Kirjoittaja Aihe: Linnut 29  (Luettu 36663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 29
« Vastaus #45 : 24.08.17 - klo:17:05 »
 :eusa_angel:    :051:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Linnut 29
« Vastaus #46 : 24.08.17 - klo:17:32 »
Minä olen tosi huono tunnistamaan ja näkemään lintuja, siis muita kuin "ihan tavalliset".
Silti niitä haluaisin nähdä ja havainnoida.
Olikohan pari vuotta sitten kun kotimökillä iloitsin usean käenpiian "kohtaamisesta" ja mulle
selvisi että siellä oli niiden loistohotelli, 5 metriä korkea katkennut koivunrunko...siis oli,
sukulaismies mennyt sen kaatamaan, eikä kysynyt minulta lupaa...höh...sellaista sattuu.

Tänään sitten sieltä ajelin kotiinpäin pikkuteitä, toiveena nähdä kurkia pelloilla...ei näkynyt.
Pari joutsenta näin ja sähkölangalla aika rivi tumman ruskeita punatulkun kokoisia lintuja,
en tunnistanut mitä olivat.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 29
« Vastaus #47 : 25.08.17 - klo:10:43 »
 :039:

Erilaisia harrastuksia.
Sinä osaat laulaa ja soittaa esimerkiksi hyvin...jota en esim. minä hallitse lainkaan, vain kuuntelen.
Lintuja tykkään seurailla, mutten ole niin mainio tunnistaja kuin myyrä on.
Kirjoittaminen on kivaa ja keskusteleminen.
Miettiminenkin.
Nuorena toivoin, että osaisin soittaa ja laulaa...no, en osaa, ei voi mitään.
Ja olethan sinä kertonut lintuhavainnoista aina toisinaan täällä.
Mulla oli lapsena lintukirja, isä osti.
Aikuisempana ostin itse lisää.
Ja nykyään netistä saa valikoida kaikkea.
Kiikarinkin isä osti.
Luulin olevani "aimo bongari" jo melko pienenä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 29
« Vastaus #48 : 27.08.17 - klo:14:10 »
Kurjet ovat huutaneet tänään isoina parvina tämän kyläauken yllä. Termiikkivirtaukset lienevät poissa. Yöt ovat olleet viileitä, alle 7 astetta. Pian tämä laji häippäsee pitkälle matkalleen. Aion jäädä tänne muutamiksi viikoiksi vielä, vaikka jotakin kaukokaipuun tai surun levottomuutta mielessäni tunnen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Linnut 29
« Vastaus #49 : 27.08.17 - klo:17:46 »
Kurkien kuorolaulua on kuulunut aamuvarhaisella Pirkanmaallakin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Linnut 29
« Vastaus #50 : 27.08.17 - klo:18:33 »
Vahvistan kurkihavainnon Pohjois-Pirkanmaalta Virroilta, tosin se oli jo torstai. Iso parvi lepatti tien yli, sanoisin siis parveksi enkä auraksi. Ehkä matalalento ennen varsinaista muuttoa suoritetaan epämääräisemmässä muodostelmassa?

Joutsenista en oikein tiedä, yksi pari tuossa lipui pitkin järvenselkää eilen, ei poikasia mukana. Lieneekö eri pari kuin se joka täällä yleensä on pesinyt ja tänä kesänä kesken kaiken (poikasten jo kuoriuduttua) katosi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 29
« Vastaus #51 : 28.08.17 - klo:11:00 »
Täällä on joutsenia monessa paikassa. Kesän poikaset erotan likaisesta, rusahtavasta väristä. Lihottanevat itseään syysaalualla.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Linnut 29
« Vastaus #52 : 28.08.17 - klo:11:30 »
Kolme kurkea suoritti äsken ylilennon puiden latvojen tasalla tiiviissä muodostelmassa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 29
« Vastaus #53 : 06.09.17 - klo:10:50 »
Viime reissussa näin kolme ruokkia (ilmeisesti) lennossa.
Olin ensin ihan äimänkäkenä, kun en ole aiemmin sellaisia nähnyt.
Muuttomatkalla, muuttavat elo-syyskuussa.
Erikoisesti jäi siipien valkoinen väri ja siipien reunojen musta väri mieleeni ja hakusanoilla selailin lentokuvia ja tuo´hon päätelmään sitten tulin.

Myyrä tietäisi, ehkä joku muukin, osuiko mun selvitys oikeaan lintuun.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 29
« Vastaus #54 : 06.09.17 - klo:13:18 »
Usvan seassa palstatiellä ajellessani oli 23 kurkea syönnöksellä viereisellä pellolla. Isoja, sillä kaukaa katsottuina ne näyttivät vähintään vasikan kokoisilta. Oli siinä kuitenkin tämän kesän poikasia joukossa. Ne erottaa suttuisemmasta värityksestä ja pienemmästä koosta. Kun sitten palasin, niin eivät ne minua enää sietäneet, vaan hetken juostuaan lehahtivat siivilleen ja alkoivat kerätä korkeutta. Ääntelyä en kuullut, sillä olinhan Zetorin melusaasteen  :003: vallassa. Moottori pörisee aikalailla. Koppia minulla ei ole, on vain rättikatto "convertible", jos oikein osaan kirjoittaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 29
« Vastaus #55 : 08.09.17 - klo:10:10 »
Saapahan nähdä, että miten tämä sateinen jakso vaikuttaa isojen muuttolintujen käyttäytymiseen. Kyllä ne aika sitkeitä ovat viipymään, jos on ruokaa ja aurinkoa sekä harjoiteltu tuntu, että termiikkejäkin on. Yleensä kovan pohjatuulen aikana ne häipyvät.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Linnut 29
« Vastaus #56 : 08.09.17 - klo:13:45 »
Pikkulintujen pesinnät taisivat touko-kesäkuun yöpakkasten ja muutoinkin huonojen säiden takia taas jäädä epäonnisiksi. Ainakaan muiden lintujen kuin harakoiden ja rastaiden en nähnyt saaneet poikueita. Vuosi vuodelta muutaman kymmenen vuoden aikavälillä ovat pikkulintujen kannat romahtaneet.
Hanhet ja naakat sensijaan ovat kovasti lisääntyneet, riesaksi asti kaupungeissa.

Räkättirastaat ovat käyneet kokeilemassa pihlajanmarjojen kypsyyttä, mitä ne eivät vielä ole. Tarvitaan muutama hallayö ensin.
Suuri joukko rastaita putsasi viimeiset mustikat tuolta takarinteeltä, pihlajien ja mäntyjen alta. Yksi sinitiainen ja yksi punarinta olivat siitä melskeestä hermostuneita, huomasin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33717
Vs: Linnut 29
« Vastaus #57 : 21.09.17 - klo:11:40 »
Aloitin talvilintujen ruokinnan. Laitoin rasvapötikän roikkumaan tammesta ja täytin ruokamökin pähkinä-auringonkukka-ravinnolla.

Kyllä viimeistään nyt huomaa kuinka vähiin ovat tiaiset käyneet. Vain kaksi talitiaista ja yksi sinitiainen siinä nyt käyvät, nahistellen hiukan nokkimisjärjestystään, kuten joka syksy.

Pikkuvarpusia olen nähnyt pari päivää sitten siinä alapuolella ruokaa etsimässä.
Harakat syövät ne leivänpalat joita nurmikolle heittelen. Missä ovat Klaus ja Poika ?

Kauppareissulla näimme taivaalla hanhiparven auramuodostelman. Niitä oli satoja. Ihmiset kuvasivat sitä kännyköillään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 29
« Vastaus #58 : 24.09.17 - klo:14:57 »
Minä jätän aloituksen ensi pakkasiin. Tinttejä ja pikkuvarpusia tässä pihapiirissä on. Muutama harakka. Tikka ja närhi tulevat myöhemmin samoin kuin orava.
Varikset ja naakat löytävät eväänsä omin avuin. Mitä muita lintuja tuleekaan, niin sellainen tilanne täytyy odottaa.

Huomasin kylmän kauden aikana vajaa viikko takaperin, että kurjet osittain lähtivät, kun koillistuultakin oli apuna. Nyt isot muuttolinnut tankkaavat isäntien pelloista, kun on lämpöä ja tuulet vähän väärässä suunnassa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22041
Vs: Linnut 29
« Vastaus #59 : 30.09.17 - klo:08:53 »
Yksinäinen korppi oli aamulla harhautunut Karhulaan. Varikset ja rastaathan sen sitten häätivät takaisin metsiinsä.