Kirjoittaja Aihe: Nimiäiset mitä mieltä?  (Luettu 16304 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #15 : 25.06.17 - klo:12:23 »
Vaikea asia. Olen kuullut myös opetettavan (luterilaisissa piireissä) vähän siihen tapaan että kasteessa saa voimaa taistella syntiä vastaan, mutta mikään autuuden ehto se ei ole. (En ole ihan varma oliko kyseessä Lutherin ajatus) Ihmiskeho siunataan Jumalan sanalla.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #16 : 25.06.17 - klo:13:14 »
Tällä kertaa jopa minä haluaisin kysyä, tarvitseeko sitä kaikkea ymmärtää mitä on käsketty tehdä. Lähetyskäskyssä käsketään kastaa, okei, tehdään niin, eipä tuo iso vaiva ole. Saahan sitä siinä sivussa miettiä, miksi niin pitää tehdä, mutta jos ei toimituksesta mitään suoranaista haittaa voi olla niin miksi jättää tekemättäkään? Kastaminen ei mitenkään vie kastettavalta pois omaa uskonnonvapautta, kirkosta pääsee kyllä sitten eroon kun haluaa.

Minua se aikoinaan saamani kaste huojentaa: En pysty uskomaan ainakaan siinä mielessä että pitäisin erinäisiä uskontunnustuksessa mainittuja juttuja totena, mutta on minut sentään kastettu, hyvä niin. Nyt aikuisena jos pitäisi mennä kasteelle niin uskontunnustuksen lausuminen voisi olla kova pala. Ihanaa ettei niin tarvitse tehdä. Minulle on tuonut enemmän uskonnonvapautta se, että minut on jo lapsena kastettu.

Ehkä jos on oikein vankka uskovainen itse, niin on varaa ruveta kyseenalaistaman kasteen merkitystä, puhua uskonratkaisuista ja ehkä uskovienkasteestakin. Minulla ei todellakaan ole. Ja ehkä minuun vetoaa sekin, että kyseessä on yksinkertainen ruumiillinen toimenpide, jonka suorittamiseen ei omaan häilyväiseen harkintaan perustuvaa lupaa kysellä ja jota varten ei tarvitse olla välkky ymmärtääkseen jotain kolminaisuusopin hienouksia - kaikki eivät ikinä sellaista tasoa saavuta. Tulee jotakin sille ihmisen kroppapuolelle myös.

En silti ymmärrä, mitä pahaa olisi jossain nimiäisten viettämisessä, kun sehän on ihan eri asia. Eivät se ja kaste sulje toisiaan pois, toisaalta on lapsia joille ei tehdä kumpaakaan.
« Viimeksi muokattu: 25.06.17 - klo:13:20 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #17 : 25.06.17 - klo:22:33 »
Olen siltä osin eri mieltä, että ei kastejuhlassa nimeä anneta. Vaan nimenomaan otetaan lapsi seurakunnan yhteyteen ja toteutetaan lähetyskäskyä. Kastettaessa lasta kutsutaan nimellä, joten nimi on oltava jo ennen kastetta.

Juuri näin on asia. Vanhemmat antavat lapselle nimen, kastava pappi tiedustelee ennen toimitusta, minkä nimen he ovat lapselle antaneet ja puhuttelee kasteen yhteydessä lasta nimeltä.

Eri asia on se, että perinnäistavan mukaan perheen ulkopuoliset saavat kuulla nimen ensi kerran vasta kastetoimituksessa.

Toimituskeskusteluissa olisi ehkä skarppaamisen varaa, koska useimmissa lehtien kasteilmoituksissa todetaan virheellisesti: sai kasteessa nimen.

Mt

myyrä

  • Vieras
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #18 : 03.07.17 - klo:09:57 »
Oli annettu tosi mukava nimi lapselle: Iita Liisi Lakritsi  :eusa_angel: Näkyi olevan lehden kastettuja palstalla.

Poissa JohannaK

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #19 : 29.07.17 - klo:09:17 »
Ymmärrän juhlan tarpeen ja on hyvä juhlia uutta lasta ja ottaa hähet perhekokonaisuuteen täysjäseneksi. Se mitä en ymmärrä on tätä näennäisavarakatseisuutta, koska sen harjoittajat eivät ymmärrä mitä tekevät. He jättävät lapsen näin olennaiselta osalta kodittomaksi.
Näennäisavarakatseisuutta?  :017:

Mun yksi parhaista ystävistäni on ateisti. Olen ollut hänen lasten nimiäisissä. Ihania, lämminhenkisiä tilaisuuksia (niinkuin äitinsäkin on, ja on nämä nyt jo teini-ikäiset kasvattanut samanlaisiksi), joissa on juhlittu uutta ihmistä ja kerrottu, mikä nimi heille on annettu. Eipä olisi tullut mieleenkään alkaa missään vaiheessa nillittämään ja paheksumaan hänen valintojaan ja tapaansa elää. Kun hänkään ei tee niin minun kohdalla, tietää kyllä vakaumukseni. Että tämmöisiä näennäisavarakatseisia ihmisiä täällä  :003:.

Niillä lapsilla on valinnanvapaus. Jos hengelliset asiat kiinnostaa, he saavat asioihin tutustua ja tehdä omat ratkaisunsa. Minunkin lapset, vauvana kastetut eli seurakunnan jäsenyyteen otetut, saavat muodostaa itse oman käsityksensä. Tässä kun on kyse ihmisen ja Jumalan välisestä suhteesta.  Aikuisena ja vanhempana (tai iso-) voin tehdä vain rajallisesti. Olla esimerkkinä ja rakastaa pyyteettömästi ja hyväksymällä lapsen omana itsenään. Rukoilla hänen puolestaan vilpittömästi, eli ei sitä mitä minä katsoisin parhaaksi mitä lapselle on, vaan antaen koko hänen elämänsä Jumalan käsiin.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #20 : 29.07.17 - klo:13:31 »
Näennäisavarakatseisuutta?  :017:

---
Niillä lapsilla on valinnanvapaus. Jos hengelliset asiat kiinnostaa, he saavat asioihin tutustua ja tehdä omat ratkaisunsa. ---

Heillä ei ole valinnanvapautta sen enempää kuin kastetuillakaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #21 : 29.07.17 - klo:13:54 »
Niin en minä ainakaan koe, että minulla olisi jokin vapaus valita katsomukseni. Voin kyllä liittyä uskonnollisiin ja aatteellisiin yhdistyksiin ja seurakuntiin mieleni mukaan, mutta sitä en voi valita, mitä oikeasti uskon.

Mitähän sitä ateistina tekisi, liittyisi kirkkoon siksi aikaa että saa lapsensa kastettua ja sitten taas eroaisi. kun kasteasia on hoidettu, lapsilla on myöhemmin helpompi liittyä kirkkoon jos sitä haluavat. Jos eivät halua niin eipä siitä heille varmaan harmiakaan olisi, paitsi jos päättävät liittyä johonkin pakanauskoyhteisöön, joka edellyttää kasteenpoispesuriittejä (sellaisia käsittääkseni on muinoin ollut).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa JohannaK

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #22 : 29.07.17 - klo:21:23 »
Heillä, kuten minun lapsillakin, tai minulla, on ihmisten puolesta valinnanvapaus. Eli perhe ja yhteisöt ei painosta mihinkään suuntaan. Kenties huono ilmaisu, Mutta mikä sitten on parempi? No sanotaan pelkkä vapaus. Kuulla Jumalan kutsu tai olla kuulematta/kuuntelematta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #23 : 29.07.17 - klo:23:39 »
Asian vierestä eli ortodoksien kastetoimituksesta:

Ortodokseilla kaste on aika monimutkainen toimitus varsinkin, jos se tehdään kaikkien sääntöjen mukaan. Nimi lapselle annetaan muistaakseni kahdeksan päivää ennen kastetta. Nimipäivähän on ortodoksille se tärkeä päivä; syntymäpäivä vähemmän tärkeä. Etunimiä on vain yksi ja se on pyhimyskalenterista. Sitten myöhemmin voi käyttää vaikka lellittelynimiä jos haluaa. Ihminen kastetaan lapsena, mutta aikuisenkin voi kastaa niin kuin luterilaisenkin. Kasteen jälkeen on mirhalla voitelu ja sekin perustuu johonkin Raamatun kohtaan kai (en nyt muista, mihin.) Kummit on tärkeitä ja heidän on oltava ortodokseja. Kummeille tehdään tiukkoja kysymyksiä. Vai olikohan kummeja vain yksi...? :eusa_think: Kun ei ole itsellä lapsia, niin ei oikein osaa kovin vakavasti ottaa koko nimiäiskysymystä. Ei tule olemaan ajankohtainen asia.


Poissa Virpi

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #24 : 08.08.17 - klo:15:05 »
Nimiäiset kahdella nuorimmalla, koska en kuullut enää muuta, kuin kaanta kirkosta. Lyökää Jumalan nimessä , ääressä, verestä syntisestä jne.

Kastoin itse omalla mitalla, vastaten. En käytä lausetta Kaanta enää. Kaaniska oikeampi.

Vasemmalta oikealle, pitäen ristin mittaa. Eli pitäen kiinni sankritiasta, luoden maahan uuden uskon isän tunnustuksen kiesuksesta. Eli Kristus ilmestyy, kun on valmista. Ja mehän ollaan. Vapautus (tosin ei tuolloin, vaan kahle oli tuolloin ajatuksena miusta käsin) vapautin lapset paatoksen ajatuksesta, leimata häpeästä ruumin kemurat. Ja tosiaan mutkikasta. EN tuputa, muille, tutkiskelen edelleen asiaa.
Ylösnoussut kuolleista. Täysin musta. Kannattelee kirjaa äänessä mukana. Singer.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #25 : 08.08.17 - klo:15:09 »
Olet tyttäreni kaima.
Tervetuloa foorumille joukkoomme kirjoittelemaan.

Poissa Virpi

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #26 : 08.08.17 - klo:15:10 »
Olet tyttäreni kaima.
Tervetuloa foorumille joukkoomme kirjoittelemaan.

Kiitos. Vaikea nimi, riippuen, kuinka kuuntelee. Minusta tuli synti.
Ylösnoussut kuolleista. Täysin musta. Kannattelee kirjaa äänessä mukana. Singer.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #27 : 08.08.17 - klo:15:12 »
 :eusa_angel:

Itse olen niin tottunut kuopukseni nimeen, että en oikein osaa ajatellakaan hänelle muuta nimeä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #28 : 25.09.17 - klo:20:08 »
Asian vierestä eli ortodoksien kastetoimituksesta:

Ortodokseilla kaste on aika monimutkainen toimitus varsinkin, jos se tehdään kaikkien sääntöjen mukaan. Nimi lapselle annetaan muistaakseni kahdeksan päivää ennen kastetta. Nimipäivähän on ortodoksille se tärkeä päivä; syntymäpäivä vähemmän tärkeä. Etunimiä on vain yksi ja se on pyhimyskalenterista. Sitten myöhemmin voi käyttää vaikka lellittelynimiä jos haluaa. Ihminen kastetaan lapsena, mutta aikuisenkin voi kastaa niin kuin luterilaisenkin. Kasteen jälkeen on mirhalla voitelu ja sekin perustuu johonkin Raamatun kohtaan kai (en nyt muista, mihin.) Kummit on tärkeitä ja heidän on oltava ortodokseja. Kummeille tehdään tiukkoja kysymyksiä. Vai olikohan kummeja vain yksi...? :eusa_think: Kun ei ole itsellä lapsia, niin ei oikein osaa kovin vakavasti ottaa koko nimiäiskysymystä. Ei tule olemaan ajankohtainen asia.

Sen verran tähän ettei ortodoksinen kirkko milloinkaan kasta jo kastettua, joka siihen kirkkokuntaan liittyy eroten siis omastaan. Kuukauden harkinta-ajan jälkeen vietetään kirkkoonliittämisliturgia, eli uusi ortodoksi voidellaan mirhalla, joko hän itse jos on aikuinen tai jompi kumpi kummeista pitelee palavaa tuohusta toimituksen ajan. Mirhalla mitälie siunattua öljyä oli tehdään ristinmerkki otsaan korvalehtiin huulille rintaan ts dekoltee-alueelle, käsiin, nilkkoihin eli asu tämän mukaan. Joka kohdalla luetaan siunaus mutta sanoja en muista. Tätä ennen, jo ennen liturgian alkua, on lausuttu uskontunnustus joka poikkeaa yhdellä kohdin luterilaisesta eli Pyhä Henki lähtee Isästä.  Tämän jälkeen kaulaan laitetaan hopeinen kasteristi. Kaste ikään kuin on saavuttanut täyttymyksen (?)

Kyseessä on aivan tavallinen sunnuntaiaamun liturgia, jossa nyt vain on tämä lisäys.

Harmi, että opettivat muuten niin ihmeellisiä.

.......................

Nimiäisistä tulee mieleeni DDR:n tapa järjestää kristillisille juhlille rinnakkaistapahtumat -- konfirmaation vastineeksi tuli nuorisovihkimys jossa noin 15v nuoret antoivat juhlallisen lupauksen palvella isänmaata, klasteen paikalla oli todella nimiäiset, maistraattivihkiminen oli hyvin juhlava tilaisuus ja jonkinlainen saattojuhlakin järjestettiin.

Harjoittelin kerran ns vapaata säestystä komppaamalla milloin soinnuista, milloin sävelhapuillen nuoteista, kävin läpi niitä Toivelaulukirjoja, ovat helppoja siihen tarkoitukseen.  Vähän hämmästyin, kun Svetlana, oma säestäjäni jonka luokkaa lainasin syöksyi sisälle parkuen ja pyysi etten soittaisi enää sitä kappaletta. Hän tyyntyi sitten että sai selitetyksi, kyseinen marssi oli Neukkulassa tyypillinen valtion hyväksymä saattolaulu vainajalle.

Harmitti vähän kun se on aika komea. Varmaan joku osaa: "Matkansa päähän toverimme saapunut on..." jne.  Svedulla oli kieltämättä aika murskaavat kokemukset ja sellaiset muistot, että kuuntelin hyvin hiljaa. Nyt, kun itsestäni on tullut ihan säikky, täysin kykenemätön puolustamaan itseäni, vähitellen mureniksi hakattu -- enkä usko että mistään "Jumalan riisumisesta", kyllä se menee ihan ihmisten pahuuden piikkiin -- niin siinäpä oli osatoveri. En koskaan enää harjoitellut sillä biisillä.

Ehkä olen vähän, no, mitäs minusta. Yksi lysti. Tulee kai tympeä fiilis. Mihin noita siirtymäriittejä muka tarvitaan?  Mietittäisiinpä joskus. Psykiatri oppi niille kyllä tuhat ja viisisataa arvokasta merkitystä, ja silti kysyn miksi hiidessä niitä tarvitaan.  Oma sisareni oli jokaisen lapsensa synnytyksen  jälkeen niin uuvuksissa, että pyysi saada lapsen kastettavaksi kirkossa messun yhteydessä tai sen jälkeen jotta ei tarvitsisi järjestää koko ristiäispassausta. Vaikka kuinka minä sen tavallisesti tein.

Kristityillä on ollut näille jokin muu kuin hömppämerkitys, niin ne syntyivät. Hömppä joutaisi roskikseen. Ihminen tulee juhlatta toimeen. Tai juhlien jotain aivan muuta kuin muodollisuutta.
« Viimeksi muokattu: 25.09.17 - klo:20:16 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #29 : 25.09.17 - klo:21:05 »
Mistähän olen lukenut: yksi kaste, yksi usko. Kasteelle ja rippikouluun pitää vanhempien lapsensa hoitaa, ei se ole liikaa vaadittu