Kirjoittaja Aihe: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat  (Luettu 19739 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #30 : 20.07.17 - klo:18:17 »
Otit hyvin herkän ja kiinnostavan ' uudelleen-aloituksen ' tällä foorumin vanhalla sivulla.
Olen yrittämällä yrittänyt löytää nimiä joiden voin sanoa ehkä tehneen vaikutusta tapaani ajatella nykyään.

Merkillistä, että että opetuslapsista Pietari on minuakin lähimpänä. Kiivas, helposti innostuva, mutta sydämestään Mestaria rakastanut.
Jobin elämästä on ollut minulle oppimista, kuten myös Joonan.

Paavo Ruotsalainen , hänelle armo valkeni oikeaan aikaan, mutta kärsimisen kautta hänellekin.

Pauli Annalaa ensi kertaa kuultuani, minua kosketti jokin jota en silloin vielä ymmärtänyt, mutta kovasti halusin kuulla ja tietää enemmän, ja olen kuullutkin.

Veljeni juhani sitten antoi kirjavinkin; Mestari Eckhartin Sielun syvyys, ja muitakin, kuten Lutherin pieniä kirjasia.
Eero Huovista arvostan pappis-säädyn miehistä hyvin korkealle, kuten edesmenneen lahtelaispapin Juha Pessinkin.

Humanisti-naisista haluan mainita Johanna Korhosen.

Riitta Uosukainen on heimosisar. Hänen puheensa ei ole kuivaa vaan täynnä iloa ja elämää.

Minna Cant oli edelläkävijä , naisasianainenkin.

Lopuksi, lapsenlapsenlapseni Lotta on opettanut rakkauden voittavasta voimasta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #31 : 23.07.17 - klo:15:18 »
Kamalasti ja vähän lisää täällä näitä vanhojen avauksia.
Kuka kumma näitä avaa?

Elämä menneessä varmaan ihan hyvä ja kiva, mutta nyt on nyt ?

Mun ajatuksiin on vaikuttaneet kaikki täällä kirjoittaneet nyt ainakin.
Toisilla on erilainen tyyli tuoda asiat esiin.

Noin muuten ehkä näin tunne enempi kuin järki ihmisenä jokunen nunna jonka olen tavannut ja yksi saksalainen nälkääkuolemassa parissa etiopian ja Afrikan keskellä ihan kurjoimmista kurjimpien auttajan, siis lapsia kuoli hänen käsiinsä ja hän väsyneenä tuli seurakuntaamme ja avautui.
Sen ajan mitä olen ollut täällä, niin armahtamattomuutemme ja sydämmemme kovuus on outoa.
Jengi riitelee ja on ilkeitä toisilleen ja ties mitä.

Mut se pysäytti, ei mulle ole tärkeää olla fiksuin tai järkevin.
Ihan muualla.

Armo jota körttien parissa painotettiin iski kyllä jalat alla, kun tapasin körtit.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #32 : 24.07.17 - klo:14:33 »
Kysyit vanhojen keskustelujen uudelleen avaamisesta.  Minäkin olen avannut, ja tämän
uudisti Bengt. Jos keskustelu on yksitoikkoista ja samaa toistavaa, ei mielestäni ole synti etsiä entisiä hyviä aiheita. Ne ovat aikoinaan, suotta, lähes alkuunsa katkenneet.
Kymmenen vuoden takaiset ajattelijat olivat nuoria, me nykyiset lähes kaikki , kelpaamme heille isovanhemmiksi. Näkökulmat voivat silloin olla erilaiset.

Samalla uusille rekisteröityneille käy ilmi mistä kaikesta me keskustelemme.
En koe tätä pahaksi. Kaikkia keinoja voi koettaa keskustelun virkistämiseksi. Paavalikin niin neuvoi; Ole juutalaiselle juutalainen, kreikkalaiselle kreikkalainen...
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #33 : 25.07.17 - klo:19:23 »
Vaikea kysymys. Joku jo mainitsi Friedellin, niin häntä erikoisuuksineen ei voi unohtaa. Monta voisin mainita, mutta tehdäkseni jutusta lyhyen, niin Jaakko Elenius on vaikuttanut voimakkasti ajatteluuni tai pikemmin olen löytänyt hänestä samoin ajattelevan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #34 : 25.07.17 - klo:19:31 »
Kauniisti muistit häntä Jaakon nimipäivänä. Minulla on suuri aukko ' körttiläisyydessä' kun en häntä ehtinyt tuntemaan. Mutta minullapa on veljenä poikansa Juhani, joka taitaa olla 'identtinen kaksoseni'  :003: ( mystisillä, filosofisilla sielullisilla tasoilla ).

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #35 : 27.07.17 - klo:18:00 »


 En rohkene käyttää sanaa elämänkatsomus, mutta kernaasti kerron ketkä ovat minua innoittaneet - joko ajattelemaan, tai fyysiseen toimintaan. Ihan tältä istumalta muistuu mieleeni esimerkiksi Juhani Peltonen, Edgar Cayce, Juice Leskinen, Junnu Vainio, Veikko Kankkonen, Niilo Halonen, Eero Mäntyranta, Lasse Viren, Juha Väätäinen, Pekka Taulasalo...  Varmaan myös se noin kahdentuhannen vuoden takainen itse täydellisyys. Niin ja moni ystävä, sukulainen ja tuttu. Ja toki myös moni tuntematon, lehtien sivuilta tai jostain kohti jotain kirjaa...

Lienee tältäkin foorumilta joku ajatuksenpoikanen tai oivallinen historiallinen havainto inspiraation lähteeksi holahtanut....  Nimiä ja ihmisiä lienee sadoittain, ellei tuhansittain:017: :kahvi: :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #36 : 09.08.17 - klo:15:19 »
En tiedä onko siihen, että allekirjoitan tiettyjä Amnestyn vetoomuksia tai annan ropoja KUAn
ja SPRn keräyksiin, vaikuttanut Jumalan rakkaus minua kohtaan, vai ko järjestöjen , ja muidenkin tekemä työ. Eikä sillä ole minulle väliä mikä on vaikuttanut, mutta hyvältä vaikuttaa kun silloin-tällöin tulee palautetta Tulee ikäänkuin ' palkkapäivä'.

Näin Amnesty tänään;


 3-vuotias Josué pääsee vapauteen
Kiitos Riitta, että toimit kanssamme!

3-vuotias Josué pääsee viimein ottamaan ensimmäiset askeleensa vapaudessa. Tuomari on määrännyt hänet vapautettavaksi Berksin säilöönottokeskuksesta Yhdysvalloissa, josta hän ja hänen äitinsä Teresa hakivat turvapaikkaa paettuaan väkivaltaa Hondurasista.

Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman kansainvälistä painostusta. Vetoomuksen Josuén ja kolmen muun Berksin säilöönottokeskuksessa pidetyn lapsiperheen vapauttamiseksi allekirjoitti Suomessa yli 8 000 ihmistä. Olit yksi heistä, kiitos Riitta!

Jatkamme kamppailua perheiden puolesta, kunnes loputkin perheistä vapautetaan. Lasten säilöönotosta on viimein luovuttava.


Tätä en kirjoittanut korottaakseni itseäni, vaan vedoten teihin jotka tämän luitte. :049:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #37 : 09.08.17 - klo:16:04 »
Pieninä murusina mutta silti vaikuttaneina ovat satunnaiset ihmiset lausahduksineen ja sanoineen. Jokin lyhyt ajatus, lausahdus, toteama, oivallus, lipsahdus. Jokin, joka on avannut jotain uutta suuntaa ihmetellä elämää. Nimekkäät ja nimettömät, tutut ja tuntemattomat.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #38 : 09.08.17 - klo:17:48 »
Varmaan jokaisesta elämäni aikana kohtaamastani ihmisestä olen jotain vaikutteita saanut.
Lapsena luin melkein kaiken mitä käsiini sain, mummon rukouskirjasta ja Raamatusta alkaen aina sarjakuvalehtien kautta mm Apu-lehteen joka silloin meille tuli.
Ja nuorena sama jatkui, tilattuina tulivat niin Frendi, Suosikki, Reginakin ajallaan ja aikansa.
Koulussa opin ja ehkä vähän otin opiksenikin kavereista, opettajista jne.
Psykologia kiinnosti myös ja opiskelujen aikana sitten taas ammattiin liittyvät asiat.
Täällä foorumilla olen oppinut teistä kaikista ja teiltä kaikilta luulisin jotain.
Ja ketju sen kuin jatkuu edelleen.
Toivon, että opin vielä lisää...niin kauan kuin päiviä minulle annetaan ajassa.

Poissa Virpi

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #39 : 10.08.17 - klo:16:09 »
THeostos, Girill, Teheretzhen, Kalevala, Leserahtus, Platon (theodonhymos). Tulikoha nimet nyt oikein, kun kaikki vääntyy. Ilmineeraan uudestaan, jos tulee.
Ylösnoussut kuolleista. Täysin musta. Kannattelee kirjaa äänessä mukana. Singer.

Poissa Virpi

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Vs: Elämänkatsomukseesi vaikuttaneet ajattelijat
« Vastaus #40 : 10.08.17 - klo:16:27 »
Joooo. oo kaivelin kaivelmistani, että, jotain järkeä, äsekeisiin sanoihin, kun olen "vähän" kadonnut tässä asiassa. Nymphoksen kautta, tuli sitten Ensimmäinen Mooseksen kirja ja syntiinlankeemus. Et joo koetanpa vaan kasailla asiaa.
Ylösnoussut kuolleista. Täysin musta. Kannattelee kirjaa äänessä mukana. Singer.