Kirjoittaja Aihe: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---  (Luettu 20114 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
- muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« : 30.10.15 - klo:07:37 »
Olemmeko muuttuneet ?  Mikä on muuttunut kohdallasi ? Mikä on sinua muuttanut eniten ?

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #1 : 30.10.15 - klo:09:06 »

   Lastenlapset ja eläke
Jäin elakkeelle heti, kun säädetty aika täyttyi, suurelta osin ajatuksena lapseni perheen tukeminen päivystysluonteisesti. Se on uusi projekti heittäessään ulos työrytmistä. Eläkkeelläolon vapaus sallii uudistumisen.

Matkustaminen työpaikalle toiseen kaupunkiin on jäänyt. Tilalla on liikkuminen kodin ympäristössä. Siksi tutustuminen kotikaupungin ihmisiin on avannut uusia uria. Työaikana olin vieras täällä, nyt olen kotoutunut.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #2 : 30.10.15 - klo:10:51 »
Pitkien pysähtyneiden elämänvaiheiden, erilaisten kausien, annettua vihdoin tilaa muuttumiselle alkoi tapahtua.Kaikki on tapahtunut  h i t a a s t i.

Suurin muutos tapahtui uskonelämässä kun vapauduin ja aloin ajatella omilla aivoillani.

Aivoittelut muuttuivat usein sen mukaan mitä olin omaksunut lukemistani kirjoista.
Tarkoitan hengellisiä kirjoja. Olematta vaikutuksille täysin altis, olen löytänyt sellaista jonka toivon pysyvän niin ortodokseilta, katoöisilta mystikoilta kuin körttivaikuttajilta.

Aikani olen uusilla tuttavuuksilla ' herkutellut' sitten unohtaakseni, mutta ehkä alitajuntaan on jäänyt piirto tai hiven.

Tämä kokemusten kirjo on muokannut ja muovannut minua, se on; sieluani, henkeäni, ja pikkuriikkisen ruumistanikin. Lain taakka on otettu pois.

Vapaudenkaipuuni ei ole halua vapautua Jeesuksen opetuksista tai Jumalan tuntemisesta.
Sen minkä on tapahtunut koen johdatuksessa tapahtuneeksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #3 : 30.10.15 - klo:11:27 »
Vapaudenkaipuuni ei ole halua vapautua Jeesuksen opetuksista tai Jumalan tuntemisesta.

Minä haluaisin vapautua erinäisistä omista tottumuksistani ja peloistani ja armottomuudestani....
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #4 : 30.10.15 - klo:12:53 »

   Paradoksaalista, että muutos on mahdollinen itsensä hyväksymisen kautta.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #5 : 30.10.15 - klo:13:17 »
Minä haluaisin vapautua erinäisistä omista tottumuksistani ja peloistani ja armottomuudestani....

Kuulostaa aivan siltä mitä me kaikki synnin painon alla tunnemme. Eikä kaikki tarvitse olla edes syntiä, vaan huonoa tapaa.

Tuo mitä kaipaat on mahdollista. Voin omalta kohdaltani sen todistaa. En viitsi laittaa luetteloa mistä kaikesta olen päässyt . Se on käynyt  h i t a a s t i.
Yksi pahe kerrallaan on riisuttu. Tämä ei tarkoita pyhitystä, luulisin, vaan vastausta pyyntöihini.

Jumalalla on keinonsa, joskus koulutus on kovaa. Minä olen ollut kovapäinen koulukas.


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #6 : 30.10.15 - klo:18:18 »

   Olosuhteiden muutoksen vaikutus mielen muuttumiseen on ratkaiseva. Olosuhteiden ja mielen välinen side on kiinteä. Kun ihmisen kohtaa kriisi, hän rukoilee selvitäkseen. Jo siinä mieli on uudistunut. Jumala on lähellä silloin, kun Hän tuntuu olevan kaukana.
Olosuhteiden ja mielen vuorovaikutus on jatkuva prosessi.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #7 : 30.10.15 - klo:21:09 »
Varsin mielenkiintoinen avaus ja keskustelun alku...ja jokseenkin haastava.

Muutoksesta ja sen mahdollisuuksista on puhuttu kovasti työelämässäkin.
Ehkä jotain pientä minussakin on tapahtunut, vaikkakin muutosvastarintaa toki on ollut...
Eräänkin monipäiväisen kurssin otsikkona oli "Oppiminen on muuttumista".
Monia muitakin mielenkiintoisia kursseja, joissa muuttumistavoitteet minulla ja monella
muullakin jäi alkutekijöihinsä.

Pekka taisi mainita eläkkeelle siirtymisen positiivisesta vaikutuksesta muutokseen,
ehkä myös uudistumiseen.
Allekirjoitan tämän täysin. Jonkinlainen vapaus ja rohkeus koitti siinä tilanteessa.
Myös se että pystyn määrittelemään enemmän ajankäyttööni.

Olihan mulla tavoitteita ja halukkuutta muutokseen liikuntaharrastuksenkin suhteen.
Se on kyllä tyssännyt sairauksiin ja muihin iän tuomiin rajoitteisiin.

Yksi iso asia mulla vuosia sitten oli lauluharrastuksen uusi viriäminen.
Siitä iloitsen ja olen selkeästi kehittynyt. Ja unohtanut mitä ramppikuume tarkoittaa.

Se on syytä muistaa että lähimmäistämme emme voi muuttaa.
Itseämmekin varsin huonosti, mutta Jumala voi muuttaa ja johdattaa.
Suurin muutos minussa on tapahtunut ja tapahtuu sydämmessäni, ehkä itseltänikin
piilossa.
Mieleni uudistumisen kautta. Jumalan armosta ja rakkaudesta minua kohtaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #8 : 30.10.15 - klo:23:21 »
Tässä tämä Riitan esille ottama raamatunteksti kokonaisuudessaan. Se löytyy (KR38) Roomalaiskirjeen 12 luvusta jakeesta 2:

"
Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
"

Uudessa käännöksessä (KR92) teksti on seuraavanlainen:

"
Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.
"

Nopeasti luettuna tässä laitetaan vastakkain "tämän maailman meno" ja tuo "mielen uudistuminen".
"Mielen uudistuminen" (mitä se sitten onkaan) on tekstin mukaan välttämätöntä siksi, että osaisi arvioida, mikä Jumalan tahto on.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #9 : 31.10.15 - klo:04:56 »

   Korsi on heinäkasvien varsi. Korsi on vanhemmiten puutuva ja esimerkiksi bambuilla puumainen. Korressa on nivelten kohdalla paisunut solmu ja niiden väli on useimmiten ontto. Korren pituuskasvu tapahtuu solmujen yläpuolelta välikasvusolukosta. Myös solmut voivat kasvaa alasivultaan ja kohottaa lakoutuneen korren pystyyn. Heinäkasvien lehdet lähtevät solmusta kortta ympäröivänä tuppena.


https://fi.wikipedia.org/wiki/Korsi

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #10 : 03.11.15 - klo:08:17 »
   Paradoksaalista, että muutos on mahdollinen itsensä hyväksymisen kautta.

Matka on mahdollinen vasta, kun tietää, mistä tilasta lähdetään.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #11 : 17.11.15 - klo:12:42 »
Roomalaiskirjeen 12 luvusta jakeesta 2:

"
Älkääkä mukautuko tämän maailman menoon
"

Mitä on maailman menoon mukautuminen?
Mitä on se, että ei mukaudu tämän maailman menoon?
Kuinka voi mieleltään uudistua siten, että ei enää mukaudu siihen menoon?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #12 : 17.11.15 - klo:13:12 »
Pyrkikää saamaan selville, mikä on Herran mielen mukaista. Älkää osallistuko pimeyden töihin: ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon. Mitä sellaiset ihmiset salassa tekevät, on häpeällistä sanoakin, mutta kaikki tulee ilmi, kun valo sen paljastaa. Kaikki, mikä on paljastettu, on valossa. Sen vuoksi sanotaankin: -- Herää, sinä joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus on sinua valaiseva! Katsokaa siis tarkoin, miten elätte: älkää eläkö tyhmien tavoin, vaan niin kuin viisaat. Käyttäkää oikein jokainen hetki, sillä tämä aika on paha. Älkää olko järjettömiä, vaan ymmärtäkää, mikä on Herran tahto.

Room. 12:2 kohdälla näkyy olevan viittaus tähän Efesolaiskirjeen katkelmaan. Siinä asetetaan vastakkain pimeässä tehdyt järjettömyydet ja päivänvaloa kestävä järkevyys.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #13 : 19.11.15 - klo:00:28 »
Onhan tuo järkevyys arvostettavaa. Toisinaan vain on järkevää olla paha, vaikka nyt silloin kun muutoin koituu itselle hankaluuksia. Sen tietää jo lapsikin. Jos koulukaveria kiusataan on aika järjetöntä ruveta vastaan hannaamaan. Jos kiusaa toisten mukana, on ehdottomasti varmemmin turvassa itse.

Se tahtoo tuo ihmisjärki sanella yllättäviä ratkaisuja, harvemmin kovin hyviä.

Hyväksi ajattelen jotakin semmoista joka toimii kuin toivoisi itseään kohtaan toimittavan. Ja koska tämä kertaalleen tuotti suuren hämmennyksen ja vaati  putkähkön  kirjoittelun , ei Penan kanssa vaan toisen yksilön jolle tuo miten niin samaa toiselle kuin itselle toivottaisiin oli täysin järjetön ja siten mahdoton ajatus koska ihmiset tarvitsevat erilaisia asioita, ,, niin todettakoon nyt:  ei, ei tarvitse tuoda minulle aamiaista vuoteeseen koska sängyssä syöminen on hankalaa. Mutta jos minä tiedän että se toisesta välillä on, niin sitten minä vien. En siis toimi kuten toivoisin itseään kohtaan toimittavan juuri olettaen että jokainen on kanssani samanlainen, vaan koettavalla huomioida toisen tarpeet ja toiveet. Semmoista.
« Viimeksi muokattu: 19.11.15 - klo:00:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: - muuttukaa mielenne uudistuksen kautta---
« Vastaus #14 : 19.11.15 - klo:00:45 »
Olemmeko muuttuneet ?  Mikä on muuttunut kohdallasi ? Mikä on sinua muuttanut eniten ?

Tahdotko kertoa, miten olet muuttunut?  Mikä on muuttunut kohdallasi (mieluiten hengellisesti?) Kokoaisitko tähän sinua muuttaneet henkilöt, kirjat yms.

Onko toisinaan hyvä esittää itselle tärkeä kysymys? Onko toisinaan tärkeää saada kertoa kokemuksistaan itse?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.