Kirjoittaja Aihe: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---  (Luettu 20110 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #15 : 19.11.15 - klo:07:20 »
Täällä körteissä ollaan muutoksen hyväksyvällä kannalla, sen huomasin heti kun tänne seitsemän vuotta sitten kirjauduin.  Aiemmassa fundamentissa elämässäni pitäydyttiin tietyissä ulkoa opetelluissa raamatunlauseissa, sallituissa ajatuksissa ja pyhityksessä joka saavutettiin yhteisön ehdoilla. Siinäpä ei juuri muutosta hyväksytty. Pelastusvarmuus tuli olla, ja siinä pysyä.

Pala palalta ovat opitut tavat, puheet, lukemiset, tilaisuksissa käymiset jääneet. Olen vapauden tiellä.
Tässä vapaudessa kuulen elävän Jumalan äänen.

Jumalan kasvojen edessä olen tehnyt tiliä vääriksi teoiksi, tavoiksi ja puheiksi havaitsemistani asioista.  Se on sitä ' sielun kaivon puhdistamista '. Sen tavoitteena on tyhjä kaivo.

Tällä tietyömaalla ovat mestareina olleet, veljeni Juhani, Viljo Porkola, Pauli Annala, Lauri Maarala,Mestari Eckhart, Ristin Johannes,Avilan Teresa, Augustinut ja parhaillaan tyhjyyden puhtaudesta opettava Johannes Tauler.

Olen havainnut että luontainen tapani elää uskoa on karuhko, tunteilematon vaikka innostuneesta kirjoittelustani voisi muuta luulla.
Kun löysin ominaispiirteeni, mystiikan tajun, alkoi suuren muutoksen vaihe.
Mihin lie johtanee. Toivon perillepääsyä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #16 : 28.11.15 - klo:23:41 »
Varsin tärkeää olisi tietää missä olen.
Sitten jos ja kun se tavalla tai toisella selviää, ajattelisin, Jumalan avulla,
on hiljentymisen ja kyselyn paikka, onko muutos edessä, kenties välttämätön.
Jos tämä ei muutoin itselle selviä, Jumala armossaan antaa pysähdyksen paikkoja.
En vaan aina tätäkään näe ja tunnista.
Silti, joka aamu on armo uus, aloittaa alusta, puhtaalta pöydältä, kokemuksesta oppineena.
 :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #17 : 29.11.15 - klo:08:55 »
Muutosta ei voi välttää. Parannusta ja rappeutumista tapahtuu koko ajan. Vanheneminenkin on samanaikaista viisastumista ja höperöitymistä. Kristityn on yritettävä tulla lempeämmäksi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #18 : 13.12.15 - klo:10:41 »
Minä haluaisin vapautua erinäisistä omista tottumuksistani ja peloistani ja armottomuudestani....


Täällä on paljon kirjoiteltu muuttumisesta, muutoksen mahdollisuudesta, " mitä se on" ja kertoopa joku avarasti. moniaalla omasta uskonkehityksestäänkin. Muistelen itse Paavalia, joka lopulta tuskastuneena valitti:  Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista. Sitä hyvää mitä tahdon, minä en tee, sitä pahaa teen mitä en tahdo.

Ihmisen puutteellinen olemus jää hänessä olemaan niin pitkään kuin hän elää, ja niin se on näilläkin jotka paranevat synnistänsä omasta mielestään. Ehkä paranevat, mutten minä ainakaan ole muuttunut lainkaan. 

Älä  murehdi, kyllähän useimmilla on hyvin paljon jotakin johon väsyy ja kyllästyy.tavallisempaa on että se vain näyttäytyy ilmeisempänä itselle ja väsyttää pahemmin. 


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #19 : 21.07.17 - klo:19:22 »
Muuttukaa mielenne uudistuksen kautta?

Ehkä, ehkä ei.

Edellisissä viesteissä on aihetta käsitelty kahdesta näkökulmasta kristillisen uskon vaikutusta ihmisen uudistumisessa ja toinen on ihmisen psyykkisen puolen uudistumiseen.

Jätän omassa viestissäni käsittelemättä psyykkisen puolen uudistumisen. Koska olemme seuratuvan puolella, tuon vain oman tuntemukseni tällä kertaa kristillisen uskon kautta ihmisen mielen uudistajana. Ei silti molemmathan näkökulmat ihmisen mielen uudistajan kulkevat käsi kädessä ihmisen elämänkaaren aikana.

Itse koen että ihminen ei sisimmässään uskon kautta mieleensä uudista, koska uskomme on niin heikko, emmekä halua uudistua. Niin kuin Hän meitä opettaa, syntisenä synnyin ja syntisenä kuolen ja se on minun hyväksyttävä.

Toisaalta minulle on myös ilmoitettu että kaikki pahat teot saan anteeksi ja Armo.

Tehkää parannus…
Ulkoisesti varmasti mieleni uudistuu ja se näkyy sosiaalisessa elämässä osallistumalla seurakunnan toimintaan, Raamatun tutkimiseen ja eri elämän tilanteissa.

Tällähän haluan sitten osoittaa olevani uudistunut mieleltäni.  Ketähän Bengt yrittää pettää, uudistunut mieli?



” Ei ole monia vuosia vielä kulunut, kun erään kirkon portailla oli keväisenä aamuna  ennen rippikoulutuntien alkua istahtanut tyttö, joka luki virsiläksyään:

”Ah, tää kova sydämen mult` ota pois, Uus sijaan luo, , Isä taivaan! Uus sydän, mi pyhä ja puhdas ois , Pois synnistä luopunut aivan! Mua syntistä armahda Herra"!

Hän luki useaan kertaan ja alkoi aavistella, miksi hänelle ei ole Kristuksen osallisuutta. Se on hänen sydämensä tähden.

Kyynel vierähti poskelle.

Hän ei nähnyt sitä, että silloin saapui hänen luoksensa Kristus, joka oli monet päivät nojailut kirkon aitaa yksinäisenä ja unohdettuna ja katsellut rippilasten joukkoa. – Oli sinä vuotena ainakin yksi, jonka saatteli Kristus itse pyhälle aterialle, jonka särjetyssä sydämessä Hän oli sijan saanut.

Särjetyn sydänten valtakunta - ihmeellinen valtakunta – kyynelten valtakunta ja autuuden maa!
Sinä avauduit silloin kesäisen illan laskussa haudalla, jolla kukkivat särjetyt sydämet".


   Viimeinen Vaivattu 

   Kokoelma kertomuksia

   Armas Anttila

   Herättäjä – Yhdistys 1951. s. 151 – 152.

   SV.143.




ps. Joosuan kirja puhuttelee minulle omaa mielen muuttumista uudistuksen kautta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #20 : 04.08.17 - klo:20:08 »
On suotavaa tuntea itsessään tapahtunut muutos, sillä se ei ole omaa työtä muulta osin kuin, että on hellittämättä rukoillut ja pyytänyt tiettyjä muutoksia.

Jos muutosta huomaa, se on kiitoksen ja ylistyksen paikka muistaa Herraamme jolla on  voima ja valta muuttaa meitä ja koko maailmaakin.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa JohannaK

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 6
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #21 : 05.08.17 - klo:10:43 »
Kliseistähän tämä on, mutta elämä on opettanut ja aikuistuminen on vapauttanut. Vapauttanut myös olemaan ihan vaan oma itsensä tälläisenä kuin olen, vailla "pakkoa" muuttua miksikään muuksi. Tässä puhun nyt vain ja ainoastaan itsestäni enkä vertaa kenenkään muun elämään. Muutos voi itsessään olla hyvä tai huono asia, se on yksilöllistä ja tilannekohtaista.  Tämä aihe olisi kyllä laaja ja jos tätä kävisi avaamaan ihan kunnolla, menisi aikaa ja bittejä... Mutta jotain tässä makkarasopan laiton yhteydessä nyt. Ehkä jatkan joskus toiste.

Lapsuus oli aika peruslapsuutta duunariperheessä. No toinen vanhemmista oli alkohoisti jo silloin, mutta lieneekö se siis niin tavatonta kuin miltä se etenkin teini-ikäisenä tuntui, "kenelläkään muulla" ei siis ollut yhtä paskaa perhettä kuin minulla :D. (Mulla on hyvät vanhemmat. Parhaansa tehneet, omien heikkouksiensa ja historiansa muovaamia hekin.)  Olen jonkun verran ollut koulukiusattu, mutta se ei onneksi ole minun elämää määritelyt, muuta kuin ehkä siinä, että kaikenlainen vääryys, kiusaaminen ja syrjintä saa näkemään punaista, ja tämän olen omille lapsillenikin tolkuttanut. Että teitä ei saa kiusata, ettekä te saaa kiusata ketään. Jos kiusaatte niin puutun siihen ja rähisen. Ja näin on kyllä tapahtunutkin.

Nuorena mulla ei ollut sillein kavereita kuin olisin kaivannut. Yksin ei varsinaisesti tarvinnut olla, mutta ei ollut sydänystäviä eikä poikakaveria, niitä jota teini-ikäinen tyttölapsi olisi kaivannut. Uppouduin kirjoihin, laidasta laitaan luin kaikkea mikä eteen tuli. 17-vuotiaana elämä muuttui, ajauduin erään järjestön toimintaan ja sain sekä kavereita, sydänystäviä ja poikakaverin, useammankin niinä vuosina. Pääsin elämään sen ns. normaalin nuoruuden kaikkine kipuineen ja kauneuksineen. Se oli hyvää aikaa ja turvallinen ympäristö kasvaa. Kaiken sen teiniyden koin ilman päihteitä jne. mitkä voi viedä väärille poluille.

Lapsuuden ja nuoruuden usko sydämessä läksin rakentamaan elämää, opiskelua, parisuhdetta, lapsia, työtä -sitä normaalia. Nuo vuodet kasvattivat ehkä eniten. Avioliito, kahden kristityn välinen ja lujassa uskossa sidottu, kariutui 14 vuoden jälkeen. Tuo aika oli toisaalla normaalia ja ihanaa, mutta sitä varjosti aina inhimillinen heikkous, mielenterveyden ongelmat ja päihteet myös. Oli nuori ja viaton nainen, joka uskoi että Jumala parantaa kaiken kun jaksetaan uskoa ja rukoilla ja rakastaa. Oli joitain vuosia vanhempi mies, elämän jo valmiiksi murjoma mies, uskoon tullut ja täynnä toivoa paremmasta. No ei Jumala meitä siinä tilanteessa muuttanut eikä ongemia korjannut. Jälkikäteen ajateltuna, ei noita uupumuksen ja epätoivon vuosia ehkä olisi kannattanut kestää niin kauaa, olisi pitänyt älytä jo aiemmin. No ilman niitä mulla ei olisi kalleimpia aarteitani, lapsiani, mutta kuitenkin. Mutta kun minä uskoin. Rukoilin hellittämättä. Haettiin apua sieltä täältä ja tuolta. Lopulta, totaalisen uupumuksen vallassa, sanoin että ei enää. Rakkautta oli aivan valtavasti, mutta jaksaminen tuli tiensä päähän.

Eron jälkeen alkoi ehkä merkittävin muutosprosessi. Tajusin, ettei minun tarvii hävetä. Okei, olen eronnut nainen, mitä sitten? Olen aina ollut uskossa -tai usko ollut minussa, en ole koskaan minkäänlaista hengellistä heräämistä kokenut. Tajusin, että saan olla tälläinen ja uskoa Jumalaan ja pitää itseni vapahdettuna Jeesuksen sovitustyön tähden, vaikka en niihin muoteihin sovikaan, mihin olin yrittänyt ehkä ahtautua nuoren aikuisuuteni aikana. Ihan vilpittömästi olisin halunnut olla tietynlainen ja tietyissä porukoissa, niissä oli paljon hyvää ja kaunista. (Jos toki kaikkea ihmeellistäkin, ihnimillistä, mutta ärsyttävää ja raivostuttavaakin.) Mutta sen tajuaminen, että ei tarvitse, oli vapauttavaa.

Olen oppinut tosi paljon ihmisiltä joita olen kohdannut vuosien varrella. Työ on ollut tärkeä asia elämää aina. Juopot, narkomaanit, kehitysvammaiset, nuoret, turvapaikanhakijat, lapset, perheet. Kaikki nuo erilaiset ihmiset jotka on omien syidensä takia tarvinneet "ammattiauttajaa". Paljon viisautta ja elämänkokemusta kaiken sen ongelmaisuuden ja avuntarpeen keskellä. Kun on vaihdellen tehnyt kaikenlaista, on leipääntyminen estynyt. Etenkin nuorisopuolen työ, niin väsyttävää kuin se sinänsä onkin, niin siellä pitää pysyä skarppina ja avoimena. Jos yhtään esität tai et ole läsnä, palaute tulee ja se on suoraa. Kiertelemätöntä. Kukkahattuisuuteen ei ole varaa.

Mulla on oikeastaan vain yksi tunnettu ihminen, jota voin sanoa "fanittavani" ja jonka työstä ole saanut itselleni voimaa. Löytyn Jaska on minun idoli. Hänen musiikki saa sydämen liikahtamaan, se monipuolisuus, rouhea ääni ja elämänmakuiset, suorat sanat osuu ja uppoaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #22 : 05.08.17 - klo:11:32 »
Kiitos sinulle pitkästä ja avoimesta kerronnastasi!   :eusa_pray:

Itse en pysty ehkä noin paljoa kertomaan.
Paljon on tuttua asiaa tekstissäsi...koulukiusaaminen...yksinäisyys...ym...
Alkoholi on aina ollut pois lähiympäristöstäni, siitä saan olla kiitollinen.
Ja on tällä foorumilla tullut kyllä esille oma heikkouteni, haavoittuvuuteni, säröni,
alemmuudentunteeni ja vaikka mitkä.
Koen olevani savea, mutta saan olla savenvalajan muovattavana.
Heikosti soivan ja kuuluvan olemukseni saan viedä Suurelle Virittäjälle!
Hän saa minut soimaan, laulamaan, kiittämään, ylistämään, näkemään, kuulemaan, kirjoittamaan, lukemaan...olemaan ja ihmettelemään...
hiljaa rukoilemaan ja huokailemaan.

Olen suuri ihme...ainutlaatuinen...Jumalan luoma...eikä minulla ole lupaa
halveksia Jumalan luomistyötä!

 :eusa_angel: :eusa_pray: :039:

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #23 : 15.08.17 - klo:21:06 »
Olen pohtinut miksi yleensä pyörin tällä foorumilla ja tapahtuuko minussa yleensä mitään uudistumista?

Täällä on nimimerkkejä jotka kertovat miten foorumi on vaikuttanut heidän hengelliseen elämään. Sitten on myös nimimerkkejä jotka kertovat Jumalan vaikuttavan heidän kaikkiin päivän toimintoihinsa ja kertovat sitä foorumilla. Sekä rukoilevat toistensa puolesta eri elämän tilanteisiin, mitä ei pidä vähätellä, mutta kuitenkin.

Kun tulin foorumille ensimmäistä kertaa, odotukset olivat suuret. Mutta hyvin nopeasti huomasin että minä en ole oikeassa paikassa, jouduin päivittäin tai ainakin viikoittain törmäyskurssille. Oman uskoni ja oman suhteeni Herraan tiesin, mutta…

Tällä viikolla on keskusteltu siitä että pitäisi kunnioittaa toista, ei saa loukata, ei arvostella ja olla sivistynyt.  Ei saa olla niin pahansuopa vaan rakastaa kanssa kulkija herännäisyyden hengessä.
On myös aikaisemmin kiistelty siitä mikä on perinteis-körttiläisyys ja mikä on nyky-körttiläisyys, siveellisiin arvoihin suhtautumista jne.

Olen pohtinut miksi yleensä pyörin tällä foorumilla ja tapahtuuko minussa yleensä mitään uudistumista?


Tänään ymmärsin yhden tärkeän asian minkä Seppos minulle ilmaisi eräässä viestissään minulle toissa päivänä (vaikka en hänestä pidäkään, mutta se taitaa olla molemmin puolista). 

Mitä peilistä näet, saman vanhan Bengt:n?

Ei, kyllä minä olen uudistunut, mutta vähän väärällä tavalla. Minä uskoin että minusta tulee körttien körtti kun aloin käymään seuroissa, liityin Herättäjä- Yhdistykseen, tilasin Herättäjä-lehden, tutustuin herännäisyyden historiaan paremmin mitä rippikoulun aikana olin saanut käsityksen herännäisyydestä.

Ongelma onkin se että minulle on herännäisyys muodostunut uudistusten mukana ongelmalliseksi. 
Historia ja tulevaisuus taistelevat keskenään. 
Mikäli tämä jatkuu minä tulen riippuvaiseksi joka päiväsestä taistelusta.

Ratkaisu ei vaadi paljon, riittää kun nollaan itseni. Enkä lähde merta edemmäs kalaan.

Uudistus jatkuu....

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #24 : 15.08.17 - klo:22:27 »
Itse ajattelen että uudistumme jatkuvasti eri tavoilla, eri alueilla, päivittäin.
Uudistuminen, kuten oppiminen, muuttuminen, kasvaminen...tapahtuu kehdosta hautaan.
Elämän varrella joudumme itseemme, muihin ihmisiin, järjestöihin ym. pettymään.
Asiat eivät tapahdu haluamallamme tavalla edes omassa itsessämme.

Jeesus on ainoa johon ei koskaan tarvitse pettyä, Hän on meidät pelastanut ristin kautta.
Jeesus on tie, totuus ja elämä.
Hän muuttaa ja uudistaa meitä tänäänkin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #25 : 16.08.17 - klo:15:58 »
Tuosta muuttumisesta tuli vielä mieleen.
Se lienee ainoa asia missä olemme itsekeskeisiä, vai miten lienee?
Ehkä tämä on minulla vaikea aihe, nimittäin itsekeskeisyys, itseriittoisuus jne...
olen niistä saanut pyyhkeitä, enkä ole edes ymmärtänyt mistä kyse...no se siitä...
Mutta jos haluamme muutosta johonkin asiaan...muuttaa jotain mieleiseksemme...
niin ymmärrän että silloin voimme muuttaa vain itseämme...jos sekään onnistuu...
toisille emme voi asettaa vaatimuksia, emmekä voi odottaa toisen muuttumista.
Ja muistuttaisin jälleen:
Jumala vaikuttaa meissä tahtomisen ja tekemisen, Hän puhuu meille Sanansa kautta,
myös elämän tilanteissa, olosuhteissa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #26 : 16.08.17 - klo:16:21 »

Mua on viehättänyt heräänäisyydessä juuri arki ja sen jakaminen.
Paavo vainaan kylähulluus ja oma tie ja armon alla oleminen, eli toteamus, että en ole pyhimys ja pieneltä paikalta kohtaan lähimmäisen samalta tasolta ja joskus alemmalta, mutta voinee olla, että en tiedä körtteydestä mitään.

Himpe kun muutin Kaskisiin takaisin ja tämä on ruottinkielistä seutua ja het kun tulin tänne, niin aloin jo ajattelemaan ruottiksi ja muutenkin, kun toi kielenoppi on mitä on, et anteeksi huono kieliasuni.
Tik toc.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #27 : 16.08.17 - klo:17:35 »
Tuosta muuttumisesta tuli vielä mieleen.
Se lienee ainoa asia missä olemme itsekeskeisiä, vai miten lienee?
Ehkä tämä on minulla vaikea aihe, nimittäin itsekeskeisyys, itseriittoisuus jne...
olen niistä saanut pyyhkeitä, enkä ole edes ymmärtänyt mistä kyse...no se siitä...
Mutta jos haluamme muutosta johonkin asiaan...muuttaa jotain mieleiseksemme...
niin ymmärrän että silloin voimme muuttaa vain itseämme...jos sekään onnistuu...
toisille emme voi asettaa vaatimuksia, emmekä voi odottaa toisen muuttumista.
Ja muistuttaisin jälleen:
Jumala vaikuttaa meissä tahtomisen ja tekemisen, Hän puhuu meille Sanansa kautta,
myös elämän tilanteissa, olosuhteissa.

Viestissäsi puhut että emme voi asettaa vaatimuksiamme, emmekä voi odottaa toisten muuttumista.
Minun näkemykseni on jos puhutaan esimerkiksi kristinuskosta että aina olemme asettaneet vaatimuksia ja pyrkineet muuttamaan ihmisiä meitä tyydyttävään malliin.
Tästä on hyvä esimerkki miten kristinusko tuli pohjolaan.  Viikinkikuningas Harald Sinihammas käännytti tanskalaiset kristityksi 900-luvulla ja loi Tanskasta sen näköisen kun halusi myös poliittisesti.
Samoin tänä päivä, on toinen osapuoli mikä asettaa vaatimuksia ja on toinen puoli mikä myös asettaa vaatimuksia.  Samoin se on ollut Paavo Ruotsalaisen aikana ja eikö tämä ole aivan elävä ilmiö koko yhteiskunnassamme.
Minä esitän vaatimuksia sinulle ja sinä esität minulle, minä hyväksyn ne tai sitten en, samoin sinä teet. On turha luulla että maailmasta loppuisi vaatimukset ja että muuttuisimme mielipiteitämme yhtenäiseksi.
Minusta tämän kertoo jo raamattu alku sivuillaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #28 : 16.08.17 - klo:17:42 »
Tottakai ihmisten toiminta on aina vajavaista ja puutteellista.
Synti riippuu meissä kiinni. Se on tietysti vallitseva olotila.

Mutta se ei estä sitä että kyselemme Jumalan tahtoa ja johdatusta elämäämme.
Voimme pyrkiä parempaan. Niin kauan kuin on uskoa on myös toivoa!

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #29 : 16.08.17 - klo:18:11 »
Tottakai ihmisten toiminta on aina vajavaista ja puutteellista.
Synti riippuu meissä kiinni. Se on tietysti vallitseva olotila.

Mutta se ei estä sitä että kyselemme Jumalan tahtoa ja johdatusta elämäämme.
Voimme pyrkiä parempaan. Niin kauan kuin on uskoa on myös toivoa!


... ja rakkautta. Sitä emme ole tainneet ymmärttää mitä se todella on vaikka toiset hehkuttavat ymmärtävänsä sen tarkoituksen ja mitä se todella meiltä edellyttää.