Kirjoittaja Aihe: Sairauteni 8  (Luettu 8505 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 007

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 170
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #60 : 05.01.24 - klo:18:13 »

Siis niinkuin riitta rakasd mummu kirjoitti, niin terveydenhoito on vaan mennyt alespäin.
Johtuu näistä vesemmistopolitiikoistra ja vihreistä kun jotain hömppää ja ihmiset kärsii.
Että ei lääkäri apua, kotihoito loppuun asti ja muuta.

Ymmärettävä kokemus päivystyksen toiminnasta, mutta ei se kyllä vasemmisto- tai vihreistä poliitikoista johdu. Tuollaista tuntien jonottamista se on ollut jo vuosikaudet ja tämä nykyinen hyvinvointi-/pahoinvointialueiden järjestäminen oli kepun kuningasajatus. Kieltämättä vasemmisto ja vihreät oli mukana hallituksessa ja vasemmistoliitto yrittikin saada alueille verotusta, jotta nämä pärjäisivät (ilman rahaa kun eivät tule pärjäämään), mutta verotushan on porvareille kirosana. Alueiden hallinto on poliittisten voimasuhteiden mukaan järjestetty, joten siellä on myös paljon persuja mukana. Rahaa maassa kyllä on; velkaa otetaan sotahulluille aseisiin, Naton amerikkalaisille ym. varmaan paljon enemmän kuin entisen hallituksen oli otettava esim. koronatilanteen hoitoon. Täällä päivystykseen ei paljon pääse muuten kuin pää kainalossa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #61 : 06.01.24 - klo:12:22 »
^ Minä syytän sitä kun ihmiset ei ymmärrä kuolla ajoissa. Vanhaan hyvään aikaan moni sentään sai sydärin juuri eläkkeelle siirtymisen kunniaksi, ja kuoli pois. Katsoo valtion budjettia mihin rahat menee niin eläkeläisillehän ne.  Ja toinen se kun ei meitä ihan työkykyisiä ihmisiä mitään tekemään kelpuuteta, vaikka eläkeikään on vielä aikaa. Ollaan muka liian vanhoja. Näistä kahdesta syystä huoltosuhde heikentynyt.

Toinen tietty se ettei tuottavuus kasva, mutta siitä ei ole ainakaan vasemmistoa syyttäminen. Ja kolmantena se, että mitä terveydenhuoltoon on rahaa, menee erikoissairaanhoitoon eikä johonkin terveyskeskuksiin. Ja, kuten myös THL:n Mika Salminen toteaa, tuo työterveyshuolto (ks. esim. https://yle.fi/a/3-12408521). Ai että, olisipa minullakin ollut viimeiset viisi vuotta sellainen, niin jopa olisin jos minkä krempan takia siellä käynyt ja erikoissairaanhoitoon lähetteitä saanut! Nytkin tuo olkapää. Kyllä sen veronmaksajien piikkiin kuvata voisi. Suhteellisen terveitä hoidetaan liikaakin, suhteellisen sairaita sitten heikommin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #62 : 18.01.24 - klo:13:05 »
Kaiken muun lisäksi kärsin allergiasta. Nyt sen todella huomasin, mitä kaikkea se tekee kun lääke loppui ja on vienyt muutaman päivän että sain sen uudistettua. Eikä minulla ole sitä vieläkään otettavaksi, mutta huomena on pakko menneä apteekkiin, oli sää mikä tahansa.

Kun otin sitä tabletin päivässä oli niin hyvä että ei mittään ! Nyt kun  kolme päivää ilman, aivastelua, niistämistä ja silmien vuotamista  riittää. Näkökin on aivan erilainen. Millään laseilla en meinaa nähdä, pelkillä silmillä parhaiten. Ja kutittaa joka puoleta, hyi olkoon !

Käytän sellaista antihistamiinia mikä ei väsytä, nimeä en nyt muista vaikka aamulla katsoin OmaKannasta että on se uusittu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #63 : 09.03.24 - klo:11:33 »
Oon tarkkaillut verenpainetta, se on ollut korkea aina, mutta nykyään, kun pätkäpaastoilen, siis syön vasta kello 11 tai myöhemmin ja aamuisin en muuta kuin kahvia, niin 150 hujakoilla yläpaine. Nyt ihan koko paastolla ja yläpaine 139.

Alapaine on 72 ja pulssi 54 pulssi pikkaisen korkea, kun yleensä lepopulssi pienempi.

Jollain toi pitäisi saada tippumaan toi yläpaine 150 sta, mutta kun en tiedä millä, kun pätkäpaastoan ja syön suht terveellisesti.
Alkoholia nyt menee joskus ja silloin isompi määrä, eli yleensä silloin aina kirjoittelen tänne, no nyt ihan selvinpäin.

En haluaisi verenpaine lääkitystä aloittaa, että mitähän keksisi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #64 : 09.03.24 - klo:11:42 »
^ Paljonkos sitä suolaa menee? Tupakkia? Lakritsia, salmiakkia (ah ne on niin herkullisia).

Väittävät lisäksi, että liikunta auttaa tuohonkin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #65 : 09.03.24 - klo:17:29 »
^ Paljonkos sitä suolaa menee? Tupakkia? Lakritsia, salmiakkia (ah ne on niin herkullisia).

Väittävät lisäksi, että liikunta auttaa tuohonkin.

Tupakkaa hyi hyi ei todellakaan mene.
Suolaa aika rutkasti ja sitä vaikea välttää.
Lakritsin olen jättänyt.
Salmiakkia ei.

Pitänee alkaa tutkia on olemassa kuulemma, ns, suolasieppareita. Jotain pillereitä ja oliko palautusjuomia, kun ottaa suolaa kehosta.

Punajuurta alkanut käyttämään enempi.

No ei tässä tarkoitus ole kuitenkaan ikuisesti elää, mutta tehdään nyt mitä järjellisesti voi.

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #66 : 09.03.24 - klo:17:55 »
Sairaanhoitaja kerran sanoi mulle, että älä koskaan katso netistä mitään terveys asioita, kun siellä on paljon huuhaata.

No suolan poistoon löytyi ohjeiksi runsas veden juonti ja persilja.

Persilja sisältää paljon C-vitamiinia, rautaa ja betakaroteenia. Lisäksi persiljassa on diureettisesti vaikuttavia aineita, jotka edistävät ylimääräisen nesteen poistumista kehosta. Hitaasti itävä persilja vaatii kärsivällisyyttä. Kansanlääkinnässä yrttiä on käytetty esimerkiksi reuman ja kuukautisvaivojen hoitoon.

Se estää anemiaa.
Se ehkäisee ja lievittää virtsatieinfektioita.
Se on mahtava apu ruuansulatukseen.
Se pitää munuaiset terveinä.
Se ehkäisee pahanhajuista hengitystä.
Se auttaa niveltulehduksen hoidossa.
Se puhdistaa verta.
Se on luonnollinen diureetti.
Se vähentää ilmavaivoja.
Sillä on kyky auttaa vatsavaivoihin.
Se suojaa ja stimuloi immuunijärjestelmää.

Oho, kun toi on internetissä, niin sen täytyy olla totta.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #67 : 09.03.24 - klo:18:00 »
^ Listasta unohtui, että se sopii lihasopan mausteeksi. Tai munavoilla päällystetyn karjalanpiirakan. Ja aika monen muunkin eineen. Jo muinaiset roomalaiset maustoivat sillä kalaruokia. Tämän olen oppinut Asterix-sarjakuvista.

Tykkään syödä persiljaa ihan siltään. En tiedä haiseeko minulla hengitys tai onko vereni likaista, mutta muuten kyllä listassa olikin aika monta vaivaa, joista en kärsi. Ehkä se on se persilja sitten joka vaikuttaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Sairauteni 8
« Vastaus #68 : 26.03.24 - klo:03:24 »
Lääkärit käyttivät sähköpostia heti kun se tuli käyttöön.  Minua hoiti matkan päästä  kuopiolainen neurologi ja epileptologi, koska kotipaikkakunnalla ei ollut yhden  ensimmäistä.  Laitoin meilin joka kerran kun oli oireita, joten hän saattoi kerätä ne kansiooni ja oli heti kartalla kun soitin tai oli muuten rutiinikäynti. 

Ehkä he olivat edelläkävijöitä, mutta sitten vähän myöhemmin sairaanhoitopiirien byrokraatit keksivät, että eihän se tuo tuollainen käy laatuun, kertakaikkiaan ei. Ehkä yksityinen ammatinharjoittaja noin saa vielä tehdäkin, mutta julkisella puolella tuntuu kovin nihkeältä. Vaikka luvan antaisi potilas itse, niin sähköpostitse ei saa asioida.

Olen tässä joutunut asioimaan Siun Soten (=Pohjois-Karjalan hyvinvointialue tjsp.) kanssa, eikä tieto kulje sitten millään. Ei minulta tunnu leviävän eteenpäin, eikä siellä yksiköstä toiseen, eikä sieltä minulle.

Omakannasta nyt kun itse luin, huomasin, että äidilleni on tehty saattohoitopäätös. Ilmeisesti lähiomaiselle ei sellaisestakaan tarvitse ilmoittaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.