Kirjoittaja Aihe: Syksy  (Luettu 33775 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Suvikki

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Vs: Syksy
« Vastaus #15 : 17.08.09 - klo:15:29 »
Syksy on paras vuodenaika - sikäli kun niitä voi paremmuusjärjestykseen laittaa: pääasia on, että niitä on neljä ja että vuorollaan vaihtuvat.  Alkusyksyn sadonkorjuun ja täyttymyksen aika on hyvä, ja sitten hidas hyytyyminen talveen. Ja vielä on tulossa myöhäisen ruskan tummuvat ja haalistuneet värit, sumut, käännetyn maan tuoksu, rauhoittava pimeys - jota tosin taajamien valosaaste pilaa parhaansa mukaan.

Viime öinä/iltoina olen iloinnut tähtitaivaasta (perseidien tähdenlennot, Jupiter komeana kaakossa) ja hämärässä lentelevistä lepakoista.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Vs: Syksy
« Vastaus #16 : 17.08.09 - klo:15:52 »
Sulttaanin tähtisumu, jupitero ja saturnussi :repee:

http://www.youtube.com/watch?v=k9YUp2OQCyg

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Syksy
« Vastaus #17 : 17.08.09 - klo:17:24 »
Ensinnäkin, nyt on elokuu, ja minusta tämä on LOPPUKESÄÄ eikä syksyä.

Alkusyksyllä on mukavaa  poimia puolukoita ja vaitaa pyörälenkit kävelylenkkeihin, kunhan ilmat jäähtyvät. Ne ovat ihan mukavaa aikaa.

Sitten lokakuun lopulla pimeässä ja vesisateessa ei ole enää niin mukavaa. Miksei siinäkin ole puolensa, jos vaikka ompelee tai tekee jotain muuta mukavaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Syksy
« Vastaus #18 : 17.08.09 - klo:18:22 »
Meille suomalaisille, jotka saamme kokea neljä vuodenaikaa, vuodenaikojen vaihtelu on suuri rikkaus.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Syksy
« Vastaus #19 : 17.08.09 - klo:21:07 »
Meille suomalaisille, jotka saamme kokea neljä vuodenaikaa, vuodenaikojen vaihtelu on suuri rikkaus.

Mitä mieltä olet syksystä?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Syksy
« Vastaus #20 : 17.08.09 - klo:21:38 »
Syksy 
Herra armahda.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Syksy
« Vastaus #21 : 17.08.09 - klo:22:02 »
Tämä loppukesä on aivan ihanaa  :eusa_clap:  :109:  :icon_biggrin:

Syksykin on hyvää aikaa. Mikään ei ole niin mukavaa, kuin sienestys ja puolukkaretket. Meikäläisittäin sanottuna: Käydään puolassa.  :023:

Silloin kun on sateinen ja myrskyinen ilma, on mukava olla sisällä ja lueskella. Vaikka ei sade ole mikään ulkoiun este. Sateella vaan ei voi kerätä marjoja eikä sieniä.
Syysruska kruunaa syksyn.
Sitten tulee ihanat kirpeät ensipakkaset, jotka huurtavat viimeiset ruskaiset lehdet.
Minä nautin syksystä. Olen kuvitellut sen johtuvan siitä, että olen keväällä syntynyt. Siskolla juttu on juuri päinvastoin. Hän on syksyllä syntynyt ja rakastaa kevättä. Mutta Viisveisaaja ei istu tähän muottiin. Siis olen varmaan tehnyt vääriä johtopäätöksiä.
Pyryharakka

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Syksy
« Vastaus #22 : 17.08.09 - klo:22:09 »
Mitä mieltä olet syksystä?

Rasittavin vuodenaika minulle sairauteni vuoksi, mutta parempi, kuin kokemani sadeajat ja erityisesti "talvet" Libanonin vuoristossa (räntää ja lunta). Siellä sade tulee vaakasuoraan kovan tuulen saattelemana ja vaatetta ei ole koskaan riittävästi, kun aamuisin saattaa olla jopa pakkasasteita. Korkealla Moorian vuorella (Jerusalemissa) turkki on tarpeen "talvella", ja sekään ei aina ole riittävä. Ei Espanjankaan talvessa ole aina hurraamista - kylmää ja kosteaa. Afrikan sadekaudestakin on kokemuksia, mutta niistä taitaa tarkemmin tietää Pena? Suomessa syksy on kuitenkin pimeydestä huolimatta minusta varsin siedettävä ja jopa nautinollinen, kun sen osaa ottaa oikein ja nauttia sen monista mahdollisuuksista tunnelmineen ja levon tuomine mahdollisuuksineen - niin kuin foorumin kirjoituksistakin on ilmennyt. Hyvää kirjojen parissa vietettävää syksyä foorumilaisille!
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Syksy
« Vastaus #23 : 17.08.09 - klo:23:29 »
Ambomaan vuodenajat ovat kylmä kausi, kuuma kausi ja sadekausi. Sateet siis tulevat viilentämään kovia helteitä ja muuttavat kulottuneen maiseman vihreäksi. Kylmä kausi on samaan aikaan meidän kesämme kanssa. Eri puolilla Afrikkaa on vuodenajoilla erilainen rytmi, mutta sateet tulevat yleensä kuumuuden seurauksena. Päiväntasaajalla sataa kai aina.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Syksy
« Vastaus #24 : 18.08.09 - klo:19:34 »
Sulttaanin tähtisumu, jupitero ja saturnussi :repee:

http://www.youtube.com/watch?v=k9YUp2OQCyg
Pooh,,ei ollu hauska.

http://www.youtube.com/watch?v=JJCgINccuuM
on sentään kyse Avaruudesta.
Kunnioitusta pleace.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Syksy
« Vastaus #25 : 18.08.09 - klo:21:01 »
Ambomaan vuodenajat ovat kylmä kausi, kuuma kausi ja sadekausi. Sateet siis tulevat viilentämään kovia helteitä ja muuttavat kulottuneen maiseman vihreäksi. Kylmä kausi on samaan aikaan meidän kesämme kanssa. Eri puolilla Afrikkaa on vuodenajoilla erilainen rytmi, mutta sateet tulevat yleensä kuumuuden seurauksena. Päiväntasaajalla sataa kai aina.

Afrikasssa ollessani tein safarimatkat Ngorongoroon ja Serengetiin. Vuoden aika oli talvi. Paikallinen opas oli pukeutunut toppaliiveihin ja villapipoon, meillä matkalaisilla oli vain lyhythihainen paita - eikä aina sitäkään. Taukopaikoilla etsimme puiden varjoa, oppaamme nautti auringon lämmöstä. Serengetissä satoi yhden päivän ajan kaatamalla. Seuraavana päivänä tehty retki leijonien oleskelualueille oli meille kova ponnistus, kun maastoauto juuttui tuon tuostakin punaiseen liejuun. Maa niillä alueilla on punaista - rautapitoisuudesta johtuen.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Syksy
« Vastaus #26 : 18.08.09 - klo:21:21 »
Serengeti on ihan päiväntasaajan kupeessa. Aurinko keikkuu sieltä katsoen kesäkuuksi pohjoiseen ja joulukuuksi etelään. Pari kertaa vuodessa se paistaa suoraan keskitaivaalta. Nähtävästi siellä on kuuminta maaliskuussa ja syyskuussa. Pallollamme on monenlaisia ilmastoja.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Syksy
« Vastaus #27 : 18.08.09 - klo:22:29 »
Oikein virkistyin, kun ilmat muuttuivat vähän vaihtelevammiksi. Johan sitä lämmintä vihreää kestikin. Eih keskikesällä edes ajatus juokse. Ja olin vielä suurimman osan ajasta maalla. Sen minkä sain kivikylässä olla, olin työn touhussa. Betonin keskellä kesäkin sentään menettelee. Onneksi on kohta syksy. Yöt ovat jo pimeitä. Töihin lähtiessä pitää laittaa mittarivalot päälle, että näkee varoa ylinopeutta. Olen katsellut sadevarusteita ja miettinyt, mikä reppu pitäisi parhaiten vettä. Onkos kenkärasvaa riittävästi?

Aivot vähitellen aktivoituvat helteen hidastamasta löntystelystä syksyn ärhäkkään aktivismiin. Saunasta tuli taas sivistävää luettavaa, keskustelunaiheet vaihtelivat soitinrakennuksesta liberalismin asemaan puoluekentässä. Kameran suljin sai saunan jälkeen pitkästä aikaa kyytiä - kuka hullu sitä keskikesällä jaksaa kuvata? Tuuli tohahtelee juuri mukavasti ikkunan takana, ehkäpä vielä sadettakin ropsahtaa. Paita on viime päivinä kastunut helposti, ilman kosteus lupailee ensimmäisiä aamusumuja. Kohta pääsee puolukkaan, Lapissa on ollut jo maa valkoisena.

Parempaan päin ollaan menossa.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Syksy
« Vastaus #28 : 18.08.09 - klo:22:47 »
Oikein virkistyin, kun ilmat muuttuivat vähän vaihtelevammiksi. Johan sitä lämmintä vihreää kestikin. Eih keskikesällä edes ajatus juokse. Ja olin vielä suurimman osan ajasta maalla. Sen minkä sain kivikylässä olla, olin työn touhussa. Betonin keskellä kesäkin sentään menettelee. Onneksi on kohta syksy. Yöt ovat jo pimeitä. Töihin lähtiessä pitää laittaa mittarivalot päälle, että näkee varoa ylinopeutta. Olen katsellut sadevarusteita ja miettinyt, mikä reppu pitäisi parhaiten vettä. Onkos kenkärasvaa riittävästi?

Aivot vähitellen aktivoituvat helteen hidastamasta löntystelystä syksyn ärhäkkään aktivismiin. Saunasta tuli taas sivistävää luettavaa, keskustelunaiheet vaihtelivat soitinrakennuksesta liberalismin asemaan puoluekentässä. Kameran suljin sai saunan jälkeen pitkästä aikaa kyytiä - kuka hullu sitä keskikesällä jaksaa kuvata? Tuuli tohahtelee juuri mukavasti ikkunan takana, ehkäpä vielä sadettakin ropsahtaa. Paita on viime päivinä kastunut helposti, ilman kosteus lupailee ensimmäisiä aamusumuja. Kohta pääsee puolukkaan, Lapissa on ollut jo maa valkoisena.

Parempaan päin ollaan menossa.

Mt

Olisiko auttanut kesähelteellä, jos olisit ottanut sen tuohinaamarin pois päästä? :icon_biggrin:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Syksy
« Vastaus #29 : 19.08.09 - klo:08:36 »
Olisiko auttanut kesähelteellä, jos olisit ottanut sen tuohinaamarin pois päästä? :icon_biggrin:

Pannaan harkintaan, jos vaikka ensi kesäksi pari aukkoa...

Mt