Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 10  (Luettu 39227 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #75 : 09.07.18 - klo:08:13 »
VK  923   Silmäni aukaise

https://www.youtube.com/watch?v=pMHA6QlMXl4
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #76 : 10.07.18 - klo:07:51 »
Sinä, joka odotat elämääsi Pyhää Henkeä, mutta arvelet, tuleeko hän tämmöisen syntisen sydämeen, sinä kuulet nyt: sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi hänen nimensä kautta. Ja tässä sanassa Pyhä Henki tulee, niin kuin se tuli kerran kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat. Pyhä Henki ei olekaan joidenkin harvojen ja valittujen erikoislahja. Se tulee jokaiselle, joka uskoo häneen. Hämmästyttävää tässä on se, että Pyhä Henki tulee niiden päälle, joilta omasta ja ympäristön mielestä puuttuvat kaikki edellytykset. Tätä sadanpäällikkö Korneliuksen kodissa kerran hämmästeltiin, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin. Kielillä puhumista, joka siinä tapahtui, ei sen sijaan hämmästelty. Pidettiin luonnollisena sitä, että tapahtuu sellaista, mihin ei ole totuttu joka päivä, kun Pyhä Henki tuo iankaikkisen elämän tuulahduksen.

Pentti Simojoen radioaamuhartaus 9.6.1981

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #77 : 11.07.18 - klo:08:02 »
Evankeliumin vertauksen* varsinainen sanoma ei kuitenkaan ole ihmiselle esitetty vaatimus. Kun köyhä työläinen löytää aarteensa ja kun rikas liikemies saa haltuunsa etsimänsä helmen, yhteistä heille on suunnaton löytämisen ilo. Vaikka toinen tekee löytönsä sattumalta ja toinen järjestelmällisen etsinnän jälkeen, molemmat kokevat löytönsä yllätyksenä ja ovat suunniltaan ilosta. Aivan tavallinen päivä on tuonut mukanaan mittaamattoman arvokkaan ja iloisen yllätyksen. Olennaisinta vertauksessa ei siten ole, että miehet myyvät kaikki, vaan heidän kokemansa sanoinkuvaamaton ilo. Se, mitä he tekevät löydön jälkeen on vain tuon ilon purkautumista eikä suinkaan ilon löytämisen ja siihen pääsemisen edellytys. Kun aarre ensin löytyy, sen jälkeen kyllä selviää, mitä on tehtävä.

Juha Sepon radioaamuhartaus 13.10.1976

* Matt. 13:44-46

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #78 : 12.07.18 - klo:07:25 »
Syvin kokemus Kristuksesta on se, että hän antaa meille syntimme anteeksi ja vapauttaa meidät taakoista ja ahdistuksista. Tämä kokemus voittaa kaiken muun katselemisen ja kuulemisen kautta saadun vakuutuksen Kristuksen kirkkaudesta, sillä se tapahtuu meissä itsessämme, minussa. Kristus antaa meidän syntimme anteeksi - sellaisetkin, joille meidän on vaikea antaa nimeä ja joita meidän on vaikea myöntää omiksi synneiksi. Hänen anteeksiantamuksensa ulottuu niihinkin ahdistuksiin, joille emme osaa antaa edes nimeä.

Kerttu Inkalan radioiltahartaus 8.8.1984

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #79 : 12.07.18 - klo:08:28 »
VK   301  Kirkasta oi Kristus

https://www.youtube.com/watch?v=niNrkVfwE2A
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #80 : 13.07.18 - klo:10:10 »
Ei meistä ole kärsimyksen selittäjiksi, vaikka me aavistelemmekin, että kärsivät lähimmäisemme ovat kutsutut pyhään palvelustehtävään meidän säilyttämiseksemme uskossa, toivossa ja rakkaudessa. Hiljaa, niin kuin oppilaat opettajansa edessä, meidän on kärsivien luona oltava, mutta Herran sanan ”Katso, kätteni hipiään olen minä sinut piirtänyt” me olemme kuitenkin oikeutetut ja velvolliset jokaiselle heistä välittämään. Ei ole Herra ketään milloinkaan yksin Getsemanen taisteluihin lähettänyt. Teidänkin luoksenne, ahdistetut ystävät, ovat jo tulossa ne Jumalan enkelit, joiden kuuluu suorittaa teille palvelusta. Sanokaa sen tähden, sanokaa yhdessä meidän kaikkien Jumalan uskollisuutta niin helposti epäilevien kanssa: ”Eipä Isä heitä lastaan.”

Osmo Alajan radioaamuhartaus 10.9.1957

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #81 : 14.07.18 - klo:07:15 »
Kun on puhe sisäisistä kärsimyksistä, niin Jumalaa pelkäävän täytyy usein kärsiä enemmän kuin jumalattoman. Hänellä on viimeinen sota, jumalattomilla taas taas viimeinen rauhanpäivä, kun hänen tuntonsa ei ole vielä herännyt puhumaan. Mutta Herran armosta osalliset eivät ole noissa viime taisteluissa sittenkään synkeän orjuuden alaisia. He tietävät, että heidän Vapahtajansa elää, hän, joka on ylösnousemus ja elämä. He tietävät, että heillä on sellainen armahtaja, joka ei jätä heitä yksin kuoleman avuttomimpanakaan hetkenä. Heillä on sama usko kuin Pietarilla, joka sanoo: ”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on synnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleista nousemisen kautta.” Hänessäkö on sinun toivosi?

Tatu Malmivaaran radioaamuhartaus 4.4.1946

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #82 : 14.07.18 - klo:08:14 »
VK   632  Nyt ylös sieluni


1.
Nyt ylös, sieluni,
mullasta nouse tästä,
jo riennä eteen taivaan valtaistuimen!
Ja vaikkei silmäni
valoa Herran kestä,
luo Jumalan ja Karitsan käy riemuiten.
Iäiseen iloon
ja juhlaan jaloon
Karitsan suuriin häihin olet kutsuttu.
Armosta Jumalan
saat taivaan kunnian,
aarteesi kauniin, perintösi ikuisen.
Siis taivaan juhlaan kiiruhda jo kiittäen.

2.
Saan kerran herätä
Herrani kaltaisena,
saan kirkastetuin silmin nähdä Jumalan.
En enää ikänä
vaikerra janoisena,
kun häissä valmis morsian on Karitsan.
Saan kruunun siellä
ja puvun vielä,
tuon pyhäin vaatteen, Kristuksen vanhurskauden.
Saan syntisyyteni,
syyn kyyneleihini,
pois heittää, vaihtaa kunniaan ja pyhyyteen
ja kyyneleni kiitosvirteen iäiseen.

3.
Kun täällä puolittain
silmillä hämärillä
saan Herraa kaukaa katsella jo riemuiten,
kun taivaan ihanain
äänien sävelillä
jo täällä voimaa on - oi päivää Kristuksen!
Hetkeni täyttää,
voimansa näyttää
jo täällä taivaan ihmeellinen rakkaus.
Vaan milloin aavistan
sen juhlan korkean,
kun uutta virttä laulan kanssa pyhien,
niin aivan maahan painaa juhla autuuden.

4.
Siell' kaunis kannel soi,
veisaamme virttä uutta,
ei koskaan lopu se, ei koskaan vanhene.
Täällä en lauluun voi
saada sen ihanuutta,
kuitenkin laulan ylistystä Herralle.
Hän verellänsä
ja hengellänsä
myös minut Jumalalle lunastanut on.
Kunnia, kirkkaus,
voima ja ylistys
sinulle, Jeesus, ikuisesti kaikukoon.
Ja taivas, maa ja meri aamen vastatkoon.
   
 
Johan Kahl 1745. Suom. Halullisten sieluin hengelliset laulut 1790. Uud. Wilhelmi Malmivaara 1901. Virsikirjaan 1938. Uud. Niilo Rauhala 1984.

https://www.youtube.com/watch?v=N7jq2LFhM9I

 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #83 : 15.07.18 - klo:07:16 »
Herran kanssa me saamme tänäänkin astua uudistettuun elämänsuhteeseen. Hänessä, hänen ristinsä ja verensä kautta, meillä on rauha Jumalassa. ”Hänessä on iloa, ihmeellistä lepoa!” Tässä on suuri lahja ylhäältä.
Mutta lahja velvoittaa. Jeesus pyrkii rauhantuhtinaana meidän ulkopuoleltamme sisälle sydämemme asukkaaksi. Meidän on nyt syytä kysyä itseltämme ja toinen toiseltamme: avaammeko me kolkuttajalle? Raamattu ilmoittaa meille tänään, että kolkuttaja on itse Elämän Herra, joka on oleva rauha ja joka tahtoo olla meidänkin rauhamme. Hänellä on ihmeelliset lahjat mukanaan kaikille meille tätä päivää varten.


Yrjö Knuutilan radioaamuhartaus 17.3.1952

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #84 : 17.07.18 - klo:07:07 »
Vain Kristus yksin voi sanoa: ”Minä olen maailman valkeus.” Kenellä muulla kuin hänellä on valtuudet kuuluttaa: ”Rauhan minä jätän teille; minun rauhani, sen minä jätän teille.” Hän, joka kerran sanoi: ”Minä olen elämän leipä”, hän yksin pystyy tuomaan täyden tyydytyksen elämän nälkään ja tarkoituksettomuuteen. Turhaan hän ei sano: ”Minä olen tullut, että teillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.”

Heikki Vaahtoniemen radioaamuhartaus 1.10.1981

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #85 : 17.07.18 - klo:08:12 »
VK  536  Kristus, valo valkeuden

https://www.youtube.com/watch?v=Bee9bfZS2jI
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #86 : 18.07.18 - klo:07:40 »
Jos ihmiselle kirkastuu, että Jumala katsoo häntä rakkaudella, hän alkaa nähdä itsensä sellaisena kuin Jumala on hänet luodessaan tarkoittanut. Hän ymmärtää, että hän on Jumalan luomana ainutkertainen, suorastaan ihme, kuten psalmin kirjoittaja vakuuttaa: ”Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä.”

Eeva Hurskaisen radioiltahartaus 12.12.2003

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #87 : 19.07.18 - klo:07:11 »
SV  215    Taas kiitän, Isä taivaan


1. Taas kiitän, Isä taivaan,
kun väistynyt on yö.
Ja uusi aamu koittaa
ja alkaa päivän työ.
Suojelit kotiani,
kaikkia rakkaitani,
sain olla murheeton.

2. Sokea, raukka lienen,
laupias Herrani.
En muista enkä huomaa,
kun annat lahjasi.
Suo silmävoidettasi,
runsaalla armollasi
alaston vaateta.

3. Jumala, kuuron korvat
jo kuuleviksi tee.
Suo, että sydämeni
ääntäsi kuuntelee.
Kuin lasta äidin rinta
ravitsee pienoisinta,
niin ruokkii sanasi.

Lars T. Nyberg 1745, suom. E. Lagus 1790, uud. W. Malmivaara 1893, J. Haavio 1971, J. Ikola 2016
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #88 : 19.07.18 - klo:07:20 »
Kiitoksemme ja rukouksemme sammuu, jollemme näe valoa, jolla ”Herra ajaa asiansa päätökseen”. Se valo on kristitylle valoa kivi-ihmistä kantavan Kristuksen rististä. Se valo nousee syvältä, meidän neuvottomuutemme, epätoivomme ja kivettymisemme tasolta. Siksi se on valoa, joka kestää.

Jouko Ikolan radioaamuhartaus 28.3.1979

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 10
« Vastaus #89 : 20.07.18 - klo:06:40 »
Betanian sisarusten kodissa oli kerran kuoleman hätä. Lasarus makasi sairaana. Siihen hätään pyydettiin Herralta apua. Sitä ei tullut sinä päivänä. Se ei ollut Herran otollinen aika. Herra viipyi siinä paikassa, missä avunpyyntö hänet tavoitti, vielä kaksi päivää. Ja kun hän vihdoin tuli, Lasarus makasi jo neljättä päivää haudassa. Mutta Herra ei tullut kuitenkaan liian myöhään. Sillä odotuksen ja uskon jännityksellä, johon hän ystävänsä pani, oli tarkoituksensa. Herra itse sanoi tapauksesta koituvan Jumalalle kunniaa. Martta ja Maria olivat uskon koulussa, jossa he oppivat uutta. Kun Herran aika, otollinen aika, tuli, hän toi avun. Se ei myöhästynyt. Ja pantakoon merkille: Hän ei ollut kova ja säälimätön silloinkaan, kun apu ei vielä tullut. Hän itki itkevien mukana. Hän vapisi vapisevien kanssa.

Jussi Kuoppalan radioaamuhartaus 7.6.1948