Kirjoittaja Aihe: Uuusi Piispa valittu  (Luettu 34750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #105 : 16.06.10 - klo:21:53 »
Minulta on jäänyt monta viikkoa foorumista näkemättä ja lukematta.
Katsoin ja kuuntelin uuden arkkipiispan saarnan. Se oli pääpiirteittäin Herramme vuorisaarnan eettisiä ohjeita höystettynä Ranskan vallankunouiksen ihanteiden arvoilla. Ne eivät ketään pelasta. Kukaan ihminen ei voi muuttaa itseään muuksi, mitä on kuuntelemalla saarnoja.
Siihen tarvitaan korkeemman kären asioihin puuttumista.
Lienen hyvin patavanha, koska odotan saarnoissa olevan evankeliumia. (lähetyskäsky)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #106 : 16.06.10 - klo:22:00 »
Lienen hyvin patavanha, koska odotan saarnoissa olevan evankeliumia. (lähetyskäsky)

Hippunen lakia sekaan...

Mt
patalaiska patavanhoillinen pataluha

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #107 : 17.06.10 - klo:10:21 »
Minulta on jäänyt monta viikkoa foorumista näkemättä ja lukematta.
Katsoin ja kuuntelin uuden arkkipiispan saarnan. Se oli pääpiirteittäin Herramme vuorisaarnan eettisiä ohjeita höystettynä Ranskan vallankunouiksen ihanteiden arvoilla. Ne eivät ketään pelasta. Kukaan ihminen ei voi muuttaa itseään muuksi, mitä on kuuntelemalla saarnoja.
Siihen tarvitaan korkeemman kären asioihin puuttumista.
Lienen hyvin patavanha, koska odotan saarnoissa olevan evankeliumia. (lähetyskäsky)
Onko se jossakin vaikka Areenalla löydettävissä - on vähän vaikea modostaa mielipidettä muutoin. Siellä on aika kamalasti sälää, olen huomannut. Ei löydy helposti mutta yritetään.

Eikö se puhunut Jumalasta mitään - no, johan nyt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #108 : 17.06.10 - klo:15:46 »
Onko se jossakin vaikka Areenalla löydettävissä - on vähän vaikea modostaa mielipidettä muutoin.

Täältä löytyy, tosin kirjallisessa muodossa:
http://www.arkkihiippakunta.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00012228

Mt

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #109 : 17.06.10 - klo:21:23 »
No - yleensä kai pidetään positiivisena asiana jos pappi pysyy tekstissä, eikä tyydy selittämään, kuinka me kaikki yhdessä saamme hellässä sylissä.  Mutta mistä tämä repii sen että tekstin "rikas mies" oli hyväntekeväisyyden kannattaja, sitä en kyllä oikein ymmärrä.

Ei ole järin hilpeä tämä kohta. Eli ehkei niitä iloisimpia sanomia.

Siihen kyllä olen tainnut kuulla huomiota kiinnitetyn, että "rikas mies" oli nimetön. Eikä ollut turhaa nytkään. 

Kuka haluaa olla olemassa vain sen kautta että on rikas - tai mitä muuta hyvänsä, mitä nyt tämä maailma arvostaa? 

Vuorisaarna on hyvä pätkä...mutta en löytänyt linkkiä siihen kylläkään. Misä se on?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #110 : 17.06.10 - klo:22:32 »
Hippunen lakia sekaan...

Mt
patalaiska patavanhoillinen pataluha

Mikä on pataluha?
Minutkin on joskus haukuttu pataluhaksi.  :017:
Pyryharakka

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #111 : 18.06.10 - klo:08:45 »
Mikä on pataluha?
Minutkin on joskus haukuttu pataluhaksi.  :017:

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=840

Mt

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #112 : 18.06.10 - klo:11:52 »
Lienen hyvin patavanha, koska odotan saarnoissa olevan evankeliumia. (lähetyskäsky)

Minä puolestani koen olevani oikein kaikkien aikojen patavanhoillisten kantaisä!
Lähetyskäskyyn (Mark. 16:15) ja pienoisevankeliumiin (Joh. 3:16) vedoten evankeliumin ja Jumalan rakkauden esiintuominen ja korostaminen on juuri sitä uskon ydintä, josta meitä kaikkia kehoitetaan kertomaan (kukin omalla tavallamme). Pappien - ja ennen kaikkea piispojen - velvollisuus on minun mielestäni pitää esillä evankeliumin sanomaa kirkkaasti. Jos saarnojen sisältö jää vain sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikaksi, se ei ole enää saarna vaan poliittinen puhe.

Minua on kiusannut alusta alkaen Askolan ympärille kerääntynynyt ihailijoiden ja hännystelijöiden joukko, jonka kannanotoista puuttuu evankeliumin ääni ja uskon merkityksen korostaminen piispuudessa. Eikö piispuuden tulisi sisältää aivan oleellisena asiana uskon Jumalaan ja sen korostamisen kaikessa toiminnassa? Askolan kohdalla ovat korostuneet muut painotukset.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uuusi Piispa valittu
« Vastaus #113 : 18.06.10 - klo:14:44 »
Minä puolestani koen olevani oikein kaikkien aikojen patavanhoillisten kantaisä!
Lähetyskäskyyn (Mark. 16:15) ja pienoisevankeliumiin (Joh. 3:16) vedoten evankeliumin ja Jumalan rakkauden esiintuominen ja korostaminen on juuri sitä uskon ydintä, josta meitä kaikkia kehoitetaan kertomaan (kukin omalla tavallamme). Pappien - ja ennen kaikkea piispojen - velvollisuus on minun mielestäni pitää esillä evankeliumin sanomaa kirkkaasti. Jos saarnojen sisältö jää vain sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikaksi, se ei ole enää saarna vaan poliittinen puhe.

Minua on kiusannut alusta alkaen Askolan ympärille kerääntynynyt ihailijoiden ja hännystelijöiden joukko, jonka kannanotoista puuttuu evankeliumin ääni ja uskon merkityksen korostaminen piispuudessa. Eikö piispuuden tulisi sisältää aivan oleellisena asiana uskon Jumalaan ja sen korostamisen kaikessa toiminnassa? Askolan kohdalla ovat korostuneet muut painotukset.


Samaa mieltä, ellei teksti ole joks sitä mihin viittaat. Kuin siitä revitään se evankeliumi?  Ei niin etteikö pitäisi - en vain ymmärrä kuinka se juuri tuosta löydetään. Vai onko kokonaisus se mikä ratkaisee - kun sitä lakiakin on siellä yhä.

Mutta eikö tämä ollut sen uuden arkkipiispan puhe - tosin nyt on täällä niin huteraa etten ihmettelisi vaikka olisi ollut presidentin. Kiitos toleranssista kuitenkin. Yritän pysyä edes puolitajuissani ja ottaa asiat  :repee: ja sillä pyynnöllä että nyt otatte tekin vähän aikaa... kai tämä selviää...

En itsekään oikein ole pitänyt Askolan markkinoinnista...että nyt on elämän perimmäinen kysymys ratkaistu kun hän sattuu olemaan nainen. Mikä ihmeen perimmäinen se on? tiedähäntä mitä hän itse siitä ajattelee. Täytyy katsoa kuinka juttu rauhoittu kun pääsee emäntä työn makuun. Vielä saattaa olla aikaista vetää johtopäätöksiä. Saame nähdä jos elämme ja noin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.