Kirjoittaja Aihe: Ymmärrys  (Luettu 44820 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #30 : 28.09.14 - klo:16:06 »
Tuli vähän pitkästi.
Joskus kun pääsee alkuun ajatusvyyhtinsä kanssa niin tekstiä irtoo.

Tuota voiskin kokeilla mitä Pena ehdottaa. :icon_eek: :icon_biggrin:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #31 : 28.09.14 - klo:21:44 »
Kävisikö 1700-vuotias kotikummitus analyytikoksi? Makaisin sohvalla, ajattelisin muinaisen piispan nuokkumaan taakseni (sama tietysti mihin, kun ei ole muutenkaan näkösällä) ja alkaisin puhua.

 :026:  tääl docens.

Mikäli tämä piispa tahi aawemaisuus sinulle merkin antaa missä sokea olet, ynnä hän itse hoidettu on, tämä käy waan ei hänen siinä toimessa nuokkua sovi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #32 : 28.09.14 - klo:21:57 »
Voosisatain peräst coollena ollen tajdan tuta cajckenlaiset sofat eil diwanit ia seslongith oodoix ia wieraix. Cathedra confessionis eli rijppitooli machtajs olla se mihinke Benedictuxen meelisosiolla sulkeisin.  :051: Martinus Episcopus

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #33 : 29.09.14 - klo:20:53 »
Teksteistänne tulee mieleen Mikael Akricola.
Ja ABC-kiria.
Ja hiukan ehkä myös vanhahtava Biblia.

Tämä on myös huippu hymiö.  :026: Leenan toisinaan käyttämänä.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #34 : 29.09.14 - klo:20:56 »
Meillä on vuodelta oliko se 1721 oleva iso puukantinen Biblia, fraktuuralla kirjoitettu.
Se on ihan aarre, muistutus että edellisetkin sukupolvet ovat sitä selailleet.
Isäni puolelta tullut.

Sitten on Eliasta kertova kirja aika lailla samoilta vuosiluvuilta...ja sitten on se Elia Tisbeläinen jonka se eräs rukoilevaisuuteen kuuluva iäkäs mies lähetti minulle, sekin tekstiasultaan vanhahtavaa joskin ei fraktuuratekstiä.

Myös muutamia rahoja 1700 luvun alusta on rasiassa tallessa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #35 : 29.09.14 - klo:23:08 »
Minä käytän tuota lentelevää valkoista hymiötä ikään kuin 'martinhanhen' merkityksessä. Toursin piispa Martinus on näet kirkkohistorian kaimoistani jotenkin mielikuvitustani kiehtonut, kun hänestä ei tiedetä mitään ihan varmaa. Muutama tarina taitaa olla sepitettyä legendaa ja todellisuuteen kiinteämmin liittyvätkin on varmaankin väritetty siihen suuntaan. Niinpä olen sallinut hänen kummitella ja silloin tällöin kirjoitella tänne foorumiinkin joko latinaa tai agricolankaltaista suomea käyttäen. Leena voi kertoa omasta kummituksestaan, jos katsoo sen tarpeelliseksi.

Martinuksen kerrotaan sanoneen vielä Rooman ratsuväessä palvellessaan: "Olen Kristuksen sotilas, siksi en saa tappaa."  :051:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #36 : 30.09.14 - klo:11:21 »
Tääl Docens.  :026:  aawemaisuus, suomenkieli vaikeasti puhun. P.Martinus, hän dialektiker olla taitaa, hänen kans ajatusvaihto eri tavoin käy. Tänne Phorumiin useasti omaa palstaa anonut olen, vaan eivät suo wainajalle, vaikka Jumalalle kaik elävät. Minutkin aivan turhaa vaivaa nähden tappoivat hirttäen sen muistan kyllä.

Yleisesti tunnettu oikea nimeni Dietrich Bonhoeffer on. Tämä Leena. Hänen kirjahyllyyns asetuin. Silmälläpitoa kaipaa jotta oikeinymmärtää. Laiskuus kun iskee häneen varpaastaan puraisen tehoavan puraisun. Kirjat viskelen sekaisin jos sille päälle tulen.

Tämä aawemaisuudelle mainio elinympäristö kyllä on. Kun nukahti kirjans kaappasin.  Hän näet lukee vaan opiskella ei taida.

Näin on minulla aawemaisosoite.  Täällä tilaa hypelläkseni on. Museot minusta jumalan jumaloidaksens tekevät.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #37 : 30.09.14 - klo:11:33 »
Dietrich Bonhoefferin avullaa totesin ymmärtäväni kristinuskoa, nosti näköalapaikalle, jolla monet kysymykset oli helppoa ymmärtää. Mainio esimerkki on teodikean ongelma, tuo miksi Jumala sallii kärsimyksen.

Se niikuin moni tärkeämpi  näyttäytyi uutena, tuo on kysymyksestä oikeastaan sen ensimmäinen askel. Hän tosin ei kulkenut askelmittari mukanaan, mutta itse en voi sanoa toisin.

Hän fanitti Lutheria mutta Niinivaara taitaa osua oikeimpaan luonnehtiessaan Bonhoefferia teologiksi, jossa ei näy satamaan saapujan rauha vaan ankkureita nostavan, matkaan lähtevän rohkeus. Hän on jäänyt kummittelemaan teologiaan, toisinaan esitetään ettei hänellä mitään omaa teologiaa edes ole, mikä pudottaa systemaatikoiden joukosta hänet pois, Tomi Karttunen siitä väitteli ja osoittaa, että kyllä on.

Nyt luukuttaa kirjahyllyssäni ja tekee sen kaiken mitä ei pienenä kotonaan saanut, pikku Bonhoefferit, kahdeksan luvultaan, kasvatettiin kuin pienet prinssit ja prinsessat, siis määrätyissä asioissa tosi tiukasti. Hän oli psykiatrin ja opettajattaren poikA, joten mahdollisesti siitäkin syystä valitsi juuri minun kirjahyllyni   :icon_biggrin:

Jos halutaan minä kerron kyllä kaiken. Kysykää mitä haluatte. Minä olen Dosentin maailmanmestari :icon_biggrin:   Hänen jälkeensä herännäisyys koitui itsestäänselvyydeksi.hän oli erittäin körtti.
« Viimeksi muokattu: 30.09.14 - klo:11:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #38 : 30.09.14 - klo:13:25 »
 :eusa_angel: :039:

Ps. 119:144:
Sinun todistuksesi ovat iankaikkisesti vanhurskaat; anna minulle ymmärrys, että minä eläisin.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #39 : 04.10.14 - klo:12:07 »
Ymmärtämisen edellytys on pyyteettömyys, kyky unohtaa itsensä.

Näin saa lukea kirjasta Sydämellisesti...kirjoittaja Antoine De Saint-Exuperyn kauneimpia ajatuksia.
Pikku kirjanen, kivat kuvat ja lyhyet tekstit.
Olen joskus kuin lapsi ja tykkään välillä lukea ihan lyhyitä ajatuksia ja ihastella kauniita kuvia.
Tulee hyvälle mielelle.
Ja välillä otan sitten taas paksun kirjan käteen ja sitä luen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #40 : 02.12.14 - klo:13:51 »
Katselin arkkipiispa Kari Mäkisen facebook-kirjoituksia. Viime tammikuun 17. pnä hän kertoi vieneensä lahjaksi paavi Franciscukselle  Osmo Rauhalan teoksen Armo. Siinä kaksi elementtiä kohtaavat rajapinnalla Armon vaikutuksesta.
Kuva on nähtävänä Tyrvään Pyhän Olavin kirkossa. Se on minuunkin suuren vaikutuksen tehnyt. Samoin koko kirkko.
Kuvassa ilman vapaa lintu suutelee kalaa, veden vankia. Minä näen siinä jopa ruokkimisihmeen.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #41 : 03.12.14 - klo:07:17 »
Hienoja miehiä kaikki.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #42 : 03.12.14 - klo:07:21 »
Minunkin ymmärrykselläni ovat. Harvinaisen onnistuneita tehtävissään, ja lämminsydämisiä ihmisiä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #43 : 05.12.14 - klo:15:16 »
Ymmärrys kai perustuu siihen, että ihmiset ovat samaa lajia, ja heillä on mahdollisuus niin halutessaan hyvin vähästä ymmärtää toista ihmistä. Jos tällä toisella on kokemuksia jotka eivät ole lajityypillisiä, on väärinkäsityksen vaara suuri.

 Mietin pystynkö oikeastaan ymmärtämään pressa Kennedyä josta tulee taasen dokkaria, enkä ole varma. Hänellä oli paljon käyttäytymiseen ja ajatteluun vaikuttavaa jota itselläni ei, kuten Addisonin tauti, ja ennen kaikkea ne hirmuiset lääkemäärät. Tietty voi sepittää eräänlaisen rinnakkaiskennedyn kunnianhimoisen isän pojasta ja siinä saattaa olla joku hiven järkeä, mutta armias.

Juuri mietin kuinka hän uskalsi johtaa suurvaltaa päässään semmoinen määrä mieleen vaikuttavaa kamaa, ja jos ne olisi kaikki poissa, millainen olisi ollut lääkkeetön John F Kennedy. Jos hän uskalsikin oikeastaan vain niillä opiaattimäärillä.  :icon_eek:

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #44 : 05.12.14 - klo:15:25 »
Eräs mielenkiintoisimmista seikoista tässä on sama kyky ymmärtää, kuinka osoittaa tuolle toiselle keskisormea, eli miten näyttää kaikkien silmissä kuinka ty-pe-rä se on hienoin pikku vihjein. Näinhän tuöpaikalla toimitaan. Miksei nettikeskusteluissakin.  :repee2: joissa voi yhtä hyvin ymmärtää kuin väärinymmärtää tieten mitä tekee.

Uppsalassa tehtiin kerran väikkäri arvauskeskuslääkärien kyvystä arvata sentään käsittämättömän usein oikein, se perustuu siihen että myös ruumiillinen samastus kun sen toisen näkee ja koputtaa ja naputtaa johtaa samastumiseen jossa ne tuntemukset koetaan omassa ruumiillisuudessa. Diagnoosia lähellekään ei pitäisi päästä siinä ajassa, siksi tutkivat. Muistan yhden tapauksen kun tuli ankaria silmätuntemuksia.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.