Kirjoittaja Aihe: Hartaus  (Luettu 18595 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Hartaus
« : 01.12.16 - klo:19:25 »
 :)
Toi karjalaisenkyöstin hyökkäys piirinensä vaan taas käy hermoille, niin tää aihe.

Mulle uskonnollisella agendalla tää hartauden harjottaminen aina joskus noiden Raamattu piirien ja muiden uskonnollisten porukoiden seassa aina välillä käy hermoille ja esiin.

Mulle oikeesti toi oikeasti tulkinta tai sen filosofisesti oikein ajatelma ei nyt vaan ole niin tärkeää.
Mä elän tavallisen jengin keskellä, kun tykkää filosofisesti ajatell, mutta myös maanläheisesti.
Niitä ei näppää miten tä on just ja jus, vaan se isompi kuva.

On ehkä ikävää, et jengi mikä kaa mä säädän ei ole ihan sitä terävintä kynää penaalissa, vaikkakin mulle ihan rakkainta.

Mulle on tärkeää vetäytyä ja pitää, vaikka paastoa ja olla vaan ajatusten, rukousten ja muuten vaan Jumalan kaa.

Hartaus mitäköhän se muille on?
Kuulukohan se körteille ollenkaan?

Lulisin mitä körttejä tunnen, luulen et aika isosti.

No nä herähdys kristityt sitten, en tiiä. Tykkään helluntalaisista ja karismaatikoista, mutta hermo menee aina niiden kanssa, kun kysyn tai juttelen Raamatun lukemisesta ja mietiskelystä sen äärellä, heille on joku vauhti ja meteli se parempi?

En tiedä ehkä he ovat oikeassa.

Mulle Jumalanpalvelus on enempi hartautta, hiljaa, syventyen, kuten sen ymmärrän.
Ehkä olen se luopio.

Monesti, en tiedä miksi tapaan mormoneja ja he ovat aina innossaan, kun jotenkin tunnen ja osaan Raamattua vaikka en ole just heidän uskomisissaan.
Heille kuten mulle on tärkeintä, et jengi harjoittaa Raamatun kaa hartautta.

Jos kuitenkin joku kysyy multa mormoneista, ni historian argeologisia löytöjä ei monia löydy aihen, mut  mukavaa jengiä.


« Viimeksi muokattu: 01.12.16 - klo:19:35 kirjoittanut Viisveisaaja »
Tik toc.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Hartaus
« Vastaus #1 : 01.12.16 - klo:19:28 »

Anteeksi huono suomenkieleni ja muu hulluus,
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Vs: Hartaus
« Vastaus #2 : 01.12.16 - klo:20:34 »
Kun ihminen on ollut huonolla ruualla kauan tai vallan ilman ruokaa, nälässä, niin päästyään ruokapöytään jossa on hyvää tarjolla, hän tuntee syvää hartautta.

Kun ihminen on kyllästynyt ihmisiin, meluun ja kiireeseen ja siitä pääsee luonnon helmaan kauniina kesäaamuna, hän uskoakseni kuuntelee lintujen liverrystä hartaana.

Kun on Jumalan nälässään vuosikaudet, ehkä kymmenetkin etsinyt yhteyttä Luojaansa, ja sitten hapuillen ja kaivaten Hänet löytää, on kiitollisuus ja rakkaus samaa kuin hartaus.

On varmasti näitä hartaus-variaatioita paljonkin. Musiikki, pienen lapsen leikin katselu ja koiran uskollisuus on koettuja hetkiä itselleni.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Hartaus
« Vastaus #3 : 01.12.16 - klo:22:24 »
Tämä lienee yksinkertaistus, mutta körttiläisyydessä pidetään nähdäkseni yhteyttä Jeesukseen (sisällistä tuntemista) paljon arvokkaampana kuin oikeaa oppia hänestä (aivo-uskoa). Voisiko sen niinkin sanoa, että hartaus on tärkeämpää kuin harjoitus?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hartaus
« Vastaus #4 : 03.12.16 - klo:10:36 »
Oleminen on hartautta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Hartaus
« Vastaus #5 : 10.12.16 - klo:06:29 »

    Aamuhartaus

    8 min
    la 10.12.2016
    30 pv
    0 kuuntelua

Lähetys alkaa tänään klo 07.50, Yle Radio 1  http://areena.yle.fi/1-3768221


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Hartaus
« Vastaus #6 : 05.01.17 - klo:22:09 »
 :)
Kävin zyrkassa Punkalaitumella ja uus kirkko, niin kiva kuulla ja oli kiva kuulla pippinsa sanovan, että olen painottanut teille aika ajoin ja useasti tän oliko jouluhälinän keskellä, etä tulisi hiljentyä.

Hiljentyminen taitaa olla samaa tarkoittava sana hartaudelle?
Vaikka Juhanille jou man siis oleminen on sitä, jotain mitä taas en tajunut jotain munkkilatinaa, vaikkakin uskonto on suuri salaisuus.
Rakastan sitä kun pappi sanoo. Suuri on uskon salaisuus.

Hartaus on jotain erottautumista ja kuten Punkkiksen pappi sanoi varmaan tavoiteltava jutska.

Harras voi olla kyllä kuunnellessa jotain puhetta ja joku voi sanoa että puhui hartaasti, et tiiä sitten, mutta hartaus ja hiljentyminen voisi olla hyväksi.

Himpe kun mua hermostuttaa, kun körttifoorumista on tulossa vaan viisasten kirja eihän se voi olla niin?
Eiks meitin pitäis olla vierellä kulkijoita.
Ajassa ja ojassa ja ottaa kantaa vierellä asioihin?
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Vs: Hartaus
« Vastaus #7 : 06.01.17 - klo:07:25 »
Ehtoollispöydän antimet synnyttävät syvää hartautta, ainakin hetkeksi.
Se on myös salaisuutta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Hartaus
« Vastaus #8 : 06.01.17 - klo:09:08 »
Kyllä, sakramentti on luterilaisellekin Jumalan suurta salaisuutta. Keventyneellä mielellä saa pöydästä noustuaan kirkon penkkiinsä palata. En tämän syvällisemmin asiaa ymmärrä.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Hartaus
« Vastaus #9 : 10.01.17 - klo:18:37 »


Himpe kun mua hermostuttaa, kun körttifoorumista on tulossa vaan viisasten kirja eihän se voi olla niin?
Eiks meitin pitäis olla vierellä kulkijoita.
Ajassa ja ojassa ja ottaa kantaa vierellä asioihin?


Ei tää oo mikään viisastenkerho, kyllä se penaalin terävinkin kynä tuppaa tylsymään kun sillä aikansa kirjoittaa, sit se onkin yhtä terävä kuin muut. Eiks se riepumattokin (onks sellasta) oo hyvän näkönen kun siinä on eri värejä vierekäin. Ei näy likakaan niin selvästi kuin yksvärisessä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Vs: Hartaus
« Vastaus #10 : 10.01.17 - klo:20:04 »
Vierelläkulkemista ei ole helppo osoittaa julkisilla foorumeilla. Se vaatii tarvitsijalta avoimutta, ja sekin on osoittautunut lähes mahdottomaksi. Muutamalla sanalla toki voi ilmaista jos toivoo empatiaa tai lohtua. Yksityisesti on helpompaa, ja vielä parempi on kohdata kasvoista kasvoihin.

Körttiläiset ovat kyllä ystäväkansaa ja osoittavat rehellisesti välittämistä.
Liika imelyys ei ole körttiläistä.

Mitä tarkoitat viisastenkerholla ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Hartaus
« Vastaus #11 : 11.01.17 - klo:07:54 »
Radiossa oli aikoinaan Viisasten kerho, joka vastaili kuulijoiden lähettämiin tietokilpailukysymyksiin. Eihän siinä viisaudesta ollut kysymys vaan muistitiedosta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Hartaus
« Vastaus #12 : 11.01.17 - klo:11:43 »
 :)
Itse kirjoitin huolesta, että foorumista on tulossa viisasten kirja, mutta olenhan minä omalla hulluudellani sitä pelkoa tasaamassa.
Lähinnä kait joku pilkulleen just juttu sai reaktion aikaan ?

Viisauttakin on kuten pena omalla viisaallaan tavalla mainitsi monenlaista.

Hauskiten kyllä 1944 totesi, että oliko, tusinaan mahtuu monta karaktääriä.
Niin se on.
Tik toc.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Hartaus
« Vastaus #13 : 15.01.17 - klo:00:20 »
Pistä huumoria peliin, ei tän tartte niin haudanvakavaa olla. Eiks se oo kliffa ku saa jengin funtsaa. Pientä tsoukkia peliin, niin syntyy enemmän juttua ja saadaan enemmän keskustelua aikaan kun ei aina tarvitse esiintyä niin viisaana. Tuskin meistä kukaan on himassa kuin Aleksis Kivi fotoissa, eiköhän hänkin ole puhunut potaskaa 99% ja skrivannu loput paprulle. En ainakaan itse ole kovin tarkka vedetäänkö mua tuomiolle näistä jutuista, täytyy olla varaa joustaa. Tietysti riippuu osiosta mitä kirjoittaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Hartaus
« Vastaus #14 : 15.01.17 - klo:06:58 »
Joku viisas sanoi: On naurettavaa, jollei osaa laskea leikkiä vakavista asioista.