Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 8  (Luettu 35584 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #90 : 15.09.17 - klo:09:18 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #91 : 16.09.17 - klo:06:41 »
Kun olen menossa työhön

Herrani, auta minua muistamaan, että työpaikka on tänään kirkkoni. Suo työn kiitosvirren soida ja levähdysten rauhan virvoittaa. Auta minua vastuuntuntoisesti täyttämään tehtäväni.
Suo minun matkan tungoksessa ja ruuhkassa muistaa, että sinä olet kuollut minun ja kaikkien tungeksijain puolesta. Kiitos, kun seurassasi on tilaa tavalliselle ihmiselle ja myös tavallista huonommalle.
Kiitän sinua, arki-ihmisten Herra.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #92 : 17.09.17 - klo:07:40 »
Kun on kiire

Iankaikkinen Jumala! Sinä olet ajan Herra. Minä olen ajan vanki. Nyt on kiire. Pitäisi tehdä monta työtä samanaikaisesti. Olen mahdottomuuden edessä.
Onhan sinulla aikaa kuunnella kiireistä ihmistä? Auta minua tajuamaan tehtävien tärkeysjärjestys. Auta minua tekemään kunnollisesti minkä teen. Pidä mielessäni, että nyt ei ole viimeinen päivä.
Suo siunauksesi sille, minkä ehdin tänään ja kaikelle mikä jää huomiseen.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #93 : 18.09.17 - klo:07:43 »
Kun hermostuttaa

Sinä näet, Jumala, että olen jännittynyt ja hermoni ovat kireällä. Sinä kuulet kuinka sydämeni jyskyttää ja hypähtelee. Sinä huomaat, että minä melkein voin huonosti.
Auta minua ymmärtämään, ettei tämäkään asia ole minun hermojeni varassa. Jätän asiani sinun väkeviin käsiisi. Lähetä mieleeni rauha ja lepo. Poista turha pelko, josta on vain vahinkoa.
Anna minulle tehtävän suorittamisen iloa. Opeta minua iloitsemaan siitä, että saan vielä elää ja toimittaa vaativiakin tehtäviä.
Kiitos, kun saan nyt tehdä tämän sinuun turvaten ja luottaen.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #94 : 19.09.17 - klo:07:27 »
Kun työ on yksitoikkoista

Minä olen työssä, Herra. Se on yksitoikkoista, samaa päivästä toiseen. Ymmärräthän, että sellainen ikävystyttää? Monella muulla on mielenkiintoisempi ja vaihtelevampi työ.
Tule mukaan arkeni harmauteen. Suo minun muistaa jatkuva läsnäolosi. Älä väsy minuun, vaikka olen aina sama ja muuttumaton.
Kiitos armostasi, joka on uusi tänään ja joka päivä. Kiitos kun olet työssäkin kanssani. Jatka hyvää työtäsi minussa.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #95 : 20.09.17 - klo:08:02 »
Kun kaikki epäonnistuu

Herrani! Tämä on kurja päivä. Epäonnistuminen seuraa toista. En kestä enempää.

En, Herrani. En millään ehtinyt aamulla kotona. En pannut käsiäni ristiin. En pyytänyt apuasi tälle päivälle. Mutta olen unohtanut aamurukoukseni muulloinkin ja silti onnistunut.

Ei ole todellakaan aiheetonta muistuttaa, että onnistuminen on sinun lahjaasi. Kun tavallisesti saan sen pyytämättä, unohdan myös kiittää.
Kaikki ei epäonnistunut. Sinä onnistuit muistuttamaan minua tärkeästä asiasta. Kiitos ja anteeks.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #96 : 25.09.17 - klo:08:47 »
Kun esimies on ärtyisä

Herrani, sinä olet kärsivällinen ja pitkämielinen. Esimieheni ei ole ainakaan tänään. Hän on ärtynyt jostakin jollekin. Kaikki saavat nyt kärsiä siitä. Minäkään en osaa hänen mielestään mitään, vaikka teen työni parhaani mukaan. En hyväksy tuollaista epäoikeudenmukaisuutta.
Herrani, anna minulle sinun kärsivällisyyttäsi, etten vaikeuttaisi tilannetta. Anna sitä myös esimiehelleni.
En ole aina itsekään aurinkoinen. Elämä on täynnä ärsyttäviä tekijöitä. Kenties esimieheni on ärtyisä samasta syystä kuin minäkin monesti. Ehkä hän on vihainen itselleen, omalle saamattomuudelleen tai oman elämänsä erehdyksille. Rohkaise ja lohduta häntä. Se tekisi hänet ilosieksi ja ystävälliseksi.


Olavi Kaukola

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #97 : 25.09.17 - klo:09:56 »
Siioninvirsi 72 on ilta- ja aamuvirsi, sopii edellisen päälle:

https://www.h-y.fi/5007-siionin-virret-7180#72
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #98 : 26.09.17 - klo:10:23 »
Kun en saanut tointa

Olen kuullut sanottavan, ettet sinä, Jumala, elätä laiskoja. Miksi sitten on niin vaikeaa saada työtä? Minäkään en saanut tointa, jota hain. Kymmenet muut jäivät kanssani ilman sitä. Tosin osalla meistä on toimemme, joskin epäedullisempi ja vähemmän mieluisa.
Mutta miksi on myös niitä, jotka eivät saa minkäänlaista työtä? Mitä he ajattelevat sanastasi, ettei sen joka ei tee työtä pidä syömänkään? Ja kuinka he voivat olla uskollisia kutsumuksessaan kuten käsket?
Jumala, yritän tyytyä nykyiseen toimeeni. Opeta minut tuntemaan siinäkin työn iloa. Johda yhteiskuntaamme niin, että jokainen saisi jatkuvasti ihmisarvoaan vastaavaa työtä.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #99 : 27.09.17 - klo:08:41 »
Kun on vaikea työpäivä

Hyvä Jumala, millainen päivä! Työn paine käy hermoilleni ja voimilleni. Miksi yhden pitäisi olla monena, vaikka toiset ovat työttöminä? Miksi suuripalkkaisilla on "aikaa päivälläkin"?
Jätän kaikki hetkeksi ja keskustelen kanssasi. Sinä näet päiväni vaikeuden. Rauhoita mieleni. Suo minulle henkinen ja kehollinen voima, joka tarvitaan näissä tehtävissä. Iloitsen tietäessäni ettet ainakaan sinä vaadi minulta mahdottomia. Kiitän myös siitä, että olen näiden työhuolien keskellä enkä sairaana tai muunlaisten vaivojen ahdistamana.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #100 : 28.09.17 - klo:07:47 »
Kun lähden liikenteeseen

Herrani, minä lähden nyt tietämättä saavunko päämäärääni. Liikenteessä on kaikki mahdollista.
Auta minua valppauteen ja sääntöjen noudattamiseen. Lahjoita minulle hyväntahtoinen mieli ja joustava suhtautuminen toisia kohtaan.
Varjele minua ja muita, että me kaikki tänään onnellisesti pääsemme päämääräämme.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #101 : 29.09.17 - klo:08:39 »
Kun punainen valo syttyy

Minä en haluaisi pysähtyä, Herra, eikä olisi ollut aikaa. Minun pitäisi mennä jo kaukana. Olen vaarassa myöhästyä. Mutta tässä minun on oltava ja tässä minä rukoilen sinua, kun en muutakaan voi. Kiitos tästä hetkestä ja siitä, että valot vielä vaihtuvat elämässäni. Auta minua ajamaan hillitysti, vaikka olen myöhässä. Armahda minua nyt ja silloin, kun viimeinen pysähdysvalo syttyy.


Olavi Kaukola

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #102 : 30.09.17 - klo:08:26 »
SV  13  Opeta tällaisena luoksesi tulemaan

https://www.h-y.fi/5001-siionin-virret-1120#13
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #103 : 30.09.17 - klo:08:52 »
Kun autoni hinattiin käyntiin

Jumalani, minulla oli auto ja poilttoainetta, mutta kylmä akkumulaattori ei jaksanut käynnistää. Olin pakkasessa tiellä.
Minä kiitän sinua lähimmäisestä, jonka lähetit niin pian paikalle. Kiitän siitä, että hänellä oli myös hinausvaijeri, joka minulta puuttui. Vielä hartaammin kiitän siitä, kun minun piti väkisin maksaa hänelle palkkio vaivoistaan. Sainhan kohdata lähimmäisen, joka palkkaa pyytämättä antoi aikansa kulua ja käsiensä palella minun tähteni.
Tee minutkin sellaiseksi - Jeesuksen kaltaiseksi. Auta minua auttamaan toisia liikkeelle sinun tielläsi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #104 : 01.10.17 - klo:07:50 »
Kun saan uuden auton

Jumala, minä kiitän sinua uudesta autosta, jonka tänään sain. Anna minulle myös uusi autoilumieli: kunnioitus liikennesääntöjä ja -merkkejä kohtaan, vastuuntuntoa huoltoon ja ajotapaan sekä nöyrä tietoisuus, että omistan vain auton enkä tietä. Auta minua mikäli mahdollista ajamaan paremmin ja ystävällisemmin kuin tähänastisilla autoillani. Anna tästä autosta olla iloa itselleni ja lähimmäisilleni.
Varjele, ettei kukaan tässä autossa joutuisi mihinkään vahinkoon ja etten aiheuttaisi tällä vahinkoa kenellekään. Siunaa kaikkia niitä tuntemattomia ihmisiä vieraalla maalla, jotka ovat tehneet työtä, että tämä auto olisi minua palvelemassa.


Olavi Kaukola.