Kirjoittaja Aihe: Hengellinen Herääminen ja Uskonelämässä kasvaminen!  (Luettu 23829 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Hengellinen Herääminen ja Uskonelämässä kasvaminen!
« Vastaus #45 : 19.09.17 - klo:17:59 »
Tuo Kristuksen ääretön avoimuus avaa käsittämään sen miten Hän, Isä ja Henki mahtuvat siihen, muodostaen Kolmiyhteyden joka elää rakkaudessa. Se oli minulle kauan ymmärtämätön asia, mutta luettuani muutamia hyviä kirjoja aukeni vähitellyt solmu joka kiristi jumalasuhteeni suhteen.
Eckhart neuvoi kaivon puhdistamisesta , mutta tämä flaami sanoo sen sitäkin suorempaan.

Avoimuus tarkoittaa tässä ' kaivon' avaamista ja puhdistamista salatuimmistakin synneistä. Tämä avoimuus ei ole sitä avomielisyyttä joka kertoo kaiken itsestään kaikille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Hengellinen Herääminen ja Uskonelämässä kasvaminen!
« Vastaus #46 : 01.10.17 - klo:19:12 »
Jatkan tähän vanhaan ketjuus eräästä uskossa kasvamiseen liittyvästä asiasta, avoimuudesta.

Wilfrid Stinissen kirjoittaa kirjassaan Kristillinen syvämietiskely flaamilaisen mystikon, Ruysbroeck´n ( 1294 -1381 ) ajatuksia:

Rakkauteen sisältyy kaksi asiaa: avoimuus ja itsensä antaminen.

Ihmisen perusolemus on täydellinen  a v o i m u u s. " Emme saa unohtaa, että jokaisessa ihmisessä on myös avoimuus ja avaruus, joka on rajaton kuten villi erämaa. Tämä avoimuus on niin suuri, että Jumala voi asua siinä".  Poika on lyönyt leimansa kaikkeen luotuun: " Kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen ( Kol. 1:16 ) Mutta Poika on ennen muuta ääretön avoimuus, hän on syvyys joka ottaa vastaan Isän olemuksen, niin suuri että se käsittää Isän koko olemuksen. ( Joh. 4:34, 5:19,30, Kol.1:19, 2:9 ) Tämä on ensimmäistä rakkaudessa: olla avoin, osoittaa syvää kunnioitusta toista kohtaan, antaa toisen olla oma itsensä, antaa syvimmän hänessä tulla esiin. Siinä otetaan vastaan kaikki mitä toisella on annettavaa: suurempaa iloa ei voi kellekään tuottaa.
:icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Hengellinen Herääminen ja Uskonelämässä kasvaminen!
« Vastaus #47 : 02.10.17 - klo:18:42 »
Etsin Hengellisen Kuukauslehden saittia, mutta kun en löytänyt, laitan ajatukseni joka koskee vain yhtä ja ainoaa  artikkelia tämän päivän lehdessä sitten tähän.

Eilen seuroissa minulle kerrottiin, että rakastamani Pauli Annala on liittynyt katoliseen kirkkoon, siis palannut äitikirkkomme helmaan. Sinänsä se ei ollut hyvä eikä huono  u u t i n e n, vaan tieto vuosikymmenien matkanteon päättymisestä ja kodin löytymisestä.

Tänää tuli sitten HK, jossa jo kannessa oli San Damianon kurssikeskuksen kuva, ja arvelinkin sen liittyvät juttuun Paulista, niin kuin liittyikin.

Kalle Hiltunen on kirjoittanut kauniisti Paulin tiestä lähtien  Lapuan seurakuntanuorista, opiskelijaksi ja opettajaksi Helsingin Yliopistoon. Ihaillun opettajansa Seppo A Teinosen  kautta valikoitui Franciscus Assisilainen tutkijan kohteeksi, voisi sanoa ' kohtaloksi', sillä niin kauan kuin minä olen häntä kuullut, Pauli on Pienen Köyhän jalanjäljissä astunut.

Eilen seuroissa Pauli itse yhdisti puheessaan nämä kaksi: körtit ja köyhyyden tunnon. Paljon hän puhui lapualaisesta Jussi Arosta, jonka lahjaksi saatu vanha pieni kirja oli käsittelyn ja luennan kohde.

Koen, että näin piti käydä, ja näin on hyvä.  Jokaiselle annetaan oma tie. omat työt ja tehtävät. Meitä kaikkia yhdistää Kristuksen veri, edestämme vuotanut, ja syntimme sovittanut Elämän vesi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Hengellinen Herääminen ja Uskonelämässä kasvaminen!
« Vastaus #48 : 04.10.17 - klo:16:44 »

Joku herää vanhoilla päivillään, kun virka on loppunut ja on vapaa ilman elatuksen murheita, vaikka katolilaiseksi.

Ihmettelen miksi noin myöhään, mutta jos nyt on herännyt, niin hyvä niinkin.
Ties mihinkä sitä tässä itse kukin herää vielä.

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/teologian-tohtori-pauli-annala-liittyi-katoliseen-kirkkoon/?katselukoodi=1a87e32c0d3e6e9ce4813f8d8653a832a0c7093af33599d3b1b0b520883b13f7&utm_source=creamailer&utm_medium=email&utm_campaign=K24-Pro_17-23&utm_content=%5Bemail%5D
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33611
Vs: Hengellinen Herääminen ja Uskonelämässä kasvaminen!
« Vastaus #49 : 04.10.17 - klo:17:56 »
Vasta vanhoilla päivilläni minäkin , ns. ' uudestisyntynyt' uskovainen kohtasin kristityn vapauden.

Siihen synnyin körteissä. Körttiveli antoi osoitteita hyvien kirjojen kautta ja löysin itseni. Tutkin itseäni, löysin poisperattavat synnin. Näin tyhjän kaivon kaltaisen itseni. Siihen oli syytä saada puhdasta raikasta vettä. Sain sitä, omasta sielustani jossa myös on taivas ja Kaikkeuden Herra . Nyt käsitän mikä on henki jonka Jumala luomisessa puhalsi ihmiseen. Oivallan hiukan jo Kolmiyhteistä Jumalaa.

Ulkoisesti ja ajallisena luotuna olen sama, mutta sieluni syvyyden avaan vain Herralle Jumalalle ja veljelleni Jeesukselle Kristukselle.

Vapaus , rauha, armo ja rakkaus ovat elämäni ravinto. Jos tuntuu, että on nälkä, on kaivossani joko roskia tai muuta kertynyttä saastaa. On ryhdyttävä kaivon tyhjennykseen.

Ekumenia on yhteyttä, eri kirkkokunnista , niiden erilaisuudesta huolimatta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hengellinen Herääminen ja Uskonelämässä kasvaminen!
« Vastaus #50 : 27.11.17 - klo:11:01 »
Joku herää vanhoilla päivillään, kun virka on loppunut ja on vapaa ilman elatuksen murheita, vaikka katolilaiseksi.

Ihmettelen miksi noin myöhään, mutta jos nyt on herännyt, niin hyvä niinkin.
Ties mihinkä sitä tässä itse kukin herää vielä.

https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/teologian-tohtori-pauli-annala-liittyi-katoliseen-kirkkoon/?katselukoodi=1a87e32c0d3e6e9ce4813f8d8653a832a0c7093af33599d3b1b0b520883b13f7&utm_source=creamailer&utm_medium=email&utm_campaign=K24-Pro_17-23&utm_content=%5Bemail%5D

Olisko mahdollista, ettei nämä olisi "heräämisiä" vaan elämän tien mutkia vain? 

Toisinaan kun paljon mietin nuoruuden tyypillisiä luuloja ja ajattelen miten paljon tavallisempaa saattaa olla luulo että sitä pystyy . Nuoruuteen tuommoisen täytyykin kuulua, kuka muuten uskaltaisi lähteä opiskelemaan, avioliittoon, saada lapsia jos annetaan.  Keski-iässä moni jo huomaa, että liitto on romuna ja vaikka suunnitteli ne rajat ja rakkauden niin kiville mentiin. Työssä törmäilee ja tulee yliajetuksi ja vaikka mitä -- jos olisi tiennyt niin ei olisi lähtenyt koko matkalle.  Entä, jos Jumala käsittää nuoria ihmisiä ja hyväksyy --- entä, jos tie kääntyy keski-iässä ja ihminen itse haluaa riisua kaiken maailman uudestisyntyneisyytensä luulot taikka jää sen edessä katekismukseen: kasteessa...  -- taikka pudottaa kaiken. En mie tajuu.

Ja sitten tulee taas käänne ja mutka ja mutka, ja hyvä on ettei kaikkea edes näe. Kohtasin kerran Rooman matkalla ent lestadiolaisen joka myös matkusti ensi kertaa katolilaisena sinne.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8307
Vs: Hengellinen Herääminen ja Uskonelämässä kasvaminen!
« Vastaus #51 : 11.12.17 - klo:22:44 »
Olisko mahdollista, ettei nämä olisi "heräämisiä" vaan elämän tien mutkia vain? 

Toisinaan kun paljon mietin nuoruuden tyypillisiä luuloja ja ajattelen miten paljon tavallisempaa saattaa olla luulo että sitä pystyy . Nuoruuteen tuommoisen täytyykin kuulua, kuka muuten uskaltaisi lähteä opiskelemaan, avioliittoon, saada lapsia jos annetaan.  Keski-iässä moni jo huomaa, että liitto on romuna ja vaikka suunnitteli ne rajat ja rakkauden niin kiville mentiin. Työssä törmäilee ja tulee yliajetuksi ja vaikka mitä -- jos olisi tiennyt niin ei olisi lähtenyt koko matkalle.  Entä, jos Jumala käsittää nuoria ihmisiä ja hyväksyy --- entä, jos tie kääntyy keski-iässä ja ihminen itse haluaa riisua kaiken maailman uudestisyntyneisyytensä luulot taikka jää sen edessä katekismukseen: kasteessa...  -- taikka pudottaa kaiken. En mie tajuu.

Ja sitten tulee taas käänne ja mutka ja mutka, ja hyvä on ettei kaikkea edes näe. Kohtasin kerran Rooman matkalla ent lestadiolaisen joka myös matkusti ensi kertaa katolilaisena sinne.

Leena taitanee taas olla oikeassa.

Minustakin niitä heräämisiä ei ole vain yksi ja jos olisi, niin hyvä niin.

Kyllä kai tässä heräilee joka aamu ja aina ajattelee taas jotenkin muuten uskonnollisista asioista.
Yksi kurdi jonka kanssa juttelin kertoi, että häntä opettaa taksiajajana aina erilaiset ihmiset ja jopa minä opetin jotain?
Kait olin sitten hyvä huono esimerkki?

En tiedä onko herännäisyydessä lyöty lukkoon kuten budhalaisilla joku viimeinen valaistus, et sit ku, ni niinku ja olet körtti?
Liike minusta on muuttunut kokoajan ja sitä sitten paheksuu vanhuskörtit, äh no ei he, mutta siis nämä seuraavien sukupolvien körtit.

Ennen vanhoillinen ja tiukka nykyään liberaalein?
Josko körttiliike on elävä, niin luulisin, et noin muuttuisi.

Tik toc.