Kirjoittaja Aihe: Jeesuksen nimessä  (Luettu 28868 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Jeesuksen nimessä
« : 30.08.13 - klo:14:00 »
Kuuntelin tuossa yhtä pappia, ja hän lisäsi joka rukoukseen Jeesuksen nimessä. Onko meillä oikeutta allekirjoittaa puheitamme Jeesuksen nimessä eli löytyykö prokuraa siihen. Minulla on ilmeisesti henkilökohtainen ongelma, kun minulla ei ole kanttia sanoa niin, eli ottaa valtaa, joka minulle ei mielestäni kuulu.

Onko kellään muulla samaa ongelmaa??
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #1 : 30.08.13 - klo:14:12 »
Arkaan aiheeseen tartuit !  Olen kokenut samaa vierastamista, paitsi kun hiljaisuudessa joudun karkoittamaan kiusaajaa kimpustani. Sanon hiljaa komentaen: Jeesuksen nimessä, häivy !

Meillä oli raamattupiiri (muinoin) jossa eräs työtoveri rukoili vapaiden suuntien tyyliin: Kiitos Herra, Kiitos Herra ! hokien sitä joka lauseeseen. Ehkä hän oli "hengessä" ( en pilkkaa ) mutta minun teki häijyä. Ja lopuksi juuri tuo Sepon mainitsema litania.

Usko että Taivaan Isä kuulee aivan yksinkertaisesti tarpeemme, auttaa ja opastaa, kuten sain eilenkin taas kokea. Hän kyllä käyttäävälikappaleita. Aina ei ole enkeli-ilmestyksiä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21724
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #2 : 30.08.13 - klo:14:55 »
Yritän tätä myös miettiä...yhdyn kyllä vahvasti edellisiin ajatuksiin...
Kyllä koen arkuutta, pelkoa, pienuutta...vaikka kai meille on tarkoitettu iloa, vapautta, rohkeutta.
Ehkä Jumala toimii maailmassa ihmisten välityksellä...melkein aina niin että "välikappaleena", viestinviejänä,
enkelinä toimivat ihmiset eivät sitä itse tiedä.
Jumala ei tarvitse meidän rukoustemme sanamuotoja, me ihmiset itse tarvitsemme niitä.
Ymmärrän myös niin että Jumala on järjestyksen Jumala. Seurakunnan ja kirkon järjestys alkaa nyt horjua.
Elämme kuitenkin yhdessä yhteisönä, siskoina ja veljinä, ja kukin yksin...Jumalan kämmenellä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #3 : 30.08.13 - klo:15:20 »
Kuuntelin tuossa yhtä pappia, ja hän lisäsi joka rukoukseen Jeesuksen nimessä. Onko meillä oikeutta allekirjoittaa puheitamme Jeesuksen nimessä eli löytyykö prokuraa siihen.

"Totisesti, totisesti: mitä ikinä te pyydätte Isältä minun nimessäni, sen hän antaa teille." (Joh. 16:23)

Tuossa sulle prokuraa  :)

Vähän aikaisemmin sitten "Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen.", ja "minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte." Eli ehdollisena (jos tuotatte hedelmää) tuo kaiken antaminen. Ehkä käy niin, että Jeesuksessa pysyttelyn myötä vähenevät ne halut, mitä kaikkea tekisi mieli pyytää, jolloin ne on helpompi täyttää?

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #4 : 30.08.13 - klo:15:51 »
"Totisesti, totisesti: mitä ikinä te pyydätte Isältä minun nimessäni, sen hän antaa teille." (Joh. 16:23)

Tuossa sulle prokuraa  :)

Vähän aikaisemmin sitten "Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen.", ja "minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte." Eli ehdollisena (jos tuotatte hedelmää) tuo kaiken antaminen. Ehkä käy niin, että Jeesuksessa pysyttelyn myötä vähenevät ne halut, mitä kaikkea tekisi mieli pyytää, jolloin ne on helpompi täyttää?

Minusta tuota ei ollut kysymys, vaan ainoastaan täytelauseesta. Jos haluaa voi sitä yrittää noinkin ymmärtää, vaikka tuo lause on minulla aina mennyt yli hilseen. Jos pyydän sinua tyttöystäväkseni, niin saanko sen? Se vain herättää minussa kysymyksiä mitä tuolla avoimella shekillä on oikein alunperin tarkoitettu. Jatketaan miettimistä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #5 : 30.08.13 - klo:16:29 »
"Totisesti, totisesti: mitä ikinä te pyydätte Isältä minun nimessäni, sen hän antaa teille." (Joh. 16:23)

Tuossa sulle prokuraa  :)

Vähän aikaisemmin sitten "Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen.", ja "minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy. Kun niin teette, Isä antaa teille kaiken, mitä minun nimessäni häneltä pyydätte." Eli ehdollisena (jos tuotatte hedelmää) tuo kaiken antaminen. Ehkä käy niin, että Jeesuksessa pysyttelyn myötä vähenevät ne halut, mitä kaikkea tekisi mieli pyytää, jolloin ne on helpompi täyttää?



Hyvin oivallettu ja perusteltu. Tässähän nimenomaan sanotaan, että ehkä Jeesuksessa pysyttelyn myötä vähenevät ne halut, mitä kaikkea tekisi mieli pyytää (alatko minulle tyttöystäväksi).

Minusta tuota ei ollut kysymys, vaan ainoastaan täytelauseesta. Jos haluaa voi sitä yrittää noinkin ymmärtää, vaikka tuo lause on minulla aina mennyt yli hilseen. Jos pyydän sinua tyttöystäväkseni, niin saanko sen? Se vain herättää minussa kysymyksiä mitä tuolla avoimella shekillä on oikein alunperin tarkoitettu. Jatketaan miettimistä.

Ongelma on siis siinä, että sitä käytetään täytelauseena. Eihän se sulje pois tuota öppiäisen vastausta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #6 : 30.08.13 - klo:16:33 »
Hyvin oivallettu ja perusteltu. Tässähän nimenomaan sanotaan, että ehkä Jeesuksessa pysyttelyn myötä vähenevät ne halut, mitä kaikkea tekisi mieli pyytää (alatko minulle tyttöystäväksi).

Ongelma on siis siinä, että sitä käytetään täytelauseena. Eihän se sulje pois tuota öppiäisen vastausta.

Mitä tapahtuu kun kaksi tappelee siitä kuinka tämä on ymmärrettävä ja molemmat hurskaat rukoilevat voittoa toisistaan Jeesuksen nimessä?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #7 : 31.08.13 - klo:07:23 »
Kun minä koulussa päivänavauksen lopuksi siunaan oppilaat ja muun koulun väen Herran siunauksella, teen sen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6305
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #8 : 31.08.13 - klo:11:04 »
Mitä tapahtuu kun kaksi tappelee siitä kuinka tämä on ymmärrettävä ja molemmat hurskaat rukoilevat voittoa toisistaan Jeesuksen nimessä?

Eivät he ole hurskaita, koska rukoilevat voittoa toisistaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #9 : 31.08.13 - klo:19:22 »
Kun minä koulussa päivänavauksen lopuksi siunaan oppilaat ja muun koulun väen Herran siunauksella, teen sen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


Tottakai, koska se kuuluu siihen rukoukseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #10 : 31.08.13 - klo:20:37 »
Olisin Öppiäisen kanssa samoilla linjoilla... Rukoilija vetoaa lupaukseen, että kun rukoilee Jeesuksen nimessä, rukous kuullaan jne. Toki sitä niin kuin monia muitakin fraaseja voidaan käyttää hokemina, joita on tapana ladella.

Ja arvelen, että tiukassa paikassa voi vedota Jeesuksen nimeen kuten Riitta-mummi.

Onneksi Jumala tuskin niuhoilee sanankäänteistämme, kun rukouksemme kuten myös vaelluksemme on muutenkin yhtä vaivaista kompurointia. Hän näkee, mitä sydämessä liikkuu.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #11 : 31.08.13 - klo:20:58 »
Olisin Öppiäisen kanssa samoilla linjoilla... Rukoilija vetoaa lupaukseen, että kun rukoilee Jeesuksen nimessä, rukous kuullaan jne. Toki sitä niin kuin monia muitakin fraaseja voidaan käyttää hokemina, joita on tapana ladella.

Ja arvelen, että tiukassa paikassa voi vedota Jeesuksen nimeen kuten Riitta-mummi.

Onneksi Jumala tuskin niuhoilee sanankäänteistämme, kun rukouksemme kuten myös vaelluksemme on muutenkin yhtä vaivaista kompurointia. Hän näkee, mitä sydämessä liikkuu.

 :023:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pappako

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 77
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #12 : 01.09.13 - klo:22:40 »
Älä turhaan lausu Herran sinun Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä joka nimeänsä turhaan lausuu.  :kahvi:En usko olevan väärin lausua:" Jeesuksen Kristuksen nimessä ja hänen kallisarvoisen verensä voimasta sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi!"
Käyttäisin sanan voimaa ainoastaan silloin kun se on tarpeellista ja toivottavaa. Jokainen etenkin sananpalvelijan tulee tai tulisi muistaa että jokaisesta sanasta jota hän opettaa tai julistaa joutuu viimeisellä tuomiolla vastaamaan ylimmän tuomarin edessä jolloin myös elämän kirjat avataan.  :icon_rolleyes:
Olen samoilla linjoilla Riitta-mummin kanssa että sota-aseita eitule käyttää muulloin paitsi vihollisen kiusatessa jolloin myös itse sitä käytän. En kuitenkaan halua tuomita mitään tai ketään jolla sana on hallussaan ja sitä viljelee sananpalvelijana. Olkoon Herran sana PYHÄ ja totinen kun sitä Hengen voimasta saarnataan. Kiitos ja anteeksi kommentti asiasta. Hyvää Syksyä Körttifoorumilaisille  :icon_rolleyes:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21966
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #13 : 02.09.13 - klo:12:44 »
Jeesuksen nimen hokeminen ääneen rukoiltaessa tekee rukouksesta helposti loitsun. Tarkoitan sitä, että anomisen sijaan yritetään ottaa Jumala haltuun mahtisanojen avulla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33612
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #14 : 02.09.13 - klo:12:50 »
Sanoit sen mitä yritin tuolla aiemmin kokemastani olla mieltä. En viitsi lainata itseäni. Se on se Kiitos Herra, jne.
Ilma loppuu tuollaisessa tilassa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)