Kirjoittaja Aihe: Sauna  (Luettu 9060 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33800
Vs: Sauna
« Vastaus #30 : 17.08.10 - klo:18:41 »
Kylvimme nyt ensimmäistä kertaa omasta pihasta kaadetun ison tammen(nyyh)
oksista tehdyillä saunapuilla.

Mainiot pehmeät löylyt vielä täysin kuivumattomilla klapeilla tulikin.

Jos saunan lämmittää liian kuumaksi koivulla ja varsinkin jos lisätessä vähänkin pöllähtää savua saunaan, alkaa minun hengitystä helposti ahdistaa.
Samoin pihkapuun savut ovat ikäviä. Leppä ja haapa ja kaikki muutkin lehtipuut
lämmityksessä sopivat, mutta ei koivu.

Koivu on hyvä leivinuunin, ja mökillä kaminan lämmittämiseen, mutta tammi taitaa olla minulle paras saunapuu. Sen tuoksu on lähes olemattoman vieno. Siitä nautin nyt elämäni ensimmäisen kerra.
Piti oikein tulla teille kertomaan.    :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Sauna
« Vastaus #31 : 18.08.10 - klo:09:50 »
Meidän pihalta olen kaatanut ison pihlajan, kaksi koivua ja kaksi kuusta saunapuiksi. Naapuritontilta kaadoin yhden kuusen ja palkaksi siitä sain saunapuut. Ensin ne pitää aina kuivattaa vuoden ja nyt on kellarissa saunapuita ainakin pariksi vuodeksi eteenpäin. Olen katsonut jo meidän tontin vieressä olevalta kaupungin tontilta valmiiksi kuivan männyn, jonka voin kaataa, kunhan vaan saan luvan. Ovat kaupungilla tyytyväisiä, kun joku viitsii kaataa kuivuneet puut poista heiän puolestaan.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Sauna
« Vastaus #32 : 18.08.10 - klo:10:27 »
Olen leikkinyt saunanlämmityksellä mökillä. Kotisaunassa meillä on sähkökiuas, joka lämpenee nykyisin aika harvoin johtuen uimahallin saunasta. Mökillä on jatkuvalämmitteinen kiuas, jota tänä kesänä lämmitettiin tosi vähän säistä johtuen. Sen lämmittäminen lämmmittää yhteisestä muurista johtuen myös mökkiä, joka oli kuuma muutenkin. Tänäkin kesänä lämmitin sen kerran niin, että en pannut yhtään klapia pesään, vaan hakkuupaikan haravointi jätteellä ja oksasilppurin hyvin kuivilla silppuilla sen lämmitin. Äyskärillä heittelin silput pesään ja hyvät löylyt tulivat. Kaadoin muutaman pystyyn kuolleen koivun ja lahopuita pieniessä tulee silppua maahan aika paljon.Ne eivät halkea läheskään yhtä kauniisti kuin terve tuore koivu. Lahopuu palaa kyllä hyvin, mutta lämpöarvo määräytyy kuivan puun painon mukaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Sauna
« Vastaus #33 : 19.08.10 - klo:10:56 »
Meillä kun käytetään polttopuuna kaikkea mahdollsita joutopuuta, niin koivua ei aina ole käsillä. Siis tuohtakaan ei aina ole sytykkeeksi. Silloin otan tuota liiterinpohjan silppua sanomalehdelle ja kääräisen siitä sytykkeen. Toimii hyvin ja samalla siistii paikkoja.
Meillä on ahkerassa käytössä puuhella ja leivinuuni. Niinpä meillä on keittiökaapistossa vielä olemassa se perinteinen puulaatikko. Se pohjaan kertyy myös tuota silppua. Aika ajoin täytyy laatikko tyhjentää ja kerätä silput syttymykkyröiksi.

Paras sytyke on tervastikku. Niitä saa tervaroson (tarkemmin juuritervan) vikuuttamista männyistä. Mänty saattaa olla päällisin puolin terveen näköinen, mutta kun sen kaataa, tulee juuresta vahva tervan tuoksu. Sellainen kanto ei hevillä lahoa. Siitä on tullut kestävän ja sitkeän kielikuvaksi tervaskanto.
Pyryharakka