Kirjoittaja Aihe: Pohdintoja  (Luettu 45281 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Felix

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 145
Pohdintoja
« : 23.08.15 - klo:23:00 »
 Aloin päivällä pohtimaan erästä mielenkiintoista teologista ajatusta. Jälleen kerranVT:n ja UT:n heijasteista ja ajattelin, että julkaisen sen nyt tässä teille myös.

Muistamme alkukertomuksessa Vanhasta Testamentista ihan alkulehdiltä tutun kohdan joka käsittelee Hyvän ja pahan tiedon puuta. Siitä kerrotaan seuraavaa:

1 Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä, ja elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän- ja pahantiedon puun.

2 Ja Herra Jumala käski ihmistä sanoen: "Syö vapaasti kaikista muista paratiisin puista, mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".

3 Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.

4 Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä.

Nyt jos peilaamme nämä näljä kohtaa Uuden Testamentin puolelle ja sieltä ristin puolelle huomataan:

1 Ristiinnaulitseminen on ollut varmasti näkyvällä paikalla, kun samaan aikaan oli naulittuna myös kaksi muuta (ryövärit) eli Jeesusta ei naulittu salassa. Se tapahtui siis Golgatalla ja aivan kuten hyvän ja pahan tiedon puu se on näkyvästi esillä kun se mainitaan että maassa oli myös kaikeinlaisia muitakin puita.

2 Tätä kohtaa mitin että olisko tässä kysymys Jumalan kaltaisuudesta, eli voit esittää ja hankkia asemaa jossa olet herraa ja hidalgoa, mutta älä lähde korottamaan Jumalaksi ts pidä kumminkin mielessä että on isompikin mitä itse olet.

3 Vaimo näki tosiaan myös senkin että Kristusta on suloista katsoa ja nauttia Kristus antaa myös ymmärrystä. Mutta sitten se nauttiminen. Tässä mietin, ettei se tarkoita varmastikkaan ehtoollisen nauttimista- sillä se on Elämän ateria, mutta voisiko olla nauttiminen sitä, että korottaa tässä itseään vielä enemän Jumalan asemaan, jolloin pukee omastamielestään Jumalaksi itseään- eli aivan kuten hedelmästä ravinteita kehoon, niin tuosta saisi sellaisen super Jumalan itsestään kun syö?

4 Jumala pisti tosiaan välkkyvän leimuavan miekan vartioimaan elämän puun tietä. Voisiko tässäkin olla ajatusta siihen että se välkyvä miekka olisi sellainen nk synnin sokeus, ettei näe asioita, ennenkuin Jumala antaa synnintunnon, että oppii näkemään asiat.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #1 : 24.08.15 - klo:10:01 »
Tuntuu viisaalta pohdinnalta ainakin ensi lukemalta. Tarkoitatko kohdassa 3. niin kutsuttua jeesustelua? Mieleeni tulevat supersaarnaajat, jotka keräävät suloisia miljoonaomaisuuksia menestyksen evankeliumia kauppaamalla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #2 : 13.09.15 - klo:07:31 »
Tämä vaimojen vastuu ottajana ja antajana on käynyt aina ajoittain mielessäni.

Koen, että kun itse saa hyvää, se ei tarkoita sen saman työntämistä puolisolle.  Viisas vaimo ei tuputa omaansa,  eikä kyseenalaista puolison ravitsemustilaa.

Kaikki aikanaan, myös puolisoiden kesken. Valinnan vapaus on parempi ratkaisu kuin pakkoruokinta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #3 : 18.09.15 - klo:10:54 »
Mitä tämä tämmöinen uskossaoleminen on kun ei tunnu muulta kuin ihan entiseltä ja tavalliselta Riitalta.

Kaikenlaisten vaiheiden läpi käyminen on tuntunut paljon ihmeellisemmältä. Vaiheita on ollut monia. Tie on mutkitellut kautta viidesläisyyden, karismaattisuuden, körttiläis-ortodoksis-katolilais-opettajien kautta aina kristittyihin mystikoihin.

Liekö mitään jäänyt ' haaviini', ei ole väliä. Nyt on parhainta.  Körttiäisyys on kotini ja kotikirkko on pyhäkköni.

Elämän ja kuoleman raja kulki läheltä. Ensin meillä kotona, säikäyttäen. Padasjoella pari päivää myöhemmin se vei Kallen mukanaan. Taas oli pysähdyttävä ihmettelemään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #4 : 28.09.15 - klo:16:19 »
Olenko väärässä kun olen kautta körttifoorumi-ikäni aistinut, että eräät täällä olettavat mielistelyksi tai joksikin muuksi ikäväksi piirteeksi jos kertoo rakastavansa veljiään. Myös sanat; suloinen, ihana ja viehättävä ovat ehkä tabu. ?

Olkoon sivistymätöntä, mutta tällainen olen. Sanon, kun tuntuu. Sanon myös napakasti nykyään kun pääsin alkukankeudestani.

Koen voimakkasti tunteet, molempiin suuntiin. Kun rakkaus valtaa voimakkaasti vuorovaikutuksessa, on tapani ilmaista se.
Se ei olekaan omaa rakkautta, vaan annettua lahjaa jonka haluan jakaa.

Myös ymmärtämisen ja empatian olen oppinut olevan positiivisen ominaisuuden.
Minusta nekin on pantava jakoon.

Näinä pakolaisuuden aikoina kaikella hyvällä pitäisi olla käyttöä. Keneltä nämä on pois jos jakaa sitä mitä on antaessaan saanut ?

Körttien ilmaista joukkoonrakastamista kannatan, ja kannustan sen käyttöönottamiseen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #5 : 28.09.15 - klo:17:14 »
Jatka toki suloisten sanojesi levittämistä rakkaiden lähimmäistesi iloksi, rakas Riitta-mummi. Annetaan hapannaamojen kihistä omassa liemessään. Ehkä he viimein kypsyvät ymmärtämään ystävällisyyden ihanuuden.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #6 : 28.09.15 - klo:17:57 »
Jatkan. Omana itsenäni.

rakkaudella Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #7 : 28.09.15 - klo:21:42 »
Millähän minussakin voisi Jeesuksen antama ilo ja vapaus selkeämmin näkyä?
Itse kai määrittelen millaisia ilmenemismuotoja lähiympäristössäni suvaitaan...
silloin olen totaalisesti eksynyt... :icon_sad:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #8 : 29.09.15 - klo:16:34 »
Tarvitseeko näkyä ?  Riittää jos tuntuu ! Vakavin kasvoin, iloisin sydämin sanoo körttiläinen.

Joo, tämä lähiympäristön oikeassaoleminen on " niin koettua " ! Kai kaikilla ? Kun profeetta ei ole suosittu omalla maallaan on parasta olla muilla ' foorumeilla' kuten Körttifoorumilla.  :003:

Itsensä tunteminen, ja sitten unohtaminen, viisveisaaminenkin on helpottanut kummasti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #9 : 29.09.15 - klo:17:32 »

   Ilo ja ihminen edellä

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #10 : 29.09.15 - klo:23:17 »
Millähän minussakin voisi Jeesuksen antama ilo ja vapaus selkeämmin näkyä?
Itse kai määrittelen millaisia ilmenemismuotoja lähiympäristössäni suvaitaan...
silloin olen totaalisesti eksynyt... :icon_sad:

Kuinka sanoa silmien tasalta
ei semmoista tarvitse surra
ei edes eksymistä.

Niin luulen.
Vain silloin on Paimenella
jotakin löydettävää.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #11 : 02.11.15 - klo:07:09 »
Jäi vaikuttamaan vn:n siteeraus;  Tieto lisää tuskaa tuolla Pakolaiset-sivuston puolella.

Näin on, vaikka osa tiedoista lienee hyvinkin tarpellisia. Kysymys on kaiketi sanojen ja ajatusten vatvomisesta. Tieto ei ole samakuin taito.

 Tästä olen lukenut hyviä ohjeita niin rukoilemisen yhteydessä kuin Vanhus Paisioksen ajatuksena. Myös Eckhartin ' sielun kaivon' siivouksessa neuvotaan jättämään turhat ajatukset, murheet, huolet , suunnitelmat ja järjestelyt .

Mitä enemmän vatvomme omiamme, sitä vähemmän jää tilaa Hengen työlle .
Tämä ei tarkoita luostarihurskautta vaan helpottunutta elämää ilman omia toimia.

Rukous ei ole sanojen luetteloa Jumalalle, eikä ainakaan omaksi hurskaudeksi. Rukous on kuiskattu pyyntö muiden kuin itseni ja asioitteni puolesta.

Isämeidänrukouksessakin pyydetään  m e i l l e.  Siinähän olen itsekin, minä.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #12 : 02.11.15 - klo:23:47 »
Nyt tekee mieli jäädä hetkeksi tähän pohdiskelemaan. Kiitos Riitta ajatuksista tuossa...
Sanojen ja ajatusten vatvominen...syntien anteeksisaaminen ja upottaminen meren syvyyteen!
Oiskohan nuo kaksi ääripäätä? Melkein ainakin...
Missä kulkee raja vatvomisen ja kertaamisen/opiksi ottamisen välillä??
Hitsi kun on vaikea kysymys, miten keksinkin?
Varmaankin aihe on läheinen omassa ja lähipiirini elämässä...
Jumalalta voi pyytää apua tähänkin asiaan.
En osaa ja jaksa nyt pohtia enempää...
Hyvää yötä!
 :039:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #13 : 03.11.15 - klo:14:42 »
Kertomus kuvailee selvästi matriarkaattia. Muuten, käärme olisi osoittanut sanansa miehelle eikä naiselle.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #14 : 03.11.15 - klo:15:01 »
Hienoa, että Thomas palasi ja tarttui tähän luomiskertomuksen jälkeiseen tapahtumaan.

Onko Jumalan Adamille luoma apu, nainen jossakin välissä muuttunut,  ottanut vallan ohjakset.
Vaikuttaa siltä kun lukee näin; Eeva otti omenan vaikka Eeva kuuli Jumalan sanovan
mitä omenavarkaalle tapahtuu. Eeva antoi Adamillekin. Syötti suorastaan ?

Onko nainen kaiken pahan saanut aikaan ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)