Kirjoittaja Aihe: Ymmärrys  (Luettu 44835 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Ymmärrys
« : 10.09.14 - klo:16:02 »
Miten ajattelet ymmärryksestä ? Onko se jumalan lahja, vai ihmisen itsensä aikaansaama ? Miten ymmärrystä tulisi käyttää ?
Onko se kaikilla sama ? Voidaanko se ottaa pois ? :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #1 : 10.09.14 - klo:18:31 »
Ymmärrys kasvaa omien kokemusten läpi käymisen ja toisten kokemusten jakamisen kautta. Kaikilla ei tosin taida olla samanlaisia edellytyksiä oppia ymmärtämistä. Muutamat katkeroituvat viisastumisen sijaan. Se voi toki johtua liian julmista kokemuksista yhtä hyvin kuin kyvyttömyydestä käsitellä niitä. Kaikki hyvä on Jumalalta ja tarkoitettu jakoon.

Lähimmäisen toimien ymmärtäminen ei ole niiden hyväksymistä. Sekin on ymmärrettävä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #2 : 10.09.14 - klo:20:32 »
Onpas jälleen uusi mielenkiintoinen aihe.
Olen vaan niin väsynyt ja tyhjä ettei nyt irtoa mitään...koetellaan...kärsivällisyyskin pettää...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #3 : 13.09.14 - klo:08:09 »
Koen kokeneeni tietynlaisen ymmärryksen avautumisen .  Se liittyy niihin lukukokemuksiin joissa tutustuin kristillisten mystikoiden opetuksiin .  Mestari Eckhart, Avilan Teresa ja Ristin Johannes ohjasivat "kaivon tyhjentämisessä", yhteyden, kontemplaation kokemisessa Jumalaan.
 Sekä minä, minun, minulle - ajattelusta pois opettelun seurauksena.

Näille  vuosille asti olin kaiketi kokoillut päähäni tavaraa, josta ammensin, jos muistin. Nyt kerron, että muistilapuista olen luopunut kokonaan, samoin listojen laatimisista. Olin turvautunut jo kauan niihin, että kaikki sujuisi suunnitelmieni mukaan, mukamas hyvin ja mieluummin täydellisesti. :107:
Jättäydyin Jumalan antaman ymmärryksen varaan. Saan nyt kaiken ajallaan ja paikallaan ilman omaa vaivannäköä.

Luonnollisesti pitkä ikä lisää elämänkokemuksia, joista ammentaa. Niitä voi käyttää myös väärin, vaikkapa katkeruuteen.
Tämä on ymmärtääkseni toisenlaista, mitä olen saanut kokea. Sanat ja ajatukset tulevat eteeni ilman omaa osuuttani. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #4 : 13.09.14 - klo:09:04 »
Oivallus on ymmärtämistä. Se vaikuttaa yllättäen tulevalta välähdykseltä, mutta luulisin sen kuitenkin putkahtavan usein tietoisuudelta piilossa tapahtuneesta pohdiskelusta, joka voi olla pitkäänkin jatkunutta. Joku kirjan lukeminen tai musiikin kuuleminen saattaa avata viimeisen lukon, joka päästää oivalluksen esiin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #5 : 13.09.14 - klo:09:46 »
Useimmat unet taitavat syntyä noin.  On kyllä sellaisia täysin selittämättömiäkin.
Ihmisten tunnistaminen ja tunteminen perustuu sekä intuitioon, että kokemiseen. Herkkyys on suuri apu tässä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #6 : 14.09.14 - klo:17:07 »
Joskus nuorena sitä luuli tietävänsä kaikenlaista. Nyt vuosikymmenten jälkeen elämänkokemus on antanut lisää ymmärrystä.
Pyryharakka

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #7 : 14.09.14 - klo:22:18 »
Joskus nuorena sitä luuli tietävänsä kaikenlaista. Nyt vuosikymmenten jälkeen elämänkokemus on antanut lisää ymmärrystä.

Se on sama minullakin...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #8 : 25.09.14 - klo:12:26 »
Ymmärrys ei aina merkitse sitä, että osaa sanoittaa ymmärrettävästi sellaista, mikä on itselle selvää. Siitä käytetään kai sanontaa 'tietää vaistomaisesti'. Sadut ja tarinat ovat keinoja välittää ymmärrystä, jota ei voi pukea tiedoiksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #9 : 25.09.14 - klo:12:51 »
Eräistä hengellisistä opetuksista, en muista keneltä se oli, on tullut totta omalla kohdallani. Ainakin itsestäni siltä tuntuu.

Näin siinä neuvottiin: Kun opit luottamaan Jumalaan niin, ettet itse suunnittele sanomisiasi, mieti kirjoittamisiasi, niin sinä saat sanat
ja ajatukset valmiina. Näin on alkanut olla . Myös entiset listojen laitot, ja tekemisten suunnittelut, vaatetuksen miettimiset etukäteen olen jättänyt. Ja nyt kaikki tapahtuu ajallaan ja tavallaan, kuin itsestään ilman turhaa vaivannäköä. Ymmärrys ikäänkuin aukeaa enemmän.

" Hän ilmat ja pilvet johtaa ja kaiken mi kukkasta kohtaa." Oma ymmärrykseni ei riitä näiden tapahtumien ymmärtämiseen. :051:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #10 : 25.09.14 - klo:16:37 »
Joskus oma oivallus ja ns intuitio voi olla pysyvän muutoksen ensiaskel ja syvintä oppimista, ymmärtämistä, asioiden kokonaisuuksia ja yksityiskohtia...joista rakentuu isoja asioita kuin pala palalta.

Sanotaan ettei kannettu vesi kaivossa pysy..no toki oppii kun opetetaan, en sitä kiellä..mutta kun joskus oivaltaa jonkun asian kuin ekaa kertaa niin monesti se on sysäys kuin uuteen ja ennen kokemattomaan, ymmärrykseenkin.

Näin ajattelisin.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #11 : 25.09.14 - klo:16:43 »
Uskon myös, kun hengellisiin mennään että Jumala avaa vähitellen asioita ihmisen sydämelle.
Rakentaa sisäistä ihmistä vaikka vanhenee ulkoisesti niin sisäinen ihminen voi nuortua päivä päivältä.
Kerralla ei kaikkea voisikaan omaksua.
Ja vertauskuvallisesti kun Raamattua ajattelee niin ei sitä pikkulusikalla ammenneta suurta valtamerta tyhjiin.
Aina riittää opittavaa ja oppimista.
Joskus ihmisen henki ymmärtää jotain uutta Sanasta ja siitä tulee iso ahaa-elämys.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #12 : 25.09.14 - klo:17:15 »
Hienoja ajatuksia täällä siskoilla ja veljillä  :eusa_angel:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33613
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #13 : 25.09.14 - klo:17:45 »
Huomasin, että olen kirjoittanut kahdesti samoista ajatuksista, käyttäen samoja sanojakin, enkä tuota edellistä 13.9. kirjoittamaani ollenkaan muistanut.
Viisveisaaja tuolla Kevyessä musiikissa kirjoitti omaavansa hyvän muistin. Niin on minullakin ollut lähes aina. Mutta olen senkin huomannut vielä hiukan parantuneen. Ainakin vanhojen asioiden osalta.  :002: Tällainen on joskus raskasta, vaivaannuttavaa.

Kun tänään kirjoitin käytännön asioiden sujumisesta eri tavalla kuin aiemmin, tarkoitin nimenomaan ja vain arkisia hommiani. Erityisesti
tämä kirjoittaminen on alkanut sujua kuin "automaatti" ikään.
Olen kai tiedostamattani keräillyt, painanut muistiin, jopa umpioiden säilönyt sanoja ja ajatuksia.  Ne olivat mykkyrässä, josta otin milloin mitäkin.
Koen, että nyt tapahtuu jotakin johdonmukaista, sananmukaisesti. Johto pelaa. Ymmärtääkseni se on luottamuskokemus.

"Sydämen laajentuman " koin yli kolmekymmentä vuotta sitten, mutta sen hedelmän eivät kasvaneet kunnolla ( metafora).
Muusta hengellisestä kasvustostani ei ole mitään näytettävää.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Ymmärrys
« Vastaus #14 : 25.09.14 - klo:21:41 »
Äitini aikoinaan opetti..."Ymmärrys hoi älä jätä"...kuinkahan nyt tuli taas mieleeni...
Olinpahan taas vaihteeksi Kiinteistöliiton koulutustilaisuudessa, kolme tuntia tiivistä tekstiä,
koko ajan sellaista aihetta missä olen raskaasti töpännyt.
Tulipa mieleen...ehkä ekaa kertaa...olenkohan enää oikeassa paikassa...vaikka oli monia minua
vanhempiakin paikalla...mutta silti...nyt kyselen...etsin ymmärrystä...