Minä olen kokenut "lutheruksen" mainitut sanavalinnat kritiikkinä ja jonkinlaisen ulkopuolisuuden ilmentyminä. "Meille sisäpiiriläisille" herännäisyyden muodot ovat niin itseämme, että niiden avaaminen ja esitteleminen ja käyttäminen muussa kuin totutussa yhteydessä - toisin kuin on ollut tapana - tuntuu paljastavalta.
Olen saanut vaikutteita seurakunnassani liikkuessa muista herätysliikkeistä, joten niistä on tullut osa itseäni kerrostumana herännäisyyden päälle päinvastoin kuin Riitta-mummi, jonka kehitys on kulkenut "ramiksista" (= Kansanraamattuseura...) tänne. Ehkä herännäisyytesi on kuitenkin niin ohutta, ettei se kestä poikkeamia niinkuin yleensäkin vastakääntynyt tarrautuessaan tuoreisiin ahaa-elämyksiin - joita aika väistämättä kuluttaa, joita se seuloo ja vatuloi.
Körttiläisyyteni on täytynyt - jos mahdollista - alentua vieläkin alemmaksi kuin "alimmalle porraspuulle", ei suinkaan missään positiivisessa mielessä, pois se minusta, vaan yksinkertaisesti käytännöllisyyden pakosta, sillä isäni ja nyt siis minunkin lempisanontaa käyttääkseni "seurakunta on sekalainen".
Olen ilmeisesti omaksunut ja biologian lain mukaisesti seurannut pappi-isäni jalanjälkiä paimenasenteen suhteen: lauman persoonallisuuksista johtuvat hajaantumispyrkimykset haastavat etsimään uusia ilmaisuja ja vanhoille sanonnoille uusia yhteyksiä.
Suomessa puhutaan erilaisia murteita, joissa muiden muassa karjalaiset "miukuttelevat ja siukuttelevat" samankaltaisella intonaatiolla kuin romanit, ja savolaiset "viäntelevät ja kiäntelevät" sanoja "suattaapa olla vuan suattaapi olla olemattakin". Eteläpohjalaisuuskaan ei lähde ihmisestä pois vaikka lipeällä pesisi, joten eteläpohjalaisenkin tunnistaa jo puheesta. Myös maamme herätysliikkeissäkin puhutaan monenlaisia murteita, joista erottaa jo puheesta, oletko kansanlähetysläinen, lestadiolainen, helluntailainen tai körttiläinen vai joku muunlainen uskovainen.
Raamatustakin voimme lukea, miten Pietarin puhuma murre paljasti hänen olevan samaa joukkoa kuin galilealainen Jeesus (Matt. 26: 73), ja Tuomarien kirjasta (Tuom. 12: 5-6) sanooko joku "shibbolet" vai "sibbolet". Herätysliikkeiden uskovaisiin onkin lujasti iskostunut meikäläshenki, josta jo herätysliikemurteesta erottaa, kuuluuko joku meikäläisiin vai teikäläisiin, jota "alatien maan matonen" hämmästyy. Mutta kiitos Jumalalle, Jeesuksessa Kristuksessa ei ole juutalaista, pakanaa, kreikkalaista, ei miestä eikä naista, vaan eläviä kiviä Jumalan rakennuksessa kulmakivenä itse Kristus.
Ja otsikkoon. Väkivallan kierre jatkuu Israelissa.
Lähde
Israelin joukot ampuneet kolme uhkaavasti käyttäytynyttä palestiinalaista – Israelin mukaan sen sotilaita heitettiin räjähteellä
https://yle.fi/uutiset/3-11169383