Kirjoittaja Aihe: Oppiminen, opettaminen  (Luettu 9924 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Oppiminen, opettaminen
« : 22.09.17 - klo:11:21 »
Avaan nyt tällaisen ketjun, jos ottaa sytykettä ja tulta...
Minä en taida rohjeta tästä sanoa yhtikäs mitään, pari kulunutta sanontaa...
oppia ikä kaikki...
oppiminen on muuttumista...
muutos on mahdollisuus...

Vanhemmille ja isovanhemmille ja kummeille on annettu aikamoinen vastuu tähän liittyen...
Onko "kuulolla" oleminen oppimista?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #1 : 22.09.17 - klo:11:46 »
Kiva kun avasit!

Kuulolla ollessa tehdään valintoja.

Lasten kasvattaminen on opettamista, myös kotona. Olen tehnyt näin kaikkien jälkeläisteni kanssa, niiden jotka ovat vaikutuspiirissä olleet. Iltarukoukset tms.

Juhani Elenius teki , ainakin minulle,  suuren hyväntyön kun neuvoi lukemisen alkuun
kristillisten mystikoiden pariin. Muutama sana, ja se oli siinä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #2 : 22.09.17 - klo:15:13 »
Oon aika hurahtanut tähän kirjaan ja en viitsinyt enään kirjastosta sitä jatko ja jatkolainaa ja tilasin sen kotiin ostettuna.

http://oby.no/suomi/

Olen sen opetusmetodeilla opetellut kaikenlaista hauskaa Raamatusta ja planeettoja ja muuta.

Seuraavaksi opettelen ton numeroiden muuttamisen kirjaimiksi ja sanoiksi, sekin oli käytössä yhdessä vaiheessa.

Opettajien tulisi opetaa oppilaille myös miten oppia eikä vaan phua partaan ja niin, ettei sanoja eroita.
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #3 : 22.09.17 - klo:15:28 »
Siis yksi metodi on opetella asioita paikkojen mukaan.

Kuten vaikka kymmenen käskyä opettelin.
Eka Hesan rautatieasema. Minä olen Herra sinun Jumalasi, kun se on sellainen alkupaikka muutenkin.
Toka Pasilanasema, siellä on toinen laki eli poliisi ja sinne sijoitin Älä turhaan lausu Herrasi Jumalan nimeä.
3 paikka tai asema Käpylä ja siellä on se Park hotelli, eli muista pyhittää lepopäiväsi
4. Ogeli ja siellähän on lestadiolaisten joku yhdistys ja ne kunnioittaa vanhuksia yleensä, että sinne se kunnioita isää ja äitiä.
5 älä tapa, no siellä on se kirkko ja hautuumaa.siis Tapanila.
6. älä tee huorin, no malminasema ja siellä se ylikulkusilta jossa joskus sen näköisiä mimmejä.
7. Älä varasta ja se on puistolassa, kun siellä asuu yksi tuttu varas.
8. Tiksu eli Tikkurila ja siellä joskus nähnyt kun lippua ei ollut asiakkaalla ja lensi junasta, eli älä lausu väärää todistusta.
Sitten onkin Jäge eli Järvenpää ja siellä on se yksi seurakunta Arkki ja ne on moralisteja ja sinne ne loput käskyt.
Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa.
Älä hänen tavaroitaan yms.
::::::::::::::
Planeetat.
Vuosaaren metroasema. Merkurius, kun siellä on vene satama ja veneitä.
Merivuosaari joku metroasema ei muistu, niin sinne Venus, kun siellä asuu venäläisiä kauniita naisia.
Onks sitten Pakila metroassa ja Tellus nyt muistuu 3. kivi auringosta.
Sitten Itis Mars, kun siellä somaleita marssii.
Siilitiellä jupistaan Jupiter
Hertsikan assa siellä Taunus kaupan edessä Saturnus.
Sitten Mustikkamaan metroassa,ei muistu nimeä eli siellä kaikki päin eli Uranus.
Kurvin metro assa ja siellä on niintä nipottajia eli Neptunus ja sitten onkin hassu koira Hakaniemellä eli Pluto ja näin muistuu planeetat.

Tolleen juna ja metrolinjaa pitkin sijoitellen, niin muistuu järjestyskin.

« Viimeksi muokattu: 22.09.17 - klo:15:33 kirjoittanut Viisveisaaja »
Tik toc.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #4 : 22.09.17 - klo:17:31 »
Aika hyvin  :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #5 : 24.10.17 - klo:18:12 »
Opettajan ja oppilaan rooliodotukset saattavat mennä pahasti ristiin.  Toivoisin kai liian ns vanhanaikaisia opettajia jotka pysyisivät ruodussa ja olisivat kiljumatta.   Kävin tänään kolmannen kerran muuan kirjoittelukerhoilun tapaamisessa, ja tuskastuin itkuun asti siihen opettajaan. Hän on nuorehko, suorittanut laudaturopinnot suuntautumisvaihtoehtona luova kirjoittaminen ja ilmeisesti pyöräyttänyt ensimmäiset pullansa uunista, eli näkee ensimmäisten omien oppilaittensa aloittelevan luovan kirjoituksen opettajina.

Minulla on opettajista hyvä kokemus ja hyvä käsitys. Mutta siis, tiedepuolen ihmisistä.  Siksi näillä uusilla otteilla toimivien edessä olen aika hukassa:  Heittäydytään ryhmään äärimmäisen meluavasti, ajoittain alatyylistä tekstiä viljellen (no minusta kiroilu ei kuulu tuommoiseen paikkaan) vilkkaasti, myös herkeämättä  liikehtien, tukkaa sukien, Itse tieto jota hän pulputtaa on maalailevaa ja värikästä monipuolista mutta minä saan aina päänsäryn ja tänään epioireita.

Lyhyesti: Hän on työssä persoona edellä.
Toivoisin, että ei. Asiantuntemus edellä ja pikkuisen persoonaa hilliten.  Pikkuisen. Vaikka vähemmän visionäärinä.  Kun en ole oppinut mitään ja lähden aina pökkyrässä pois.

Vaikka olen näissä huono. Kaikki luovan kirjoittamisen ryhmät ovat olleet ihan kauheita, paitsi erästä pientä, jossa opeteltiin novellia. Itkuksi menee, koska siinä ärsyketulvassa kadotan juonen.

Miten sellaisilla ollaan ja millainen ihminen löytää tuollaisesta oppimisen kokemuksia? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #6 : 24.10.17 - klo:18:31 »
Innostavat opettajat saavat oppilaistaan toisinaan ihailijoita ja jäljittelijöitä. Tarina etenee siitä havaintoni mukaan niin, että ammattitaitoinen opettaja kieltäytyy olemasta ihanne tai esikuva ja pakottaa oppilaan löytämään itsensä ja omat lahjansa. Silloin ensin opettajaansa ihaillut saattaa kääntyä tätä vastaan.

Miten se ajatus meni? Ei ole tarkoitus olla kaunis kuin kukka ja laulaa kuin lintu, vaan olla kukka ja olla lintu.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #7 : 25.10.17 - klo:18:58 »

Mulle ihan sama millainen opettaja on kunhan hän saa opetuksen oppilaalleen kaaliin.

Hienoa olisi kun oppilaille opetettaisiin kuinka opiskella ja oppia esimerkiksi muistamaan, kuten tuolla edellä kirjoittelin esimerkkejä.
Matikastakin voi saada hauskan ja kiinnostavan ja sellaisen, että tyhmempikin tajuaa.

Lukuaineissa opettaja, jos osaa painottaa avainsanoja, siis niitä tärkeitä kohtia, niin oppi menee paremmin perille.
Avainsana ja siitä joku vaikka hassu tai merkittävä mielikuva, niin se jää mieleen.
-Esimerkiksi Afikka on suuri maanosa, voisi sanoa.
 Afrikka on maa jossa on suuria norsuja, kun heiluttelee kärsiä, siis koko maanosa on suuri.

Jos oisin jo kakarana opetellut ton yhdistää mielikuvia opetukseen ja vielä asetella ne jonnekkin, niin ainakin kokeet olisi menneet paremmin.

Kiehtovaa opetella vielä vanhanakin asioita uusilla metodeilla.
Nykyään on enempi ongelmana mitä pistäisi muistiin, kun turhaa tietoa tuppaa joka tuutista.
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #8 : 26.10.17 - klo:00:43 »
Jotenkin vaan aina oppi niiltä, jotka tyytyi kertomaan  mitenkä laulaa kuin lintu ja kukoistaa kuin kukka. Jos ja kun tuli omat rajat vastaan jäi iloksi kun ymmärsi miten vaativaa tuo juttu on. Ei se tyynnyttävä ja rauhallinen ja asiassa pysyvä  opettaja aina laulanut kuin lintu mutta kertoi kuinka lintu laulaa. Sitä yhessä ihailtiin. 

Opettaako ammattitaito edellä vai persoonallisuus edellä?  Toivoisin, ammattitaito. Makuasiaksi jäi tahtoiko opettaja olla esillä vai saada oppilaat oppimaan.

Vaikea juttu.
« Viimeksi muokattu: 26.10.17 - klo:00:49 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #9 : 26.10.17 - klo:06:38 »
Opettajan ammattitaitoa on käyttää persoonallisuuttaan opetuksen välineenä. Se, että käyttää opetusta persoonallisuutensa välineenä ei ole ammattitaitoa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #10 : 28.10.17 - klo:01:31 »
Opettajan ammattitaitoa on käyttää persoonallisuuttaan opetuksen välineenä. Se, että käyttää opetusta persoonallisuutensa välineenä ei ole ammattitaitoa.

Jooh, ehkä ymmärrän jotenkin näin. Tai en ole varma.  Joitakin viikkoja sitten keskusteltiin nuoruusystävän kanssa persoonallisuus/asiantuntemuus työvälineinä - teemoista ja heittäydyttiin viehättävän vanhanaikaiseksi, aikoihin ennen "minä-työskentelenkin-persoonallisuudellani"- aikakausia. 

Tietty ei tarvi valmistaa opetussessioihin mitään jos sinne vain tulee olemaan minä-itte. Joku pärjää näin, ja saattaa olla että itse olen ymmärtänyt niiden tuntien merkityksen väärin.  Viime vuonna oli rauhallisempaa mutta vähemmin pulpahtelua.  Tyynintä on semmoisilla tunneilla, joilla opettaja tulee tapaamisiin jokin aihe edellä:  Nyt käsitellään tätä. 

Täytyy tehdä siis sen verran työtä että miettii, mitä asioita voisi tai pitäisi ottaa esille.  Kotona kun vanhemmat tekivät töitä sitä kutsuttiin tuntien valmistamiseksi.  Värikäs hieman melodramaattinen hahmo jolla mieli pulpahtelee kaiken aikaa saattaa päästä tuosta valmistelutyöstä, siis, saattaa, tai jos valmisteleekin, mieleen tulee muuta josta tekee mieli jutella.  Se tuottaa rauhattomuutta, eikä kukaan oikein tiedä mitä täällä oli määrä tehdä. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #11 : 28.10.17 - klo:08:50 »
Sekin on persoonallisuutta, että valmistautuu huolella työtehtäviinsä. Ei kai persoonallisuus aina tarkoita, että hoitaa työnsä rennosti lonkalta. Vuosikausien kokemus tuo tietysti rutiinia, jonka varassa voi improvisoidakin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #12 : 29.10.17 - klo:10:50 »
Sekin on persoonallisuutta, että valmistautuu huolella työtehtäviinsä. Ei kai persoonallisuus aina tarkoita, että hoitaa työnsä rennosti lonkalta. Vuosikausien kokemus tuo tietysti rutiinia, jonka varassa voi improvisoidakin.

Kyllä, totta. Siis vuosikausien. Ja kyllä, kaikki on persoonallisuutta.

Mahdoinko sitten selittää asian täysin käsittämättömästi.  Minulla oli täällä siihen paha taipumus, huomaan. No, körttihän en ole joten se selittäöä älyn vajauksen hyvin.

Äkkiä tähän taas kyllästyi, että joopa niin ja niinpä joo, sitähän minä niin tarkoitinkin joo, niinpä. En ollenkaan tiennyt että ihminen on kokonaispersoonanaan aina läsnä kaikkialla. Loistavaa.  Nyt sitten tiedän. Onneksi on pena, muuten olisi menneet pitkät opinnot ihan hukkaan, näin sitä kerkesin kärryn perälaudasta kiinni ihan eläkeämmänä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #13 : 29.10.17 - klo:15:05 »
Ovathan sellaiset minullekin tuttuja, jotka ovat mielestään ”persoonallisuuksia” ja luulevat sen riittävän melkein mihin vain. Opetus muuttuu viihteeksi eikä aina edes hyväksi.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Oppiminen, opettaminen
« Vastaus #14 : 30.10.17 - klo:23:30 »
Riparilla opettaminen on vaikeinta opettamista... keskustelutunnit ovat hienointa mm. moraalikäsitykset... siinä minä opin ja riparilaiset oppii.
wilhelmi niskasen jäljillä