Kirjoittaja Aihe: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017  (Luettu 12162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #30 : 16.08.17 - klo:20:12 »
Se on törsäystä, että niitä kortteja lähetetään juuri minulle. Ajattelin jos tietäisitte, mihin kannattaa ilmoittaa, jos niitä ei halua. Siihen en ota kantaa, ovatko muuten toimivaa varainhankintaa. Mutta minulla ne kortit menee paperinkeräykseen.

Yksittäisen vastaanottajan poimiminen pois on kalliimpaa kuin korttien lähettäminen. Asia on nykyisin näin koominen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #31 : 16.08.17 - klo:20:17 »
Mikähän körttijuhla oli, kun joskus olin, niin voi pakettien sellasten iahn pienten kannetkin piti laittaa keräykseen ei sekajätteisiin.

Sillon ajattelin, et onks nää ihan pilkun nus tai miks näin missä näillää viiraa mikäs lahko tää on.

Onneksi kattelin tyyliini tavalla syvemmälle ja sain enempi tetoa körteistä ja vaikka kierrätys onkin tärkeäämonille heistä, niin moni näkee maailmasta sen ison kuva.
En nyt sano puolesta en vastaan mitään.

No mitä sit, no ei kai sit mitään, mut äiti anto rahan,
sano, osta kala
minä ostin
valaskalan.
äiti laitto kalan
isä sano
paha
miks
no siks
kun kala oli
valaskala.

Stadilaista huumoria.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #32 : 16.08.17 - klo:20:25 »

Huh mitä juttua, mut silloin kun asuin jossain ja kävin Köbenvahnissa ja Kristianiassa, niin kesti mulla tyhmällä kaverilta aina miettiä niitten huumoria, kun kakarana kaiken mitä muut sanoi, niin se oli g´faktaa ja no joo
kaikki valta sana sookeille.
Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

  • Vieras
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #33 : 21.08.17 - klo:09:38 »
   Herättäjä-Yhdistys järjestää ensi vuonna herättäjäjuhlat Tampereella.

Mielenkiintoista. Nyt olisi minulla saatavissa ilmainen yöpymispaikka, jos viitsii lähteä. Voisi kysäistä siskolta, aikooko käydä. Pe sillä on hesassa salkkarien kuvaukset, jos vielä on niissä, mutta la ja su. Jäi pari vuotta sitten eläkkeelle Tampereen teatterista 40 näyttelijävuoden jälkeen ja heti olivat kysyneet Maikkarilta, tulisiko Salattuihin elämiin. Näyttelijät näköjään ei osaa eläkkeelläkään olla näyttelemättä, kun oli suostunut. Pari osaa katoin ja mulle riitti vaikka hirmu suosittuhan se sarja on? Parhaimmillaan 700000 katsojaa. Tuo PekkaV:n linkissä mainittu pormestari Ikonen (kok) ei muuten enää ole pormestari, vaan nykyisin on entinen SAK:n pomo Lauri Lyly (SDP). Toisaalta...uskaltaakohan tällainen vasemmistoliiton vasemman laidan kulkija tulla sinne? Jos vaikka muiluttavat... Sisällis-/kansalais-/luokka-/vapaussodasta tulee kuluneeksi ensi vuonna 100 vuotta (käytän itse yleensä sisällissota nimiketta ja jos oikein suutun niin luokkasota - sillekin nimitykselle on oikeutuksensa), eikä aihetta ole kunnolla käsitelty loppuun vieläkään.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #34 : 21.08.17 - klo:10:23 »
^
Sisällisota se on minullekin. Käsitykseni vain vahvistui käydessäni reissun Bosnia&Herzegovinassa. Ja kun minä oikein suutun, niin termini on punakapina.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #35 : 21.08.17 - klo:19:31 »
^^Miksei vasemmiston vasemman laidan kulkija Tampereelle uskaltaisi tulla  :icon_eek:. Tai voithan majoittua Nokian puolelle, siellä on oikeita kommunistejakin vielä kai muutama jäljellä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #36 : 21.08.17 - klo:19:44 »
^^Miksei vasemmiston vasemman laidan kulkija Tampereelle uskaltaisi tulla  :icon_eek:. Tai voithan majoittua Nokian puolelle, siellä on oikeita kommunistejakin vielä kai muutama jäljellä.

Mutta kun en ole kuitenkaan kommunisti  :icon_cool: Uskallan tulla, se oli vaan olevinaan huumoria. Tässä on vielä vuosi aikaa, joten mitä vain voi sattua. Jos tiedät, missä on Erkkilänkatu, niin siellä sitten majoitun.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #37 : 18.09.17 - klo:04:37 »

 
Yritin löytää tietoja muista järjestöistä, mutta niitä en onnistunut löytämään muuta kuin yleisluontoista, jota mt tuossa mainitsi. Tällä foorumilla on kuitenkin porukkaa, joka tuntee paremmin nimenomaan Herättäjän tilanteen. Siitä kyllä, jos halua löytyy, pystyy keskustelemaan ilman muitakin hengellisiä järjestöjä.

Herättäjä-Yhdistyksessä on jo vuosikymmenet luotettu siihen, että kyllä se porukka tulee juhlille ja seuroihin, vaikka ei tykkääkään kaikesta, mitä liikkeen sisällä tapahtuu. Vanhat heränneet ovat mielellään talkoilleet ja antaneet vähästäänkin muutakin kuin pelkän jäsenmaksun. Uskaltaisin väittää, että sitoutuminen on lähtenyt sydämestä.

Onko tämä sitoutuminen mennyt poisnukkuneiden heränneiden myötä samaan hautaan?

Kun ensin murheellisena seuraa, mitä herätysliikkeelle tapahtuu ja sitten kaikki kritisointi tulkitaan vihapuheeksi, niin kiitti mulle riitti.
Jatkakaa minun puolestani kaurapuuron keittämistä ja olkaa niin superkörttiläisiä kuin haluatte. Karistan pölyt tästä foorumista lopullisesti.

Olen teidän kanssa samaa mieltä, väki oli ennen seurapenkeillä musta, nykyisin se on harmaa ja vähälukuinen.
On muuten ihmeellistä että Herättäjä juhlissa käy vuodesta toiseen aina kolmekymmentätuhatta, kukahan on laskijana vai onko se sovittu jo kauan, kauan sitten.
Minä kyllä epäilen kävijöiden suuruutta.

Kaurapuuron on tainnut tullut ripaus liikaa suolaa ja körttipastillista on tullut lisäravinne yhteiskunnan paini tilanteissa kuten esimerkiksi tasa-arvo kysymyksissä ja ketä saa vihkiä jne.

Minä taidan tehdä samoin,kunhan nyt muistaisin että imurissani on jo uusi pölypussi ja parempi imu.

ps. Ennen tätä muutamaa viestiäni hävitin salasanani, mutta piti minun sitten taas kerjätä uutta salasanaan ylläpidolta, mutta jospa tämä tämä tästä...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #38 : 18.09.17 - klo:10:49 »
Keskisuomalaisen kolumni

Kolumni 15.05.2009 20:35
Vihreiden johtaja on körttisukua
Lasse Kangas

Vihreiden uusi puheenjohtaja Anni Sinnemäki ponnahti eduskuntaan 25-vuotiaana vuonna 1999. Hänet tunnettiin siihen aikaan ennen muuta Ultra Bra -yhtyeen sanoittajana.

Mutta entä Sinnemäen suku?

Anni Sinnemäki sanoi kerran, että "juurieni kanssa on vähän kyllä ja ei, mutta jotenkin taustani tiedostan".

Sinnemäki on isänsä puolelta vahvaa eteläpohjalaista körttisukua.

SINNEMÄEN TALO Lapuan Hellanmaassa on huomiotaherättävän tyylikäs. Talolla on lisäksi vaikuttava historia.

Sinnemäkeä isännöi viime vuosisadan alussa herännäisjohtaja, herastuomari Juho Sinnemäki (1866-1923), monien luottamustoimien mies. Talon emäntä Kreeta oli puolestaan maallikkosaarnaaja Juho Malkamäen (1844-1928) tytär Ylistarosta.

Tanssi ja maallinen musiikki, nuorisoseura ja yleensä kaikki ajalliseen iloon viittaava oli körttiläisyydessä kielletty. Taloudellinen vaurastuminen oli kuitenkin luvallista. Rikastumisen sai panna myös näkyviin. Sitä todistavat Malkamäen ja Sinnemäen päärakennukset tänäkin päivänä.

Myös yhteiskunnallista valtaa sai tavoitella. Malkamäki oli talonpoikaissäädyn valtiopäivämies ja myöhemmin vanhasuomalaisten kansanedustaja, joten vihreiden puheenjohtaja ei ole sukunsa ensimmäinen parlamentaarikko.

Sinnemäet ja Malkamäet kannattivat sittemmin vakaasti kokoomusta. Se oli itsestään selvää, ja voi olla suvun joillekin haaroille vieläkin.

ANNIN ISOISÄ oli Juho Sinnemäen vanhin poika Jussi (1895-1958), joka valmistui 1920-luvulla papiksi ja päätyi 1940-luvulla Lapuan kirkkoherraksi.

Kymmenen lapsen isä Jussi Sinnemäki kuoli vuonna 1958 vietettyään vuosia liikuntakyvyttömänä sairaalassa. Kohtalo oli traaginen samoin kuin hänen veljensä, opettaja Sulo Sinnemäen. Luutnantti Sinnemäki jäi vangiksi jatkosodassa, pääsi vankien palautuksessa kotimaahan, mutta menehtyi Hangon karanteenileirillä.

ANNIN ISÄ, kirjallisuuden maisteri Anssi Sinnemäki on sisarussarjansa toiseksi nuorin. Hänet muistetaan Ylioppilaslehden kolumnistina 1970-luvulta. Mielipiteet ihastuttivat ja vihastuttivat. Näkemykset olivat kovin kaukana Lapuan Sinnemäkien ideologioista ja mikäli mahdollista vieläkin kauempana hänen isänsä 1930-luvun poliittisista kannanotoista.

Omat protestivaiheensa ja hurahtamisensa ovat olleet kaiketi Anni Sinnemäelläkin ennen kuin hänestä on tullut puoluejohtaja ja vakaa valtiollinen vaikuttaja.

Kuinkahan paljon kaiken takana on Juho Sinnemäen ja Juho Malkamäen perintöä?

Mutta joka tapauksessa Sinnemäkiä yhdistää yli sukupolvien kirjallinen lahjakkuus. Jussi Sinnemäen kirjallinen tuotanto on huomattava, Anssi Sinnemäki on kustantaja ja kirjailija. Hänen veljensä, rovasti Maunu Sinnemäki (1928-2007) kirjoitti monta kirjaa. Ja vihreiden puheenjohtaja Sinnemäki on runoilija.

Veikkaan, että Anni Sinnemäen työstä ja toiminnasta julkaistaan kirja tai kirjoja. Siinä hän yhdistyy kaukaiseen sukulaiseensa valtiopäivämies Juho Malkamäkeen, josta Aukusti Oravala on kirjoittanut elämäkerrran Juho Malkamäki, Suomen heränneen kansan isä (1939).

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen pääkirjoitustoimituksen esimies.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #39 : 18.09.17 - klo:23:14 »


  Eipä minulla ollut vaikea puhua Anni Sinnemäen kanssa Lapuasta kun tein hänestä juttua sanomalehti Ilkkaan joskus vuonna 2003. Tai 2005. Jotain noin.

Ei ollut mitenkään kyllä ja ei.

Tuo mainittu Jussi Sinnemäki, Annin isoisä, on haudattu Simpsiön hautausmaalle Lapualle ns. pappien peltoon. Tietyistä syistä käyn tuolla kohden Lapuan hautausmaata melko usein.

Jussi Sinnemäen kirjoja kustansivat niin Otava kuin Herättäjä-Yhdistys. Usein ei yksi painos kirjaa kohti riittänyt. Lukijoita oli.

Toimittaja ( ja muu kirjoittaja ) Anssi Sinnemäki, Annin isä, on viime vuosina kirjoittanut muistelojaan Lapuan Sanomiin. Tuon Anssin kanssa olen asunut samassa Virranniemen pappilassa, tosin eri vuosikymmenellä kuin mitä hän.

Maunu Sinnemäki, Annin setä, kirjoitti joskus noin vuonna 1980 kirjan Kaikki on vertausta. No Jeesushan taisi kyllä käyttää vertauksia verrattoman usein.

Ja Anni Sinnemäen laulullinen runo Sinä lähdit pois - Ultra Bralle - on kyllä tosi hyvää laulurunoutta, kestävä iskelmällinen sanoitus:

- Sinä lähdit pois, minä katselin parvekkeelta loittonevaa selkääsi. Kiersit vesilammikot, ja arvaan, ettet murehdi tätä eroa. Pensaiden kaikki laulavat linnut....

Visuaalista tuo myös.

Tämän Jussi Sinnemäen toinen vaimo oli sukujaan Nikolainen, Helsingin "muinaisen" piispan Aimo T. Nikolaisen läheinen sukulainen käsittääkseni. Aimo T. Nikolaisellakin oli yhtä ja toista ansiota kirjallisella saralla. :kahvi: :kahvi:
-


Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8390
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #40 : 19.09.17 - klo:20:52 »

Kiva kuulla muistinero Kalistajan juttua.

En nyt noihin faktoihin, mutta tämän oliko italialaisen kanssa olevan Annin, toivottavasti sama lyhyehkö mimmi skattalta, siis katajaniemeltä on kysymyksessä?

Itte kun jokusen kerran nähnyt ton viherpiipertäjän skattalla, niin tuumannut, et millä lihaksilla toikin mimmi sinne eduskuntaan ja nyt kait kaupungin pormestarista seuraava?
No kait sitten isoisänsä meriiteillä?

Vihreät saa noin muuten kannatusta hirmuusesti nykyään, mutta kait kun jengi on niin pinallista.
Veheriää kun katsoo lähemmin, niin heidän jenginsä arvot ja muutos >Suomeen aika erikoista.
 En nyt ala sitä sen enempää, mutta Anni ja millä lihaksilla, no kait ällillä joka ei katso näköön ei kokoon oudoksuttaa mua.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #41 : 19.09.17 - klo:21:08 »
Mikähän yhteys Anni Sinnemäellä Ultra Bra - yhtyeeseen olikaan?  Laulujen sanoittaja ehkä?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Herättäjä-Yhdistys vuonna 2017
« Vastaus #42 : 31.10.17 - klo:12:48 »
Työntekijäjärjestelyjä Herättäjä-Yhdistyksessä


Herättäjä-Yhdistyksen Pohjoisen alueen, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun aluesihteeri Matti Nuorala on siirtymässä Nivalan seurakunnan palvelukseen.

Etelä- ja Pohjois-Savon, Kymin sekä Etelä- ja Pohjois-Karjalan aluesihteeri Urpo Karjalainen hoitaa vuoden 2018 ajan aluesihteerin tehtäviä Pohjoisella alueella, Keski-Pohjanmaalla ja Kainuussa.

Hänen tilallaan Itä-Suomen aluesihteerinä tulee toimimaan pastori Simo Korkalainen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi