Kirjoittaja Aihe: Uusi yritysidea  (Luettu 25559 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33642
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #15 : 29.09.12 - klo:08:10 »
Minun ikiaikainen, toteutumaton ideani toimii nyt jo monissa kaupungeissa. Piharavintola, tai ikkunasta ulos kadulle myytävät annokset.
Kirjoitin aiheesta suorittaessani markkinointitutkintoa pankin aikoina. Silloin meillä oli runsaasti hirven, peuran, jäniksen ja lintujen lihaa pakasteessa.
Pihassa oli kaksitoista koivua ympyrässä. Siihen keskelle olisi mahtunut sopivasti 3-4 pöytää.
Määräpäivinä olisi saanut vahvaa kotiruokaa.
Nyt ei ole enää riistaa edes omiksi tarpeiksi, ei koivuja etupihalla, ei voimia, eikä intoa kokillakaan.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #16 : 29.09.12 - klo:11:47 »
^Joskus nuo voivat toteutua, ilman että itse (onneksi) tarvitsee tehdä mitään.

Joskus aikoinaan ideani oli tavarakartoituspalvelu, joka selvittää mitä tavaraa huushollissa on, organisoi niille järkevät säilytystilat ja roudaa tarpeettomat asianmukaisiin kierrätyksiin. Nykyään tuollaisia firmoja jo taitaa ollakin. Tuskin ovat minulta ideaa napanneet...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #17 : 07.11.13 - klo:13:12 »
Kansanedustaja Arja Juvonen on huolissaan siitä, että asiointi pankin ja viranomaisten kanssa siirretään yhä enemmän nettiin, jota kaikki eivät osaa eivätka edes halua käyttää: http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194851210454/artikkeli/+nettipakko+unohtaa+iakkaat+oikeusministerion+asuntokysely+raikea+esimerkki+.html

Olisiko tuossa bisneksen paikka: Nettiasiointipalvelu? Lähdetään läppärin kanssa kylään tilauksesta tai vaikka sovitusti kerran kuussa, maksetaan laskut ja hoidetaan muutkin asiat? Vai joko sellaisia on?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #18 : 07.11.13 - klo:13:22 »
Ohjelmistoyritys, joka kehittää muistisairaudesta kärsiville vanhuksille taulutietokoneessa toimivia virikeohjelmistoja (valokuvien katselusta alkaen). Yhteistyö yliopistotutkimuksen kanssa mahdollista. Kun pilottituote on kunnossa, lisensoidaan tavallisia pikkusovelluksia, joista tehdään Versio Alzheimer -tuotteita. Länsimaissa kasvun mahdollisuus.

Voisin ruveta koodaamaan tuota, kunhan työt loppuu. Mistäs me saataisiin sisältöpuolen asiantuntija messiin?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #19 : 07.11.13 - klo:17:50 »
Tässä pikaisella selailulla löytyneitä taustatietolähteitä:

Ajankohtaista asiaa huomenna Tampereella:
http://www.ikateknologia.fi/fi/tapahtumat/hopeamarkkinat-2013.html

Muistiliitto
alzheimer.fi
Jonkin verran ladattavaa tietoaineistoa (hankala lukea koneella)
http://www.alzheimer.fi/fin/muisti_ja_muistisairaudet/muistikoti/

Pari hakua opinnäytetietokantaan, laajempi ja vähän tiukemmin rajattu:
http://publications.theseus.fi/search?query=dementia+ja+viriketoiminta&submit=Hae
http://publications.theseus.fi/search?query=Dementia+viriketoiminta+kuntoutumista+edist%C3%A4v%C3%A4&submit=Hae

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto www.valli.fi
Uudet tuulet -lehden artikkeli teknologiasta s. 18
www.valli.fi/pdf/Uudet_tuulet_62010.pdf‎

Asiaan mahdollisesti liittyviä tuotteita, pelejä ym.
http://www.satuli.fi/

Muikku-laatikko
http://ksmuistiyhdistys.fi/muistiyhdistys/myyntituotteet/

Näistä ehkä lähimmäksi osuu tuo Uudet tuulet -lehden artikkeli - tosin opinnäytelistaa en ole käynyt läpi.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #20 : 17.04.15 - klo:19:52 »
Rupesin tässä mietiskelemään, voisiko algoritmisuunnittelua kaupata. Siinä ohessa voisi mennä tietysti tietorakennesuunnittelua, ja sitten vaikka äärellisiä automaatteja, pinoautomaatteja, protokollien verifiointipalvelua,  logiikkavirheiden jäljitystä ja korjausta. Puhtaana pseudokoodina olisi halvempi ja jos halutaan tietyllä ohjelmointikielellä tai jotain kutsukonventiota noudattava moduuli, niin sitten lisää hintaa. Jälkimmäisten näpräämiseen voisi ehkä palkata duunarinkin.

Minä kun olen nörttinä puhtaasti teoreetikko, enkä viihdy meluisissa teekkarilaumoissa, niin perinteinen aika välinekeskeiseksi kokemani ohjelmistokehitys projektiryhmässä ei niin ole se minun juttuni. Toisaalta muutamankin kerran olen bongannut jostakin ohjelmasta logiikkabugin, joka olisi ihan helposti fiksattavissa. Ja sitten kun olen tavannut muutamia ihan ammatikseen koodaavia maistereita ja dippainssejä, joilta ei meinaa tuo algoritmipuoli sujua.

Juttelin tänään yhden Kokoomuksen kansanedustajaehdokkaan kanssa, hänella oli ihan eri käsitys yrittäjäksi ryhtymisen esteistä kuin minulla. Hänen mielestään byrokratia ja verotus ovat ne ongelmat. Minua kyllä estää lähinnä markkinointikanavien ja verkostojen puute ja taloudellinen epävarmuus - yksin tai kaksinkin yrittävällähän sosiaaliturva on aika onneton.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #21 : 17.04.15 - klo:20:12 »
No, minkäs takia en nyt voi editoida edellistä viestiäni...

Tämä ei ole varsinaisesti yritysidea, vaan tuote, joka pitäisi kehittää, eli korvatulpan ja kohinaa tuottavan langattoman korvanapin yhdistelmä.

Töissä käytän yleensä korvatulppia ja usein kuuntelen päälle aika lujalla kohinaa, yleensä vaaleanpunaista mutta joskus valkoistakin. Haluaisin samaa bussimatkoille, mutta ilman että tarvitsee keksiä paikka jollekin iPodille ja sotkeutua sen johtoihin, ja tosiaan siis niin että korvassa voisi olla myös ne tulpat ja napit siitä huolimatta pysyisivät paikoillaan. Siis se yhdistelmä tulppaa ja kohinaa on juuri se, joka pitää ulkopuoliset häiritsevät äänet parhaiten päästä poissa, ja sen nyt saisi joku minulle paketoida kätevään mukana kulkevaan muotoon.

Itse olen suunnitellut modulaarista veitsitukkia, jota voisi kasvattaa tai kutistaa talouden veitsimäärän mukaan, samoin kuin yksittäistä moduulia voisi aina säätää veitsen mittojen mukaan, mutta se ei vielä ole edes prototyyppiasteella; päässeekökään siihen koskaan.

Kuuloke muodossa tällaiset hiljaiset kuulokkeet ovat jo olemassa. Kuulokkeen elektroniikka laskee melun vasta-arvon ja kumoaa ympäristön äänet. Kuulokkeen sisällä on aivan hiljaista. Tekniikka ei ole mitenkään uutta, vaan täällä periaatteella tehtyjä kaiunkumoajia tehtiin jo 1980 luvulla. Muuten tyttärelläni on tällaiset hiljaiset kuulokkeet lentomatkoja varten ja olen kokeillut niitä lennolla. Ovat todella miellyttävät. Korvatulppana se on haasteellisempi kun elektroniikka vie pikkuisen enemmän tilaa kuin korvatulppaan mahtuu ja lisäksi paristo, joka kuulolaitteen tavoin ei olisi iso. Periaatteessa kuulolaitteenkin voisi tehdä tällaiseksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #22 : 17.04.15 - klo:20:25 »
^Joskus lueskelin vastamelukuulokkeista, mutta sain käsityksen, että ne oli tarkoitettu esim. kumoamaan ympäristön tasainen taustakohina, jotta keskustelu kuuluisi paremmin. MInähän oikeastaan toivon juuri päinvastaista. Onko sitä päinvastaista versiota jostakin saatavilla? Mieluummin tosiaan vielä juuri korvakäytävään työnnettävässä muodossa, sillä korvalehtiäni alkaa särkeä, jos ne ovat pitkään paineen alla.

Oikeasti näissä ideoissa olisi jo hirveästi duunia, joka pitäisi tehdä. Nyt tarvitsisin verkostoitumiskonsulttia, jonka kanssa miettiä, mistä ja miten löytää sopivia tekijöitä ja yhteistyötahoja itse kuhunkin. Siinäkin olisi siis yksi bisneksen paikka.

Työnantaja tässä vähän väläytteli osapäiväistämistä. Siinähän sitä olisi sopivasti aikaa sitten käynnistellä bisneksiä. Olen vain niin raukkis että pelkään että niihin haihtuu vähäkin omaisuus ja vanhuuden turva.
« Viimeksi muokattu: 17.04.15 - klo:20:36 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #23 : 17.04.15 - klo:22:34 »
Rupesin tässä mietiskelemään, voisiko algoritmisuunnittelua kaupata. Siinä ohessa voisi mennä tietysti tietorakennesuunnittelua, ja sitten vaikka äärellisiä automaatteja, pinoautomaatteja, protokollien verifiointipalvelua,  logiikkavirheiden jäljitystä ja korjausta. Puhtaana pseudokoodina olisi halvempi ja jos halutaan tietyllä ohjelmointikielellä tai jotain kutsukonventiota noudattava moduuli, niin sitten lisää hintaa. Jälkimmäisten näpräämiseen voisi ehkä palkata duunarinkin.

Muutama olennainen kysymys.

Ketkä olisivat asiakkaita?
Onko heillä tähän liittyvä ongelma, joka on vaikea ratkaista omin voimin?
Onko alalla muita yrittäjiä? Jos on, olisivatko he kilpailijoita vai mahdollisia yhteistyökumppaneita?
Miten palvelu tuotteistetaan niin, että asiakas ymmärtää helposti, mitä hän saa ja mitä se tulee maksamaan?

Jos toimitaan osakeyhtiömuodossa, verotus on simppeli asia (kunhan muistaa, että alv ei ole yrityksen rahaa vaan yrityksen keräämää rahaa, joka sitten tilitetään veronsaajalle). Verotettavan voiton määrää on helppo säädellä oman palkkasumman avulla.

Liikevaihtoa olisi hyvä saada 45-60 k€/vuosi. Alkuvaiheessa suurimmat menoerät ovat yrittäjän palkka ja yel-maksu. Viimeksi mainitussa ei juuri kannata tinkiä. Kirjanpitäjällekin menee vähäsen. Palkkaa nostetaan aluksi vain tarpeellinen ja tilikauden lopussa tuloslaskelman mahdollistama määrä.

Toiminnan laajentuessa kannattaa käyttää laskuttavia alihankkijoita tai ottaa työskentelevä osakas. Jos työntekijän palkaaminen kiinnostaa, on luettava ja ymmärrettävä asiaan liittyvät lait (työsopimuslaki, työehtosopimuslaki, vuosilomalaki, työterveyshuoltolaki, työaikalaki, yhdenvertaisuuslaki ym.) valmisteluasiakirjoineen, viranomaisten niistä tekemät tulkintaohjeet sekä alalla sovellettava yleissitova työsopimus. Ei siihen mene kuin 3-4 viikkoa.

Toiminimen verotuksesta en tiedä mitään.

Mt
Yrittäjä vuodesta 1988

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #24 : 17.04.15 - klo:23:25 »
Mielenkiintoista....jos kirjanpitäjää tarvitaan niin saattaisin harkita asiaa.
Tiedän että debet on ikkunan puolella.
Entisessä elämässäni yksi pomo luennoi kerran että kirjanpitäjä ei pääse taivaaseen
jos vastaavaa ja vastattavaa puolet ei ole yhtä suuret...tämänkin muistan punaisena lankana...

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #25 : 18.04.15 - klo:10:08 »
Asiakkaita olisivat ohjelmistoalan yritykset.

Olen ihmetellyt, onko heillä voimaa hoitaa asia omin päin, kun ohjelmista löytyy niin yksinkertaisia juuri algoritmien toimintalogiikkaan liittyviä bugeja, ja sitten kun muutama alalla työskentelevä tuttuni on kysynyt minulta niistä asioista ihan helppoja. (Olisin siis jo päässyt laskuttamaan, jos olisi ollut firma.) Mutta tällaista algoritmikauppaa eivät tietenkään tee firman työntekijät, vaan pomot. Pomot eivät tiedä oikean työn ongelmista, eikä työntekijöillä ole aina intressiä antaa heille siitä realistista kuvaa, mikä mutkistaa asiaa.

Perustilanteisiin soveltuvia algoritmeja löytää kirjoistakin, mutta näyttää ettei niitä sellaisista aina osata tai viitsitä etsiä. Ja oman osaamisensa vaatii sekin, että näkee, millaisen yleisellä algoritmilla ratkeavan ongelman erityistapaus se oma voisi olla (eli abstrahointikykyä). Usein tilanne on jokseenkin sama kuin se että ihmiset laskutehtävän edessä kyselevät, millä kaavalla tämä ratkeaa (ts. olettavat että mekaaninen menetelmä on olemassa, mutta eivät osaa ajatella).

En tiedä varmaksi alan muiden mahdollisten yrittäjien tilannetta. Ainakaan en ole nähnyt minkään firman mainostavan tuollaista palvelua, tai, kun työpaikkailmoituksia katselen, en ole nähnyt sellaisen yrityksen duunaria itselleen hakevan.

Tavallaan tarjoaisin asiakkaalle mahdollisuutta ulkoistaa yhden osan ohjelmistotuotteen valmistusprosessiaan, juuri sen osan, jonka minä osaan tehdä hyvin. Tai ainakin paremmin kuin keskimääräinen nörtti. (Ja samalla pääsisin itse pähkäilemästä niitä osia, joissa en ole niin hyvä tai jotka eivät kiinnosta.)

Tuotteistusta pitää varmaan vielä miettiä. Olisihan se yhtäältä niin, että toiminnan tuloksena olisi valmis tuote (se algoritmi); toisaalta eivät ne yleensä ole ihan hyllytavaraa. Tarvittava työmäärä riippuu myös asiakkaasta, ts. kuinka selkeästi hän pystyy ongelmansa ilmaisemaan (sen esille urkkiminen ja täsmentäminen on kanssa erityisosaamisaluettani, jota mielelläni pääsisin hyödyntämään). Eli jonkinmoinen tuntipohjainenkin veloitus voisi olla tarpeen.

Saakos kirjanpidon tehdä itse? Ei se ihan vierasta minulle ole, olenhan työskennellyt myös taloushallinnon alalla, ja yhden yhdistyksen tilintarkastajakin joskus olin. Eläkemakuista olen  samaa mieltä jo valmiiksi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #26 : 18.04.15 - klo:10:15 »
Entisessä elämässäni yksi pomo luennoi kerran että kirjanpitäjä ei pääse taivaaseen
jos vastaavaa ja vastattavaa puolet ei ole yhtä suuret...

Joo. Olin aikoinaan valtion palveluksessa yhden viraston taloustoimistossa, siellä sai (ja piti) tuntikaupalla metsästää erästäkin puuttuvaa yhdeksää penniä. Siis juuri tapaus, jossa debet ja kredit eivät täsmänneet. En ollut kirjanpitäjä silloin, mutta tilanteesta vastuussa oleva esimiehemme (kamreeri) kävi kyllä aika kuumana. Tehtiin sitten valtiokonttoriinkin ekskursio, ikään kuin sieltä olisi löytynyt jotain korkeampaa viisautta. En muista, miten tapaus päättyi. Tämä oli "vain" sisäistä kirjanpitoa, joten ehkä ei mennyt kenenkään taivasosuus.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #27 : 18.04.15 - klo:10:19 »
Mikään laki ei säädä kirjanpitäjän pätevyyttä jollain tutkinnolla. Toki osaaminen on avuksi. Yhden hengen yrtyksessä kukaan ei ole mihinkään tehtävään jäävi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #28 : 18.04.15 - klo:23:23 »
Asiakkaita olisivat ohjelmistoalan yritykset.

Olen ihmetellyt, onko heillä voimaa hoitaa asia omin päin, kun ohjelmista löytyy niin yksinkertaisia juuri algoritmien toimintalogiikkaan liittyviä bugeja, ja sitten kun muutama alalla työskentelevä tuttuni on kysynyt minulta niistä asioista ihan helppoja. (Olisin siis jo päässyt laskuttamaan, jos olisi ollut firma.) Mutta tällaista algoritmikauppaa eivät tietenkään tee firman työntekijät, vaan pomot. Pomot eivät tiedä oikean työn ongelmista, eikä työntekijöillä ole aina intressiä antaa heille siitä realistista kuvaa, mikä mutkistaa asiaa.

Tässä tapauksessa saattaisi olla mielekästä perustaa aluksi toiminimi, jonka hallinnolliset vaatimukset ovat keveämmät kuin osakeyhtiön. Silloin sinut tulkittaisiin ammatinharjoittajaksi, jolle riittää yksinkertainen kirjanpito. Vaikka liikevaihto jäisi alle arvonlisäverovelvollisuuden alarajan (8500 e), arvonlisäverovelvolliseksi kannattaisi hakeutua, jos tiedossa on arvonlisäveroa sisältäviä ostoja. Jos tuo raja ylitetään, joutuu tilittämään arvonlisäverot koko määrästä. Se on mukavampaa, kun on lisännyt arvonlisäveron laskuihin alusta pitäen... Jos liikevaihto jää alle 25.000 euron, kausiveroilmoituksen voi antaa kerran vuodessa.

Tilastojen mukaan tietoteknisten palveluiden keskimääräinen tuntiansio on 30 euron paikkeilla, joten se lienee sopiva lähtökohta haarukoida tuntiveloitusta. Sopiva taso alkaisi silloin jostain 75 eurosta (+ alv) ylöspäin erikoisosaamisen tärkeydestä riippuen. Taso riippuu paljon myös siitä, mihin tasoon asiakkaat ovat tottuneet ja miten heille pystyy konkretisoimaan palvelun taloudellisen hyödyn - myös imagohyöty bugittomasta tuotteesta realisoituu euroiksi.

Mahdollisesti palveluvalikoimaan kannattaisi ottaa myös koulutus. On turha pelätä, että koulutettavat oppivat liian hyviksi. Sen sijaan koulutus on erinomainen tapa vakuuttaa asiakkaan asiantuntijat kouluttajan omasta osaamisesta - 1-2 päivää voit todistella, miten syvällisesti olet asiaan perehtynyt.

Aikoinaan tein yhdeksän kuukautta pitkiä iltoja ihmetellen, mistä toimitus löytäisi avustaksi lehden erikoisalaa tuntevan huipputason editoivan toimittajan. Sitten keksin, että sehän olen minä ja sanoin itseni irti. Sillä tiellä ollaan.

Mt

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Uusi yritysidea
« Vastaus #29 : 18.04.15 - klo:23:33 »
 :icon_biggrin: :eusa_clap:

Sitten kannattaa muistaa tehdä alv-huojennus, minä toimin niissä raameissa  :023: