Kirjoittaja Aihe: Mitä luin viimeksi vol 6  (Luettu 33564 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #30 : 08.12.09 - klo:22:27 »
...yrittää väkisin tunnistaa narsisteja sieltä sun täältä.

Voi olla mutta yritän olla syyllistymättä siihen  :-\
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #31 : 09.12.09 - klo:07:58 »
Hei tosikko, täällä entinen tosikko. Olemmekohan me niitä "..tääl ukkoina jo syntyy sylilapset...). Onneksi on vihdoin alkanut lapsettaa. Leikkimieli ja ilo on pulahtanut pintaan. Radikaali ajattelu antaa vauhtia kalkkis-aivoille, ja armollinen uskokin on vihdoin löytynyt. Toivon sinullekin tällaista takaperin matkan tekoa! :icon_biggrin: :icon_biggrin: :icon_biggrin:

                                  :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #32 : 17.12.09 - klo:07:27 »
Olen nyt puolivälissä Jose´Ignatio Gonza´les Faus´n Taivasten valtakunnan logiikka-kirjaa.
Kovin se on tietenkin oppinutta pohdintaa, mutta muutaman todella selventävän ajatuksen olen saanut.  Kuten pellosta jossa vehnän seassa on sinne vihollisen siroittelemaa rikkakasvin siementä. Toinen ajatus on Jumalan inhimillinen ominaisuus. Häntäkin voi ihmisen hyvä teko ilahduttaa. Ja muutakin hyvää on sulamassa.

Toivon että ymmärrän Hurskaan sian näillä eväillä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #33 : 17.12.09 - klo:12:21 »
- Itse sain päätökseen Fausin Taivasten valtakunnan logiikan, joks yhtä aikaa Holménin Jeesuksen ja yhä meneillään on toistamiseen Gardellin "Om Jesus" joka saattaa paha kyllä jäädä huonolle lukemiselle. Faus oli mahdottoman hyvä, joskin kontekstuaaliteologit saavat minut aina hieman kurtistelemaan kulmiani. 

Lopun yötä lueskelin Anneli Kannon (Kanton?) aika tyhjänpäiväistä mutta hauskaa viihteeksi passaavaa "Piru, kreivi, noita ja näyttelijä" ja tuskasta ähisten viimeisiä kokoonkurottuja omia tuotoksiani, niitä voi selata ja tuhertaa näemmä vain humalassa tai lomalla öiseen aikaan.  Nyt on kuin olisi pari korillista kuteita leikattuna mutta loimilangat asettelemati, ja se saattaa äkkinäisen neuvottomaksi.

Gardellin tämä kirja ei ole yhtä hauska kuin "Jumalasta" oli.  Tämä selittelee liikaa. 
.............................

Mutta kylläpä väki lukee syvämietteistä kirjallisutta.  Minulla oli oheislukemistona nytkin sentään  "Gulla, torpan prinsessa" ja Gardellia lukiessani "Sara Stanleyn tarinat" 

Jos Penalla on lisää hyviä kirjavinkkejä tästä aihepiiristä niitä otetaan kiitollusuudella vastaan.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #34 : 19.12.09 - klo:20:07 »
Viime aikojen kirjoja ovat olleet mm. Markku Salon  tosijuttuja omasta työstään kertova: Varo narsistia. Entiseltä työkaverilta saamani Mauri Sariolan: Näin tekivät ritarit. 

santtu-62

  • Vieras
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #35 : 26.12.09 - klo:01:17 »
Paavo Ruotsalainen. 1777-1852. Juhlakirja.

ps. hieman kesken...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #36 : 26.12.09 - klo:08:46 »
Eilis-iltana oli hiukan aikaa katsella joululahjakirjoja. Miellytävin yllätys oli Jaakko Heinimäen ja Juha Metson toimittama Miina Äkkijyrkkä. Kolmen mielenkiintoisen ihmisen
yhteistyö. Jaakko ja Juha ovat puolituttujani. Jaakko kirjoistaan ja kolumneistaan ja Herättäjäjuhlilta. Juha asui Lahdessa Muotsikassa opiskellessaan aivan työpaikkani lähellä ja meillä oli monituiset keskustelut kuvataiteesta. Miina Äkkijyrkkä on julkisuudenhenkilönä tuttu monille. Tytär teki hänestä jutun Kotilieteen 60-vuotispäivän aikoihin. Siten sain hieman henkilökohtaisempaa kuvaa Miinasta. Samoin ihailin hänen puheitaan ja arvostelujaan Runoraadissa.

Toinen kirja joka kiinnostaa oli Kauko Röyhkän Suursaari. En ole sitä edes avannut. Arvuuttelin vain hänen motivaatiotaan kirjoittaa Suursaaresta.

Sitten tulivat Satu Koskimiehen Hurmion tyttäret, romaani Tulenkantajista:Katri Valasta , Elina Vaarasta ym:sta.
Meri Vennamon kirja isästään veikko Vennamosta ja lappeenrantaisaikalaisen Heikki Hietamiehen muistelmat Iltaa, hyvät ihmiset.
Kyllä tytär osaa kirjoja meille valita. :109:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #37 : 26.12.09 - klo:12:20 »
Lauri Kotilainen - Parempi Lehtijuttu

Jos siitä jotain oppisi.

Seuraavaksi V. Linnan Täällä pohjantähden alla, jos sattuisi sitten elokuviin eksymään.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

myyrä

  • Vieras
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #38 : 26.12.09 - klo:13:39 »
Eero Alen : Linkolan soutajan päiväkirja.

Suosittelen.

"Oikein käsiteltynä nailonverkot ovat ikuisia" (Pentti Linkola)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #39 : 27.12.09 - klo:19:32 »
Antti Hyry: Uuni:

   " – Kun minun pitäisi muurata uuni, leivinuuni, ja minä näin yhdestä kirjasta kuvan tuosta keskipirtistä, että siinä on iso uuni, piisi nurkassa, että vähän katsoisin mallia.
    – Voi, voi, ei siinä sitä enää ole.
...
   – Mutta nyt muistan, Högmanin pirtissä on samanlainen, Laina sanoo.
...
   – Se oli joskus tuhatkahdeksansataakahdeksankymmentä. Tämä seppä Högman, jonka muistokivi kuuluu olevan sillä talon lähellä, oli jo silloin muuttanut pois etelään päin, Pietari sanoi.
   He tulivat Ii-joen rannoille...
...
Uuni oli rapattu ja valkoiseksi kalkittu. Se oli muurattu puolen merin päähän seinistä, perältä ja sivulta, ja oli jäänyt loukko, jossa oli yhtä ja toista ja jonka kautta , jos siellä ei ole tavaraa, pääsee kiertämään uunin ympäri. Uunin suuaukon yläpuolella oli pieni syvennys, sisäänveto, vajaan metrin korkeudelle, ylhäältä kaareva, ja piisin yläpuolella oli lokero tuijulle tai jollekin muulle. Piisin puoleinen nurkka oli pyöristetty parin metrin korkeudelle. Seinän puoleinen nurkka oli jätetty teräväksi. Katon rajassa uunin otsa oli muotoiltu kaarevaksi niin kuin matala valkoinen hattu, jossa vaakasuorat lierit. Ylhäällä otsalla oli kolmen savupelin varret, joitten silmukat oli liitetty katosta roikkuviin kalkittuihin keppeihin, joitten alapäästä emäntä ylettyi peltejä aukomaan ja kiinni panemaan. Otsan edessä oli kalkittuja orsia ja nurkalla, seinän lähellä roikkuivat länget."
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #40 : 28.12.09 - klo:08:47 »
Turkka Hautala: Salo (postmodernin pikkukaupungin ihmisen kuvaus)
Finlandiaehdokas. Esikoisromaani. Salo on varsinainen käpykylä.

Michael Nyqvist: När barnet lagt sig
Nyqvist on Ruotsin tunnetuimpia näyttelijöitä. Hänet adoptoitiin lapsensa.

Viktor E. Frank: Ihmisyyden rajalla (12 vuotta sitten luettu, nyt luen uudestaan)

Manuela Dunn Mascetti: Zen
Kirja tutustuttaa idän omalaatuiseen ajatteluun. Haikuja, koaneja zen budhismista sekä sanontoja.

Isabella Mears: Tao Te Ching - Lao Tzu
Lao Tzun viisauksia 2000 vuoden takaa. Tai ehkä paremminkin Lao Tzun viisauksen perusteella tehtyjä
muistiinpanoja.
Acta, non verba.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #41 : 28.12.09 - klo:10:38 »
Katarina Mazetti: Familjegraven
- hauskaa kieltä, arkiruotsia ja maataloussanastoa, sillä vitsinä on kaupunkilaiskirjastonhoitajan joutuminen karjatilan emännäksi, kylän viimeiselle maitotilalle
- romaani on jatkoa kirjalle Grabben i graven bredvid , jonka olen nähnyt elokuvana (pääosassa Mikael Nyqvist)
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #42 : 28.12.09 - klo:20:41 »
Löysin runon jota en heti unohda:
Auringonlaskun ja iltatähden valoviljaa/ ja kutsun mereltä kuulen/ olkoon rannan hiekkasärkkä vaiti, hiljaa/kun nostan purjeeni tuuleen
Vuoksi mahtava/kuin unessa voimaansa myöntyy/ei vaahtoakaan siinä näy/Merten syvyyksistä ääneti se työntyy/ja sitten kotiinsa käy
Hämärässä illan kanteleen soi kieli/kohta pimeys voittaa/pois kaipuun kyyneleet ja surumieli/kun lähtöhetkeni koittaa
Ajastani ja synnyinseudustani kantaa/luode minut, kauas vie/Mutta toivon: Kapteenini kasvot edessäni hohtaa/kun itse näe en rantaa.

Tämä taitaa olla Tennysonin "Yli rajan"? Tunteeko joku - voi ol parempia käännöksiäkin. Mutta tuli tavaton tunne --- muisti yhtäkkiä kasvaneensa meren rannalla tai oikeammin saaristossa. Ja on aina tavatonta, kun sanomaton saa sanat joita ei itse osaa kirjoittaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #43 : 28.12.09 - klo:20:51 »
Antti Hyry: Uuni

'Uuni' on varauksessa kirjastosta, kuinkahan kauan joudun oottamaan ennen kuin pääsen uunia muuraamaan  :102:

Tänään lueskelin Jaakko Eleniuksen 'Hyvä sana' -kokoelmaa. Lieneekö juhani lukenut?  :icon_wink:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Mitä luin viimeksi vol 6
« Vastaus #44 : 29.12.09 - klo:06:18 »
   " – Täytyy näin suostuttelemalla saada uuni syntymään, niin se nousee itsestään. Sinä olet ollut opetusalalla, ei ne oppilaatkaan pakolla opi, mutta kun niillä on mahdollisuus, ne omia aikojaan rupeavat. Anna niitten rauhassa olla, pistää jonkun tiilen kokeeksi, niin siitä ne.
...
   Tuntui taas vaikealta aloittaa. Minä teen tähän hyvän järjestyksen. En ajattele koko asiaa, teen vain, otan tuosta.
...
   Nyt vain, kun tekee myllyllisen laastia ja tuo tähän, on yksinkertaista aloittaa, hän mietti. Mutta ei ihan nyt.
...
   Kuului, kun ovi aukeni.
   – Olisi marjasoppaa, Hanna sanoi. – Tein pohjan sekamehusta ja panin siihen sekaan tuoreita mansikoita ja tuoreita mustikoita ja banaania. Ja on vielä jäätelöä vähän. Miltä kuulostaa.
   – Hyvältä kuulostaa. Kuule, minä sain päähäni tehdä laastia, vaikka on jo näin ilta, minä tämän muuraan, ei tässä mene kauan, puoli tuntia.
   – Muuraa vain, minä luen lehtiä.
...
– Kävisinkö nyt katselemassa hilloja, Pietari sanoi.
   – Kävisit.
   – Olisinko niin tarmokas.
   – Olisit."

                                                                                             (Antti Hyry: Uuni, s. 120, 140, 142, 143)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024