Kirjoittaja Aihe: Pohdintoja  (Luettu 46935 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #60 : 27.10.17 - klo:19:04 »

Oonkohan ihan hakoteillä, kun olisin valmis oppimaan kaikki maailman kielet, niin että ymmärtäisin mitä ne puhuu tasolla?

Oikeesti kielien oppinen on lapsellisen helppoa.

Pitää vaan ensin miettiä,, ookoo tää on germaanisia kieliä sitä kun yhden tajuan, niin osaan ruottii, saksaa, hellanti, norjaa ja muita sen suvun kieliä.

Tää on slaavilaisia kieliä.

Ookoo, no venäjättä, puolaa, zhekkiä ja mitä noita on bulgariaa myöten.

Sitten on seemiläiset. arabia, hebrea ja slangit päälle.

Siiten assialaiset.
Kiina, japani korea samaa sukua.

Olen ihan varma, että jos vaikka vuoden opiskelisin noita kieliä, niin mihin päin maailaa menisin, niin oppisin tajuamaan puheen.
Sen verran mulla kokemusta noista matkoilla osoista.
Espanjat portugalit italiat, se on vaan kun tajuaa sen sukukielen jonkun niistä, niin tajuaa muut, jos on siis herkkä korva kuten mulla.

Toi Don Pathrn esimerkki:
Nesbon son, sehän on helppo. Nesbon son - No nes helppo tajuta isä. nesbon son.
Jokainen tajuaa, jos miettii, että varmaan isän poika.

Sama seemiläisittäin.
Ben ben ami
Tai hebreaksi kait benini ..
Poika, poikani, Isäni poika.
40 arba im
Hebreaksi melkein sama Niin ja edespäin.

Kiva kun oon matkustellut ja herkkä korva.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #61 : 27.10.17 - klo:19:08 »

Tässä kun on perjantaipullokin avattu, niin pikkasen lisää.

Opiskelu muutenkin on tehty jotenkin mahdottoman hankalaksi ihmisille.
Lääkärit opiskelee vuosikausia ja ihmisen anatomia aika helppo, sen oppii tunnissa tyhmempikin.
Ja muuta hoidot päälle.

Tai hammaslääkäri 7 vuotta skolea.
Mitähän niin ihmeellistä siellä hammastoissa on?

Musiikkia 5-6 vuotta opiskelua.
Mä soitan muutamassa kuukaudessa ihan mitä instrimentteia vaan.

Insinööri opiskelut, mitkä mulle aika tuttuja, niin lapsen leikkiä jos matikka hallussa.

En tiedä mikä siinä on, että ihmisiä huijjataan kaikenlaisilla peloilla, et vo oppia.

Mä oon tavallista tyhmempi, mutta antakaa haaste, niin katotaan tarvinko sen opiskeluun 6 vuotta opistoa?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #62 : 27.10.17 - klo:19:10 »

Joku varmaan vastaa.
Oon lukenut sun yhden kirjoituksen, etkä osaa kirjoittaa vaikka yli 50 vuotta tehnyt sitä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #63 : 27.10.17 - klo:19:17 »
Ongelma tossa onkin se sanasto joka on arkikielen ullkopuolella ja kulttuurissa. Pärjään kyllä päivittäisissä asioissa ja perus sanastossa mutta kun tulee jotain vivahteita kieleen niin herää heti epäilys.
Jos esim jossain suomalaisessa dekkarissa joku vääntää savoa niin vaikka sen perus sanan ymmärtää, niin tekstin humoristisuudesta saattaa jäädä jotain uupumaan.
Where is the cat? The cat is on the moon!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #64 : 27.10.17 - klo:19:26 »

Mitä se kisu siellä tekee?

Sulle se on ongelma, mutta itse rakastan slangeja ja murteita ja mietin, että toi savolaisuus on vaikutteita ryssiltä ja tälläistä.

En tiedä ehkä jotkut ovat kuten sinä mielellään enempi sen varmuuden jonka oppineet saaneet, niin sen mukaan sitten.

Mua ihmetytti jo kakarana jolloin ollaan parhaita oppimaan.
Niitä on lapsia, kun jos saa itse opiskella, niin ihan ties mihin pystyviä.

SIlloin kun menin arkana skoleen pienen pienenä kundina, niin ihmettelin sitä, kun opeteltiin aakkosia monta päivää ja tankattiin niitä.
Jos olisi ollut oikeat petus metodit, niin nehän olisi oppinut tunnissa, mutta oliko eka vuosi, että opitaan lukemaan.

Ihan pimeetä.

Laskentokirjan kun sain käteen, niin kotona mietin aika vaikeaa ja ratkoin koko kirjan kotona ja sitten, kun menin kouluun, niin eka tehtävä ja toka ja ihan pimeetä.

Oon ihan varma, että koko opetus juttu on ihan pielessä.

Onneksi se hyvä puoli koulussa on, että tapaa kiehtovia kavereita joiden kanssa viettää aikaa ja oli parempaa tekemistä kuin typerä tankka, tankkaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #65 : 05.11.17 - klo:17:30 »
Välillä, ehkä useinkin, tulen miettineeksi olenko vieläkään siinä mihin Jumala on minut
tarkoittanut, ja olenko siinä koskaan?
Ja kuuluuko minun tietää ja tuntea ja kokea olevani siinä missä pitää?
Vai olenko aina etsijän ja kyselijän paikalla?
Alamittaisena, kyydistä pudonneena, ulkopuolella leirin, joukkoon rakastamisen ulkopuolella?
Mitä tarkoittaa se että vain Kristus riittää?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #66 : 05.11.17 - klo:18:32 »


 Mitä tarkoittaa se että vain Kristus riittää?



   Ei tarvitse.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #67 : 06.11.17 - klo:07:03 »
Hups. Vastasin vanhsan viestiin. Poistan viestini.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #68 : 06.11.17 - klo:08:15 »
Heh, Viisveisaajalle vastaisin että pointti tossa kirjoituksessa oli aivan jossain muualla kuin käsitit, mutta ei se mitään. Olen myös siitä harmissani kun murteet katoaa ja kieli "tasapäistyy".

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #69 : 06.11.17 - klo:09:32 »
Olisin sitä mieltä, että niin kauan kuin Suomi on asuttuna "joka kolkassa", murre säilyy ja sen vivahteetkin. Mutta niin on, että kieli tasapäistyy suurimman asutuksen mukaan ja sen mukaan, mitä esim radiossa ja televisiossaa esitetään. Syntyy jonkinlainen Suur-Helsingin murre. Jos väärässä paikassa avaa suunsa "tämä on jiässä" tai "täs on vissihinkin tapeltu, kun on seinis tuallaasia orkoosia", niin olet ns pöljä Turussa ja Helsingissä vähänkään nuoremman väen kuullen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #70 : 06.11.17 - klo:10:21 »
Näinhän se on. MItä stadiin tulee, slangi muuttuu sellaista vauhtia, että vanha helsinkiläinen on nuorten helsinkiläisten mielestä pöljä omaa helsinkiläistä puheenpartta käyttäessään. 'Stara gubbe on skidien mielestä dorka' jo senkin vuoksi, että 'stara' ei enää merkitse vanhaa vaan tähteä.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #71 : 10.11.17 - klo:14:08 »
Josku aiemmin kesällä kirjoitin, että kun mulle kerrottiin mitä jossain länsirajalla tapahtuu tulevana viikonloppuna niin en ymmärtänyt alkuun mitään. Vasta tienvarsi ilmoituksista ymmärsin mitä oli tulossa, ( joen poikki ajot)  vallitettavasti osaltamme liian myöhään.
Tää on vain elämää

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #72 : 13.11.17 - klo:18:05 »
Näinhän se on. MItä stadiin tulee, slangi muuttuu sellaista vauhtia, että vanha helsinkiläinen on nuorten helsinkiläisten mielestä pöljä omaa helsinkiläistä puheenpartta käyttäessään. 'Stara gubbe on skidien mielestä dorka' jo senkin vuoksi, että 'stara' ei enää merkitse vanhaa vaan tähteä.

Eikö ole pena kiehtovaa kuunnella nuorten slangia ja meidän starbojen tai kruunien mitä vuosi kymmentä eletäänkin, niin slangia.

Kun oli jokunen vuosi taakse, niin, mulla oli niin herkkä korva kuulla, että kuulin, okey toi kundi on itä hesasta tai rööperistä ja toi pasilasta ja toi ties mistä.

Onneksi kieli elää.
Jos tollaiset kundit kun sinä voitaisiin tavata ja jutskaa.
 Elämästä ja väreistä kaupungeista ja niiden elämästä.
Puheesta ja slangeista ja peruskielestä.
Sun kaa, kun olet fiksu ja tuollainen yrittävä lapsia luovuuden kanssa tajuavia, niin varmaan olisi kiva jutella joskus.

Itte olen kait enempi matemaatikko ja en ollenkaan fiksu, mutta olisi kiva sun kaa miettiä ja kaikkien foorumin porukan, kuten jo tehdään musiikin ja muun kautta jatella ihmisiä ja nuorten tulemista.

oon ihan varma, että körttifoorumi on kiva lisä tehdä maailmasta parempi.
« Viimeksi muokattu: 13.11.17 - klo:18:10 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #73 : 13.11.17 - klo:19:29 »
Välillä, ehkä useinkin, tulen miettineeksi olenko vieläkään siinä mihin Jumala on minut
tarkoittanut, ja olenko siinä koskaan?
Ja kuuluuko minun tietää ja tuntea ja kokea olevani siinä missä pitää?
Vai olenko aina etsijän ja kyselijän paikalla?
Alamittaisena, kyydistä pudonneena, ulkopuolella leirin, joukkoon rakastamisen ulkopuolella?
Mitä tarkoittaa se että vain Kristus riittää?
Olen ajatellut samaa asiaa... körttiläisenä ei tekoja tehdä pelastuakseen... vaan rakkauden lain mukaisesti. Lähimmäinen on tärkein. Kristus pelasti koko maailman ihmiset ja Kristus riittää.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #74 : 15.11.17 - klo:18:05 »
Oonkohan ihan hakoteillä, kun olisin valmis oppimaan kaikki maailman kielet, niin että ymmärtäisin mitä ne puhuu tasolla?

Oikeesti kielien oppinen on lapsellisen helppoa.

Pitää vaan ensin miettiä,, ookoo tää on germaanisia kieliä sitä kun yhden tajuan, niin osaan ruottii, saksaa, hellanti, norjaa ja muita sen suvun kieliä.

Tää on slaavilaisia kieliä.

Ookoo, no venäjättä, puolaa, zhekkiä ja mitä noita on bulgariaa myöten.

Sitten on seemiläiset. arabia, hebrea ja slangit päälle.

Siiten assialaiset.
Kiina, japani korea samaa sukua.

Olen ihan varma, että jos vaikka vuoden opiskelisin noita kieliä, niin mihin päin maailaa menisin, niin oppisin tajuamaan puheen.
Sen verran mulla kokemusta noista matkoilla osoista.
Espanjat portugalit italiat, se on vaan kun tajuaa sen sukukielen jonkun niistä, niin tajuaa muut, jos on siis herkkä korva kuten mulla.

Toi Don Pathrn esimerkki:
Nesbon son, sehän on helppo. Nesbon son - No nes helppo tajuta isä. nesbon son.
Jokainen tajuaa, jos miettii, että varmaan isän poika.

Sama seemiläisittäin.
Ben ben ami
Tai hebreaksi kait benini ..
Poika, poikani, Isäni poika.
40 arba im
Hebreaksi melkein sama Niin ja edespäin.

Kiva kun oon matkustellut ja herkkä korva.

Ben on poika hepreaksi. Bar on poika arameaksi. Benini ei ole poika hepreaksi eikä arameaksi eikä kreikaksi.  JOs Leon Urisin Exodus on näissä detaljeissa oikeessa Ben Ami tarkoittaa kansani poika. Nyt tekisi kyllä jälleen mieli opetella jotain uutta.  Kyllä kieliä oppii mutta mitäs sitä hannaamaan työntekoa vastaan, se on mukavaa. Menee ajatukset muualle omista harmeista. Opiskeli on kivointa kun on.

Tule kylään, opettele anatomia tunnissa. Jos pääset läpi loppukuulustelusta maksan tonnin ja matkakulut.  Tai voisin kyllä panna pääni pölkylle kymppitonnistakin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.