Kirjoittaja Aihe: Pohdintoja  (Luettu 45259 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #45 : 06.09.17 - klo:15:55 »
Viimepäivien pohdittava on ollut Taivasten Valtakunta, Taivas.
Lähdin tähän Jeesuksen Pyhän Teresan kirjan luettuani. Se käsitteli yksinomaan IsäMeidänRukousta.

Teresan mukaan Taivas on meissä, sielussamme. Onko sielu siis Taivasten valtakunta ?
Helpompi ja konkreettisempi näin on uskoa ja käsittää. Jumala meissä, me Jumalassa muodostamme sen valtakunnan. Tätä luulen muidenkin kuin Teresan opettavan ?

Se on salaisuus kuitenkin, ja miten toteutuu, ja missä iankaikkinen elämä ?

Minun on näin helpompi käsittää kuin että olisi avaruuksissa, pilvien tuolla puolen, Jumalan asunto ja maa.Miksi niin konkretisoida, Hänhän on kaikkialla.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #46 : 06.09.17 - klo:16:14 »
Teresan mukaan Taivas on meissä, sielussamme. Onko sielu siis Taivasten valtakunta ?

Onko sielu jotain yhteistä, 'meidän sielumme'? Afrikkalainen ihmisyyskäsite on monikollinen sana 'ubuntu'. Pohtimisen aihe tämäkin.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #47 : 06.09.17 - klo:16:36 »
Ajatteletko Pena sitä kun joiden sielujen kanssa on tutumpi kuin toisten. Puhutaan sielunveljistä ja- siskoista. Se kyllä on niin hienoa, että tuntuu ' taivaalliselta'.

Onko siis siellä taivaassa niin monia huoneita, asuinsijoja, etteivät kaikkia asu samassa tilassa ja niinollen eivät tunne toisiaan.

Liittyykö tietty ymmärrys, josta joskus olen maininnut, myös tätän kysymykseen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #48 : 06.09.17 - klo:18:53 »
En ajatellut, mutta nyt ajattelen. Kiitos ajatuksesta!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #49 : 08.09.17 - klo:19:24 »
Onko sielu jotain yhteistä, 'meidän sielumme'? Afrikkalainen ihmisyyskäsite on monikollinen sana 'ubuntu'. Pohtimisen aihe tämäkin.

Ajatteletko pena, että ubuntu käyttöjärjestelmä, kun perustuu avoimeen lähdekoodiin olisi yhteisöllinen tai jotenkin, no ei mutta.

Sielumme ja isä meidän ja yhteinen uskontunnustus.
On ne asioita jotka varmaan olivat totta alkukristittyjen kanssa, mutta nykyään on vallalla yksilöllinen uskonratkaisu, yksilöllinen uskontunnustus tai valinta ja rukoilukin.

Yhteisöllisyys on hieno asia ja peukutan sitä ihan sadalla, mutta kun papit, kirkkolaitos, uudet uskonnolliset tuulet ja ties mitkä on niin erilaista mitä miellän uskolta, niin vaikea olla yhteisöllinen.

Yliopiston matemaatikot taitavat olla maailman yhteisöllisin porukka mitä olen tavannut ja ollut ystävinä.
Samat ongelmat ja samanlainen suhtautuminen erilaisuuteen ja ei koskaan tuomitsemista, vaan tarkastellan ja räknätään ja onneksi ne on niin kiertoradalla, että pukeutuminenkin on jotain päälle ja töihin.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #50 : 09.09.17 - klo:07:54 »
En tiedä, miksi zulukielen sana 'ubuntu' on valittu käyttöjärjestelmän nimeksi. Arvailussasi voi olla perääkin.

Bantukielissä liittämällä sanan vartaloon eri etuliitteitä saadaan uusia käsitteitä. Ihminen on zuluksi umuntu, monikossa abantu. Siitä bantukieltenkin nimi tulee. Ntu tarkoittaa lapsuuteni ndongassakin ihmistä, omuntu on yksi ja aantu monta. Uuntu vastaa zulun ubuntua.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #51 : 10.09.17 - klo:16:37 »
Olisi hienoa osata zulunkieltä ja bantukieltä ja muita erikoisia kieliä, näin suomalaisttain ajatellen siis erikoisia kieliä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #52 : 10.09.17 - klo:18:58 »
Bantukielet ovat ryhmä. Zulu on yksi bantukielistä samaan tapaan kuin ruotsi on yksi germaanisista kielistä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Bantukielet

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #53 : 10.09.17 - klo:19:22 »
Kiitos tiedosta.  :eusa_angel:
Sinä saatat osata jotain noista ?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #54 : 11.09.17 - klo:07:18 »
Pohjoisessa Namibiassa puhuttava ndonga on tuttu lapsuudesta, mutta taito on rapistunut pahasti. Ehkä se nousisi esiin sostain muistin kätköistä, jos saisi harjoitella tarpeeksi.

https://www.youtube.com/watch?v=eNonbqXLcQA

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #55 : 11.09.17 - klo:11:51 »
 :eusa_angel:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #56 : 12.09.17 - klo:20:55 »
Olisi hienoa osata zulunkieltä ja bantukieltä ja muita erikoisia kieliä, näin suomalaisttain ajatellen siis erikoisia kieliä.

Eikö olisikin.
Mielettömän kiehtovaa ja tuo penan avaus sanojen merkityksistä ja sidonnoisuudesta, jotain samaa kuin kiinan kielessä, joissa joku perus viiva ja siihen lisätään ja vähennetään viivoja ja samankaltaisia sanoja tulee lisää.

Afrikkalaisten kieli ja kulttuuri on sellainen johon olisi kiva tutustua ja syventyä joskus.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21965
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #57 : 12.09.17 - klo:21:19 »
Nyt löytyi hieno esimerkki ndongasta!

https://www.youtube.com/watch?v=o2TTm3reRKg

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #58 : 19.10.17 - klo:19:48 »

Onkohan mulla liikaa aikaa, kun lueskelen täällä ja kaikenlaista huuhaata kirjoittelen.

Tota kielilläpuhumista mietin ja katsoin juuri yhden sarjan osan, jossa puhuttiin klingonien kieltä
http://putlocker.io/watch/qd7kBodK-star-trek-discovery-season-1.html

Oli ihan kiva kuulla moista.
Tuli jotenkin hyvin esiin se, että kun puhuu jotain kieltä, niin on siinä kulttuurissa tai yhteisössä aivan erilailla sisällä kuin muuten.

Körtit ei kai puhu kielillä tai ainakaan siitä ole koskaan kuullut kenenkään meuhkaavan. Tarkoitan Raamatussa, kun lukee, että he täyttyvät Hengellä ja puhuvat salaisuuksia taivaaseen ja kukaan ei heitä ymmärrä, jos ei ole joku selittäjä, niin onkohan siinä kielilläpuhumisessa joku yhteisöllisyys juttu, kun puhuu taivaan kieltä, niin on jotenkin sen yhteisön kanssa tekemisissä.

No kaikki ei puhu kielillä ja useimmista se on ihan huuhaata, mutta itse aina välillä puhun ja vaikka sitä sen suuremmin mainosta, niin kyllä siinä jotakin on.

Ensimmäisen kerran olin ollut pitkään rukouksessa tai jossain, siis tuskailin kauan Jumalan edessä ja suusta alkoi tulla sitä uutta kieltä ja ihmiettelin, että mitä tapahtui.
Sisällä itessäni tuli samalla iloiseksi ja ajattlin, että nyt olen liikaa miettinyt näitä uskonnollisia asioita ja pelästyi, että olen sekoamassa.

En ollut siis lukenut moisesta ja tiennyt, että joku porukka sitäkin tekee ja kerran sitten punastellen kerroin yhdelle naiselle, että mulle kerran kävi noin ja hän, että hänelle se on ihan tuttu juttu ja hän puhuu itekseen kielillä aina välillä.

Kaikenlaista jännää ja mystistä sitä uskonnollisista jutuista tuleekin vastaan.
Tik toc.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #59 : 27.10.17 - klo:15:28 »
Mulla on haasteena Jo Nesbon Son,englannin kielisenä versiona. On hankittava sama teos suomeksi (Isänsä poika), on liikaa arvailujen varassa toi teksti.