Kirjoittaja Aihe: Ymmärrys  (Luettu 46728 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #60 : 01.02.15 - klo:11:06 »
Itkemistä pidettiin joskus kiellettynä, muistaako joku, en tiedä. Itse sodan lapsina eläneet vanhemmat olivat tyytyväisiä kun saattoivat antaa omille lapsilleen kaiken sen turvan ja rauhan joka heiltä oli puuttunut, ja kun nämä siitä huolimatta itkivät, se tuntui vanhemmista loukkaukselta kaikkea omaa ponnistelua kohtaan. Lapset tajusivat pahoittavansa mielen toisilta eivätkä itkeneet.

Toisaalta nämä vanhemmat osoittivat olevansa elossa ja tuntevansa, lapset ehkä joutuivat opettelemaan itkemistä varttuneina mutta pahemminkin olisi saattanut käydä, eli jokainen itkun tippa olisi tukittu työntämällä suuhun jotain makeaa tai sylin täydeltä tavaraa sitten kun sitä alkoi saada.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #61 : 01.02.15 - klo:11:23 »
Joskus mietin kuinka paljon helpompaa on väärinymmärtää kuin ymmärtää. Minulla oli ajankohtaisesti syvä suru toisaalta turhista hoitovirheistä, toisaalta siitä että osittain sen tähden piti jättää niin suuri asia kuin ammatti.

Kun se sattui olemaan lääkärin ammatti, en voinut Sepposin tavoin valittaa vaimon -no minulla ei ole - kohdalla tehtyjä hoitovirheitä. Käsitin liian hyvin kuinka mahdotonta on olka aina erehtymätön.

Sen tiedän ettei Juhani pidä lääkäri-ihmisistä koska hän ei pidä liioin Leena-ihmisistä, mutta tulkoon nyt selväksi.kun ammatin hankkii ja kun siihen oppii pitkään, sen statusarvo katoaa eikä enää muista sillä sellaista olleenkaan.

Lääkärin ongelmiin kuuluu se ettei hän voi jättää erehtyväistä ihmistä kotiin lähtiessään töihin - ja kuitenkin häneltä sitä edellytetään. Penan äititarinaa en usko enkä Juhanin neurologijuttua koska tunnen täkäläiset neurologit. Kyselin vähän. Kyllä se on ollut Kuun pineältä puolelta mutta hyvä että astronauttienkin neurologiset ongelmat hoidetaan.

Ja nyt, jos tätä ei vieläkään käsitetä että tuohon amnattiin valmistuneet
A)saattavat
B) saavat siinä kuin toisetkin
olla iloisia amnatistaan, tyytyväisiä jos lapsensa siihen valmistuvat, ei heidän suinkaan tarvitse ryhtyä katumusharjoituksiin. Lapsia ei kasvatettu väärin. Jopa ylpeitä siutä että jaksoivat, kuten ollaan ylpeitä ja onnellisia mistä hyvänsä saavutuksesta.
Sitä voi kuulkaapas olla ylpeä ja nöyrä yhtä aikaa. Se on se svenskatalandehen högmod joka on kompastukseksi, ei stolthet.

Ammatin menetys, olletikin ettei lääkärinoikeuksien niin taju säilyy milloin niitä käytetään, tajunnan menetys koska kollega mokasi, on vaikea juttu, on mahdoton vihatakaan, kun ymmärtää liian hyvin.

Sattuuhan sitä yliarvioimaan ihmiset. Se on perin inhimillistä, sekin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #62 : 04.02.15 - klo:22:52 »
Malla kirjoitteli pitkään ja kuin kysellen psykoanalyysista. Tuli mentyäni, sillä jo kandikurssilla puhelin siitä ryhmäopettajalle. Hän antoi sitten sellaisia nimiä joilla oli kouluttajaoikeudet siltä varalta että joskus tulisi ajankohtaiseksi ajatella analyytikon ammattia.

Varasin sitten haastatteluajan siltä jolla oli aamun ensimmäinen puhelinaika eli tämän matosen sai varhaisin lintu, kun hän kysyi kuinka käännyin hänen puoleensa. Ensimmäisellä keskustelukerralla jo miellyin ja tuntui että tuolle voisin puhua, ja olin hyvin onnellinen kun hän otti minut. Puolitoista vuotta kesti odottaa että pääsin aloittamaan. Maksoihan se paljon, mutta olin tottunut elämään hyvin niukasti. Kuin voihkin että mistä ne rahat otetaan ellen saa työtä opettajani totesi kipakasti että ne rahat löytyy aina.  Työn saaminen ei ollut mikään itsestäänselvyys, lisäksi olisin sidottu pk-seudulle. Mutta se järjestyi ihmeen hyvin. Ensin pari sijaisuutta, sitten Lapparissa yksi isyysloma jonka aikana soittivat kansliasta että saavatko merkitä minulle päivystykset kuten tahtovat. Olivat unohtaneet ilmoittaa että olisi työpaikka ja kun äkeltelin että joo kyl mutta, huomasivat mainita, että on nyt alkuun täksi vuodeksi. Elettiin helmikuuta!

En sitä ole koskaan katunut. Kiitollinen olen, sillä yhä vaikeina hetkinä huomatessani että joku nyt vaikka pitää minua vastenmielisenä omista syistään, pääsen ylitse ja se jää hänen asiakseen ja ongelmakseen.

Raja toiseen ihmiseen tulee selväksi, ja toisinaan juuri silloin kun hän ilmoittaa jollain tapaa että olen hänen inhokkinsa. Se vihlaisee silloin jos sattuu Jumalan huoneessa pahiten, mutta on auttamatonta. Joidenkin on vain vihattava. Ehkä se ei liity minuun millään tapaa. Harva loppujen lopuksi tuntee minua. Puheliaalta vaikuttavalla on useasti siinä puheessansa naamio jonka takana hän itse on.
Erillisyys toisesta auttaa ymmärtämään tämän.
Minun ei pidä päästää vihaansa tai mitä se sitten onkaan, tuhoavuuttaan, osaksi omaa itseäni. Silloinhan alkaisin toisen tunteisiin eläytyneenä tuhota itseäni.

Jumala ei sitä tahdo. Kun tämän vielä liitin siihen minkä sain, suuren avun ja selkeyden, vien koetun "katumuksen kanssa ja kiitoksen kanssa" Hänelle joka kaiken tietää, olen autettu.

.............

Docens sai minulle neuvoa tuon katumuksen. Ei sen tarvitse olla syyllisyyttä milloin en tiedä rikkoneeni, ei häpeää, sillä Jumala ei ole kääntänyt minusta katsettaan pois. Minä vain ojennan käteni, jos minä jaksan sitäkään.

Mutta tämä on totta, Malla, mitä enemmän ja paremmin käsitän tekstejäsi, sitä syvemmin ne ovat saattaneet minut useita kertoja avun lähteille. Tällä kertaa niin että luin tämän ketjun.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #63 : 05.02.15 - klo:07:41 »
Koulukielessä näyttää ymmärtäminen sekoittuvan usein hyväksymiseen. Oppilaiden tonttuiluun suivaantuneena opettaja saattaa kivahtaa, ettei tuollaista käytöstä pidä ymmärtää. Yritän silloin huomauttaa, miten ymmärtäminen on tarpeen, vaikka ei oppilaan käytöstä hyväksyisikään. Kurinpitokin onnistuu paremmin, kun on jonkinlainen käsitys nuoren tempausten mahdollisista vaikuttimista. Tällä en tarkoita, että rangaistusten sijasta pitäisi aina aloittaa oppilaan kanssa aikaa ja hermoja kysyvä ongelmien setviminen. Joskus sellainenkin on välttämätöntä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #64 : 05.02.15 - klo:10:14 »
Kun aloitin ketjun tällä nimellä, oli mielessäni erityisesti kristittyjen mystikko-opettajien lupaama Jumalalta saatava ymmärrys kunhan yhteys Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen on syntynyt.
Sellainen ymmärrys on yli ymmärryksen käyvä, ilman omia aivoituksia syntyvä. Se voi olla ohje, muistutus, tiedon avaava ajatus, sielullinen ahaa´-elämys.
Se ei ole ajattelemista omilla vaivaisilla aivoilla. Se ei ole päättelemistä, eikä kirjatietoa.

On hyvin tärkeää hyväksyä ja ymmärtää erilaisuutta, mutta sietämättömyyskään ei ole synti.
Se ei ole toisen posken kääntämistä jos kokee asiat monesti turhiksi jopa luotaantyöntäviksi.

Vaatimuksen henki on pahaa, se loitintaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #65 : 05.02.15 - klo:10:41 »
Tuota voisi sanoa oivallukseksi, inspiraatioksi tai intuitioksi. Ruotsalaisella tiedetoimittajalla oli ainakin ennen vanhaan tapana keskustella televisiossa Nobel-voittajien kanssa tieteellisestä intuitiosta. Sitä ajatustenvaihtoa oli mielenkiintoista seurata. Ei ole aikoihin osunut näköpiiriini. Useimmat huipputiedemiehet olivat sitä mieltä, että etsimättä päähän pälähtävä oivallus on olennainen osa tutkimustyötä, vaikka kaiken pitääkin perustua huolellisiin havaintoihin ja mittauksiin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #66 : 05.02.15 - klo:12:39 »
Oivallus on oiva sana kuvamaan sitä mitä tarkoitan. Tarpeelliset asiat tulevat ihan itsekseen ilmi, sitten sen kuin etenee tarvittavaan suuntaan.
Tämä on hiukan hämmentävää jos ei sitä ole kokenut  Siinä on turha itse yrittää, on vain vastaanottaminen.
Esimerkiksi kirjoittaessa tarvittavat sanat saa sitä mukaa kun kirjoittaa. Myös inspiroituminen on kai tätä samaa.  Sanotaanhan, että kirjoittajalla on muusa, innoittaja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #67 : 05.02.15 - klo:17:30 »
Pahoittelen, itse ymmärsin väärin. Ketju alkoi vain kysymyksin. Ymmärtämisen saattaa mielessään määritellä monin tavoin, ja toisinaan hyvin luettukin on puoliksi ymmärretty. Syvälle mieleen painettu kirjatieto saattaa joskus sitä tarvittaessa palata mieleen, joskus avuksi toiselle ihmiselle. Sitä varten meille on kaikki annettu, viisaat kirjat ja jaksamista niiden opiskeluun.

Ehkä joku kokee Jumalan auttavan maallisen ohi, tai sen ohitse mitä  olemme. Itse mietin paljossako mystikoidenkin oivalluksissa oli pohjalla silkkaa raadantaa, opiskelua, uhrauksia, pimeää ja epätoivoa (Ristin Johannes). 

Toivon ettei oma kynäni koskaan kirjoittaisi ohitse tietoisen mieleni. Surukseni se yhtä kaikki raskaina hetkinä niin tekee. En tarkoita nyt kohtauksia vaan aivan tajuissani ollen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #68 : 05.02.15 - klo:19:03 »
Kaikin mokomin kaikenlaisesta ymmärryksestä toivon puhuttava. Väärinymmärryksestäkin.
Itse olen vain niin ymmälläni siitä miten oivallus aukeni ja muisti parani samoihin aikoihin kun syvennyin jumalasuhteeseeni. Siksi kyselin kokemukseeni apua.

Arvostan paljon koulutettuja ja kouluttautuneita ihmisiä. Itselläni ei siihen aikoinaan ollut mahdollisuutta, eikä kai päätäkään. Keskitason oppilas olin keskikoulussa.

Olisipa ollut nuorena se ymmärrys mikä on elämänkokemuksien myötä tullut, mutta niinhän se ei mene.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #69 : 05.02.15 - klo:19:29 »
Poistiko jumalasuhteen selkiäminen jotain lukkoja ymmärryksen ja muistin tieltä? Joudun käyttämään vähän hämäriä kielikuvia, kun yritän kuvata  ajatusteni keskeneräisiä hahmotelmia. Muistia ja sen häiriöitä on varmaan tutkittu ja löydetty parempiakin ilmauksia kuin 'tiellä olevat lukot'. Sellainenkin sana tuli mieleen kuin siirtovaikutus. Heijastuuko edistyminen yhdellä mielen alueella toisaalle aiheuttaen sielläkin vastaavaa?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #70 : 05.02.15 - klo:19:33 »
Ilmeisesti poisti. Heijastuksia on, aina häikäistymiseen saakka. Uskallus olla oma itse on upea kokemus. :icon_eek:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #71 : 05.02.15 - klo:19:36 »
"Käykää uskalluksella armon istuimen eteen"
Ilmeisesti tässäkin kyse "omana itsenä olemisesta"?

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #72 : 05.02.15 - klo:21:49 »
Leenalle.  :039:

Koen, että olen paljon oppinut sinun kirjoituksistasi.
Ja muiden myös.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #73 : 05.02.15 - klo:21:51 »
Joskus innoitus kirjoittamisessa osuu päälle ja silloin tekstiä tulee enemmänkin.
Mutta esimerkiksi juuri nyt olen ihan ventti, pian nukkumaan.
Ei ajatus kunnolla enää kulje.
Ymmärryskin taitaa olla mulla tähän aikaan jo ihan kanttu vei. :icon_eek:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #74 : 06.02.15 - klo:14:08 »
Joskus innoitus kirjoittamisessa osuu päälle ja silloin tekstiä tulee enemmänkin.
Mutta esimerkiksi juuri nyt olen ihan ventti, pian nukkumaan.
Ei ajatus kunnolla enää kulje.
Ymmärryskin taitaa olla mulla tähän aikaan jo ihan kanttu vei. :icon_eek:

Sun innoitukset on ihan parasta.

Musta malla on ihan paras kuva körtistä :)
Kaikki valta tekoälylle!