Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 12  (Luettu 30102 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #120 : 17.05.19 - klo:08:21 »
Mutta eikö ole ihmeellistä, että me olemme niin arkoja ja heikkouskoisia? Kristus antautuu meille kaikkineen, tarjoaa meille taivaallisia, iankaikkisia tavaroitaan, armoa, syntien anteeksiantamusta, iankaikkista vanhurskautta, elämää ja autuutta, kutsuu meitä veljikseen ja kanssaperillisikseen, mutta me pelkäämme häntä hädässämme ja pakenemme häntä juuri silloin, kun eniten tarvitsisimme hänen apuaan ja lohdutustaan.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #121 : 18.05.19 - klo:08:49 »
Siitä muistuukin mieleeni eräs tapahtuma, joka sattui minulle koululaisena, kun erään toisen pojan kanssa kuljin laskiaisena tavan mukaan laulamassa ihmisten ovien edustalla, siten saadaksemme makkaroita. Muuan kaupunkilainen kujeili kanssamme ja huusi: 'Mitä teette, pojannulikat? Tästä saatte!' Hän tuli juosten luoksemme kädessään kaksi makkaraa, jotka aikoi antaa meille. Mutta minä ja kumppanini pelästyimme hänen huutoaan ja pakenimme tuota miestä, joka oli aikonut tehdä meille hyvää eikä mitään pahaa. Hän rupesi pyytämään meitä tulemaan takaisin, puhutteli meitä ystävällisesti, ja kun jälleen palasimme hänen luokseen, saimme häneltä makkarat.
Samoin käyttäydymme rakasta Jumalaamme kohtaan, 'joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa'*. Mutta me pakenemme häntä ja ajattelemme, ettei hän ole armollinen Jumalamme, vaan ankara tuomarimme!


Martti Luther

*Room. 8:32

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #122 : 19.05.19 - klo:07:55 »
Lapset ovat parhaassa suhteessa Jumalaan, nimittäin mitä heidän uskoonsa ja elämäänsä tulee. Me vanhat houkkiot vaivaamme itseämme ja tuotamme itsellemme tuskia tutkistellessamme, onko sana tosi, mitenkä se on mahdollista, mutta lapset yksinkertaisessa, puhtaassa uskossaan pitävät sitä varmana ja totena eivätkä epäile.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #123 : 20.05.19 - klo:07:37 »
Jos haluamme tulla autuaiksi, niin meidät tulee heidän (lapset) esimerkkiään seuraten luottaa yksin sanaan. Mutta paha, ilkeä paholainen osaa sen taitavasti temmata meiltä pois ennen kuin huomaammekaan ja osaamme olla varuillamme, Aina tulee uusia asioita ja toimia, jotka vetävät huomiomme puoleensa.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #124 : 21.05.19 - klo:08:05 »
Oikeat uskovaiset luulevat aina, ettei heillä ole uskoa. Sen tähden he sotivat, taistelevat, kilvoittelevat ja ahkeroivat lakkaamatta säilyttääkseen ja lisätäkseen uskoa. Heidän laitansa on samoin kuin hyvien ja taitavien työntekijöiden, jotka aina näkevät ja huomaavat, että heidän töissään on puutteita ja vikoja, vieläpä paljonkin; mutta hutilukset luulevat, ettei heiltä puutu mitään, vaan että kaikki, mitä he tekevät ja valmistavat, on aivan täydellistä.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #125 : 22.05.19 - klo:06:55 »
Me emme erota uskoa Pyhästä Hengestä, joka juuri on sanassa oleva varmuus, ja se annetaan sanan kautta eikä ilman sitä.
Tämän johdosta sanoi tri Heneck: "Jos sanotte, että Pyhä Henki on varmuus Jumalasta, niin silloinhan on kaikilla lahkoilla ja hurmahengillä Pyhä Henki, nehän ovat aivan varmoja siitä, että heidän uskonsa ja oppinsa on oikea." Siihen vastasi Luther: Sakramenttilaisilla* ja muilla haaveilijoilla ei voi olla mitään varmuutta oppinsa oikeudesta, sillä he eivät pidä kiinni sanasta, vaan omasta sen tai tämän tekemisestä riippuvasta vanhurskaudestaan. Vaikka he tekevätkin paljon töitä, niin heidän täytyy kumminkin aina epäillen kysyä: "Kuka tietää, kelvanneeko se Jumalalle? Tokko olen tehnyt tarpeeksi hyvää? Tai: minä olen kelvoton ja kurja syntinen, syntini ovat liian suuret."


Martti Luther

(*Tarkoittaa reformoituja ja muita, joilla on samanlainen käsitys sakramenteista. Luther mainitsi tässä myös muhamettilaiset ja paavilaiset.)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #126 : 22.05.19 - klo:07:49 »
VK  534 Yö synkkä aivan hämmästyi

Saksassa 1557


 
1.
Yö synkkä aivan hämmästyi,
kun päivä kirkas lähestyi.
Sinua, Herra, kiitämme
ja armoasi anomme.
Omasi olla tahdomme.

2.
Oi Herra kaikkivaltias,
Isämme hyvä, laupias,
taas yöllä meitä varjelit,
soit suojaksemme enkelit
ja kaiken pahan karkotit.

3.
Me siitä sydämestämme
nyt tuomme kiitosuhrimme.
Tahdomme Isän lapsina
taas uuden armon voimalla
sinua yksin palvella.

4.   
Jeesuksen kautta tänäänkin
katsomme Isän kasvoihin.
Me heikkoina ja tyhjinä
pyydämme Pyhää Henkeä:
Varjele meitä synnistä.

5.
Suojaasi sulje päivät, yöt,
myös ajatukset, puheet, työt.
Ravitse sielu sanalla
ja kaikki kauna sovita,
pois pelko meistä karkota.

6.
Kunnia, kiitos Isälle
ja ainoalle Pojalle,
ylistys armon Hengelle,
vaivoissa virvoittajalle
ja lohdutuksen tuojalle.
   
 
Jaakko Finno virsikirjaan 1583. Uud. Elias Lönnrot 1870, Julius Krohn 1880, Anna-Maija Raittila 1976.

 

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #127 : 25.05.19 - klo:07:27 »
SV 216  Niin koitti päivä iloinen

https://www.youtube.com/watch?v=4WN9dZDBt-Y


1. Niin koitti päivä iloinen,
veisaamme: kiitos Jeesuksen,
kun pelastuksen meille toit,
kun pelastuksen meille toit,
yön jälkeen uuden valon soit.

2. On aurinkosi loistava,
vaan vaellamme varjoissa.
Säteesi anna lämmittää,
säteesi anna lämmittää,
rakkautesi sytyttää.

3. Kirkkautesi valaiskoon,
armosi aina loistakoon.
Se joka aamu uusi on,
se joka aamu uusi on,
saa siitä toivon toivoton.

4. Oi Jeesus, ole ruokamme,
ravinto, leipä köyhälle.
Vie meidät armolähteen luo,
vie meidät armolähteen luo,
janoisen siitä juoda suo.

5. Sinussa saamme riemuita,
vain sinä olet auttaja.
Kuoleman kärsit ristillä,
kuoleman kärsit ristillä,
syntisten olet ystävä.

6. Nyt kuule, Jeesus armias
ja ole meille laupias.
Jos ristisi ei lohduta,
jos ristisi ei lohduta,
ei ole muuta toivoa.

7. Oi Jeesus, meitä armahda,
suo valon loistaa taivaasta,
ja ole läsnä alati,
ja ole läsnä alati,
rakenna seurakuntaasi.

Mahd. Henrik Renqvist 1827, uud. W. Malmivaara 1893, VK 1938, J. Löytty 2015


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #128 : 26.05.19 - klo:07:40 »


VK 373  Jeesus, kuule rukoukset

Armas Maasalo 1920

https://www.youtube.com/watch?v=Vqvt0q4zxTg
 
1.
Jeesus, kuule rukoukset
köyhän, kurjan syntisen,
heikoimmatkin huokaukset
ahdistetun sydämen.
Jalkojesi juureen vaivun
pääni ristiin painaen.
Siinä turvallisin mielin,
Jeesus, sua rukoilen.

2.
Haavojasi lähemmäksi,
lähemmäksi ristiä
kaipaa köyhä sydämeni
nytkin, tällä hetkellä.
Anna Pyhän Hengen voimaa,
tulta lamppuun sammuvaan.
Yö on synkkä, Ylkä viipyy,
milloin tulet noutamaan?

3.
Riennä siis jo ristin turviin,
haavoitettu syntinen!
Taakat, huolet kirpoavat
luona rakkaan Jeesuksen.
Kaipuu kasvaa sydämessä
taivaan kotiin ihanaan.
Jeesus, milloin pääsen sinne
harppuani soittamaan?
   
 
Jenny Pohjala 1919. Virsikirjaan 1986.

 

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #129 : 26.05.19 - klo:08:38 »

   Kiitos, Riitta!

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #130 : 27.05.19 - klo:06:58 »
Vaikka he tekevätkin paljon töitä, niin heidän täytyy kumminkin aina epäillen kysyä: "Kuka tietää, kelvanneeko se Jumalalle? Tokko olen tehnyt tarpeeksi hyvää? Tai: minä olen kelvoton ja kurja syntinen, syntini ovat liian suuret."

Mutta kristitty on varma uskossaan, tietää sen ja siksi hän sanoo: En kysy, olenko pyhä vai kelvoton, vaan uskon Jeesukseen Kristukseen, joka yksin on Lunastajani ja jonka Jumala on meille tehnyt, niin kuin Paavali sanoo 'viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi'*. Sen vuoksi voi yksin Pyhä Henki kutsua Jeesusta Herraksi. Pyhä Henki saarnaa ja kirkastaa Kristusta. Kaikki muut kiroavat Kristusta ja julistavat hänet kirotuksi.

Martti Luther

(*1. Kor. 1:30)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #131 : 28.05.19 - klo:06:47 »
Sen tähden on Pyhä Henki sanassa oleva varmuus, eikä Kristuksen vanhurskautta tarvitse epäillä, kuten lahkot tekevät, jotka sanovat: kuka tietää, minä toivon jne. Siten jää asia vain epävarmaksi luuloksi tai toivomukseksi. Mutta hurskas ja oikea kristitty sanoo: minä teen niin paljon kuin voin, ja mitä en voi, siitäkin tiedän, että Jeesus Kristus, joka on edestäni kuollut ja kuolleista ylösnoussut, on minun puolestani täyden tehnyt ja maksanut Isälle ja täydellisesti sovittanut minut. Sitä lohdutusta ei kukaan voi minulta ottaa, että Kristus on minun lunastajani. Siihen tyytyy Herra Jumalamme ja omatuntomme. Mutta omavanhurskas voi vain epäillä ja sen täytyy aina sanoa: toivon sitä, toivon sitä!

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #132 : 29.05.19 - klo:07:45 »
Niin olin itsekin, paavikunnassa vielä ollessani, röyhkeä tekopyhä. Kun olin toimittanut messun ja rukoillut, niin luotin siihen. Mutta sitä en silloin huomannut, etten luottanutkaan Jumalaan, vaan omaan vanhurskauteeni. En kiittänyt Jumalaa sakramentista, vaan hänen täytyi kiittää minua ja tulla iloiseksi siitä, että minä uhrasin hänelle hänen Poikansa, jota häpäisin ja pilkkasin. Ja kun olimme aikeissa mennä pitämään messua, käytimme sananpartta: 'Tahdon mennä ylentämään neitseelle lasta'.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #133 : 30.05.19 - klo:09:12 »
On mitä suurimmassa määrässä vahingollista, kun ihmiset luulottelevat uskovansa ja hyvin taitavansa evankeliumin. Niin tekevät itsekylläiset henget, jotka, kun ovat kuulleet tai lukeneet yhden tai pari saarnaa, luulevat jo syöneensä Pyhän Hengen sulkineen päivineen ja sepittävät itse itselleen uskon, vaikka se on yksin Jumalan työ. Niin he elävät suuressa suruttomuudessa luullen töineen päivineen olevansa autuaita. Mutta toiset arvelevat, että he kuolinhetkellä voivat käyttää sellaista tietoa.

Martti Luther

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 12
« Vastaus #134 : 31.05.19 - klo:07:08 »
Luther meni kerran tohtori Jonaksen ja maisteri Veit Dietrichin ynnä muiden pöytäkumppaniensa kanssa ruuan jälkeen kävelemään kaupungille. Siellä Luther jakoi almuja köyhille. Niin teki Jonaskin lausuen: "Kuka tietää, miten Jumala sen jälleen maksaa minulle takaisin". Siihen vastasi Luther hymyillen: "Ikään kuin Jumala ei olisi Teille sitä jo maksanut; tulee antaa vapaasti puhtaasta rakkaudesta, mielellään!"