Kirjoittaja Aihe: Nimiäiset mitä mieltä?  (Luettu 16314 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Nimiäiset mitä mieltä?
« : 19.06.17 - klo:15:30 »
Muoti-ilmiö on nykyisin pitää nimiäiset. Vauva ei saa valita nimeään, äitiään, isäänsä, sukuaan, äidinkieltään, kotimaataan. Aikuisena hän voi muuttaa lähes kaikkia näitä. Miksi lapsi ei voisi saada uskoa huomenlahjana, jonka hän voi vaihtaa aikuistuttuaan mielimäärin. Mielestäni nimiäisten pitäminen ei osoita  minkäänlaista avarakatseisuutta, vaan ainoastaan rohkeuden puutetta. Muut saavat olla vapaasti eri mieltä, tämä oli henkilökohtainen mielipide.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #1 : 19.06.17 - klo:16:30 »
Korjaan ylläolevassa tekstissä oleva pahan virheen. Huomenlahja annetaan morsiolle hääyön jälkeen, kyse on siis syntymälahjasta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #2 : 19.06.17 - klo:17:15 »
No jos vanhemmat eivät kuulu mihinkään sellaiseen uskonnolliseen yhteisöön, jossa lapsia kastetaan, niin ei kai silloin ristiäiset onnistu? Jonkinmoisia juhlia ja riittejä silti elämän tärkeisiin hetkiin haluavat, niin se on sitten nimiäiset.

Jos kuuluvat, niin sitten ihmettelen asiaa minäkin. Usein sanovat, että lapsi saa sitten täysi-ikäisenä valita uskontonsa itse. No, viekö se kaste valinnanvapauden jotenkin pois? Kyllä kastettu saa kirkosta erota. Helpompaahan se niin päin on että ensin kastetaan, sillä jos ei ole lapsena kastettu niin kirkkoon liittyminen onkin sitten isompi ruljanssi.

Toisaalta sitten mikseivät kaikki voisi viettää nimiäisiä. Nimiäisten jälkeen joskus olisi sitten kaste. Kun eihän kaste mikään nimenantojuhla ole, vaan siinä vaiheessa, kun kastetaan, kastettavalla on jo nimi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #3 : 20.06.17 - klo:16:48 »
Olin tosi pieni taimi kun minut kastettiin.
Seitsemän vuorokauden ikäisenä.  :eusa_angel:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #4 : 24.06.17 - klo:19:37 »
Vinhaa keskustelua nimiäisistä toisaalla: http://www.vauva.fi/keskustelu/2907178/nimiaiset-jarjestaneet-onko-lapsillanne-kummit . Repesin siinä kohtaa, jossa auto antoi lapselle lahjaksi kristalli vadim(Kastemaljan). En tosin tiedä mikä tuollainen malja on, ja oletan että auton lisäksi autocorrectilla tms. oli näppinsä pelissä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #5 : 24.06.17 - klo:19:39 »
Olin tosi pieni taimi kun minut kastettiin.
Seitsemän vuorokauden ikäisenä.  :eusa_angel:

Hyvässä huomassa olet ollut!

Minä vähän ihmettelen, miksi sitä kastamista lykätään myöhemmäksi. Eihän siinä mitään bileitä tarvitse järjestää, jollei jaksa. Tai sitten vanhaan kunnon (itäsuomalaiseen) rotinatyyliin vieraat voi tuoda biletarpeet tullessaan, ja enemmänkin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #6 : 24.06.17 - klo:21:18 »
Singaporessa syntyneet lapsenlapseni ovat molemmat omanneet nimen jo laitokselle mennessä. Se on paikallinen vaatimus. Kahden viikon iässä kummallakin on ollut jo Suomen passi. Ristiäisten pidon on määrnnyt se milloin on saatu suomalainen pappi paikalle. Vanhempi eli poika kastettiin joulikirrkon yhteydessä kaksiviikkoisena. Samassa tilaisuudessa kastettiin puolivuotias. Tytär kastettin sitten matkalla isänsä veljen häihin mummolassa Suomessa kolmen kuukauden iässä. Maassa maan tavalla.

Olen kuullut runsaasti mummojen valituksia nimiäisistä. He eivät sulata niitä enkä myöskään minä voi arvostaa tätä näennäis avaramielistä tapaa. Hyväksyn sen sitten, kun voi valita myös äitinsä ja isänsä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #7 : 24.06.17 - klo:22:22 »
^Minä taas ymmärrän, että uutta ihmisentainta haluaa juhlia, ja järjestää tilaisuus, jossa sukulaiset ja ystävät pääsevät hänet tapaamaan. Ei se mitenkään lapselta liene pois? Ja hyvä vain, jos saadaan vähemmälle sitä väärinkäsitystä, että kaste olisi nimenantotilaisuus. Jos minulla olisi lapsia, olisin voinut tehdä kuten joku tuolla linkittämässäni keskustelussa: ensin nimiäiset, sitten vasta kaste.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #8 : 24.06.17 - klo:22:41 »
^Minä taas ymmärrän, että uutta ihmisentainta haluaa juhlia, ja järjestää tilaisuus, jossa sukulaiset ja ystävät pääsevät hänet tapaamaan. Ei se mitenkään lapselta liene pois? Ja hyvä vain, jos saadaan vähemmälle sitä väärinkäsitystä, että kaste olisi nimenantotilaisuus. Jos minulla olisi lapsia, olisin voinut tehdä kuten joku tuolla linkittämässäni keskustelussa: ensin nimiäiset, sitten vasta kaste.

Ymmärrän juhlan tarpeen ja on hyvä juhlia uutta lasta ja ottaa hähet perhekokonaisuuteen täysjäseneksi. Se mitä en ymmärrä on tätä näennäisavarakatseisuutta, koska sen harjoittajat eivät ymmärrä mitä tekevät. He jättävät lapsen näin olennaiselta osalta kodittomaksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #9 : 24.06.17 - klo:22:54 »
^Miten nimiäisjuhla tekee lapsesta kodittoman?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #10 : 24.06.17 - klo:23:06 »
En ole perillä mistä täällä on keskusteltu.
Joku ajatus nyt vaan nousi tässä mieleeni.

Kirkossamme on kaksi sakramenttia, kaste ja ehtoollinen.
Ne ovat keskeisiä ja perustavaa laatua olevia asioita ja kuuluvat ihmisen hengelliseen
elämään, yhteyteen Jumalan kanssa.
Kasteen kai voi ymmärtää tarkoittavan muutakin kuin lapsikasteen.
Mutta silti...jos kastejuhla - nimitys muutetaan nimiäiset - nimitykseksi????
Tuollaisella ajatuksella halvennetaan ja pyritään eroon kristinuskosta.

Kastejuhlassa lapselle annetaan nimi, mutta tärkeämpi asia on toteuttaa sakramenttia,
ottaa lapsi seurakunnan yhteyteen, toteuttaa Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä.
Vanhempien, isovanhempien, kummien ja muiden lapsen lähellä olevien ihmisten
tärkeä tehtävä on rakastaa ja kasvattaa lasta, pitää hänestä huolta, antaa turvaa.
Tähän kaikkeen kuuluu myös Jeesuksesta kertominen, elämän peruskysymykset.

Ei voida ajatella niin että lapsi itse etsii elämän peruskysymyksiin vastauksia sieltä
mistä sattuu omin voimin löytämään, joskus kun ymmärrys itsessään kasvaa.
Tämäkö on sitä näennäis-avarakatseisuutta?



Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #11 : 24.06.17 - klo:23:15 »
Kirkossamme on kaksi sakramenttia, kaste ja ehtoollinen.
Ne ovat keskeisiä ja perustavaa laatua olevia asioita ja kuuluvat ihmisen hengelliseen
elämään, yhteyteen Jumalan kanssa.
Kasteen kai voi ymmärtää tarkoittavan muutakin kuin lapsikasteen.
Mutta silti...jos kastejuhla - nimitys muutetaan nimiäiset - nimitykseksi????
Tuollaisella ajatuksella halvennetaan ja pyritään eroon kristinuskosta.

Kastejuhlassa lapselle annetaan nimi, mutta tärkeämpi asia on toteuttaa sakramenttia,
ottaa lapsi seurakunnan yhteyteen, toteuttaa Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä.

Olen siltä osin eri mieltä, että ei kastejuhlassa nimeä anneta. Vaan nimenomaan otetaan lapsi seurakunnan yhteyteen ja toteutetaan lähetyskäskyä. Kastettaessa lasta kutsutaan nimellä, joten nimi on oltava jo ennen kastetta.

Nimiäisiksi on ruvettu kutsumaan nimenantojuhlia, joihin ei liity uskonnollisia seremonioita. Kastetilaisuutta en ole kuullut kutsuttavan nimiäisiksi koskaan. Kai joku silti niinkin on joskus saattanut tehdä, mutta ei tapa ainakaan yleinen ole.

En näe mitään estettä sille, että pidetään sekä nimiäiset että kastejuhla. Eri asiaahan niissä juhlitaan. Tosin kastejuhlaa ei tietenkään voida pitää, jolleivät vanhemmat kuulu kirkkoon, sen esteen kyllä näen.

Sitä en kannata, että kirkkoon kuuluvat jättäisivät lapsensa kastamatta. Mutta se on nimiäisistä riippumaton asia. Lapsen voi kastaa, piti nimiäisiä tai ei, ja voi jättää kastamatta, piti nimiäisiä tai ei.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #12 : 25.06.17 - klo:07:36 »
Meillä on nyt yksi kastamaton lapsi, viides lapsenlapsemme. Seela Salamalle pidettiin nimiäiset koska vanhemmat olivat eronneet kirkosta . Kaksi vanhempaa on kastettu.

Tämä jo itsessään on murheeni; Miksi Seela Salama ei saanut samaa lahjaa kuin veljensä, nimiäislahjoja toki. Meitä ei oltu nimiäisiin kutsuttu.

Kun sain hänet syliini täällä meillä, sydämeni itki ja rukoili . Sanoinkin vanhemmille;
Seela menee itse kasteelle !

Kysyivät, että mikä siinä kasteessa on sen juju. Sain kertoa niin hyvin kuin osasin ristinmerkin pelastavasta ja kantavasta voimasta kehdosta hautaan. Isä meni mietteliääksi ja sanoi nyt ymmärtävänsä hätäkasteen antamisen merkityksen.

Miksi he ovat eronneet kirkosta ? Tyttäremme kertoi, että " Eivät ole saaneet kirkolta mitään. "
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #13 : 25.06.17 - klo:08:00 »
Korjaus. S S on lapsenlapsenlapsi, ei siis lapsenlapsi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Nimiäiset mitä mieltä?
« Vastaus #14 : 25.06.17 - klo:11:42 »
Ihmettelisin ehkä vähän enemmän, jos ateistivanhemmat kastattaisivat lapsensa. Tai jos uskovaiset vanhemmat eivät kastattaisi. Jokaisen oma asiahan se on. Kastetaankohan muuten maailmassa syntyvistä lapsista miten paljon? Miten muissa uskonnoissa menetellään? Kastetilaisuudesta on mielestäni tullut pelkkä kaunis rituaali ilman sen syvempää merkitystä. Ei lapsi kastamattomuudesta sen huonommaksi ihmiseksi tule, eikä kaste sen parempaa hänestä tee. Ateistitkin voi olla tietenkin hyviä ja rakastavia vanhempia niin kuin varmaan ovatkin. No sitten tässä tulee tietenkin se teologinen puoli, että kaste jotenkin tekee autuaaksi jne. Tämähän nimen omaan körttiläisyydessä on tärkeää. Että siis kasteen ansiosta pelastuu ja elämässään voi tehdä mitä hirmutekoja tahansa, kon kerran on kastettu. Tätä ajatusta minä en kyllä niele.