta yksityisen päätöksen pohjalta ei tehtäisi poliittisia johtopäätöksiä".

Hän on ollut kovin kauan aikeissa liittyä. Eli hän on siis "alkanyt ryhtyä miettimään liittymisen harkitsemista".

Lainaus
Mikäli tieto on ajan tasalla, presidentti on toiminut korrektisti, sillä kirkkojärjestyksen 11. §:n mukaan "ehtoolliseen saa osallistua jokainen konfirmoitu kirkon jäsen".

Onneksi ev.lut kirkolla on arkkipiispa, ettei olisi niinkuin armeijassa. :003:
Acta, non verba.