Kirjoittaja Aihe: Uuusi Piispa valittu  (Luettu 34745 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #30 : 04.06.10 - klo:10:06 »
Lainaus
Kirjoittanut: hippiäinen 
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: satman - tänään kello 09:30
...ortopedisesta uskostasi...

Niin, satmanilla meni vähän termit sekasin, hän tarkoitti
ornitologísesta uskostasi.
Herra armahda.

myyrä

  • Vieras
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #31 : 04.06.10 - klo:10:14 »
Noh noh...

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #32 : 04.06.10 - klo:10:20 »
No jaa, onhan se varmaan vähän outo.

Mutta ajoin takaa vain sitä, kuinka jokin ulkonäkö leimaa
ajattelen samannäköisen ihmisen olevan samanlainen.
Vaikka järkitasolla tietenkin luulen ymmärtäväni, että aivan eri persoonista on kysymys,
mutta kun se silti hassusti vaikuttaa...
Näin josks todella käy ja se tuntuu itsestäkn oudolta - ei veras kokemus!
Kunnioitus Sinun "ortopediselle" uskollesi! Halusit sitä minulta tai et..en osannut tulla tänne niin että olisi erityisemmin halutt mitään mutta halua nyt!  . Luther itse etsi kontaktia idän kirkkoon, mutta se hanke epäonnistui olosuhteiden kurjasta pakosta.  . Bysantti oli suurissa vaikeksissa  Turkin stä piiirittäessä, eikä kyennyt todella edes vastaamaan hänen kirjeisiinsä.

Nyt, kun kirkot etsivät taas yhteyttä keskenään, tunnen itse usein vain surkeutta ja että pitäisi kai täältä häipyä kokonaan kun en osaa riemuita mistään "nytpä näkevät toisissa liikkessä kinka meillä osataan" saarnata tms. vaan tulee ennemminkin vähän miettiväinen ja tosi yksinäinen olo. Jos tämä on "körttiläisyyttä" voiko näin ekmeniahakuinen kuin olisin itse, olla körtt?  

Ja tietysti tänne olisi pitänyt rynnätä "hei te ootte ihania ihmisiä, minä haluan porukkaan" ekä kysellen että mtäs väkeä te olette" - minun tervetulotoivotukseni  oli että taas joku "vieraista liikkeistä hilluu vakoojana" ja sitten sai lukea  puhuttelua siitä että pahasta se on pääntieto. Ja kun älykin on keskitasoa...eli mistä revitään koko pääntieto???...mutta tahtoisi senkin Jumalalle.  Siis - joukkoon kyllä rakastetaan kunhan ryntäät sekaan jlulistaen että rakastat jokkoa ylitsevuotavasti? Eli pieleen meni omalta osaltani. Mutta kilttejä on oltu, ja kiitollinen jaksan olla tosta että sain olla täällä "Leenana"! Ja erityiskiitokset Sepolle ja Penalle, joka aina tasoittelee..  Sinä osaat olla erilaisten ihmisten kanssa varmaan tosi hyvin.  

Mutta siis - tiedän mistä kokemuksesta puhut!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #33 : 04.06.10 - klo:10:23 »
Niin, satmanilla meni vähän termit sekasin, hän tarkoitti
ornitologísesta uskostasi.
Totta! Unohda äskeinen. Luonnolisesti kyse oli tästä ja hätäilin aivan aiheetta!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #34 : 04.06.10 - klo:11:28 »
Tulkitsen Raamattua niin jotta pappi on mies, samoin piispa, samoin homot ei kuulu avioliittoon, jos kuuuluisi niin Jumala olisi tehnyt toisin. Miehet tekisi keskenään lapsia tai naiset keskenäään. Mutta ei, Jumala halusi jotta eri sukupuolet yhtyy ja muodostaa perheen tehden lapsia. Sekä naisessa että miehessä on ne puolet joka Jumala on viisaudessaan halunnut ihmisten pitävän. Mikä ihmeen vimma meillä on lähteä muodin mukaan ja taipua siihen mitä nykyinen suuntaus on. Eikö Sodoma Ja Gomorra riitä .

Hyvä, että totesit tulkitsevasi a) Raamattua ja b) Jumalan tahtoa. Koska et tiedä Jumalan tahdosta mitään, kannattaa pitäytyä vain omiin näkemyksiin. Piispa tuntee Raamatun paremmin kuin sinä. Piispa myös osaa tulkita sinua paremmin Raamattua. Hänellä on siihen paitsi yliopistokoulutus, myös papin virkaaan liittyvää koulutusta ja vuosien kokemusta. Raamatun käyttäminen ihmisten mukaanlukien homojen tuomitsemiseen on syntiä.
Acta, non verba.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #35 : 04.06.10 - klo:12:20 »
Hyvä, että totesit tulkitsevasi a) Raamattua ja b) Jumalan tahtoa. Koska et tiedä Jumalan tahdosta mitään, kannattaa pitäytyä vain omiin näkemyksiin. Piispa tuntee Raamatun paremmin kuin sinä. Piispa myös osaa tulkita sinua paremmin Raamattua. Hänellä on siihen paitsi yliopistokoulutus, myös papin virkaaan liittyvää koulutusta ja vuosien kokemusta. Raamatun käyttäminen ihmisten mukaanlukien homojen tuomitsemiseen on syntiä.

Salis luulee tietävänsä (vai tietääkö luulevansa), että steal ei tiedä Jumalan tahdosta mitään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #36 : 04.06.10 - klo:12:48 »
Salis luulee tietävänsä (vai tietääkö luulevansa), että steal ei tiedä Jumalan tahdosta mitään.
Jaa. Minlakin on Jumalalta yhtä ja toista kysyttävää tuosta tahtopuolesta..
Ei hätää enää.
Kysyn vastedes stealilta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #37 : 04.06.10 - klo:15:32 »
Salis luulee tietävänsä (vai tietääkö luulevansa), että steal ei tiedä Jumalan tahdosta mitään.


Niin, mehän emme tiedä emmekä voi tietää Jumalan tahdosta mitään muuta kuin mitä Hän on itse meille ilmoittanut koska käsittääkseni kenenkään päähän ei anneta mitään "suoraa yhteyttä" josta uutta ilmoitusta ammentaisi.

Ilmoituksesta meillä taas ei ole muuta tietoa saatavilla kuin mitä Raamatussa lukee. Kaikki mitä siitä yli tai alle puhutaan on ihmisten suoltamaa hevonpaskaa jolla ei ole iäisyydessä mitään arvoa eikä merkitystä. Hyvin usein minusta tuntuu että jotkin pienet ja yksinkertaiset lapset ymmärtävät paljon enemmän Jumalan tahdosta ja uskosta kuin kunnianarvoisat ja korkeastioppineet piispat sekä kirkkoviskaalit.  Ja niinhän sanassa sanotaankin että se tie on kätketty viisailta ja ymmärtäväisiltä ja tunnettu yksinkertaisille, lapsenomaisille.



Lutherilaisen kirkon selkäranka on peruspappi. Sellainen jolla ei ole mitään uutta ja "shokeeraavaa" sanottavaa. On aina ollut ja on vastakin.
« Viimeksi muokattu: 04.06.10 - klo:15:36 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #38 : 04.06.10 - klo:17:24 »
Tarkoitatko, Jampe, että ei siis esimerkiksi kannata opiskella teologiaa, ja selvittää sitä tietä, mikä todennäkäisesti oli varhaiskristittyjen käytäntöä tuohon nainen vaietkoon - asiaan? Tästä voi taas tulla itselle pelkkää mielipahaa mutta onhan pakko olla rehellinen.  
Kysyin tätä parilta varsin maltillismielisiltä teologilta nyt sitten - jotta älkää minlule esttäkö nitä kysymyksiä että tuotaanko koeptkihedelmöityksellä Messiaita  :003:...

minkä sinua tunnen niin luulen että et taatusti tarkoita. Mtta ei voi tietää ellei kysy. Se on toisen kunnioittamista, ja kysyn koska yritän sitä nyt sitten.

.............................................

Paavali  on kirjoittanut vain osan ns "Paavalin kirjeistä"; siihen aikaan oli ihan hyväksyttyä kirjoittaa "Paavalin kirje" esimerkiksi "Paavalin kunnioittamseksi"  "Paavalin nimeen" jne. Nämä ns deuteropaavalilaiset tekstit ovat vanhempaa perua kuin Paavalin omat, ja sitä mukaa kuin kirkko alkoi organisoitua ja virat määrittyä, syntyi tämäkin naisten virkakielto. Varhaiskristityillä ja juuri Paavalilla oli useita naispuolisia "virkatovereita" eikä siinä nähty ongelmaa - se kiellettiin paljon myöhemmin.  Että ei se niiden mielestä vinksallaan ollut jotka olivat Herran itse tunteneet! Toinen näistä joilta kysyin (ei ole jaksanut kiinnostaa viime aikoina itseäni) on erään edesmenneen piipamme tytär ja sanoi että kyllä hän sai opiskeluaikanaan jatkuvasti köniinsä, hänen isänsä kun oli "repinyt Raamattua" "väittämällä että Mooses ei ole kirjoittanut itse Mooseksen kirjoja" - tsuppiduu...kuvannut omaa kuolemaansa edeltäpäin muun muassa.    Kysyin olivatko ne kimppuunkäyjät lkeneet koko Mooseksen kirjoja itse - eivät.Tietenkin on aivan luvallista ajatella Raamattu taivaasta pudonneeksi kun on Mormonien kirja - tai hyväksyä vain Lutherin tapa rivittää ne kirjat. Mutta kestäisikö sielunelämä tämän tetämisen lisäksi? Niin niin - syntiähän se tieto on. Mutta ei se tätä muuksi muuta. Ei nakerra Kristksen arvoa ainakaan täällä päässä. Kyllä sitä nakertaa jokin ihan muu.

.......................................

Itsehän olin tässä pitkään patavanhoillinen mutta vähän eri syistä kuin useimmat fundamentalistikristityt. Sanoin että suomalainen mies ei taatusti sanoisi että "käperrymme Isän kainalokuppaan sopertamaan synnintunnustusta" ja että koko tuo pehmoilu on naisten tuomaa...mutta en ole niin ehdoton. Luin Desmond Tutun kirjan "Anteeksianto - tie sovintoon" joka kuvasi Etelä- Afrikan kostosta vapaata rauhanprosessia ja sovintoa mustien ja valkoisten välillä, ja Tutu kirjoittaa että se ei olisi ollut mahdollinen ilman kirkonkin uudistumista, muun muassa naispappeuden sallimista - kannattaa lukea itse, en muista sanatarkasti, vaikka luin useampaan kertaan sen.  Ehkä tuo mies tietää tästä enemmän kin minä - mitä jos ajattelisi vielä kerran tai kolmekin kertaa

.................................


Me rukoilimme piispanvaalin puolesta, ja uskon että moni vilpittömästi, sitä Jumalan tahdon tapahtumista ja siunasta kirkollemme!   Enkä juuri tässä tilanteessa oli hyvä ja meitä kuultiin näin. Ehkä vanhoillinen (paljon hyvää vanhoillisuudessa!) mies jri nyt olisi vahvistanut viestiä: Ei ne välitä (pedofiliakeskstel).  Tai jotakin.  MIkä juttu tämä on, että jos minun toiveeni tai minn päähänpinttymäni ei toteudu niin Jumalan tahto ei ole toteutunt vaan maailmanloppu, maailmanloppu pakostakin  on ovella? Voi hyvät hykkyrät. Toisen maailmansodan jälkeen ihmettelen että täällä vielä ollaan!

Vähän nöyryyttä kehiin, kiitos. Jos näyttää että pieleen meni, niin esirukosta entistä innokkaammin. Oli vaikeaa lukea Askolan haastattela: Mtä oli työskennellä "teologisesti vihattuna". Vihattuna - Kristuksen kirkossa!  Vihattuna?  Tiedän mitä on kun edustaa väärää sukupuolta ammatissaan, se on kamalaa, mutta minua ei sentään ole Helvettiin manattu. Ja lääkärien kohdalla se sittenkin meni ohi niin että kymmenisen vuotta on saanut aika rauhassa työskennellä ja itselleni on olltu voittopuolisesti vielä poikkeuksellisenkin mukavia. Mutta vihattuna...kaksi vuosikymmentä..

Olisiko hiljaisen hetken aika? Ja sen aikana pienen rukoksen - kirkon puolesta, ja siunasta uudelle piispalle. Jos ei rehellisyyden nimissä muuta voi niin vaikka sitten entiseen paluuta ja kirkon toimimista Jmalan tahdon mkaan voi varmasti pyytää aina!  Ja joskus voisi kiittääkin - joka tilassa!!.
« Viimeksi muokattu: 04.06.10 - klo:17:28 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #39 : 04.06.10 - klo:17:34 »
Irja Askolasta tuli sitten Suomen ensimmäinen naispiispa. Hän oli 1980-luvulla usein esillä kannattaessaan feminismiä, liberaalia raamatuntulkintaa ja vapautuksen teologiaa (kyseinen teologia on katolilaisuuden ja kommunistisen vallankumousaatteen yhdistelmä, jota Latinalaisen Amerikan aseelliset sissiliikkeet tunnustavat).
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2179779
Tällaista tässä on pännäilty pienessä päässä ja kysyisin mitä Salis asiasta sanoisi ?
Eikös piispan kuulukkin raamattu tuntea, ihan niinkuin sinunkin kuuluisi konsulttina tuntea asiat joita konsultoit, siis pitäisi.  Jos olisin piispan työnantaja ja piispa ei tiedä mitä raamattu sanoo, niin työsopimus loppuisi.
Tietääkseni en homoja tuomitse, mutta en hyväksy heille kirkollista avioliiton siunaamista ja perustan asian raamattuun ja siihen ettei Jumala luonut ihmistä kaksineuvvoiseksi.
Minua on myös syytetty sovinistiksi kun en hyväksy naispappeja ja naispiispoja. Mielestäni ne on kuitenkin asioita jotka Jumala on jättänyt miesten hommiksi, raamatussa on siitä viitteet joihin luotan. Tehköön naiset muuten mitä haluavat työkseen, sitä en ole vastustanut.

Niinkuin palstan säännöt sanoo, nämäon minun henkilökohtaisia mielipiteitä ja näistä en konsultoi vaan puhun totta siitä miten asiat ymmärrän ja mihin sopeudun.
Mutta kaippa se on niin kuin lukee jotta seurakunnat muuttuu tietynlaisiksi jotta käy niinkuin on kirjoitettu.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #40 : 04.06.10 - klo:17:47 »
Tarkoitatko, Jampe, että ei siis esimerkiksi kannata opiskella teologiaa, ja selvittää sitä tietä, mikä todennäkäisesti oli varhaiskristittyjen käytäntöä tuohon nainen vaietkoon - asiaan?
minkä sinua tunnen niin luulen että et taatusti tarkoita. Mtta ei voi tietää ellei kysy. Se on toisen kunnioittamista, ja kysyn koska yritän sitä nyt sitten.

.............................................



Ääh, minulle tulee informaatioähky noin pitkistä kirjoituksista.

Mutta vastaus kysymykseesi: en tarkoita!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #41 : 04.06.10 - klo:19:25 »
Salis luulee tietävänsä (vai tietääkö luulevansa), että steal ei tiedä Jumalan tahdosta mitään.

Hyvä vitsi an sich, mutta en luule tietäväni vaan tiedän. Kukaan ei voi tietää Jumalan kantaa homojen avioliittoon tai naispappeuteen. Viittaaminen Raamattuun ei riitä. Jumala on Raamatun yläpuolelle.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #42 : 04.06.10 - klo:19:29 »
Minua on myös syytetty sovinistiksi kun en hyväksy naispappeja ja naispiispoja. Mielestäni ne on kuitenkin asioita jotka Jumala on jättänyt miesten hommiksi, raamatussa on siitä viitteet joihin luotan. Tehköön naiset muuten mitä haluavat työkseen, sitä en ole vastustanut.

Onneksi painotat sanaa "mielestäni".

Lainaus
Niinkuin palstan säännöt sanoo, nämäon minun henkilökohtaisia mielipiteitä ja näistä en konsultoi vaan puhun totta siitä miten asiat ymmärrän ja mihin sopeudun. Mutta kaippa se on niin kuin lukee jotta seurakunnat muuttuu tietynlaisiksi jotta käy niinkuin on kirjoitettu.

Minäpä taas kirjoitin sääntöjen mukaan oman mielipiteeni Sinun mielipiteestäsi. En myöskään konsultoi mielipiteestäni vaan kirjoitan niin kuin asiat ymmärrän.
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #43 : 04.06.10 - klo:19:38 »
Lutherilaisen kirkon selkäranka on peruspappi. Sellainen jolla ei ole mitään uutta ja "shokeeraavaa" sanottavaa. On aina ollut ja on vastakin.


Mielestäni kirkon selkäranka on sen jäsenet eli keskiluokkaiset, veroa maksavat suomalaiset.  :003:
Jos peruspappi ei ole mitään, niin kuinka huoni sitten erityispappi onkaan.  :023:
Acta, non verba.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #44 : 04.06.10 - klo:19:52 »
Meinnko Salis sellaista että hinttailu on Jumalan mieleistä ?   :102:

Siis sinä tiedät ?!!!   Voihan, kumarrampa heti koska tavalliset kuolevaiset vain luulee ja arvelee, mutta sinä TIEDÄT !? Miksi sanot myös että sanot niinkuin asian ymmärrät vaikka sanot että TIEDÄT ?   Ymmärrys, luulo, tieto on kyllä aivan eri asioita. Voisit lisätä vielä arvaus, veikkaus, veto, arvonta, panostus,......