Kirjoittaja Aihe: Autoilu 3  (Luettu 38750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Autoilu 3
« Vastaus #135 : 20.09.17 - klo:23:42 »
Jostain syystä autoni keskikulutus on kohonnut 0,5l /100km. Vuosi sitten sama matka meni 4,0l keskikulutuksella nyt menee 4,5l/100km. Ei sillä ole mulle mitään merkitystä, kunhan seurailen mutta ihmetyttä kun olosuhteet pitäis olla samanlaiset kuin vuosi sitten, matka jota mittaan on n.260km, auto huollettu, rengaspaineet  tarkistettu, kuorma sama, keliolosuhteet suunnilleen samat ja ajettu vakionopeudensäätimen avustamana.
 Kesälllä ajoin lapinreissun 3500km ja keskikulutus oli 2.1bar rengaspaineilla n.5,4 nyt paineet korjattu 2,6bariin joten rengaspaineet vaikuttaa aika lailla, mutta nyt paineet samat kuin viime vuonna mitatessani. Mökille mennessä kuluttaa n.5,2l satasella kun joutuu ajamaan "ylämäkeen".  :icon_biggrin:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Autoilu 3
« Vastaus #136 : 21.09.17 - klo:09:59 »
Sinulla on vähäruokainen diesel. Poika ajaa työmatkaansa Tapaninvainoista Jorvakseen reilut 40km ja keskikulutus matkalla on 4,9l dieseliä. Kyseessä on 1,6l Passat. Minusta tulos on erinomainen kehätielle, kun siellä on niin monta muutakin. Tosin harvoin pääsee tuulenhalkaisijaksi, vaan suurin osa autoista joutuu peesaamaan. Kun viime vuosituhannella oli näitä pihistiajo kisoja, niin niissä käytettiin tarkaan valittua melkein kuviotonta rengasta ja kovaa painetta. Huomaa se myös omassa vertailussasi, että renkaan rakenne ja kuvio vaikuttavat paineen lisäksi kulutukseen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Autoilu 3
« Vastaus #137 : 21.09.17 - klo:10:34 »
Rengaspaine on naftatankin kannesta otettu, vai vieläkö puhutaan naftasta (?) taitaa unohtua kielen köyhtyessä tämäkin sana, ja rengassarja ostettu kesällä. Ei ne vanhatkaan silloin vuosi sitten vielä mitkään "Silestonet" olleet, kun 4,0l/100km ajoin.
 Jos kehällä pääsee noin pienellä kulutuksella on todella hyvä, siellä ei pääse ajamaan niinkuin minä eilen, lähes esteettä ja kelikin oli suht hyvä  ja ilman kosteus mielestäni ihanteellinen.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Autoilu 3
« Vastaus #138 : 02.10.17 - klo:17:20 »
Eilen mökiltä kotiin ajellessa laskin takaa tulleen autoilijan edelle ja hetken kuluttua kaveri teki paniikkijarrutuksen, hirvi oli vähällä jäädä alle.
Kummasti se saa kuskin valpastumaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Autoilu 3
« Vastaus #139 : 02.10.17 - klo:17:28 »
Kamera välähti ja tänään tuli postia ja se oli onneksi kirjallinen huomautus.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Autoilu 3
« Vastaus #140 : 02.10.17 - klo:17:33 »
Säästyi 170€! Eikös se ole se minimitaksa?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Autoilu 3
« Vastaus #141 : 02.10.17 - klo:21:30 »
Säästyi 170€! Eikös se ole se minimitaksa?

Se oli 60km/h alueella ja silloin se on 170€. Yli 60km/h alueella se olisi ollut 140€.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Autoilu 3
« Vastaus #142 : 03.10.17 - klo:11:07 »
Mulla ilmeisesti vanhaa tietoa kun muistelin että olisi aina vähintään 170€. Iso raha pienestä hairahduksesta joka tulee aivan vahingossakin. Nyt kesällä ajellessani "maakunnassa" kiinnitin huomiota siihen että ehkä hieman tarkoitushakuisesti on näitä tolppia sijoiteltu.
Nopeusrajoituksen pudotessa 20km/h saisi olla 200m moottorijarrutus alue ettei tarvitsisi jarrua painaa, siis uusi nopeusrajoitus alkaisi vasta sen jälkeen.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Autoilu 3
« Vastaus #143 : 03.10.17 - klo:11:56 »
Ajoin viime elokuussa Varkaudesta Joensuuhun vievää tietä ja kuin yllättäen aina törmän takaa piilosta löytyi kamera. Se oli varmaan sattumaa.

Olen kahdesti tänä kesänä paikassa tai tilanteessa, missä ei voi ajaa vakionopeussäätimellä, väläyttänyt kameran ja jälkimmäisestä tuli huomautus ja ensimäisestä ei mitään. Kun ajan vakionopeussäätimellä minun ei tarvitse jarruttaa kameraan. Jos mahdollista ajan mieluummin vakionopeussäätimellä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Autoilu 3
« Vastaus #144 : 03.10.17 - klo:21:58 »
Joskus, tosin aika harvoin olen kokeilumielessä ajanut vakionopeussäätimen sillä alueella joka rajoittaa korkeimman nopeuden. Silloin kun nopeudet ailahtelee se rajoittaa niin ettei auto kulje yli säädetyn nopeuden, tätä voi käyttää ainakin  kun on automaatti laatikko, en tiedä manuaalista. Yksi taksikuski sitä neuvoi käyttämään, muistaaksen se ei putoa pois päältä kun jarruttaa mutta viiksestä tietysti.
Toimii ainakin Kehillä ajettaessa joissa nopeudet vaihtelee paljon.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Autoilu 3
« Vastaus #145 : 04.10.17 - klo:09:05 »
On minullakin sellainen, vaan ei ole tullut kokeiltua. Oikeastaan täytyy testata ja opetella käyttämään. Ongelma on, että nämä nopeudet vaihtuvat niin usein. Kommentoin kunhan olen testannut.

Palataan asiaan osassa 4
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi